گروه بین‌المللی بحران که پیشتر با هاشمی رفسنجانی دیدار داشته، در جدیدترین گزارش خود با تشریح فضای ایران و جایگاه روحانی در معادلات قدرت، توصیه کرد که آمریکا و اروپا باید روحانی را در تسریع فرآیند اصلاحات در ایران یاری کنند.

گروه جنگ نرم مشرق- گروه بین‌المللی بحران «international crisis group» که از اندیشکده‌های وابسته به آمریکا است، سه‌شنبه هفته پیش مصادف با 15 دسامبر (24 آذر) گزارشی با عنوان «ایران پس از توافق هسته‌ای» منتشر کرد.

هیئتی از گروه بین‌المللی بحران 2 سال پیش در سکوت کامل خبری به ایران آمد و با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کرد که به علت حضور چهره‌های ضدایرانی در این گروه، این دیدار حواشی زیادی به دنبال داشت.

نقش توافق هسته‌ای در تغییر موازنه قدرت در ایران + سند // در حال ویرایش
دیدار گروه بین‌المللی بحران با اکبر هاشمی رفسنجانی به علت حضور چهره‌های ضدایرانی در این گروه، حواشی زیادی به دنبال داشت

جورج سوروس عنصور مشهور صهیونیست که حامی مالی بسیاری از پروژه‌های صهیونیست‌ها در سطح جهان است، از اعضای هیئت امنای گروه بین‌المللی بحران است. همینطور شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی نیز جزو حلقه مشاوران این بنیاد محسوب می‌شود. چند تن از ایرانی‌های ضدانقلاب و خارج‌نشین نیز در زمره افراد موثر این گروه محسوب می‌شوند.

نقش توافق هسته‌ای در تغییر موازنه قدرت در ایران + سند // در حال ویرایش

نقش توافق هسته‌ای در تغییر موازنه قدرت در ایران + سند // در حال ویرایش
جورج سوروس عنصر مشهور صهیونیست از اعضای هیئت امنا و همچنین شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی نیز جزو حلقه مشاوران این بنیاد محسوب می‌شود

بنابر مطالب فوق و دیدار هیئت گروه بین‌المللی بحران با رفسنجانی، گزارشی که این گروه درباره ایران منتشر کرده، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

گروه بین‌المللی بحران در گزارش خود به تاثیر توافق هسته‌ای بر معادلات قدرت در داخل ایران و جایگاه این کشور در منطقه و جهان پرداخته است. در این گزارش ذکر شده که بسیاری در داخل و خارج ایران معتقدند توافق هسته‌ای می‌تواند موازنه قدرت در سیاست داخلی ایران را تغییر دهد.

گروه بین‌المللی بحران معتقد است توافق هسته‌ای نه تنها سبب افزایش قدرت حامیان و عاملان این توافق در داخل ایران خواهد شد، بلکه اثر مهم‌تر و بنیادی‌تر آن در باز کردن فضای داخلی برای مباحثی به جز مسئله هسته‌ای است که طی بیش از یک دهه فضای سیاسی ایران را احاطه کرده بود.

گروه بین‌المللی بحران از کشورهای غربی خواسته که برای حفظ اثرگذاری توافق هسته‌ای بر معادله قدرت در داخل ایران، حتما به تعهدات خود طبق این توافق عمل کنند.

نقش توافق هسته‌ای در تغییر موازنه قدرت در ایران + سند // در حال ویرایش
این گروه ادعا کرده از آنجا که وظیفه مجلس خبرگان تعیین رهبر است، انتخابات پیش‌روی خبرگان از اهمیت بالایی برخوردار است

گروه بین‌المللی بحران علت تاکید بر لزوم پایبندی غربی‌ها به تعهداتشان در توافق هسته‌ای، را انتخابات پیش‌رو در ایران عنوان کرده است. در گزارش این گروه آمده که توافق هسته‌ای در آستانه سه انتخابات مهم حاصل شده است زیرا طی 18 ماه آینده ایران شاهد انتخابات مجلس نمایندگان، مجلس خبرگان و سپس ریاست جمهوری خواهد بود.

این گروه ادعا کرده که با توجه به بالا رفتن سن رهبر ایران،‌ از آنجا که وظیفه مجلس خبرگان تعیین رهبر است، انتخابات پیش‌روی خبرگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

گروه بین‌المللی بحران مدعی است که رقبای حسن روحانی نگران بهره‌برداری وی و متحدانش از توفیقات سیاست خارجی در انتخابات هستند.

گروه بین‌المللی بحران سپس با تشریح فضای داخلی ایران و جایگاه روحانی در معادلات قدرت، توصیه کرد که آمریکا و متحدان اروپایی آن باید روحانی را در تسریع فرآیند اصلاحات در ایران یاری کنند.

گروه بین‌المللی بحران بهترین گزینه برای کشورهای غربی و ایران را ادامه کنار گذاشتن برداشت‌ها و اظهارات منفی به جا مانده از دهه‌ها سوءظن و دشمنی، اجرای کامل توافق هسته‌ای، ایجاد مجاری مجزا و غیرسیاسی برای حل سایر مسائل عنوان کرده است که در نهایت می‌تواند به تغییر ساختار امنیتی منطقه که هم به نفع ایران و هم اعراب است، بیانجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مرگ بر فتنه گران دشمن شاد کن
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    درود بر روحانی
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    این مقاله اندیشکده هیچ حرف غیرمنطقی نزده...
  • فلانی ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    اگه بخواهند به رهبر ما حتی فکر بکنند باید به تابوت خودشون هم فکر بکنند . اینها نمی فهمند یه ایرانی وقتی عصبانی بشه چی میشه
  • فلانی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    افرادی مثل تو چشم هاشون کور شده و یه سری چیر ها رو نمی بینند . وقتی تو نمی بینی دلیل نمیشه که نباشه !!!
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بس کن مشرق بس کن.....دو روز دنیا ارزش نداره به دیگران بهتون بزنی فردا میگید حسن خمینی هم عامل امریکا و صهیونیستا و استکبار جهانیه.......هر کی با شما نبود برچسب میزنید ... نهایت عمر ادم هشتاد نود ساله پس ادم باشید ....
  • کیان ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    امریکایی های عزیز، خیالتون راحت از اونی که شما فکر کنید بهتون خدمت میکنه، اونقدر خودشیرینی میکنه ..... اگر سپاه نبود کشور هم نبود، و اگر سپاه نبود الان سوریه هم نبود، لبنان هم نبود، عراق هم نبود، ..... و خیلی چیزهای دیگه نبود. یادتونه چند سال پیش چقدر غوغاسالاری شد تا سپاه رو از صحنه های مختلف کنار بگذارند، خدا رو شکر که خودشان ضایع شدند.
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مرگ بر مشرق و مغرب
  • مجيد ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بكوري چشمتان رهبر ما پرچم را بدست صاحب المر خواهند سپرد.شما اي بدخواهان آرزوي مرگ ايشان را به گور خواهيد برد. ان شالا من اولين فدايي ايشان باشم.آمين
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    درود بر نفت 31 دلاری
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    خیلی خوب شد که گفتی ... افق های روشنی رو در مقابل چشمان ما باز کردی
  • فلانی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    از خدا میخواهم مریض ها رو شفا بده.
  • فلانی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    احسنت .
  • مهدی ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    فوکویاما وسامویل هنگتینتون فهمیدند قرن حاضر چه خبره.اما داخلی های ما در خواب نازند.
  • ....... ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آره اصلا سرت زیر برف نیست.عمو جون از خواب بیدار شو.... آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند.
  • ....... ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    اگر واقعا نمیفهمی خدا بهت فهم بده اگرم دونسته این حرفا رو میزنی خدا جوابتو بده!!!!!
  • ....... ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    فدای کلامت!!!!!!!!
  • مهدی ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ارواح پدر امریکا ونوکرانش در ایران که خواب تسلط برمیهن اسلامی ما را داشته باشند هنوز چند روزی از توافق برجام نگذشته که که بر سر امضا کنندگان آن دبه درآورده تا بسیج هست خیال خام در فکرتا ن نپرورانید هاشمی 16سال رییس مجلس ورییس جمهور بود نتوانست کاری کند وطبق وصیت نامه او حتی نتوانست بچهای خوبی دختران زینبی تربیت کند اگه آباد کن بود آباد کرده بود کلید روحانی هم زنگ زده است ونمیتواند قفلی را باز کند لبیک یا خامنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه ای
  • سعید ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    لعنت خداوند بر امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس