کد خبر 509267
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

هر روز که مي‌گذرد " داعش " بيش از قبل دست به جنايت مي زند و اين جنايات هر روز به صورت وحشيانه تري دنبال مي شود، علت واقعي اين خط مشي تروريستي داعش چيست ؟

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه خبري النخيل، گروه تروريستي " داعش " هر زمان که حلقه فشارها و محاصره نظامي برضد جنگجويانش را در سوريه و عراق محکم تر مي بيند، دست به اقدامات وحشيانه تري مي زند و حتي براي دامن زدن به اين اقدامات وحشيانه از طريق دستگاه هاي رسانه اي خود اين قبيل اقدامات را تبليغ مي کند و از اين طريق مي کوشد تا اين جنايات جديد وحشيانه تر از طريق روزنامه ها و نشريات جهاني منعکس و گسترش يابند.

از زمان اعلام خلافت خود خوانده داعش در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوريه در اواسط سال 2014، چهره پليد اين سازمان تروريستي به دليل مجازات سنگيني که براي مخالفان خود در نظر مي گرفت، بر همگان معلوم شد، اين مجازات سنگين را " داعش " بر ضد مخالفان خود يا کساني که در برابر تصميم هاي اين دولت خودخوانده مي ايستادند يا شک و ترديد به دل راه مي دادند، اعمال مي شد.

استفاده از شبکه هاي ارتباطات اجتماعي
گروه تروريستي " داعش "براي بسط و گسترش تصاوير و فيلم هاي مستند مربوط به عمليات خود که شامل اعدام هاي جمعي و سربريدن‌ها مي شد، از اين شبکه هاي اجتماعي به صورت گسترده اي استفاده مي کرد.

اين اقدامات در واقع براساس دسته بندي اعمال شده از سوي سازمان ملل جنايت برضد بشريت قلمداد مي شوند، از اين رو با اين اقدامات اين گروه تروريستي موفق شد، به سرعت توجه جهانيان را به خود و رفتارش جلب نمايد، " داعش " به منظور تاثير گذار تر کردن اين تصاوير و فيلم ها، اين مستندها را به زبان انگليسي هم منتشر مي کرد، و براي جلب نگاه و توجه غربي ها به خود دست به اعدام شماري از گروگان هاي غربي به شيوه هاي جديد وحشيانه کرد.

" داعش " به منظور جلب توجه بيشتر رسانه هاي جهاني در استفاده از شيوه هاي قتل و اعدام هر روز نوآوري از خود به خرج مي داد و از اين طريق شيوه هاي بي سابقه تري از اعدام را رواج مي داد.

" ميا بلوم " استاد راهنماي دانشگاه ايالت جورجيا در اين باره چنين مي گويد: " سازمان تروريستي " داعش " به دنبال دامن زدن به مسائل است، چرا که معتقد است مردم دچار بي حوصلگي مي شوند، از اين رو آنها نياز به اين دارند که همواره در جريان امور قرار گيرند".

استفاده از شيوه هاي جديدي در کشتن
شايد يکي از وحشيانه ترين شيوه هاي اعدامي که تاکنون " داعش " برضد مخالفان خود استفاده کرده، شيوه اعدام گروگان ها با استفاده از گلوله خمپاره است، يا اين که گروگان ها را به ستوني مي بندد و بعد اقدام به منفجر کردن آن ستون مي کند، درست همانند اعدام هايي که در شهر باستاني تدمر در مرکز سوريه انجام داد، شهري که در اواسط سال جاري به اشغال خود در آورد.

" داعش " همچنين اقدام به پخش نوار ويديويي کرد، که در عراق تهيه کرده بود و اين فيلم اخيرا تهيه شده است، " داعش " در اين فيلم از روي عمد تصميم گرفت گروگان ها را پيش از اعدام به شيوه سر بريدن نشان دهد و بعد تصاوير آنها را بعد از قطع سرهايشان نشان داد تا از اين طريق با انتشار فيلم هاي ديگري مراحل روند اعدام از ابتدا تا پايان را نشان دهد.

گروه تروريستي " داعش " ماه گذشته از مسئوليت خود در خصوص عمليات تروريستي در خارج از خاک سوريه و عراق خبر داد، برجسته ترين آنها حملات تروريستي و همزمان پاريس بودند، عملياتي که دست کم 130 کشته برجاي گذاشت و بعد از آن " داعش " مسئوليت سرنگوني هواپيماي مسافربري روسيه را در مصر برعهده گرفت و در اين اقدام تروريستي 224 نفر کشته شدند.

بلوم در ادامه سخنان خود در اين باره توضيح داد: اين صحنه هاي خشونت بار نمونه هايي از اشخاصي که دوست دارند در واقعيت شبيه بازي " کول اوف ديوتي " را تجربه کنند، به خود جذب مي کند، اشخاصي که از گذشته اي خشونت بار رنج مي برند و از اين طريق مي خواهند بار ديگر خود از دست رفته را باز يابند، اين مساله اشاره به نوعي از بازي هاي ويديويي دارد که بسيار شناخته شده هستند و بازيکنان در آن بازي خود را يکه و تنها در يک نبرد تمام عيار مي بينند.

در سناريويي شبيه به بازي هاي ويديويي، گروه تروريستي " داعش " در آغاز ماه جاري ميلادي يک نوار ويديويي را منتشر کرد که در آن کودکاني را نشان مي داد، که همگي به عضويت داعش در آمده اند و سربازان " داعش " شده بودند، اين کودکان در بين ويرانه هاي قلعه اي در جستجوي گروهي از گروگان ها بودند، تا آنها را بکشند.

بلوم در بخش ديگري از سخنانش در اين باره گفت: کودکان در اين مرحله از کودکان تماشاچي صرف صحنه هاي خشونت آميز در حاشيه عمليات تروريستي " داعش " به شرکت کنندگان عملي و متعهد کامل به علميات تروريستي در اين صحنه هاي ويديويي تبديل مي شوند و اين مساله تاکنون بي سابقه بوده است.

از سوي ديگر و در همين رابطه چارلي وينتر يکي از ناظران و پيگيران فعاليت هاي گروه هاي تندرو از طريق اينترنت در اين باره گفت: هم اکنون " داعش " از خشونت فزاينده اي استفاده مي کند، از اين طريق " داعش " مي کوشد تا بر روي هواداران خود تاثير بگذارد و همچنين از همين طريق دشمنان و مخالفان خود را به وحشت بيندازد، و از همه مهم تر " داعش " از اين طريق تلاش مي کند به هدف اصلي خود که همانا تبليغ در سطح بين المللي است، استفاده کند.

وي در اين باره توضيح داد: حمله تبليغاتي " داعش " در اين باره آميخته اي از تصاوير خشونت بار از يک طرف و از طرفي ديگر نشان دادن تصويري از خلافت خود خوانده آنهاست.

اين کارشناس در ادامه گفت: آنها از اين طريق مي خواهند، شکل اسلامي به خود بدهند و هم از سوي ديگر داوطلباني که با مشاهد اين تصاوير بيشتر رغبت مي کنند، پيگير خبرهاي آنها در شبکه هاي ارتباطات اجتماعي شوند، را سعي دارند بيشتر بر روي آنها تاثير بگذارند.

هم اکنون " داعش " بعد از نمايش دادن صحنه هاي مربوط به سربريدن ها و تيراندازي هاي مستقيم به سمت افراد که تا پيش از سال قبل اين صحنه ها " نادر " به شمار مي آمدند، اکنون اوضاع به گونه اي شده است تا هر حادثه جديد ديگري که الآن رخ مي دهد، ديگر آن تاثير يک سال قبل را نداشته باشد و تا حدودي پيش پا افتاده تلقي شود و خشم جهانيان را کم تر بر مي انگيزد.

اقدامات وحشيانه رو به گسترش
علت افزايش حملات وحشيانه " داعش " و شديدتر شدن اين حملات به تحقق دو عامل بستگي دارد، نخست اين که با افزايش فشارهاي نظامي در جبهه هاي سوريه و عراق برضد " داعش " اين گروه سعي در استفاده از عمليات وحشيانه تري مي کند، تا از اين طريق به زعم خود موازنه قدرت را به نفع خود نشان دهد و دوم اين که از طريق نمايش تصاوير حاکي از عمليات تروريستي وحشيانه تر مي‌کوشد تا تصوير نيرومندي از خود در ميدان نبرد باقي بگذارد، اگر چه در واقعيت دستآوردهاي چنداني هم ندارد.

ارون زيلين تحليلگر مسائل مربوط به گروه هاي تندرو در گزارشي به مرکز بين المللي مطالعات مربوط به گروه هاي تندرو و خشونت سياسي اعلام کرد: ميزان توليدات گروه تروريستي " داعش " طي ماه هاي گذشته به دليل حجم بالاي خسارت ها و تلفات سنگين آنها در بخش هاي نظامي به شکل قابل توجهي کاهش يافته است.

کاهش توليدات مستند به دليل شکست هاي " داعش " است

زيلين در ادامه اين گزارش خود آورده است: ميزان توليدات گروه تروريستي " داعش " ظرف مدت سه ماه قبل از آغاز دخالت نظامي روسيه در سوريه 3 هزار و 762 مورد بوده، که بعد از گذشت سه ماه از دخالت نظامي روسيه در سوريه حجم اين توليدات به 2 هزار و 750 مورد کاهش يافته است و اين نشان مي دهد، داعش در حال شکست خوردن است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس