یک روزنامه آلمانی با اشاره به تصمیمات آلمان برای گسترش خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به "نورد استریم ۲" این پروژه را عامل اختلافات شدید در اتحادیه اروپا و دولت ائتلافی آلمان دانست.

به گزارش مشرق و به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، ظاهرا پروژه گسترش خط لوله گاز نورد استریم (جریان شمال) موسوم به نورد استریم 2 که گاز روسیه را به آلمان می آورد مناقشات و اختلافاتی را در دولت ائتلافی آلمان ایجاد کرده است.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان از حزب دموکرات مسیحی در گفتگو با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" اظهار داشته است که ما می خواهیم وابستگی روسیه به مسئله انرژی را کاهش دهیم. نورد استریم 2 این هدف را نقض کرده و اهداف سیاست امنیتی اروپا را نقض می کند.

ظاهرا آلمان خواهان گسترش پروژه خط لوله انتقال گاز احداث شده از پایان سال 2011  از روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم از دو خط انتقال به چهار خط است.

صدر اعظم آلمان در نشست اخیر سران اتحادیه اروپا از این پروژه گازی حمایت کرده است.

"زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان نیز از این پروژه حمایت کرده و در گفتگو با "فرانکفورتر آلگماینه" اظهار داشته است که نورد استریم 2 به نفع آلمان است و از این رو من در این باره با صدر اعظم آلمان موافقم. همچنین این پروژه برای فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی اهمیت دارد.

"گابریل" همزمان تاکید کرد که این پروژه به شرایطی وابسته است. از جمله اینکه روسیه باید خط لوله انتقال از طریق اوکراین را بعد از سال 2019 همچنان حفظ کند، امنیت عرضه در شرق اروپا باید تضمین شود و این پروژه باید به قواعد اروپایی و آلمان پایبند باشد.

معاون صدر اعظم آلمان ظاهرا در یک دیدار با رئیس جمهور روسیه در مسکو در اواخر اکتبر تمایل خود به راه اندازی این پروژه را نشان داده و اظهار داشته بود که ما باید دخالت های سیاسی در این مسئله را محدود کنیم.

پروژه نورد استریم 2 در نشست اخیر سران اتحادیه اروپا که روز جمعه در بروکسل برگزار شد نیز اختلافات زیادی را به وجود آورد. بسیاری از کشورهای شرق و جنوب اروپا مخالف این پروژه بودند. حتی رئیس شورای اروپایی نیز این تصمیم آلمان را مورد انتقاد قرار داده و گفت: نورد استریم 2 وابستگی ما به روسیه را افزایش می دهد و بر خلاف اهداف سیاست انرژی اروپایی است. ما باید از قوانین اروپایی دفاع کنیم.

با گسترش پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ظرفیت گاز در مسیر روسیه به آلمان دو برابر می شود. منتقدان بر این باورند که این پروژه بخصوص به اوکراین و دیگر کشورهای ترانزیتی شرق اروپا آسیب رسانده و وابستگی گاز اروپا به روسیه را افزایش می دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس