وقف بی‌شک زیباترین تجلی گاه نوع دوستی و انسانیت است و ایران اسلامی که پیشرو در زمینه وقف‌ است، زیباترین و شاید جالب‌ترین وقف‌های تاریخ این سنت حسنه را نیز به خود اختصاص داده است.

 به گزارش مشرق، امسال از ۱۸ (۲۷ صفر) تا ۲۴ آذر (۳ ربیع الاول) به نام هفته وقف نامگذاری شده تا فرصتی برای یادآوری سنتی باشد که بی‌شک بی‌منت‌ترین جلوه ایثار و انفاق و زیباترین تجلی‌گاه حس نوع دوستی و انسانیت بوده اما پایان این هفته، آغازی تازه برای تلاش در مسیر احیای این سنت حسنه است.

بازنمایی زیبایی‌های وقف، این سنت حسنه را در جامعه جاری و ساری می‌کند

آنچه بیش از هر چیز دیگری می‌تواند فرهنگ وقف را در جامعه جاری و ساری کند، بازنمایی زیبایی‌های وقف است که در کشور به وفور مشاهده می‌شود.

طرح اینکه وقف همیشه نباید به مدرسه و بیمارستان و مکتب خانه و آب انبار و ... خلاصه شود و وقف‌های کوچک و بزرگ بسیاری به عنوان وقف در توشه سفر پر پیچ و خم آخرت افراد گنجانده شده، می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته و افراد بسیاری را در مسیر این سنت حسنه قرار دهد.

یکی از جذابیت‌های وقف، ظرافت نیت واقفان است که تفکر در برخی از آنها، ناخودآگاه انسان را به سمت این سنت حسنه سوق می‌دهد. ثبت بیش از ۷۰۰ نوع نیت خیرخواهانه در وقف حاکی از ظرافت طبع و نوع دوستی عمیق و حس انسان دوستی، ملت ایران است.

در این گزارش قصد داریم بخشی از وقف های جالب و یا نیت های شگفت انگیز ثبت شده در ۸ ماهه سال ۹۴ را مرور کنیم:

 وقف يك دستگاه آبسردکن در جغتای

نیکوکار خیراندیش، غلامعلی فرزام به نیابت از فرزند شهیدش در شهرستان جغتای استان خراسان جنوبی، يك دستگاه آبسردکن براي استفاده عموم مردم وقف کرد.

 ارزش مالی این وقف ۱۳میلیون ریال اعلام شده است.

وقف ۳۴ دقیقه آب قنات در شبستر با نیت تعزیه داری حضرت سیدالشهدا (ع)

اللهوردی رنجبر، واقف خیراندیش در اقدامی خداپسندانه، ۳۴ دقیقه آب قنات به ارزش تقریبی ۳۴ میلیون تومان را با نیت تعزیه داری حضرت سیدالشهدا (ع) در ماه مبارک رمضان و محرم الحرام در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی وقف کرد.

یک جانباز سبزواری، ۱۱۴ اصله درخت پسته را وقف شهدا کرد

تعداد ۱۱۴ اصله درخت پسته توسط علی ارغیانی جانباز و آزاده سرافراز سبزواری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این شهرستان وقف شهدا در استان خراسان رضوی شد.

وقف شهدا برای خانواده شهدا و ایثارگران به منظور جاری ساختن این فرهنگ ماندگار در مسیر الهی است و تأثیراتی بسیار مثبت و سازنده در ترویج این فرهنگ متعالی دارد و لازم است تا آحاد مردم جامعه نیز متوجه این اقدام خداپسندانه باشند.

گفتنی است، جانباز علی راغیانی عضو شورای شهر و مشاور فرماندار سبزوار در امور ایثارگران و از یادگاران هشت سال دفاع مقدس است.

 وقف برای تامین نان نیازمندان

محمد رضا آسایش و محمد رضا هاتفی در اقدامی خیرخواهانه زمینی را در شهرستان با نیت تامین نان افطاری ماه مبارک رمضان برای نیازمندان شهرستان اردکان استان یزد وقف کردند.

وقف یک باغ برای توسعه اشجار در اردکان


یک باغ در شهرستان اردکان توسط واقف خیر اندیش، بهرام پیلتن با نیت توسعه اشجار و فضای سبز به ثبت رسید.

واقفین در هر منطقه ای با درک صحیح از نیاز های منطقه ای خود نسبت به وقف اقدام می کرده اند و امروز مطابق منویات مقام معظم رهبری وقف در عرصه های جدید مانند ترویج دین به شیوه های مدرن، محیط زیست، علم و ... از نیاز های روز است که می بایست ترویج شود.

وقف یک سيم كارت رند برای حرم مطهر سيد علاءالدين حسين(ع)

خليل مرعشي يك فقره سيم كارت با شماره رند را وقف آستان مقدس سيد علاءالدين حسين پير مراد(ع) داراب كرد.

شماره اين سيم كارت رند و جزو سيم كارت هاي قديمي شهرستان داراب بشمار می رود.

 شش دانگ یک باب مغازه تجاری وقف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمدشد

علی طاهریان، واقف خیراندیش یک باب مغازه در شهر سمنان را وقف زندانیان جرایم غیرعمد کرد. ارزش ریالی این موقوفه حدود۸۰۰ میلیون ریال است.

این واقف خیراندیش در این خصوص افزود: با توجه به این که زندانیان جرایم غیر عمد به دلیل مشکلات مالی نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند، با این وقف مقداری از مشکلات آنان برطرف می شود.

وی تصریح کرد: خانواده های این زندانیان دچار مشکلات عدیده ای هستند با بازگشت زندانی به آغوش خانواده، خانواده استحکام خود را بیشتر حفظ می کند.

  وقف ۱۰۰ متر مربع زمین با نیت ساخت پایگاه بسیج در نهاوند

زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع در روستای ده موسی شهرستان نهاوند استان همدان توسط واقف خیر اندیش حاج احمد خزائی  با نیت ساخت پایگاه بسیج وقف شد.

ارزش تقریبی زمین وقف شده افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که با توجه به استقبال جوانان و نوجوانان مومن و ولایتمدار این روستا از طرح های غنی سازی و فعالیت های فرهنگی، قرآنی و بصیرتی بسیج، واقف خیر اندیش با نیت احداث پایگاه مقاومت بسیج، این زمین را وقف کرد.

 یک باغ پسته و نیم ساعت آب به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال در جغتای وقف حرمین شرفین کربلا شد

حسن رضا زاده بلوری، واقف خیر اندیش یک قطعه باغ پسته با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع همراه با ۱۸۰ اصله درخت و ۳۰ دقیقه آب چاه عمیق واقع در روستای آزادوار در شهرستان جغتای استان خراسان جنوبی را با نیت امور جاری حرم حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) وقف کرد. ارزش وقف مذکور ۲۰۰ میلیون ریال است.

یک ساعت آب و اراضی و اشجار در زیرکوه وقف ایتام و نیازمندان شد


اسماعیل مختاری اقدام به وقف یک ساعت آب و اراضی تابعه و اشجار متعلقه از قنات درودی روستای سینیدر زیرکوه استان خراسان جنوبی کرد.

این مقدار آب و اراضی جهت ایتام و نیازمندان روستای سینیدر به ارزش ریالی ۵۰ میلیون ریال وقف شده است.

وقف یک باب مغازه به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال در دلیجان با نیت بیماران سرطانی

یک باب مغازه به مساحت ۵۶ متر مربع درشهرستان دلیجان توسط واقف خیراندیش «حسین خلیلی» وقف شد.

ارزش تقریبی این وقف۳۰۰ میلیون ریال است که بنا به نیت واقف، عواید آن در جهت درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج مصرف خواهد شد.

 ثبت وقف رسانه ای با نیت آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد در کردستان

واقف خیر اندیش آقای «خبات ساعدی» صاحب امتیاز ماهنامه «کوردواری» ۸ کادر یکی از صفحات ماهنامه خود را با نیت درج اخبار و اطلاعات  پیرامون آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد و کمک به ستاد دیه استان کردستان وقف کرد و دومین وقف رسانه ای استان کردستان در شهرستان سنندج را به نام خود ثبت کرد.

روی آوردن به سمت وقف های خرد و رسانه ای می تواند نقش بسزایی در ترویج این سنت حسنه در میان اقسار مختلف جامعه داشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس