سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا در محدود کردن مسافرت به آمریکا برای مسافران ایرانی گفت که مسائل داخلی آمریکا به ما مربوط نیست بلکه آنچه به ما مربوط است تعهداتی است که بر اساس برجام بر عهده گرفته‌اند.

 به گزارش مشرق، کنفرانس خبری هفتگی «حسین جابرانصاری» سخنگوی وزارت خارجه ایران دقایقی قبل در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

جابرانصاری در ابتدای سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: جریان‌های گسترده مختلف در آمریکا با جلوداری صهیونیست‌ها تلاش گسترده‌ای انجام داده‌اند تا برجام به نتیجه نرسد و بعد از به نتیجه رسیدن برجام هم تلاش‌های آنها ادامه دارد.

مسائل داخلی آمریکا به ما مربوط نیست

وی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت مسافرت به آمریکا برای مسافران ایرانی افزود: کاری که انجام شده گنجاندن تبصره‌ای در لایحه 2000 صفحه‌ای بودجه بوده که به امضای رئیس جمهور آمریکا هم رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش‌های ایران در رابطه با پیگیری مصوبه جدید کنگره آمریکا نیز گفت: مذاکراتی را با کشورهای اروپایی و آمریکا داشته‌ایم که نتیجه این تلاش‌ها نامه وزیر خارجه آمریکا به وزیر امورخارجه ایران بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: مسائل داخلی آمریکا به ما مربوط نیست بلکه آنچه به ما مربوط است تعهداتی است که بر اساس برجام بر عهده گرفته‌اند.

جابرانصار همچنین گفت: ملاک ما اجرای تعهدات خواهد بود. بر اساس اجرا و یا عدم اجرای این تعهدات تصمیمات بعدی را اتخاذ می‌کنیم  و تصمیم گیری در این زمینه بر عهده وزارت خارجه نیست بلکه بر عهده کمیسیون نظارت بر برجام است و وزارت امور خارجه مجری تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص خواهد بود.

هرگونه اقدام ترکیه در عراق باید با هماهنگی دولت این کشور باشد

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور ترکیه در عراق گفت: هر گونه اقدام علیه تروریسم باید با توجه به قوانین بین‌الملل و احترام به حاکمیت کشورها باشد. انتظار از ترکیه و سایر کشورها این است که هر گونه اقدام با هماهنگی دولت عراق و سوریه انجام گیرد، هر اقدامی که بدون هماهنگی انجام گیرد از نظر ایران غیرقابل قبول است.

حق طبیعی دولت سوریه است که با تروریست‌ها مذاکره نکند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین درباره تحولات سوریه و نشست‌های بین‌المللی در این زمینه در وین و نیویورک گفـت: در مکانیزمی که در قطعنامه اخیر پیش بینی شده (نشست بین‌المللی درباره سوریه در نیویورک) و همچنین در روند مذاکرات وین یک و دو جزو مباحث اساسی بوده، بحث مشخص کردن گروه‌های تروریستی از معارضان سیاسی است.

وی افزود: گروه‌هایی می‌توانند در روند مذاکرات شرکت کنند که تروریسم را به عنوان ابزار سیاسی نفی کرده و موضع آشکاری در این باره داشته باشند چون هیچ دولتی با تروریسم مذاکره نخواهد کرد و این حق طبیعی دولت سوریه نیز است.

جابرانصاری درباره شرایط تفکیک گروه‌های تروریستی از معارضان سیاسی در سوریه گفت: علاوه بر اعلام صریح نفی تروریسم از جانب گروه‌ها باید عملکرد آنها با این موضع در چند سال گذشته نیز منطبق باشد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه درباره اظهارات نمایندگان کمیسیون اصل نود مجلس درباره بازرسی از نمایندگی‌های ایران در خارج گفت: پس از طرح این ادعاها وزارت امور خارجه خواهان ارائه مستندات از جانب این کمیسیون شد که شکایتی درباره تنها یک نمایندگی ارائه شد. بعد از بازرسی توسط وزارت خارجه مشخص شد که این گزارش پایه و اساس مستندی نداشته است.

وی درباره روابط خواست ترکیه برای ارتقای سطح روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: کشورهای اسلامی باید به گونه‌ای اقدام کنند که بر منافع خودشان و امت اسلامی و همچنین منافع فلسطینی‌ها تاثیر منفی نگذارد. در شرایطی که روابط ترکیه با برخی همسایگان دچار تنش شده احیای روابط با اسرائیل تاثیر خوبی نخواهد داشت.

تلاش‌هایی برای بحث مستقیم با عربستان درباره اختلافات موجود در جریان است

جابرانصاری همچنین درباره روابط ایران و عربستان گفت: تلاش‌هایی بین ایران و عربستان در جریان است تا اختلافات موجود به طور مستقیم مورد بحث قرار گیرد. ایران آمادگی برای تعریف فصل حدیدی از روابط با همسایگانش دارد. امیدواریم با وجود اراده قطعی در دولت عربستان امکان حرکت به این سمت فراهم شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سیاست ثابتی در مبارزه با تروریسم داشته و بیشترین هزینه را در تحولات اخیر و مبارزه با تروریسم پرداخت کرده است و بر اساس این سیاست از هر گونه اقدامی در مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند، اما موثر بودن این اقدامات منوط به رعایت ملاک‌هایی است؛ یک اینکه شعار با عمل منطبق باشد و دوم اینکه هر گونه اقدام علیه تروریسم باید حاکمیت ملی دولت‌ها و قوانین بین‌المللی را مورد توجه قرار دهد.

به زودی شاهد حضور سفیر جدید عربستان در ایران خواهیم بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره سفبر جدید عربستان در تهران هم گفت: درباره سفیر عربستان بررسی‌ها انجام شده و پاسخ به این کشور داده شده و به زودی شاهد حضور سفیر عربستان در ایران خواهیم بود. «علی حسن جعفر» سفیر جدید عربستان در تهران خواهد بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سلام ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    به به هر دم از این باغ بری می رسد. حتما به دیگر کشورها مثل ژاپن و هند مربوط میشه.
  • بی سواط ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    این بود همه ی هوش و ذکاوت شما؟ کجای طرح مذبور داخلی است وقتی اسم ایران توی طرح اومده یعنی داخلی نیست اینو پسر هفت ساله ی من هم می فهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس