معاون وزیر انرژی امریکا اطلاعات حیرت انگیزی را درباره ابعاد همکاری بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با دولت بویژه وزارت انرژی امریکا فاش کرد.

 به گزارش مشرق، معاون وزیر انرژی امریکا اطلاعات حیرت انگیزی را درباره ابعاد همکاری بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با دولت بویژه وزارت انرژی امریکا فاش کرد.

ژنرال فرانک جی کولتز (Frank G. Klotz) از فرماندهان سابق نیروی هوایی آمریکا که در حال حاضر معاون ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در امور امنیت هسته ای است، روز 26 آذر 1394 (7 دسامبر 2015) با حضور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره روند اجرای برجام، تاکید کرد بازرسان آژانس یا امریکایی هستند یا اگر نباشند از آموزش و تجهیزات امریکایی استفاده می کنند.

وی این موضوع را در پاسخ به پرسش سناتور باربارا باکسر (Barbara Boxer ) عضو دموکرات سنا از ایالت کالیفرنیا مطرح کرد که از وی خواسته بود درباره جزئیات همکاری های وسیع میان آژنس و وزارت انرژی امریکا سخن بگوید.

کولتز در پاسخ نکات زیر را بیان کرده است:

1-  ما از روند آموزش دادن به نیروهای آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می کنیم. همه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در آزمایشگاه ملی لاس الاموس در ایالت نیومکزیکو دوره مدیریت مواد هسته ای را سپری می کنند.

2- شمار دیگری از بازرسان و کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز دوره های ضمن خدمت و حرفه ای را در حوزه های مربوط به پایش پلوتونیوم و دیگر ابعاد چرخه هسته ای در دیگر آزمایشگاههای ملی ما در ایالات متحده سپری می کنند.

 3- درعین حال، ما بنابه درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی، شماری از نیروهای خود را برای بخش پادمانهای آژانس اختصاص می دهیم. حدود 800 نفر در بخش پادمانها در آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت دارند. حدود 10 درصد آنها یعنی تقریبا 80 نفر آنها از شهروندان آمریکا هستند. بسیاری از آنها در آزمایشگاههای ملی ما آموزش دیده اند. در عین حال، حدود پانزده نفر از نیروهای وزارت انرژی آمریکا در قالب پروژه های مشورتی کوتاه مدت با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کنند.

4- باید توجه داشت آزمایشگاههای ملی ما فناوری ها و فرایندهای بسیاری را طراحی می کنند که بخشی از فرایند ما برای استمرار بازرسی ها و پایشهای مستمر است. فعالیت ها در این زمینه ادامه دارد.

5-  در یکی از آزمایشگاههای ملی ما دوربینها و تجهیزات پایشی و امثال آن ساخته می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن در ایران استفاده خواهد کرد.

کولتز نتیجه گرفته است: «بنابراین می بینید که آژانس بین المللی انرژی اتمی بسیار حرفه ای عمل می کند و باید هم همینطور باشد. ما از اواخر دهه 1950 با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته ایم».

این اظهارات که پیش تر به نحو اجمالی از سوی ارنست مونیز هم مطرح شده بود، رسمی ترین سخنانی است که ثابت می کند آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ هویت مستقلی ندارد و صرفا یک بازوی اطلاعاتی برای امریکاست.

این امر نگرانی های امنیتی درباره دسترسی های وسیعی را که آژانس پس از اجرای برجام در ایران پیدا خواهد کرد، به شدت افزایش می دهد.

دولت حسن روحانی هنوز واکنشی به این سخنان از خود نشان نداده است.

منبع: ایران هسته ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    اقای روحانی واکنشی نداره چون تمام این شرایط را قبول کرده
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    نه از دوربین های ساخت ایران استفاده می کنن!!! البته اگر چیزی ساخته شده باشه!!
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    ای وای خدا به داد برسه چه آشی برامون پختند؟
  • بابک ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    حالا هی بگید تحریم ها هنوز پابرجا هست ببینید دوربین های کدخدا تحریم ها را شکسته و توراهه!!!!!!! کجا هستند اون جماعت که خر برفت و خر برفت بخونند وشادی کنند .
  • حمید ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    همین روزها اقای صالحی از مزایای استفاده از دوربین امریکائی خواهد گفت و از آن بعنوان یک دستاورد دیگر در صنعت هسته ای و افتخاری بزرگ یاد خواهد کرد .
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    که چی؟؟ خوب اگر شما مشکلی ندارید از چی میترسید؟!
  • نهضت جهانی صلوات ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم صلوات حللال مشکلات صلوات فوق اتم اگر قراره دوربین های شیطان بزرگ(کدخدا)نصب شود بهتر است درمقابل آنها شعار مرگ بر آمریکا وصلوات قرار داشته باشد
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    افرین . افرین بر دشمن با غیرت ...
  • مصطفی ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    یعنی شما فکر میکنید اگر دوربینها ساخت جای دیگری بودند آمریکاییها نمیتونستند جاسوسی کنند؟
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    فکر کنم داخل دوربینها دستگاههای شنود و جاسوسی جا بزارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس