کد خبر 509081
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

در هشت ماه گذشته، ده‌ها گروه تروریستی که زنان را برای پیوستن به گروه تروریستی داعش درعراق و سوریه از طریق قراردادهای "ازدواج عرفی" تشویق می کردند، متلاشی شده است.

به گزارش مشرق، نیروهای امنیتی تونس طی هشت ماه گذشته، بیش از 42 گروه تروریستی درمناطق مختلف این کشور را که زنان را برای پیوستن به گروه تروریستی داعش درعراق و سوریه از طریق قراردادهای "ازدواج عرفی " تشویق می کردند، متلاشی کرده اند.

به نوشته پایگاه "میدل ایست آن لاین"، تحقیقات میدانی انجام شده از سوی کارشناسان اجتماعی متخصص در امور گروه های سلفی و تفکیری نشان می دهد که پدیده ازدواج عرفی در تونس، طی سال گذشته به شکل قابل ملاحظه روند تصاعدی پیدا کرده و همزمان با آن نفوذ گروه های سلفی تندرو در جامعه بیشتر شده است.

جدیدترین تحقیق آکادمیک که توسط سه استاد دانشگاه در تونس تهیه شده است، نشان می دهد که 82 درصد از دانشجویانی که تفکر به اصطلاح «سلفی جهادی» (تروریستی) دارند، ازدواج عرفی انجام داده اند و 31 درصد از آنان گفته اند که از ازدواج عرفی حمایت می کنند و آن را ازدواجی مشروع و راه حل فقهی برای روابط جنسی میان جوانان می دانند.

به عقیده این محققان، ازدواج عرفی پدیده ای عجیب و خطرناک برای جامعه تونس است؛ جامعه ای که در آن ازدواج با استناد به قوانین مدنی صورت می گیرد که ازدواج عرفی را منع می کند.

در این تحقیق بیش از 1237 مورد ازدواج عرفی که اکثر آن در میان دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان با تفکر سلفی «جهادی»، صورت گرفته، بررسی شده و حقایق موجود نشان می دهد که دستیابی به آمارهای دقیق درباره این پدیدۀ رو به رشد، دشوار است، زیرا سلفی ها از بیم رسوایی و نیز از ترس تعقیب و پیگرد قانونی، اقدام خود را پنهان می کنند.

نتایج این تحقیق حاکی ازآن است که ترکیب تفکر سلفی جهادی با فقر و مشکلات اجتماعی، پدیده ازدواج عرفی را افزایش داده است، به طوری که درصد دانشجویان سلفی از اقشار ضعیف اجتماعی که ازدواج عرفی کرده اند، به 93 درصد رسیده است ، درحالی که 7 درصد از آنان از گروه های طبقه متوسط جامعه هستند.

در شرایطی که آمارهای دقیق درباره ازدواج عرفی وجود ندارد، پس از گسترش ازدواج عرفی در میان جوانان دارای تفکر سلفی، میزان تولد نوزادان خارج از چارچوب ازدواج رسمی، سالانه به 1600 تا 1800 مورد رسیده است.

بنا بر اعلام سازمان های فعال در زمینه دفاع از حقوق زنان، ازدواج عرفی که در سال های اخیر گسترش یافته، با توجه مشروع دانستن آن از سوی جریان سلفی تندرو، به گسترش پدیده زاد و ولد در خارج از چارچوب ازدواج رسمی منجر شده است.

جمعیت زنان تونس اعلام کرد که گسترش پدیده ازدواج عرفی، نشان دهنده این است که افراد با تفکر سلفی، به دنبال ضربه زدن به منافع زنان هستند. بر طبق آمار موجود، طی چهار سال گذشته، گروه های وابسته به داعش، توانستند دست کم 700 دختر تونسی را برای پیوستن به گروه های تروریستی جذب کنند.

به کارگیری زنان از سوی سلفی های تونسی از طریق ازدواج عرفی، جار و جنجال زیادی را در محافل سازمان های مدافع حقوق زنان و نیز در محافل سیاسی و مدنی لائیک ایجاد کرده است.


منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس