بدون شك يكي از مهم‌ترين آثار اين دوره از جشنواره فيلم فجر، تازه ترين اثر ابراهيم حاتمي‌كيا است. اثري كه شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه يكي از بهترين آثار كارنامه كاري اين كارگردان شاخص سينماي ايران خواهد بود و بسياري پيش‌بيني مي‌كنند كه زوج حاتمي‌كيا-پرستويي قرار است سيمرغ‌هاي جشنواره فجر امسال را درو كنند.

به گزارش مشرق، تاكنون بيش از 80 اثر فرم حضور در جشنواره فجر امسال را پر كرده‌اند، اما در ميان آنها شانس برخي از فيلم‌ها براي حضور در بخش سوداي سيمرغ جشنواره بيشتر است.

دقيقاً 40 روز ديگر تا آغاز مهم‌ترين رويداد سينمايي كشور باقي‌مانده است و آثار بسياري مشغول آماده شدن براي حضور در اين رويداد مهم هستند. تاكنون بيش از 80 اثر فرم حضور در اين جشنواره را پر كرده‌اند اما از ميان آنها شانس برخي از آثار براي حضور در بخش سوداي سيمرغ جشنواره بيشتر است. آثاري كه يا كارگردان شاخصي دارند يا اينكه به واسطه حضور بازيگران وي آن سوژه خاصشان احتمال بيشتري دارد كه مورد توجه هيئت انتخاب هفت نفره اين جشنواره قرار گيرد. در اين گزارش نگاهي به مهم‌ترين آثاري داريم كه فرم حضور در جشنواره را پر كرده‌اند و احتمال دارد كه در فهرست نهايي مسابقه سينماي ايران سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر جاي داشته باشند.
   
باديگارد
بدون شك يكي از مهم‌ترين آثار اين دوره از جشنواره فيلم فجر، تازه ترين اثر ابراهيم حاتمي‌كيا است. اثري كه شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه يكي از بهترين آثار كارنامه كاري اين كارگردان شاخص سينماي ايران خواهد بود و بسياري پيش‌بيني مي‌كنند كه زوج حاتمي‌كيا-پرستويي قرار است سيمرغ‌هاي جشنواره فجر امسال را درو كنند.
   
مالاريا
پرويز شهبازي پس از تجربه موفقي كه با فيلم سينمايي «دربند» در جشنواره سه سال پيش داشت، امسال در حال آماده سازي «مالاريا» است. فيلمي كه از روز اول توليد به واسطه نقش‌آفريني برخي از چهره‌هاي پرحاشيه در آن، خبرساز شد و حالا در حالي گام به سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر مي‌گذارد كه در غيبت احتمالي بسياري از كارگردانان شاخص، بيشتر از همه بايد با «باديگارد» حاتمي‌كيا رقابت كند.
   
نفس
نرگس آبيار آنقدر با «شيار ۱۴۳» موفقيت كسب كرد كه حالا انتظارات از او بالا رفته است تا همه از اين كارگردان جوان سينماي ايران انتظار داشته باشند كه در سومين اثر خود نيز بدرخشد و باز هم نظر داوران و مخاطبان و جشنواره را به خود جلب كند. حالا «نفس» نرگس آبيار نيز يكي از مهم‌ترين شانس‌هاي حضور در بخش سوداي سيمرغ سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر است.
   
دختر
گويا موضوعات پيرامون دختران تبديل به بخش مهمي از دغدغه فيلمسازان سينماي ايران شده است، چرا كه علاوه بر داوودنژاد، سيدرضا ميركريمي نيز به سراغ سوژه مرتبط با دختران رفته است و حتي اسم فيلم جديدش را هم «دختر» گذاشته است. ميركريمي هم بيش از يك ماه است كه همراه با فرهاد اصلاني و مريلا زارعي فيلمبرداري جديدترين ساخته‌اش را در تهران و آبادان پيگيري مي‌كند و در تلاش است تا آن را به جشنواره فجر برساند و به نظر مي‌رسد با توجه به شرايط فعلي و علاقه شديد مسئولين جشنواره براي حضور هرچه بيشتر چهره‌هاي سرشناس در اين دوره، زماني را براي رسيدن اين اثر در نظر خواهند گرفت.
   
باركد
مصطفي كيايي براي سومين سال پياپي است كه با اثري جنجالي متقاضي حضور در جشنواره فيلم فجر شده است. او كه سابقه ساخت فيلم‌هاي مخاطب پسند چون «‌ضد گلوله» و «خط ويژه» را دارد، باز هم روي يك موضوع جنجالي، يعني پولشويي دست گذاشته است تا با استفاده از تركيب بازيگران اثر قبلي‌اش، به عنوان يكي از مدعيان جشنواره امسال حاضر شود. اين اثر نيز توليد خود را دير شروع كرد ولي نسخه اوليه آن براي جشنواره فجر امسال ارسال شده است و اين يعني حضور اين اثر در جشنواره امسال قطعي است.
   
رسوايي ۲
مسعود ده‌نمكي هر چه قدر كه در جذب مخاطبان موفق بوده است، در جلب نظر داوران جشنواره فجر ناموفق بوده است. در واقع به نظر مي‌رسد مسئولان اين جشنواره علاقه‌اي براي جايزه دادن به اين كارگردان سينماي ايران ندارند، در حالي كه اغلب آثارش با استقبال خوب مردم روبه‌رو شده است. به احتمال فراوان «رسوايي۲» ده‌نمكي نيز از اين قاعده مستثني نخواهد بود. ولي به نظر مي‌رسد اين اثر كه مي‌گويند جلوه ويژه شاخصي در آن استفاده شده از همين الان يكي از نامزدهاي بخش بهترين فيلم از نگاه مخاطبان جشنواره سي‌و‌چهارم فجر باشد.
   
سيانور
زوج جدانشدني بهروز شعيبي و سيد محمود رضوي، بعد از دو تجربه موفق «دهليز» و «پرده‌نشين» در سينما و تلويزيون به سراغ يك داستان تاريخي رفته‌اند تا باز هم مخاطبان خود را غافلگير كنند. «سيانور» نام اين اثر سينمايي است كه در آن بازيگراني چون مهدي هاشمي، بابك حميديان و آتيلا پسياني حضور دارند.
  
دراكولا
درست در زماني كه شايعات بسياري در مورد حضور مجدد رضا عطاران در تلويزيون شنيده مي‌شد، خبري در مورد ساخت جديدترين ساخته او در سينما منتشر شد. اين اثر كه «دراكولا» نام دارد، همچون آثار قبلي اين كارگردان در ژانر طنز ساخته مي‌شود. البته عطاران آن قدر دير تصميم به ساخت اين اثر گرفته كه بعيد به نظر مي‌رسد بتواند آن را به جشنواره برساند، هرچند كه علي سرتيپي تهيه‌كننده آن براي «دراكولا» فرم پر كرده است و اميدوار است كه بتواند اين اثر را به جشنواره امسال برساند.
   
هيهات
اولين فيلم چهار اپيزودي سينماي ايران كه با چهار كارگردان جلوي دوربين رفت و در آن بازيگران شاخصي چون بابك حمديان، حامد بهداد و حميد فرخ‌نژاد حضور دارند و با توجه به موضوع عاشورايي آن به نظر مي‎رسد بتواند يكي از گزينه‌هاي حضور در بخش سوداي سيمرغ جشنواره فجر سي‌وچهارم باشد.
   
اژدها وارد مي‌شود
ماني حقيقي امسال دو بار پشت دوربين رفت. بك بار براي اثري تاريخي به نام «اژدها وارد مي‌شود» كه اخبار زيادي در ارتباط با آن منتشر نشده است و يك بار ديگر هم براي اثري كمدي به نام «۵۰ كيلو آلبالو» كه قرار بود شهرام شاه حسيني آن را بسازد ولي در نهايت ساخت آن قسمت محقق شد. اژدها وارد مي‌شود، پنجمين فيلم اين كارگردان است و با توجه به نام‌هاي احتمالي هيئت انتخاب جشنواره امسال، به نظر مي‌رسد بتواند به بخش سوداي سيمرغ جشنواره راه يابد.
   
فروشنده
آوردن فيلم اصغر فرهادي در انتهاي اين ليست به اين خاطر است كه او پيش از اين اعلام كرده بود كه فيلمش در ارديبهشت ماه آماده مي‌شود و اين يعني فيلم او نمي‌تواند در اين دوره از جشنواره فيلم فجر شركت كند و هرچند كه فرهادي براي جديدترين ساخته‌اش، «فروشنده»، فرم حضور در جشنواره فيلم فجر را پر كرده است و اين يعني او مي‌خواهد فيلمش را به اين جشنواره برساند. البته با توجه به اينكه اخبار پيرامون اين فيلم، كمتر رسانه‌اي شده است، بعيد نيست كه رسيدن فيلم او در دقايق آخر و حضورش در اين دوره از جشنواره فيلم فجر به عنوان يكي از سورپرايزهاي جشنواره سي‌و‌چهارم باشد. البته اين احتمال نيز وجود دارد كه برنامه‌ريزي فرهادي و تيم توليد « فروشنده»، بر نمايش اين فيلم در جشنواره فيلم «كن» باشد و اين‌گونه ديگر خبري از سورپرايز جشنواره فجر براي طرفداران فرهادي نيز نخواهد بود.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس