فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برگزاری رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی بین این نیرو و نیروی دریایی ارتش سلطنت عمان تا پایان هفته جاری در شرق تنگه هرمز خبر داد.

به گزارش مشرق، این مطلب را امیر دریادار حبیب الله سیاری روز یکشنبه در حاشیه دیدار هیات نظامی عالیرتبه سلطنت عمان با وی که در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

وی اضافه کرد: ما امروز میزبان هیات عالیرتبه ای متشکل از 12 نفر از افسران عالیرتبه سلطنت عمان در راستای ارتقای تعاملات دریایی دو کشور دوست و برادر ایران و عمان بودیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما در این دیدار مشترک برای انجام همکاری های دو جانبه از جمله تبادل استاد و دانشجو، مقاله، فنی، تعمیر، نگهداری، نوسازی، تبادل اطلاعات بین کارشناسان دو نیرو، دید و بازدید ناوگروه های دو کشور از بنادر یکدیگر و دید و بازدیدهای آموزشی، بحث های مفصل تری را انجام دادیم.

دریادار سیاری توضیح داد: اما مهم ترین موضوع و بحث مطرح شده در این دیدار موضوع انجام و اجرای رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی بود که ما امروز تا چهارشنبه و پنج شنبه با مشارکت و همکاری نیروی دریایی ارتش سلطنت عمان آن را در شرق تنگه هرمز برگزار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی برقراری مسایل ایمنی برای تمامی کشتی های تجاری و نفتکش تمام کشورهای دنیا عبوری از این تنگه مهم و راهبردی است.

دریادار سیاری گفت: برگزاری این رزمایش و تمرین مشترک امداد و نجات دریایی کمک شایان توجهی را به تسلط هر دو کشور برای ارایه خدمات کمک اضطراری به شناورهای عبوری مضطر و درخواست کننده اینگونه خدمات در منطقه تنگه هرمز و دریای عمان خواهد داشت.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این رزمایش مشترک که به صورت سالیانه انجام می شود می تواند به توسعه همکاری ها و توانمندی های نیروی دریایی هر دو کشور در انجام ماموریت های ایمنی و پاسخگویی فوری به درخواست کمک اضطراری درخواست شده از سوی شناورهای عبوری سایر کشورهای دنیا در شرق تنگه هرمز، تنگه هرمز و دریای عمان شود.

این مقام عالیرتبه نظامی تصریح کرد: جلسه هماهنگی اجرای این رزمایش مشترک ظرف امروز و فردا انجام می شود و طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز این رزمایش جنبه اجرایی خواهد داشت که در منطقه یاد شده و با حضور هیات عالیرتبه حاضر در این دیدار به صورت مشترک انجام خواهد شد.

وی افزود: ما در طول چند سال گذشته 37 ناوگروه را برای برقراری امنیت و تامین خطوط مواسلاتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال اقیانوس هند به ویژه خلیج عدن برای مبارزه با پدیده زشت و شوم دزدی دریایی اعزام کرده ایم که این ناوگروه ها در زمان حضور خود در منطقه یاد شده به صورت مستمر از بنادر مسقط و صلاله کشور عمان بازدید داشته اند و قرار است فردا - دوشنبه- نیز با گروه 37 نداجا شامل ناوشکن سبلان و ناو پشتیبانی تنب از بندر صلاله بازدید کنند.

دریادار سیاری بحث دیگر مطرح شده در دیدار با هیات عالیرتبه نظامی کشور عمان را مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن عنوان کرد و گفت: اینکه دو کشور باید مرکز تبادل اطلاعات مشترکی را در این موضوع راه اندازی کنند و با کمک یکدیگر در بحث برقراری امنیت در منطقه برای عبور امن کشتی ها به فعالیت بپردازند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

هیات نظامی عالیرتبه عمان به منظور شرکت در دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک دوستی - نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به کشورمان سفر کرده است.

نخستین نشست دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و دولت سلطنت عمان صبح روز (شنبه) در بنیاد تعاون ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس