نیروهای امنیتی نیجریه تعدادی از اجساد را به مکان‌های نامعلوم منتقل کرده‌اند. یک شاهد عینی گفته است در حمله اول به منزل شیخ که دیشب انجام شد پنجاه نفر کشته شدند اما آمار حمله دوم به منزل وی و حسینیه شیخ ابراهیم زکزاکی مشخص نشده است. در این حادثه چهارمین پسر شیخ زکزاکی هم به شهادت رسید.

گروه بین‌الملل مشرق - در حمله امروز (یکشنبه) نیروهای ارتش نیجریه به هیئت عزاداری شیعیان این کشور در حسینیه «بقیه‌الله» در زاریا که به مناسبت شهادت امام رضا (ع) برگزار شده بود، دست‌کم پنج نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش مشرق، این نیروها به فرماندهی رئیس ستاد ارتش نیجریه پس از وارد شدن به حسینیه، به روی عزاداران آتش گشودند. گفته می‌شود کاروان حامل رئیس ستاد ارتش نیجریه از این محل در حال گذر بود که بدلیل ازدحام جمعیت، کاروان نظامیان همراه وی از حرکت بازایستادند. شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در حال سخنرانی در مراسم بزرگداشت جان باختگان حمله تروریستی اخیر بوکوحرام بود که مورد حمله نظامیان قرار گرفتند.

تکرار کشتار شیعیان نیجریه و بازداشت شیخ زکزاکی + تصاویر

پس از این واقعه، نیروهای ارتش با حمله به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی تلاش کردند او را بازداشت کند اما شیعیان و نزدیکان او با حلقه زدن اطراف منزلش، مانع این کار شده‌اند. بهانه ارتش، متهم کردن شیخ زکزاکی به تلاش برای ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه است و حالا رسانه‌ها از بازداشت وی خبر می‌دهند. هارون بیناوی فعال سیاسی در نیجریه می‌گوید: شیخ را به نشر خشونت متهم کرده‌اند.

این اتهام به شیخ زکزاکی در حالی مطرح شده است که شیعیان نیجریه بیش از 37 سال است که بدون هیچ‌گونه سابقه خشونت و درگیری در این کشور بصورت مسالمت‌آمیز در حال فعالیت هستند.

در همین حال، پس از تیراندازی نیروهای ارتش در اطراف منزل شیخ زکزاکی که به بازداشت شیخ منجر شد، گفته می‌شود شیخ «محمد توری» نفر دوم جنبش اسلامی نیجریه و «ابراهیم عثمان» سخنگوی این جنبش در این حملات ارتش به شهادت رسیدند. همچنین فرزند شیخ زکزاکی هم بنابر گزارش‌های اولیه منابع محلی در میان شهداست.

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر

به گزارش مشرق، شبکه العالم گزارش داد نیروهای امنیتی نیجریه تعدادی از اجساد و مجروحان را به مکان‌های نامعلوم منتقل کرده‌اند. یک شاهد عینی گفته است در حمله اول به منزل شیخ ابراهیم که دیشب انجام شد حدود پنجاه نفر کشته شدند اما آمار حمله دوم به منزل وی و حسینیه شیخ ابراهیم زکزاکی مشخص نشده است. شاهدان می‌گویند تیراندازی بدون هیچ هشدار قبلی یا علتی شروع شد و علت این تجاوز نیز به طرح‌های آمریکا برای فشار بر شیعیان این کشور و ایجاد جنگ داخلی در نیجریه برمی‌گردد. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت در قاره آفریقاست.

کشتار شیعیان مظلوم نیجریه در گذشته و در قریب به اتفاق مراسم مذهبی آنان در محرم و سایر مناسبت‌ها نیز رخ داده است. در مراسم عاشورای سال گذشته نیز نیروهای ارتش این کشور شیعیان عزادار حسینی را به رگبار بستند و بیش از 100 تن را به خاک و خون کشیدند.

{$sepehr_album_34356}
تصاویر کشتار شیعیان نیجریه در عاشورای سال گذشته

همزمان با اعتراضات مردمی به حمله ارتش نیجریه به رهبر شیعیان این کشور، منابع مطلع می‌گویند احتمالا دکتر «مصطفی» پزشک «شیخ زکزاکی» نیز در این حملات به شهادت رسیده است. منابع مطلع هنوز شهادت دکتر مصطفی را تایید نکرده‌اند، هر چند که برخی منابع دیگر گفته‌اند که او نیز شهید شده است. همچنین علی پسر شیخ زکزاکی نیز در بین شهداست. سه پسر دیگر شیخ زکزاکی در راهپیمایی قدس سال گذشته به ضرب گلوله نظامیان به شهادت رسیده‌ بودند.

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر
سه پسر شیخ زکزاکی که در راهپیمایی روز قدس سال 2014 توسط ارتش نیجریه به شهادت رسیدند

شیعیان صلح‌طلب و مظلوم نیجریه به بهانه طرح آمریکایی مبارزه با تروریسم در نیجریه که برای مبارزه با تروریست‌های بوکوحرام به اجرا درآمده است، بطور مداوم مورد حمله نیروهای ارتش این کشور قرار گرفته‌اند. شیعیان نیجریه که تا کنون کوچکترین سابقه خشونت در این کشور را ندارند تا کنون بیش از تروریست‌های بوکوحرام قربانی طرح‌های آمریکایی مبارزه با تروریسم در این کشور شده‌اند. (گزارش مشرق از بوکوحرام و اقدامات تروریستی آن در نیجریه)


شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد؟

نیجریه در غرب آفریقا واقع شده است و با 170 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست و با 60 درصد، اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند که هفت درصد آنان شیعیان 12 امامی هستند. روند گرایش به تشیع 12 امامی در این کشور در سال‌های اخیر سرعتی چشمگیر پیدا کرده است و همین عامل توطئه‌های فرقه‌ای برای ایجاد جنگ داخلی در میان مذاهب اسلامی شده است. گروهک بوکوحرام شاخه غرب آفریقا القاعده از جمله گروه‌های تروریستی مورد حمایت پنهان سفارت‌خانه آمریکا در این کشور است که با همین هدف و اهداف اقتصادی-سیاسی دیگر به شرایط امروز خود رسیده است. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقاست و پتانسیل تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای در این قاره را دارا بوده است. به همین دلیل، گروه‌های شورشی با هدف تضعیف حاکمیت این کشور و بروز هرج و مرج در آن، همواره مورد حمایت قدرت‌های غربی هستند.

شیخ زکزاکی بازداشت شد/ شیعیان نیجریه به خاک و خون کشیده‌ شدند + تصاویر

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور است. اکثر جمعیت 10 تا 12 میلیونی شیعیان نیجریه به واسطه این عالم شیعه به این مذهب گرویده‌اند. شیخ زکزاکی از محبان امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است؛ این علاقه و ارادت به همین ترتیب به شیعیان نیجریه هم منتقل شده است و در اکثر اجتماعات آنان، تصاویر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب همواره به چشم می‌خورد. این ارادت و علاقه به حدی است که آنان را گاهی «خمینیون» می‌خوانند.

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر

شیخ زکزاکی گرچه رهبر شیعیان نیجریه است، اما شخصیتی فرامذهبی دارد. هم اهل سنت و هم مسیحیان نیجریه وی را به عنوان شخصیتی مذهبی پذیرفته و از نظرات وی استفاده می‌کنند و احترام ویژه‌ای هم برای او قائل هستند. شیخ زکزاکی از جمله متأثرین انقلاب اسلامی است که دوران طلبگی‌اش به دوران پیروزی انقلاب همزمان شد و دنبال کردن روند این پیروزی به رهبری امام خمینی و تحولات متعاقب آن، وی را بسیار مشتاق شخصیت امام و انقلاب کرد. وی در اولین سالگرد پیروزی انقلاب به ایران سفر کرد و از حرکت ملت ایران برای استقلال و داشتن کشوری اسلامی الهام گرفت.

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر

شیخ زکزاکی در «انجمن اسلامی سوره نیجریه» برای تقریب مذاهب هم بسیار می‌کوشید. اما جدایی بین اهل سنت و شیعیان را حکومت کمونیست این کشور در دهه 90 آغاز کرد. اهل سنت نیجریه غالبا پیرو مذهب مالکی هستند. شیخ زکزاکی دروس این مذهب را نیز گذرانده است و در هر دو حوزه تشیع و تسنن اشراف و تسلط کامل دارد.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    لعنت خدا بر دشمنان مسلمین،لعنت خدا بر وهابیت و صهیونیسم و تروریسم دولتی غرب
  • حمیدکردستانی ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    1 0
    خدایا ظهور آقا امام زمان عج را برسان این شیعیان بیگناه را به خاک و خون کشیدن عزیزان مشرقی ممنونم بابت پیگیری اخبار مظلومان عالم مخصوصا پیروان امام حسین ع لطفا راه کار کمک به این عزیزان را هم ارایه کنین مثلا وزارت امور خارجه و یا علمای اسلام اعتراض کنن تا این جنایتکاران دیگه جنایت نکنن
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    سرداران دیپلماسی معزز ما لطف فرمایند نگرانی خود را به صورت رسمی در مورد این شهدای مظلوم در محافل بین المللی اعلام فرمایند.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    به جرم ارادت به علی ع و پیروی از ولایت فقیه بکشید مارا بکشید مرگ بر آمریکا وصهيونيسم
  • مهران ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    به تمام خانواده های شهیدشان تبریک و تسلیت عرض میکنم . اینان مانند برادران ما هستند بسیار نزدیک تر از فرانسوی ها .
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج... چهار تا پسر یک آدم ظرف یکسال...! خدا انتقام بگیره ازشون و از دستهای پشت پرده شون
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    لعنت بر جبهه استکباری آمریکا و اسرائیلیها و صهیونیستها و آل سعودیها و همکاراشون..اتاق فکر شیطانی آمریکا و شریکانش به ارتش و دولت نیجریه دستورالعمل انجام این جنایت رو دادن. لطفا جهت سلامتی شیخ ابراهیم زکزاکی و دیگر اعضای جنبش مقاومت اسلامی حزب الله نیجریه پنج صلوات+عجل فرجهم بفرستید چون اینها تنها گروهین که حامی واقعی جبهه آقا امام زمان(علیه السلام) در نیجریه هستند.
  • سید علی ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    لعنت بر آل سعود
  • مجتبی ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    به خدا از روی دلسوزی این مطلب را می نویسم و هدفم هم خیر خواهی است . من چند سال پیش در سایت شما یا یک سایت دیگه عکس هایی از شیعیان نیجریه دیدم که در روز قدس در نیجریه شیعیان نیجریه همراه خود عکس مقام معظم رهبری را حمل می کردند و پرچم اسرائیل را اتش می زدند پیش خودم گفتم امریکا و عربستان نمی گذارن اینها رشد کنن و در اینده بلایی سر این شیعیان می یاد . خواهش می کنم پیام من را به شیعیان نیجریه ای برسانید از اتش زدن پرچم اسرائیل و حمل کردن عکس مقام معظم رهبری پرهیز کنید و تقیه کنید . فقط تبلیغ تشیع کنید تا تعدادتون زیاد بشه و حکومت نیجریه از شما حساب ببره اونوقت هرکاری خواستید بدون ترس انجام بدید. الان تعدادتون کمه شماها را قتل عام می کنن تقیه کنید.
  • behzad ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    الله اکبر..تا کی باید شیعه اینقدر مظلوم و مورد ستم باشه. یا صاحب الرمان ادرکنی..خدایا فرج رو نزدیک کن..خسته شدیم از این دنیا با این همه جنایت
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    وای خدایا 3 پسرش در راهپیمایی روز قدس به شهادت رسیدند؟ من درست خواندم؟؟؟
  • یوسف ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو خدا رحمت کنه شهدای مطهر این جنایات رو خدا حفظ کنه هر کسی که تو لباس دین به دین خدمت میکنه رو
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم شهادتتان مبارک
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    توطئه عربستان
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ان شاالله خدا بهش صبر عنایت کنه و شهدای این فاجعه در بهشت برین قرار گیرند
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    یا صاحب الزمان ادرکنی
  • سید ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    آقای ظریف منتظریم؟؟؟؟؟؟
  • وحداني ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام / بنده محضر اين عالم بزرگوار در يكي از چشنواره هاي اهل بيت بوده ام همانند پدران شهداي هشت سال دفاع مقدس خيلي باصفا و با تقوي هستند و تبسم ايشان نشات از ايمان بسيار قوي ايشان مي باشد . انشاالله خداوند نصرتشان دهد.
  • شعیب ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    امید غریبان تنها کجایی
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    دولتمردان گرانقدر و وزارت زحمتکش خارجه!!!!!!!!!!!!! ظهر شد نمیخوایید 1 اعتراضی محکومیتی چیزی از خودتون در وکنید؟؟
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    یا لثارات الحسین....
  • محسن ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    کربلایی دیگر این بار در نیجریه اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج.
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    لعنت خذا بر ال سقوط
  • عجل لولیک الفرج ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی باز می گردند.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ظلم پایدار نیست
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ظلم پایدار نمی ماند
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ظلم پایدار نمی ماند
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ظلم پایدار نمی ماند
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    امام خمینی(ره): بكشيد ما را؛ ملت ما بيدارتر مي شود
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    امام خمینی(ره): بكشيد ما را؛ ملت ما بيدارتر مي شود
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    امام خمینی(ره): بكشيد ما را؛ ملت ما بيدارتر مي شود
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    امام خمینی(ره): بكشيد ما را؛ ملت ما بيدارتر مي شود
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج.
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    و قل جآء الحق و زهق الباطل. ان الباطل كان زهوق
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    و قل جآء الحق و زهق الباطل. ان الباطل كان زهوق
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    و قل جآء الحق و زهق الباطل. ان الباطل كان زهوق
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    چه ربطی داشت
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    شهادت زیبنده شیعیان راستین است
  • رزوینی ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    واقعا شیعه بودن و پا در رکاب موندن توی اونجور کشورها و اون جور جاها واقعا مرد میخواد. کارشون درسته. خداوند فرج امام عصر عج رو برسونه
  • سیدرضا ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    لعنت بر آل سعود وصهیونیسم،ارتش نیجیریه به جای نبرد با بوکوحرام که مردم بی گناه رو قتل عام وزنان ودخترانشان را به بردگی میبرند به جان شیعیان مظلوم غیر مسلح و صلح طلب افتاده است البته همیشه جای پای آل سعود وصهیونیسم دیده میشود
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
  • دکتر ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ظاهراً خون این سیاهپوستان شیعه مذهب از سفیدپوست های غربی خیلی کم رنگ تره! وای بر ما!
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    خون شیعه درخت اسلام رو بارورتر میکنه
  • حشمت لر نژاد ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مرگ بر دیکتارتوری اردوغان
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    لبیک یا منتقم
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    12 میلیون نفر آدمن ها! یک نفر مومن در دستگاه حکومت ظالم نیس که مثل علی ابن یقطین تقیه کنن که! مگه وقت ظهور که دنیا پر از ظلمه وقت تقیه است؟! اگر تقیه کنیم که امام زمان برا چیظهور کنن؟ این تقیه نیس عافیت طلبیه!
  • ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مرگ و لعنت بر آمریکا و صهیونیستها و آل سعود و دولت و ارتش نیجریه. درود بر شیعیان مظلوم و حزب الله نیجریه .
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    زمانی که داعش در فرانسه دست به حملات تروریستی زد و عده ای را که حتی همکیشمان نیز نبودند کشت(هر چند از نظر انسانی و اخلاقی این کار محکوم است و هر انسان آزاده ای از این اقدامات وحشیانه منزجر می شود) عده ای از هموطنانمان روبروی سفارت فرانسه اشک ریختند و شمع روشن کردند، اما شیعیان نیجریه که قتل عام می شوند، اشکالی ندارد و نیازی به شمع روشن کردن و اشک ریختن ندارند. به کجا داریم می رویم؟!
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • كرمانشاه ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    لعنت بر وهابيهاي حرامزاده
  • مجید ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    درود خداوند بر شهدای شیعه از صدر اسلام تا حال
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    لعنت الله علي ال يهود
  • حسینعلی ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    شیعه یعنی سیاه و سفید ، یعنی عراق و شام و نیجریه اما رنگ خون فاصله ی رنگها را می زداید . قاره ها هم از هم فاصله ندارند ، اشتراک بینشان خاک است و خون. شیعه مظلوم است مثل امامانش شیعه سر میدهد اما صدای نای بریده اش تمام عالم را پر میکند . آری ندای حق باید شنیده شود
  • سرباز رهبر ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    با سلام ارتش نیجریه به شدت از رژیم صهیونیستی تاثیر پذیر است و این اقدام طرحی صهیونیستی است لعنت بر صهیونیست ها وصعودی ها مرگ بر انها
  • محمدرضا ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    ما و شیعیان نیجریه پیرو مکتب اهل بیت و آقا عبدالله هستیم ما شهید می شویم تا با خونه خودمان اسلام و شیعه زنده شود لبیک یا حسین لبیک یا امام خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس