یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی مهندسان ایرانی برای پرواز مجدد این جنگنده، بحث سلامت و اطمینان‌پذیری سازه و بدنه این هواپیما بوده است. پرنده‌ای که نزدیک به بیش از دو دهه در ایران در سکون قرار داشته است و حالا قرار است پرواز کند باید تمامی بخش‌های بدنه آن به طور دقیق چک شود تا از استحکام و سلامت آن اطمینان حاصل شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هواپیمای های سری سوخوی 22 از جمله میهمان ناخوانده عراقی بودند که به ایران پناهنده شدند و در کنار تعدادی از جنگنده های دیگر مثل سوخوی 24، میگ 29 و میراژ اف 1 توسط متخصصان دفاعی کشورمان مورد بررسی و اوررهال قرار گرفتند. البته برخی جنگنده هایی که اینگونه به کشورمان آمدند مثل سوخوی 24 و میراژ اف 1 در اویل دهه 1370 شمسی عملیاتی شده و به خدمت وارد شدند اما سوخوهای 22 برای سالها، فرصتی جهت حضور در آسمان نیافتند.

براساس مطالبی درج شده در ماهنامه مشهور Combat aircraft، اولین تلاشها برای فعال کردن این هواپیما در کشورمان به سال 1993 میلادی انجام شده که نتیجه دلخواه را برای ایران به دنبال نداشت. این مجله در گزارش خود در مورد سوخوهای 22 ایرانی مدعی می شود که در سال 2007 میلادی نیروی هوایی ارتش در قراردادی با یکی از شرکتهای زیرمجموعه سپاه پاسداران، تفاهم نامه ای را به منظور عملیاتی کردن این هواپیمای رزمی به امضاء می رساند.

در نهایت این مجله پیش بینی کرده بود که در سال 2014 میلادی سوخوهای ایرانی وضعیت عملیاتی خود را بدست خواهند یافت. بر اساس برخی از تصاویر که در شبکه های اجتماعی پخش شده است اولین پروازهای سوخوهای 22 در ایران در خرداد ماه سال جاری در تهران آغاز شده است و صنایع دفاعی ایران با به پرواز درآوردن این هواپیما در حقیقت هواپیمایی که بیش از دو دهه از پرواز و عملیاتش گذشته بود را به شرایط عملیاتی بازگردانده است که رکوردی خاص محسوب می شود.

متخصصان ایرانی چگونه سوخوها را از خواب بیدار کردند

اخیرا در جریان نمایشگاه هوا فضای تهران اطلاعات بیشتری از مراحل تعمیر و عملیاتی کردن هواپیمای مورد نظر منتشر شده است که می تواند برای مخاطبان خاص و عام، قابل توجه باشد. برای نگاه کردن به وضعیت هواپیماهای سوخوی 22 در ایران و عملیاتی کردن مجدد آنها باید در ابتدا نگاهی به خود این هواپیما و شرایط کلی آن داشت.

اکسیر ایرانی مهاجم سالخورده روسی را به آسمان برگرداند+عکس

سوخوی 22 یک هواپیمای بال متغیر تهاجمی ساخت شوروی سابق است که در سالهای بین 1970 الی 1990 میلادی تولید و در تعداد بالا در نیروی هوایی شوروی سابق وارد خدمت شده و به همپیمانان آن نیز صادر شده است. در طول جنگ ایران و عراق سوخوهای عراقی ماموریت های تهاجمی فراوانی را بر ضد نیروهای ایرانی انجام داده و خصوصا در امر حمله به یگان های رزمی ایرانی در خطوط مقدم بسیار فعال ظاهر شدند.

یکی از بزرگترین چالش های پیش روی مهندسین ایرانی برای پرواز مجدد این جنگنده، بحث سلامت و اطمینان پذیری سازه و بدنه این هواپیما بوده است. پرنده ای که نزدیک به بیش از دو دهه در ایران در سکون قرار داشته است و حالا قرار است پرواز کند بایستی تمامی بخش های بدنه آن به طور دقیق چک شود تا از استحکام و سلامت آن اطمینان حاصل شود.

فراموش نکنید که سوخوی 22 هواپیمایی مافوق صوت است و در صورت شکستن دیوار صوتی توسط آن، فشار زیادی به بدنه وارد شده که باید به همین دلیل توجه ویژه ای به سازه این هواپیما شود. عمر سازه این هوایپما در حدود 2 هزار ساعت اعلام شده است.

اکسیر ایرانی مهاجم سالخورده روسی را به آسمان برگرداند+عکس

بخشهای متحرک بال و سکان عمودی، سیستم های انتقال برق، لوله های انتقال سوخت، سامانه هیدرولیک و ارابه های فرود از جمله مهمترین بخش هایی بودند که بایستی در طول عملیات به روز رسانی به آنها توجه ویژه مبذول می شده است. بر این اساس، برخی از این قطعات نیازمند تعمیر و برخی دیگر نیز به دلیل گذشت زمان زیاد از عدم پرواز این پرنده ها نیازمند تعویض بودند.

{$sepehr_album_34126}

بخشی از مراحل تعمیر و آماده سازی هوایپمای سوخوی 22 در ایران

در بخش پیشرانه کار برای مهندسان ایرانی کمی راحت تر بوده است. هواپیمای سوخوی 22 با یک دستگاه موتور AL-21 مجهز شده است. این موتور بر روی هواپیماهای سوخوی 24 نیز نصب شده است. این هواپیمای تهاجمی از ابتدای دهه 70 شمسی در نهاجا عملیاتی شده و متخصصان ایرانی به سطح خوبی از دانش فنی برای تعمیر و آماده سازی این موتور دست پیدا کرده اند.

این موتور می تواند سرعتی در حدود 1800 کیلومتر بر ساعت را برای سوخوی 22 فراهم کند. عمر عملیاتی این موتور در حدود 1800 ساعت اعلام شده است. بر اساس تصاویر موجود پرواز این هواپیما نیز با موفقیت کامل انجام شده است.

در بخش تسلیحات و اینکه سوخوهای 22 ایرانی با چه تجهیزاتی مجهز می شوند، هنوز توضیحات دقیقی بیان نشده است و در جریان نمایشگاه آبان ماه در تهران نیز اطلاعات منتشر شده به بخش تسلیحاتی این هواپیما اشاره ای نداشت اما به صورت استاندارد، این هواپیما توان حمل حجم گسترده ای از مهمات مثل بمب های سقوط آزاد، موشک های سری "خا "25" و "خا 29" و همچنین موشک ضد راداری "خا 58" را نیز دارد. بخشی از این موشک ها و مهمات مورد نظر با هواپیماهای سوخوی 24 نهاجا نیز مشترک است.

نگاهی به مهمترین تسلیحات قابل حمل توسط سوخو 22

سوخوی 22 برای حمله به اهداف سطحی مجهز شده است و در این ماموریت می تواند تا 4 تن مهمات را حمل کند. یکی از موشک های مورد استفاده توسط این هواپیما خا 25 است. موشک KH-25 یک سلاح تاکتیکی هوا به سطح با هدایت لیزری است. این موشک از جمله سلاح های تاکتیکی هوا به سطح سبک ساخت روسیه محسوب می شود و بر روی طیف گسترده ای از هواگردهای روسی نصب می شود.
این موشک بردی در حدود 11 کیلومتر داشته و سر جنگی آن 90 کیلوگرم وزن دارد.

اکسیر ایرانی جنگنده کهنه‌کار روسی را به آسمان بازگرداند +عکس (اماده)
موشک خا 25

سلاح مهم دیگر که توسط سوخوی 22 حمل می شود موشک سنگین تاکتیکی خا 29 است.  این موشک هدایت لیزری سنگین وزن بردی در حدود 10 کیلومتر داشته و برد آن وزن سر جنگی آن 320 کیلوگرم است. هر دوی این موشکها امروزه در جریان حملات هوایی روسیه به گروه های تروریستی در کشور سوریه در حجم بالایی استفاده می شوند.

اکسیر ایرانی جنگنده کهنه‌کار روسی را به آسمان بازگرداند +عکس (اماده)
موشک خا 29

اما شاید مهمترین سلاح قابل نصب بر روی سوخوی 22 موشک های ضد رادار خا 58 است. برد این موشک بین 40 تا 200 کیلومتر و سرعت آن در حدود 3.6 برابر سرعت صوت می باشد.

اکسیر ایرانی جنگنده کهنه‌کار روسی را به آسمان بازگرداند +عکس (اماده)
موشک KH-58 در جریان یکی از رژه های نیروهای مسلح

3.6 برابر سرعت صوت یعنی این موشک هر 1234 متر را در یک ثانیه طی می کند و فرضا، براي انهدام مجموعه هاي راداري سامانه دفاع هوايي پاتريوت آمريکا با بيشترين برد 160 کيلومتر، نهايتاً به 2 الی 2.5 دقيقه زمان با توجه به شرایط پرتاب نياز دارد. برد این موشک همانطور که در بالا به آن اشاره شد از 40 تا 200 کیلومتر متغیر است و این عامل بستگی به ارتفاع رهاسازی موشک مورد نظر دارد. هر چه ارتفاع رهاسازی بیشتر باشد برد این موشک نیز افزایش پیدا خواهد کرد. نصب این موشک توان سرکوب پدافند هوایی را در اختیار ناوگان سوخوی 22 قرار می دهد که شاید یکی از مهمترین نقش ها در نیروهای هوایی امروزی به حساب می آید.

در حال حاضر به نظر می رسد سوخوهای 22 ایرانی در حال طی کردن مراحل حساس پروازی خود هستند تا بتوانند پس از سالها خاموشی دوباره وضعیت عملیاتی خود را از لحاظ پروازی بدست آورند و احتمالا پس از آن به سمت انجام تست های تسلیحاتی و ورود به یگان های عملیاتی خواهند رفت.

شاید به نظر برسد، عملیاتی کردن چنین جنگنده هایی با توجه به گذشت سالهای طولانی از عمر آن، با منطق "هزینه - فایده" همخوانی نداشته باشد اما باید توجه داشت که اولا ارتقاء و عملیاتی کردن مجدد جنگنده های قدیمی یکی از روش های مرسوم در ارتش های مهم دنیا برای فعال نگاه داشتن نیروی هوایی است (مثالهایی مانند ارتقاء اف 5 های نیروی هوایی برزیل یا اف 4 های ارتش یونان و ترکیه) و ثانیا با توجه به نوع تسلیحات و توانمندی های این جنگنده، عمردهی انقلابی به آن می تواند پاسخگوی برخی نیازهای عملیاتی کشورمان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 124
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 35
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    پیش به سوی آسمان عراق و سوریه!
  • محمد ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    5 0
    سوخو 22 بمب اافكن خوبي بود ولي 30 سال پيش-در زماني كه دشمنان ايران خود را با انواع جنگندههايي مانند f-35,f-15E, يوروفايتر و رافال مجهز مي كنند تعمير و بكارگيري امثال سوخو22 پول دور ريختن است .
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    6 1
    اکسیر ایرانی؟!!! نه از مجبوری بگید و مردم رو چیز دیگه ای فرض نکنید
  • زهره ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    5 2
    سوخو 22 روسی معادل اف 22 آمریکایی میشه درسته؟
  • حسین ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    2 0
    خدا رو شکر عملیاتی شدن ، برای ع
  • غنی م ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    4 1
    بسیار کاربزرگ وتحسین برانگیزی صورت گرفته ،تعمیر وتجهیز این پرنده ها هم توان بالای حفظ ونگهداری متخصصان مارامیرساند که کمتر ارتشهایی توان این کاررا دارند وهم توان دانش آموزان این صنعت را این بازطراحی و اورحال ،بالا می برد ،همیشه تعمیر وعملیاتی کردن یک ماشین خراب و وامانده به مدت طولانی سختر ازطراحی وساخت یک ماشین جدید میباشد.
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    خدا قوت.
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    3 1
    مسخره است سوخو 22 در مقابل اف چی میشه16
  • مهران ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    2 0
    ان شاء الله به پله های بالا سعود میکنیم و دست پیش کسی دراز نمیکنیم . به امید خود کفایی به اذن خداوند یکتا
  • ناشناس ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    2 0
    چرابایددرزمانی که نیروهای مسلح ونیروی هوایی نیازمبرم به هواپیماهای جدیدداره ازاین هواپیماهایه ازدورخارج شده استفاده کنیم وافتخارهم کنیم.آیادرجنگ هوایی ومتقابل این هواپیماهاکارایی داره؟دربرابرتکنولوژی جنگنده هایی ماننداف16که نسبت به اف22واف18واف35بسیارقدیمی تره چه قابلیتی داره؟بجای هزینه بیخودوبی جهت برای تعمیراین نوع جنگنده های اوراق شده به فکرخریدجنگنده های روزدنیاباشیدکه بعدهادرنبردهوایی زنگ تفریح هواپیماهای دشمن نباشیم...
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 1
    آقا بریز دور.
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 1
    کار ما به کجا کشیده که در عصر اف۲۲، سوخو۲۲ رو رنگارنگ تقاشی میکنیم (عکس اول)....
  • اهوازی ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    برای جنگ در سوریه بسیار مناسب است
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    آفتابه خرج لحیم
  • شایان ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 1
    لابد قرار است بروند به جنگ F-35 که آمریکا به اسرائیل داده است؟!
  • محمد ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    واقعا باید خوشحال باشیم ؟؟ خداییش این هواپیما رو برای چی می خواین ؟؟ جنگ با یک کشور متجاوز ؟!!! یا برای شکیل کردن پادگانهای هوایی مریضمون ؟؟ خب بنده خدا اماراتی که برای ما عددی نیست و ادعای مالکیت جزایرمون داره الان چی داره ما چی داریم ؟؟
  • احمد ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    2 1
    حوصله نداشتی همه متن را بخونی وگرنه در پاراگراف آخر خیلی خوب جوابتو داده واز ترکیه وبرزیل هم مثال آورده، در ضمن در متن به خوبی توضیح داده که چه اقداماتی بر روی این جنگنده انجام شده ، واینکه شما آن اقدامات را نادیده می گیری وفقط به رنگ کردن سوخو 22 اشاره می کنی ، نشان از سطح بالای !!! تحلیل شماست.
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 1
    تورو خدا ببین سرمایه های مملکت رو صرف چه آشغال هایی میکنن وزارت دفاع پول اضافه داره بذاره کنار از سال بعد بودجه شو کم کنه حداقل این پول رو صرف اشتغال و سرمایه گذاری بشه.....نه پروژه های بی فایده
  • reza ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    عزیزم یعنی خودت نمیدونی ایران تحریمه میای اینجا علیه کشورت نظر میدی وطن پرست.بابا خیلی مردی.مشکل ما عفب ماندگی در جنگنده هامون یا اقتصادمون و ..... نیست.مشکل ما ایرانی های عزیزی مثل شماست که انگار ایرانی نیستند.شما که از اسمون یه دفعه نیفتادی پایین میدونی که ما به خاطر انقلاب و استقلالمون چقد هزینه دادیم چفد خون دادیم چقدر ظالمانه تحریم شدیم. ایول به غیرت هممون.وطن پرستی رو از همون امریکا و مردمش هم میشه یاد گرفت که دشمن ما هستند و الان قوی ترین کشورند.اونا هم زجر و عفب ماندگی کشیدند ولی تسلیم نشدند و استقلال خودشون رو حفظ کردند فوی شدند. در حالی که فقط 200 سال تاریخ دارند
  • محمد ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    این جنگنده در بحث بیشنه وزن حمل مهمات در سطح صاعقه است خب چرا ما تعداد زیادی صاعقه تولید نکنیم مثلا 5 اسکادران لااقل صاعقه بدلیل ایرانی بودنش به راحتی میشود از ان پشتیبانی فنی کرد وهمچنین این امر باعث تقویت صنعت هوایی میشود اما دررابطه با توانایی جنگنده باید عرض کنم در برابر کشورهای همسایه که مدرنترین جنگندهارو دارن بسیار بعید میدانم بتواند یک پرواز عملیاتی موفق داشته باشد لذا بنده پیشنهاد میکنم که صاعقه با تمام محدودیتهایی که دارد گزینه بهتری است
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    این همه سال و این همه وقت و هزینه ای که صرف اورهال این میراث های کهن می کنند رو صرف متالوژی ، طراحی و الکترونیک و جنگ افزار هوایی میکردند الان حداقل یک هواپیما نسل 4 تولید داخل با ضریب اطمینان بالا داشتیم افسوس ... خدایا چی میشد چندتا تهرانی مقدم داشتیم...
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    یه عده می گن اینکارا چیه آفتابه خرج لحیم و این حرفا ، شما برید اف 35 و اف 22 و اف 18 برامون بخرید !!!!! اگر این اورهال ها نبود تاحالا نیروی هوایی به کل بازنشست شده بود ضمنا اورهال اونم در این مقیاس به نوعی ساختن مجدده یعنی اینکه مطالعات و اجرای همچنین اورهالی در ساخت جنگنده بومی هم به کار می یاد ، همین جنگنده دو تا خا 58 از فاصله بیش از 160 کیلومتری بندازه سامانه پاتریوت که در کشورهای همسایه کم نیست ترکیده این یه بمب افکنه نه شکاری .
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    انقد کوته فکر نباشید این هواپیماها همشون بروز رسانی میشن و خیلی کاربرد دارند درود بر دانشمندان عزیز عرصه نظامی
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اصلا هم اینطور نیست برادر
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    الآن مثلا کار به کجا رسیده؟؟؟
  • ایرانی جهانی ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    آفرین بر متخصصان ایرانی. خیلی هم دیر اقدام کردند. کاشکی زودتر این کار میکردند. به حرف این کسانی که میایند مسخره میکنند گوش نکنید. این جنگنده بسیار خوبی برای عملیات ضد زمنی است. همچنین برای پشتیانی نیروی عمل کننده در جبهه. بال متحرک امکان پرواز با سرعت پایین و مداومت پروازی زیاد میدهد. مدرنیزه کردن این جنگنده کار خوبیست. دست کمی از اف 5 ندارد. بلکه بهتر از ف 5 است. موتور مشترک با سوخو 24 باعث کاهش هزینه نگهداری میشود. جایی خواندم ایران 40 فروند دارد. باید همه را عملیاتی کرد و در کنار اف5 های مدرن شده بعنوان یگان پشتیبانی نزدیک بکار برد. این جنگنده در اواخر دهه هشتاد تحویل عراق شد . چندان پرواز نکرده. در نتیجه سالها میتواند در خدمت نیوری هوایی باشد. حتی اگر قیمتش 10 میلیون بگیرید لاقل 400 میلیون دلار صرفه جویی ارزی میشود. 40 فروند الان بخواهند بجایش مثلا جی 10 چینی یا سی اف 17 چینی-پاکستانی بخرند باید یک میلیارد دلار پول بدهند! تازه باید چند سال صبر کنند تا تحویل شود. در حالی الان 40 تا موجود است سوخو22
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    خسته س
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    یه موقعی منم این طور فکر میکردم ولی همین الآن میبینید که برای مقابله با گروههای تروریستی همین هواپیماها خیلی به صرفه تره تا خرید مدلهای بسیار بالا به نظرم هر دو این ها لازمه و مدلهای بالا به درد جنگ با کشورها می خوره نه گروههای تروریستی همین الآن روسیه داره با همون هواپیماهای قدیمیش پدر داعش رو در میاره فقط تجهیزاتش رو به روز کرده
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    کل پایگاه های امارات با چند تا سجیل و قیام و قدر و شهاب میره رو هوا داداش از اونجا مگسم نمیتونه بلند بشه اگر جنگی در بگیره چه برسه به هواپیما
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    این مدل تحلیل واقعا خنده داره مگه ما برای اینها چه قدر هزینه می کنیم یا چند تا از اینها رو داریم تا با هزینه نکردن تو این جا اشتغال حل بشه از قدیم هر کی میخواست ماشین بخره از کم شروع میکرد تا دستش پر بشه ما انشالله به همه چیز می رسیم شک ندارم هر چند با همین وضعیتم دست برتر تو منطقه با ماست عربستان با این همه تجهیزات و سرمایه از پس انصارالله که اصلی ترین تجهیزاتش کلاشینکفه بر نیومده
  • هادی ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    دوستانی که میگن آفتابه خرج لحمیه بدونن که این هواپیما برای بمباران نیروهای زمینی خوبه. نیروی هوایی قصد نداره از این هواپیما جلوی F22 و F35 استفاده کنه. درسته نیروی هوایی ما نسبت به کشور های منطقه ضعیف تره ولی پدافند هوایی قوی ای داریم. در ضمن تعمیر این هواپیمای قدیمی باعث افزایش معلومات مهندسین ما می شود.
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    نیروی هوایی باید تنوع پرندهاشو کم کنه.اف4،5و7سوخو 22،میراژدیگه کارایی ندارن.ارتقا سنگین اف14،میگ 29و سوخو24 در کنار خرید سوخو 30با رادار بارس و جی10بی در حال حاضر بهترین گزینه است.البته باید امکانات و منابع تامین خریدها مهیا باشد.
  • بنده خدا ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    دست عزیزان درد نکند . هم اینکه به درجه ای از رشد رسیده اند بسیار خوب است .اگر همه صنایع ما مانند صنایع نظامی دارای برنامه و پشتکار بود بهترین اقتصاد را داشتیم . ضعف ما در صنایع و اقتصاد سوئ مدیریت و بی انضباطی است .مگرنه هدفها خوب تعریف شده اند
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    این هواپیما بدرد مواردی مثل آموزش و حمله به تروریستهایی که توان دفاع ضد هوایی خوبی ندارند میخوره
  • علیرضا ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    با سلام و عرض ادب برخی بازدیدکنندگان خبر آنچنان نظر میدهند که انگاری از بهترین دانشگاههای علوم هوانوردی جهان مدرک گرفته اند. مقایسه اف-22 و سوخو 22 مضحک و خنده دار هستش و از بدیهیات با وجود تحریمهای ناجوانمردانه و به واقع کمرشکن باید به متخصصان و نخبگان داخلی دست مریزاد و خداقوت گفت و دستشان را بوسید اینگونه تعمیرات سنگین و تخصصی و اورهال کردن اونم با وجود عدم همراهی کشور سازنده افتخار و مباهات بسیار دارد نیازی به درگیر نمودن این عقابهای پیر با نسل پنجم و حتی ششم جنگنده بمب افکن ها نبوده و نیست و میشه از اونها در عملیاتهای جسته و گریخته مرزی استفاده نمود مانا باشید
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    f35برای30 سال پیش !!!! جل الخالق ! در خود امریکا تازه داره تست و استفاده میشه !
  • حسن ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اتفاقا برای پشتیبانی ازنیروهای زمینی چیزبسیار قابلی است وکار راه انداز وتسلیهاتش برد خوبی هم دارد برایمان ارزان تمام می شود منصفانه است هرکس می تواند برود برایمان جنگنده بخرد یاعلی
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    ما باید سوخو 35 داشته باشیم
  • حسن ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    این یک جنگنده بمب افکن است نه رهگیر درمقابل اف16 ما رهگیر قدرت مندی مثل اف 14 یا میگ 29 داریم
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    مابریزیم دور شما بری ورداری؟
  • علوی ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    f-35 هنوز عملیاتی نشده گول تبلیغات غربی ها را نخورید بال های این هواپیما در آزمایش ها در مقابل فشار هوا موفق نبوده
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    فعلا چیزی که دستمونه همینه همت کنید و کشور را جلو ببرید تا بتوانیم هواگردهای بهتری بسیازیم
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    نه. يكم بالاتر از اف 35.اين شاخ تره
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    حتی شوخیش هم درست نیست فکر کنم 2 تا 3 نسل اختلاف بین این دو تا هواپیما وجود داشته باشه
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    مسخره ذهن محدود شماست که متوجه نمی شوید همه ماموریت هواپیماهای ایران در مقابله با اف 16 و اف 35 و امثال آن تعریف نمی شود
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    حزب اله پیروز است
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    منتظر بودن شما اوامر ملوکانه و تخصصی خودتون رو صادر بفرمایید تا برن جنگنده به روز خارجی بخرن. خوب شد شما فرمایش کردین وگرنه به ذهن خودشون نمی رسید. آخه موجود الکی خوش اگه میتونستن بخرن که منتظر نمیشدن یه ببویی مثل تو بگه. میرفتن میخریدن. این همه خلبان فوق حرفه ای و متخصص هوافضا و پرواز توی نیروی هوایی ایران نمیفهمن تو جوجه تازه سر از تخم درآورده میفهمی که چیکار باید بکنن؟ اگه خیلی ادعات میشه و احساس بلد بودن بهت دست داده تلاش کن یک قدم فن آوری های مربوط به این حوزه رو جلو ببری تا وجودت بی فایده نباشه
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    الان شما اف 22 آماده فروش هیچ جای دنیا میبینی؟ وقتی میخوای دهنتو باز کنی یه کم فکر کن ببین چی داره از دهنت در میاد
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    تنها ماموریت هواپیمای جنگی مقابله با اف 35 است؟ خدا به قول رئیس جمهور عقل سالم در بدن سالم به شما بدهد
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    وای خدا از دست این ذهن های بی سواد و مدعی هواپیمای بمب افکن مثل این اصلا قراره تو نبرد هوایی شرکت کنه؟ کلا تنها ماموریت نیروی هوایی شرکت در نبرد هوایی تعریف شده؟
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    تو رو خدا ببین هر مغز داغونی باید درباره همه چیز خودشو صاحب نظر بدونه
  • فانتم ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    عملیاتی کردن این جنگنده هرچند قدیمی به دانش فنی نیروهای متخصص نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران کمک می کند و می تواند سکوی پرشی برای اوج گیری میهن اسلامی مان در صنعت هواپیما سازی باشد.
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    به درد همونجا هم میخوره ما الان داریم rd-33 تولید میکنیم.میتونیم جنگنده های تهاجمی خوبی برا مبنای این موتور طراحی کنیم.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اف 14 از نظر پدافندی خیلی قوی تر از اف 16 هست
  • ali ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    با یک لامبورگینی د و میلیاردی میشه 300 کیلو تی ان تی رو زد به مواضع دشمن با یک پراید 20 میلیونی هم میشه همین کارو کرد. در هر حا ل کاچی بعض هیچیه.
  • یاور ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    معذرت می‌خواهم. اما آدم‌هایی مثل شما زحمات آدم را بی اجر می‌كنند و خستگی به تن آدم می‌نهند. هر هواپیمایی بسته به توانایی می‌تواند ماموریت خودش را انجام بدهد. منكر قدیمی بودن نیستم. C130 از همه قدیمی‌تر است. مهم این است كه از یك سازه چه انتظاراتی داشته باشیم و برای چه اهدافی آنرا تسلیح كنیم.
  • یاور ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    ناشناس 9:3 خدا ما را از شر منطق و تدبیر شما حفظ كند
  • امید ج ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    انگار پرایدو با BMW 528i به قیمت تقریبی 360 ملیون مقایسه کنی. البته هیچ وقت این جنگنده رو مقابل F22 قرار نمیدن. این فقط وظیفش بمباران هستش.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    تمرین و آزمایشگاه خوبی برای نیروهای فنی هست.
  • جوان ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    جناب آقای محمد عزیز وضعیت کشور از اول انقلاب رو بیشتر دقت کن کشوری کاملا در تحریم. پس هواپیمای مدرن روز ، تحریمه پس باید با هرچه داریم تلاش شود بروز نمائیم. زنده باد ایرانی و زنده با وطن
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    دمشون گرم خدا قوت برای آموزش و پشتیبانی نیرو های مرزبانی عالی هست
  • محمد ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    متاسفانه هیچ کس به سرعت بالای این هواپیما اشاره نکرد واقعا در نوع خودش سرعت بسیار بالایی دارد. 1800 کیلومتر خیلی خوبه برای این نوع قدیمی از هواپیما.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    اشتباهی مثبت دادم مسخره خودتی،برو درس بخون خودت بیا واسه کشورت بهتر از F35 بساز.دور گود میشینه حرفم میزنه.
  • امید ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    کسایی که اسم جنگنده f22 یا f35 رو میارن بدونن که اینا رو (مخصوصا 22) فقط امریکا داره، که اونم قصد (شما بخون جرأت) جنگ با ایران نداره. میرسیم به این هواپیمای روسی و باقی داشته هامون، این که نیروی دفاعی خودت بتونه دایما خودش رو ارتقاء بده و داشته هاش رو بروز و عملیاتی نگه داره، کم از تولید هواپیما نداره. بعدشم ارتش اجاره ایی که انقدر کف هورا نداره، اگه خوب بود که امارات متحده عربی با داشتن بهترین و بروزترین هواپیما ها و تانک‌های دنیا، به گفته معتبر ترین سایت نظامی دنیا ضعیف ترین ارتش کشورهای اسلامی رو نداشت. فکر کنید و بیخود در توهم ارتش های اجاره ایی نباشید.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    میشه مثلA10 تاندر بولت یا سوخو 25 بدنه اش را مجهز به ورقه های الیاژ تیتانیوم بکنند تا در ماموریت خود که حمله به مواضع زمینی است از اسیب پذیری کمتری برخوردار شود درضمن نصب یک توپ کالیبر بالای چند لوله چرخان هم بدنیست
  • مغز متفکر ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    خرید آواکس از اوجب واجبات است.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    هرچیزی را فقط اهل فنش می داند وبس ماشاالله چقدر فضا نورد داریم ؟!
  • ناشناس ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    احسنت به مهندسان ایرانی.زنده باشید.ما همچنان منتظر پرواز جنگنده تمام ایرانی هستیم
  • هومن ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    سوخو 22 مال 50 سال پیشه عمر خود را کرده هر چیزی عمری داره مثل ما آدمها . آفتابه خرج لحیمه بدرد زمان حال نمی خورد برای آنزمان ساخته شده برای دهه 70 و 80 میلادی .
  • محمدتقی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اف ۳۵ آشغالی بیش نیست(F۳۵) اینو طراح F۱۶ میگه فیلم صحبتهای طراح f16 رو از سایت اپارات هم میتونید مشاهده بفرمایید
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    بابا هر چی که باشه توان نیروی هوایی زیاد میشه بار از روی جنگنده های فغلی کمتر میشه
  • منوچهر ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    دوستان سلام راجه به اف 35 باید بگم هنوز عملیاتی نشده و تا سال 2019 به تعویق افتاده به کفته امریکایی ها ولی از اصلی ترین وضایف اف 35 مقابله با اس 300 ساخته شده ما موریت اصلیش همینه به گفته ی سازندش
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    مگه آسمان عراق و سوریه مال باباته.
  • ایرانی جهانی ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    خدمت آن دسته از هموطنان گرامی که واقعا دلسوز امنیت کشورمان هستند بگویم: اولا نباید جنگنده های غنیمتی از ارعاق پس داد یا به کشور ثالثی واگذار کرد. چون تهیه جنگنده بسیار مشکل هست. این جنگنده قدیمی برای دوران گذر است. یعنی اگر تحریمها برداشته بشه و بشود از کشورهایی مثل چین و روسیه جنگنده خرید، باز هم سه تا پنج سال زمان میبرد برای عملیاتی شدن. بایست از جنگنده موجود عملیاتی بمانند. گفته شده ایارن صد فروند غنمیتی دارد. سوخو 22 و میراژ تعداشان زیاده و به صرفه عملیاتی شوند برای دوره 5 الی 10سال. بعد تعویض شوند. ببنید هنگام هجوم تروریستها بویژه داعش، بخاطر نبود پشتیانی هوایی چه بر سر عراق آمد. این جنگنده قدیمی نسل 2 و نسل 3 روسی برای اهداق مبارزه شورشیان و تروریستها صحرا-کوهی خوبه. منظو رما هم همینه. کسی نمیگونه در نبرد داگ فایت با اف 16 و بلاتر درگیر شوند. وظیفه درگیر داگ فایت را باید اف4 و ا 14 بعهده بگیرند. امیدوارم تعداد مناسبی از جی 10 و سوخو 30 و سوخو 35 ایران از چین و روسیه بگیرد. 72 فروند جی 10 30 فروند سوخو30 72 فروند سوخو 35 برای جایگزینی اق 14 اگر بشوند 72 فروند جی 31 هر چند خیال پردازانه است ولی اگر سوخو 50 هم یک چند ده فرومن خریده شود دیگه عالی است. شاید روابط با غرب خوب بشود در در آن صورت خرید اینها خوبست: 72 فروند تایقون 30 فروند مدل دو نفره رافل برای جایگزینی ال 14
  • محمد ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    خب پرفسوری که با هزار برچسب به موافقین با دیدگاهت جواب دادی اول اینکه بی سواد خودتی و اگه نقدی هم میشه غالبا برای دلسوزیه تا تحقیر کاربرد مدلهای بالاتر از این بمب افکن ها در جنگ تحملی مشخص شدند، می دونی جنگ تحمیلی کی بود ؟؟ دوم اینکه قرار نیست این بمب افکن به عنوان مثال تا امارات بره و رهگیرها و جنگده بمب افکن ها و سامانه های فوق مدرن کشورهای عربی بشینن شعر خلیجی بخونن. بعد اگه این بمب افکن قراره با رهگیر و امثالهم ساپورت بشه تا هدف وجودی خودشو اجرا کنه ، همه حرف ما این است که اگر این جنگنده کاربردی در زمان فعلی داشت آیا ارتش سرخ در عهد بووووق و نیروی نظامی روسیه حتی اون را به سوریه آورده اند؟؟؟؟(کاربرد از هر لحاظ : سرعت و مانور ، بار برخاست ، ارتفاع اوج ، رادارگریزی ، سلاح های که روی اون سوارن ، هزینه و راندمان نگهداری و کار با این نوع خاص روسی و دهها عامل دیگر )
  • سعید ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    واقعا بی تعارف کار بی خودی هست..مثل این میمونه بریم پیکان را دوباره تعمیر و رنگ کنیم..خوب که چی؟؟کی میتونه به مک لارن برسه
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    علوی شما قول تبلیغات راشا تودی و روسها رو نخور اف 35 اگر موفق نبود 20 تا از پیشرفته ترین کشورهای جهان سفارش نمیدادند.
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    یعنی کارشناسای نظامی 21 تا کشور اندازه ی شما نمیفهمند اونو سفارش دادند.اون ویدیو هم تبلیغات راشا تودیه.
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    این خبر رو چند ماه پیش هم زدین
  • ناشناس ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    هیچ کشوری این همه تنوع جنگنده توی کشورش نداره حتی امریکا و چین ؟ یه چیزی بسازین دیگه
  • مهدی ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام سری فیتر (سوخوی 7 ، 17 ، 20 ، 22) خانواده ای از جنگنده های تهاجمی ساخت شوروی هستن که بصورت دقیق در کلاس تهاجم زمینی (Ground attack) قرار می گیرند ... با توجه به خصوصیات این کلاس ، جنگنده قابلیت بمباران اهداف سطحی در ارتفاع پست و سرعت فراصوتی رو داره که می تونه در مقابله با تهدیدات گروهک های تروریستی که سرعت تحرک و جابجایی بالایی رو دارند موثر باشه ... البته ناگفته معلومه که این جنگنده با طراحی دهه 60 میلادی اصلا" مناسب جنگ های کلاسیک امروزی نیست ... در واقع میشه گفت نسبت به پرنده های امروزی اصلا" اویونیک نداره همچنین به دلیل تک موتوره بود در مقابل من پد ها آسیب پذیری بسیار بالایی رو داره . مطمئنا" تلاش عزیزان ما برای بازآماد این هواپیما قابل تقدیره اما واقعیت امر اینه که بظاعت این جنگنده برای نبرد با دشمنان اصلی ما (ناتو + کشورهای متحد منطقه ای) بسیار ناچیزه ... انشاالله روزی برسه که با ورود جنگنده های بروز و جدید شاهد خروج همه جنگنده های قدیمی باشیم .
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اگه هواپیمای خوبی بود صدام از آن در جنگ خلیج بر ضد امریکا به کار میبرد و نتیجه ی خوبی می گرفت.
  • احمد ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    عزیزم چیزی به اسم ارتقاء یا بهینه سازی به گوشت خورده؟ همان کاری که هند در مورد میگ 21 انجام داد که به مراتب قدیمی تر از سوخو 22 است، راستی اف 16یا اف 15 مال چند سال پیشه؟ ولی ارتقاش دادند و هنوز آمریکا داره ازشون استفاده می کنه. تازه سوخو22 برای پشتیبانی از نیروهای زمینیه و برای این کار در زمان حال مناسبه وسرعت مناسبی هم داره و کارشناسان نظامی اینو از من وشما بهتر می دونند.
  • افشین تهران ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    اخه کی یک بمب افکن ضربتی رو با جنگنده چند منظوره و شکاری مقایسه میکنه؟؟؟این برای پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای زمینی هست نه برای جنگ با اف15واف16یا امثال اونها که بعضا اگه در منطقه پر خطری بخواد بمباران کنه از اسکورت رهگیرها استفاده میکنه مثل زمان جنگ که همیشه با حمایت میگ 25میامد.
  • افشین تهران ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    اینکه از مجبوری هست گفتن داره؟؟کسی هست که ندونه؟فعلا همینه گوشت که نیست چغندر هم سالاره.
  • افشین تهران ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    ناشناس 09.01 چرا اینقدر ناراحتی؟؟؟خوب این بابا یه چیزی گفت!!!اصلا اینکه سوخو 22رو با اف16ویا اف18و یا اف22و یا اف35که هنوز نیامده مقایسه کنیم اشتباهه.مگه قرار هستکه این با اون جنگنده ها بجنگه؟؟برای اونا اف14و میگ 29هست انشالله تا مدتی دیگه هم جدیدترش اضافه میشه حالا که خدا رو شکر هم پدافند قوی و هم افند موشکی قوی داریم تا اون زمان هم جنگنده قابل اتکا بیاد به همینها میسازیم.
  • افشین تهران ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    بریزیم دور؟؟!!برای کی میخوای برداری؟
  • افشین تهران ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    جالب اینجاست که سوریه این جنگنده بمب افکن رو نداره و بیشتر از میگ 21استفاده میکنه.
  • افشین تهران ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    اقا یاور فکر میکنم که منظور ناشناس 9.3 رو متوجه نشدی؟به علامت سوال نگاه کن.
  • افشین تهران ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    مشکل اقتصاد که قراره با کلید حل بشه اما این هزینه ها اینقدر نیستکه بخواد مشکل کسی و جایی رو حل کنه.
  • افشین تهران ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    افرین.میگه برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی.که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است.نگفته که بیا قویم کن که میخوام قوی شم.
  • افشین تهران ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    معلومه که صاعقه بهتره اما اینها هم بدرد یه روزی میخورن.حالا هم اینها رو ارتقا میدن و درست میکنن و هم صاعقه میسازن.بهتر نیست؟تعدادشون هم که کم نیستش.
  • افشین تهران ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 1
    اقا جان دارن کار میکنن کمی صبر کنید.اگه در رابطه با متالوژی کار نکردن پس این پهبادهای رادار گریز و موشکهای دوربرد چیه؟؟خدا رحمت کنه شهید تهرانی رو اما مثل ایشون در این کشور هست .همه ئبچه های جنگ مسئولیت پذیر و کوشا هستن چون طعم نداشتن رو کشیدن اما جنگنده ساختن به این سادگیها و زودیها نمیشه.
  • افشین تهران ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    44فروند هست 4تا سوخو20و 40تا سوخو 22 که با هم فرقی ندارن.
  • افشین تهران ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    کجاش خسته هست 20ساله که نپریده اینهمه استراحت کرده.تازه تحویلش به عراق هم خیلی دیر نبوده انگار برای ما تحویل گرفته.
  • افشین تهران ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    جی 10سی سال 2016عملیاتی میشه تا اون زمان هم که چیزی نمونده .
  • افشین تهران ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    علی جان این بنده خداها میدونن کاچی چی هست؟؟؟؟
  • افشین تهران ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    من خودم اینبار که پوتین اومد جلوشو میگیرم میگم حداقل یه اواکس برای شما بده.کشتی مارو.یارانه رو کی میریزن؟؟؟
  • افشین تهران ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    این جنگنده ها در زمان امدن به ایران اکثرا فرودهای خوبی نداشتن یا از باندهای اصلی استفاده نکردن و یا در جاده نشستن و یا از استرس بد فرود امدن که همین کار رو مشکل کرده برای نیروهای فنی اما با وجود 44فروند تا حالا هم دیر شده که عملیاتی نشدن و الان هم اینها در حد اف5و اف7که همون میگ21هست هستند.گذشته از اینکه این جنگنده بمب افکن ضربتی هست و برای پشتیبانی نزدیک استفاده میشه اگه در مواردی هم در منطقه پر خطری بخواد عملیات کنه با اسکورت رهگیرهایی مثل اف14و یا میگ 29 اینکارو میکنه.اما من شنیدم که اینها رو نیروی هوا فضای سپاه تحویل گرفته و میخواد عملیاتی کنه.در هر صورت فعلا نیاز موقت کشور رو حل میکنه حداقل میشه داعش رو با اینها ترکوند.انشالله در اینده جنگنده هایی بروز و پیشرفته از روسیه و چین میگیریم.با این ارادتی که پوتین به امام خامنه ای دارند حتما کوتاهی های گذشته را جبران خواهند کرد.
  • ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    ان شا الله
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    تمام این هایی که گفتید تو رده تخصصی سوخو 22 نیستند.....این بمب افکنه...برای حمایت از مرز ها و کوباندن اشرار و زدن تروریست ها حرف نداره هست
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    اف22 رهگیره..سوخو22 بمب افکن...رده رو در نظر بگیرید
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظرم باید تعدادی سوخو22 و میگ رهگیر رو به سپاه بدر عراق داد،آمریکایی ها در استفاده از اف16 شرط و شروط گذاشتند دست شیعه ها نیفتد
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    آخه سوخو22 بمب افکن است چه ربطی به درگیری هوایی دارد...چرا نمی فهمید
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    بودجه دفاعی کشور چه ربطی به سایر بخش ها دارد...بمب افکن هست،برای ساپورت مرز ها و کوباندن اشرار و تروریبست ها عالی است
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    فکر کنم سوخو 30+35+یاک13 و تانک تی 90 تو راه باشه ولی این سوخو 22 برای ترکوندن اشرار شرق کشور عالیه
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    جناب افشین کافیه یه نگاهی به کشورهای دیگه بندازی تا بفهمی این کار در مدت کوتاه تری هم شدنیه از پهپاد و کروز که تقریبا یکی هستند و توسعه اش از زمان جنگ و مهندسی معکوس های آن زمان شروع شد بگیر تا جدیدترین بالستیک های سوخت ترکیبی ، همه اش با واسطه یا بی واسطه به شهید تهرانی مقدم ختم میشد خواهشا از تعدد تهرانی مقدم ها نگو که خیلی مسائل هست که اینجا نمیشه عنوان کرد... این موضوع رو نگفتم برای کوچک کردن زحمات سایر عزیزان انشاا... استراتژیست های ارشد ما کمی همه به کیفیت نگاه کنند و نه کمیت صرف
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    یا حسین
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    حرف حق میزنه ما باید به فکر خرید جنگنده از روسیه باشیم
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    بحث سر اینا نیست مهم اینه که ما باید قدرتمند بشیم در ضمینه ی هوا
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    خرید جی10 و سوخو25 فوق العاده هستش
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    سوخو22 در ویکیپدیا: عراق در جریان جنگ ایران و عراق از مدل‌های صادراتی این جنگنده استفاده کرد. در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ تعدادی از آن‌ها برای جلوگیری از نابودی به ایران پناه بردند. در طول جنگ ایران و عراق ٢٣ فروند از این نوع جنگنده به وسیلهُ اف-١٤ های ایرانی سرنگون گردید که این آمار مورد تایید منابع ایرانی، عراقی و غربی است .[۱]. ۱۵ فروند نیز به وسیلهُ جنگنده های اف-٤ ایران سرنگون شد[۲].
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    امر دیگری نیست؟؟؟
  • سی جل ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    به جای هزینه کردن برای اینا ,su27 نیروی هوایی بلاروس که از خدمت خارج کردن رو میخریدیم بهتر نبود.
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    ناشناس 19:55 اتّفاقا حق با جناب علوی هست . اتفاقا شما گول تبلیغات غربی هارو نخور . در ضمن تو دنیا بغیر از آمریکا یکی رژیم صهیونیستی و 8 کشور قصد به خدمت گیری اف-35 رو دارن در ضمن چند تا از این کشور ها قصد دارند از خرید اف-35 انصراف بدن . پس اینطوری ها هم که میگی نیست .
  • ناشناس ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    ناشناس 14:43 اتفاقا استراتژیست های ما به کیفیت بیشتر از کمیت توجه کردن .
  • ناشناس ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    این طوری ها هم نیست .
  • امید ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    من به این کار ندارم که این کاری که شده درست بوده یا غلط این مسائل به امثال من و خیلی کسای دیگه مربوط نیست فرماندهان نیروی هوایی خودشون بهتر میدونن دارن چیکار میکنند، بحث من اینه که ما با کنار هم گذاشتن خیلی از پیشرفتهایی که داشتیم میتونیم به خیلی از مسائل پی ببریم مثلا ما در زمینه فیبر کربن موفق بودیم حال اینکه ما سوخوی 22 هامون رو بدنه شون رو با این تکنولوژِی بسازیم و مثلا پیشرفت در حوزه راداری که داشتیم کمی تغییرات در رادارش ایجاد کنیم یا کامپیوتر پروازیش رو پیشرفته تر کنیم وکابینش رو از نمایشگر های چند منظوره دیجیتالی استفاده کنیم که همه ی اینها تکنولوژیش در ایران هست سوخوی 22 ها دیگه اسمش فقط سوخوی 22 هست. و اینم بگم فرماندهان نیروی هوایی بهتر من وشما واقف به این موضوع هستند که ناوگان هوایی نیازمند تغییره و مطمئناً بیکار ننشستن احتمالا کارهایی داره میشه که من وشما خبر نداریم و به موقعش خبر دار میشیم!!! در حوزه ی آیونیک و..... وطراحی بدنه بسیار پیشرفتهای چشم گیری داشتیم نمونه ش طرح قاهر 313 که انشاالله در سال 95 به گفتهی مسئولین رونمایی میشه و خلا رهگیر رو پر میکنه البته نقاط گلوگاهی ما در زمینه جنگنده رادار و موتور هست که انشاالله کم کم حل میشه .پس بهتره با هم دعوا نکنیم.حالا اگر شخصی مثل این دوست عزیز ناشناسمون یک نظر دادن از روی دلسوزی برای این مملکت بوده اصلا نباید ما این دوستمون رو بهش توهین کنیم یا......بالاخره نظر ایشون هم جای بحث داره.... یاعلی
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    عاقبت دل خوش کردن به بیگانه همان کوتاهی های سابق هست
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ناشناس ۱۱:۵۳! احیانا شما تفاوت کمیت و کیفیت رو می دونید؟! پر کردن آسمان با همه نوع هواپیمای شرقی و غربی قدیمی کیفیته دانشمند؟!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    سوخو35 منظورم بود
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    نه افشین جان فقط تو میدونی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد رضا ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    س : باید به دوستان گفت که انچه ما را تا امروز در برابر دشمن نگه داشته ابتدا خواست خدا و بعد اراده وابتکار هوشیاری و مقاومت واعتقاد به نصرت خدا بوده است پس مردان ایران باید بدنبال ارتقاع فناوریها بروز رسانیها وابتکارات دانش داخلی باشند ودر کنار مهندسیهای معکوس از تجریات مردان دفاعی نیز استفاده کنند وباید بدانیم که تجربه نشان داده که خیلی از کشورها در زمان بحران شریکشان را تنها رها می کنند ویا بابت کاری هم اگر بکنند هزینه های بسیار هنگفت در خواست مکنند پس باید متکی به مهندسی معکوس با تکیه بر منابع داخلی باشیم و انبارهایمان را از انواع سلاحهای مورد نیاز وبروز پر کنیم
  • مرتضی ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    با سلام ما این سوخوهارو برای دراومدن جلوی آمریکا درست نکردیم که حرف اف 35 میاد وسط.این جنگنده برای پشنیبانی نزدیکه. یا مثال برای انهدام نیروی زمینیه دشمنانی مثه داعشو امثال اینا.هم ارزون تعمیر ارزون.برای امریکا انشالله سوخو30 میگیریمو اف14هارو بروز میکنیم میگ 29داریمو و قاهره میسازیم و به کمکه پدافند هوای جلوی اف16 -22 -35امریکا وامیستیم. فقط نباید از دشمن بترسیم و دسته کمشون نگیریم یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس