به گزارش مشرق خبرگزاری رویترز در گزارشی از دبی به قلم بزرگمهر شرف الدین نوشت:

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز پنج شنبه در اظهاراتی که خبرگزاری ایرانی فارس آن را منتشر کرد گفت چین باید نقش فعالانه تری در جنگ با گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش ایفا کند.

چین به نفت خاورمیانه وابسته است ولی تمایل دارد دیپلماسی در این منطقه را به دیگر کشورهای عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه واگذار کند.
رضایی پس از دیدار با اعضای یک هیئت چینی در تهران گفت: «چین با ایفای نقش فعالانه تر در جنگ با داعش می تواند به تحقق صلح و ثبات منطقه ای کمک کند».
چین پس از حملات تروریستی در مالی و پاریس و اقدام ترکیه به سرنگون کردن هواپیمای نظامی روسی خواستار هماهنگی گسترده تر شد. ولی این کشور از مدتها پیش تاکید دارد بحران سوریه راه حل سیاسی ندارد و رسانه های دولتی چین از غرب و روسیه به علت حملات هوایی به سوریه انتقاد کرده اند.
اما اقدام اخیر داعش به پخش سرودی به زبان چینی، نیاز به همکاری بین المللی گسترده تر را علیه افراط گرایی اسلامی به مقامات چینی گوشزد کرد.
پکن هشدار داده است برخی اعضای اقلیت مسلمان اویغور در منطقه سین کیانگ در غرب چین، به داعش در عراق و سوریه پیوسته اند.
رضایی گفت اگر چین نقش فعالانه تری در جنگ با داعش ایفا کند، ایران می تواند با فعالیت های فرهنگی و تعامل با جامعه مسلمانان چین با افراط گرایی اسلامی در آسیای میانه بجنگد.
ایران حضور نظامی خود را در عراق و سوریه که داعش مناطق وسیعی از خاک آنها را در کنترل خود دارد، افزایش داده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بنده رضام ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    پیشگیری بهتر از درمان است
  • محمد ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    ایکاش چین به روسیه می پیوست ودرسوریه حاضر میشد انوقت نیرویی قوی درسوریه حضور داشت که وهابیون رابه وحشت می انداخت اما چین فعلا درفکر اقتصادروبه جلوش هست ومشکل است باور کرد که خودرادرگیر هیچ هزینه جنگی بکند اما باید بداند زمانی نوبت خودش فرامیرسد وکنار بودن از صحنه خطایی بزرگ محسوب میشود
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    ماهیت چینیها مثل نزول خور و کاسب بدون مرز است و با قدرت اقتصادی در کشورها نفوذ می کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس