رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح از طریق ستادکل نیروهای مسلح اقدام می‌کنیم.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، رضا مظفری‌نیا ‌رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گفت‌وگویی به مناسبت روز دانشجو به اهداف و برنامه‌های دانشگاه صنعتی مالک اشتر اشاره کرده که در ادامه آن را می‌خوانید:

 دانشگاه صنعتی مالک اشتر با چه هدف و ماموریتی تاسیس شد؟

مأموریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع شکستن مرزهای دانش، تولید فناوری‌های نوظهور و دفاعی است که آینده وزارت دفاع و بالطبع سیستم دفاعی کشور را تضمین می‌کند، یعنی باید آن دسته از دانش‌ها و فناوری‌هایی که در سال‌های آتی می‌تواند منجر به ساخت سامانه‌های دفاعی شود را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم همواره خود را به علوم و صنایع دفاعی روز مجهز کنیم.

 ایران اسلامی برای دستیابی به قله‌های پیشرفت و استقلال اقتصادی و سیاسی چاره‌ای جز تکیه بر علم و پژوهش ندارد و در این مسیر باید دستاوردهای پژوهشی تبدیل به فناوری و فناوری تبدیل به محصول صنعتی و سپس به ثروت تبدیل شود و در نهایت با ثروت ایجاد شده دوباره عرصه علم و دانش تقویت شود.

برنامه دانشگاه صنعتی مالک اشتر برای تبدیل فناوری به محصول بر چه نگاهی استوار است؟

برای رسیدن به علوم روز دفاعی یک نگاه جاری داریم و یک نگاه به آینده. مقام معظم رهبری در بازدیدی که چند سال پیش از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی وزارت دفاع داشتند فرمودند «ما دو نوع کار را در مجموعه دفاعی باید مد‌نظر قرار بدهیم. یک کار واقعی و یک کاری که واقعی نیست، اما باید انجام شود» لذا ما نیز تدبیر معظم له را اساس کار خود قرار داده و آن را در برنامه‌های خود لحاظ کرده‌ایم.

برای اجرای این فرمایش فرماندهی معظم کل قوا کاری انجام داده‌اید؟

اگر بخواهم این مطلب را بیشتر توضیح دهم باید بگویم امروز یک دسته از دستاوردهای دفاعی کشور در صنایع مربوطه تولید می‌شود. خوب این وظایف ذاتی آن صنعت است که حرفی نیست، اما آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری است، این است که باید یک سری علوم ناشناخته‌ای را که اصلاً وجود خارجی ندارد از طریق فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشف کنیم و پس از تبدیل آن به یک فناوری و فناوری را نیز تبدیل به محصول کنیم. یعنی تولید ایده‌های جدید برای تأمین نیازهای آینده نیروهای مسلح.

 درواقع وظیفه داریم درباره چیزهایی فکر کنیم که آنها در آینده نه چندان دور نیازهای نیروهای مسلح را تأمین کند. باوجود سرعت رشد 11 برابری که در مقایسه با کشورهای دیگر و تولید مقاله‌های علمی و دستاوردهای متعددی داشته‌ایم ولی باید تلاش شود فاصله علمی ایران با کشورهای صنعتی کاهش یابد، بر اساس دیدگاه آینده‌پژوهان در آینده بسیار نزدیک فناوری‌هایی به ظهور می‌رسند که علاوه بر تاثیرات تحول‌آفرین و بسیار عمیق، دگرگونی‌های اساسی در زندگی بشریت ایجاد می‌کنند.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر حول چه محورهایی فعالیت می‌کند؟

این دانشگاه در محورهای پژوهشی  مختلفی همچون حوزه‌های انرژی، نانو، فناوری‌زیستی، اپتیک و لیزر، مواد پیشرفته و .... را در حال فعالیت است و نقشه راه و فناوری تعدادی از این فعالیت‌های پژوهشی تدوین شده و تعدادی دیگر نیز در دست تدوین است، ما در این نقشه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم چه دسته از فناوری‌ها در این دانشگاه انجام بشود که نیازهای آتی سامانه دفاعی کشور را تأمین کند، یعنی این نقشه‌ها دارای نگاه آینده‌پژوهی است.

برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح چگونه اقدام می‌کنید؟

برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح، از طریق ستاد کل نیروهای مسلح اقدام می‌کنیم. نیروهای مسلح نیازمندی‌های دفاعی‌شان برای نبردهای آتی را به ستاد کل منعکس و ستاد کل نیز آنها را از طریق وزارت دفاع به دانشگاه منتقل می‌کند و سپس این موارد و خواسته‌ها که بیشتر موارد مفهومی و تاکتیکی است توسط این دانشگاه به تکنیک، فناوری و پروژه تبدیل می‌شود. در سند راهبردی هسته‌های دانا و شبکه توانا که به نظر و تأیید فرماندهی معظم کل قوا رسیده، دانشگاه صنعتی مالک اشتر به عنوان یک سازمان پشتیبانی‌کننده دانش و فناوری‌های دفاعی از سازمان‌های صنعتی معرفی شده است.

مهم‌ترین وجه تمایز دانشگاه صنعتی مالک اشتر را نسبت به دیگر دانشگاه‌ها در چه می‌دانید؟

یکی دیگر از وظایف دانشگاه صنعتی مالک اشتر علاوه بر آینده‌پژوهی، توسعه و ارتقای سامانه‌های دفاعی موجود است. در واقع وجه تمایز دانشگاه صنعتی مالک اشتر با دیگر دانشگاه‌ها در این است که طرح‌های تحقیقاتی مصوب را در اختیار دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی قرار می‌دهد تا به عنوان پایان‌نامه آنها را انجام بدهند و این یک مزیت در این دانشگاه است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند «امروز مسئولیت دانشجو برای مقابله با زیاده‌خواهی مستکبران در دو جهت اصلی است. یکی تقویت ایمان و خودباوری و افزایش کارآمدی و دیگر حضور فعال در عرصه‌های علمی و تولید فناوری‌های پیشرفته به عنوان جهاد علمی در مقابله با سلطه‌جویان».

تبدیل بخش عمده‌ای از طرح‌های دانشگاه به محصولات دفاعی

آیا طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه صنعتی مالک اشتر به محصول تبدیل می‌شود؟

تعداد زیادی از طرح‌های دانشگاه توسط صنعت دفاعی کشور تبدیل به محصول شده و در حال حاضر در صنعت دفاعی در حال تولید بوده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است، در حال حاضر تعداد زیادی از طرح‌های دانشگاه تبدیل به محصول شده و در حال حاضر در نیروهای مسلح استفاده می‌شود.    

فرمانده معظم کل قوا چه انتظار و توقعی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر دارند؟

در این ارتباط مقام معظم رهبری جمله‌ای بیان فرموده‌اند و آن اینکه «من به این دانشگاه چشم امید دارم». ما نیز افتخار می‌کنیم که دیدگاه و نظر فرمانده معظم کل قوا درباره این دانشگاه به این صورت است. وزرای محترم دفاع نیز که در ادوار مختلف خدمت ایشان شرفیاب می‌شوند معظم له در مورد دانشگاه و به ویژه محصولات خاص  تأکیدات خاصی دارند که نشان از دقت و ریزبینی ایشان در مورد دانشگاه و نیازمندی‌های دفاعی کشور دارد.   

توصیه‌ای که حضرت آقا در خیلی از موارد داشته‌اند و بخشی از آن نیز به محیط علمی و از جمله دانشگاه مالک اشتر مربوط می‌شود استفاده از «راه‌های میان‌بر» در رسیدن به اهداف است.

نگاه سردار دهقان به دانشگاه صنعتی مالک اشتر چگونه است؟

سردار دهقان موقعی که به وزارت دفاع آمدند از ما خواستند که دانشگاه بر روی فناوری‌های نسل چهارم کار کند. یعنی در واقع سردار دهقان یک گام بلندتر برداشته و کار و مأموریتی دشوار اما دل‌چسب را به دانشگاه محول کردند که ما نیز تعدادی پروژه در این ارتباط تعریف کرده و در حال انجام آنها هستیم.

دانشگاه مالک اشتر تا چه میزان خودکفایی علمی را در انجام پروژه‌ها مدنظر دارد؟

طرح‌هایی که توسط این دانشگاه انجام می‌شود، طرح‌های بومی بوده که از صفر تا صدش توسط خود دانشگاه انجام می‌شود و مشابه خارجی هم ندارد و هم طرح‌های دفاعی است که مانند آن در دنیا وجود دارد، اما به صورت انحصاری در اختیار چند کشور دنیاست و به دلیل ماهیت آزادی‌طلبی نظام اسلامی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور اعمال کرده‌اند در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار نمی‌دهند. البته ما بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب سعی می‌کنیم راه‌های میانبر برای رسیدن به اهدافمان را نیز مد نظر داشته باشیم. در واقع دانشگاه مالک اشتر به عنوان یک دانشگاه پژوهش محور یکی از جهت‌گیری‌های خود را توجه به فناوری‌های نوظهور و کلیدی برای پر کردن شکاف‌های علمی و کم کردن فاصله با کشورهای پیشرفته قرار داده است.     

دانشگاه مالک اشتر آیا با صنعت دفاعی ارتباط مستقیم دارد؟

ما علاوه بر کسب فناوری‌های نوظهور، فعالیت دیگری را نیز در این دانشگاه داریم و آن انعقاد قرارداد به صورت مستقیم با صنایع دفاعی است که اینگونه قراردادها را در دستور کار قرار داده و آنها را به صورت پروژه در اختیار اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می‌دهیم تا با کار و تحقیق  بر روی محصول جهت ارتقاء سامانه‌ها اقدام کنند. در این زمینه نیز هم دانشجویان دانشگاه با صنایع دفاعی کشور آشنا شده و هم به عنوان یک کار تحقیقاتی با آن برخورد می‌کنند.

به عبارت دیگر دانشگاه هم باید در تبدیل وزارت دفاع به یک نهاد دانش‌بنیان سهم موثری در نوآوری علمی از طریق پروژه‌های دانش‌محور و فناوری‌های نوظهور داشته باشد و هم باید طی تعامل با سازمان‌های صنعتی و دفاتر طراحی و مراکز توسعه فناوری، بهبود و توسعه سامانه‌های در دست اجرای آنها را به عهده بگیرد.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر در بین دیگر دانشگاه‌های صنعتی ایران چه جایگاهی دارد؟

از شاخص‌های مهم برتری دانشگاه، برتری حوزه پژوهش و فناوری نوین و حجم قراردادهای پژوهشی است. بدون اغراق باید بگویم رده و جایگاه پژوهشی دانشگاه صنعتی مالک اشتر در بین دانشگاه‌های کشور رتبه نخست است. در این زمینه وزارت علوم در ارزیابی که سه سال متوالی انجام داده دانشگاه مالک اشتر را دارای رتبه نخست پژوهشی در سطح کشور معرفی کرده و این افتخار بزرگی برای مجموعه نیروهای مسلح و به ویژه وزارت دفاع است. در این زمینه حجم قراردادهای پژوهشی دانشگاه با سازمان‌های دفاعی، نیروهای مسلح و نهادهای کشوری باعث شده رتبه علمی و پژوهشی این دانشگاه ارتقا یافته و رتبه برتر را در سطح دانشگاه‌های کشور به دست بیاوریم.

دانشگاه مالک اشتر در چند رشته دانشجو تربیت می‌کند؟‌

دانشگاه مالک اشتر علاوه بر کسب فناوری‌های نوظهور، مأموریت تربیت نیروی انسانی کارآمد برای سیستم دفاعی کشور را بر عهده دارد.‌ این دانشگاه از بدو تأسیس تاکنون هزاران دانش‌آموخته را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و اخیراً دکتری به جمع خانواده صنایع دفاعی افزوده است. این دانشجویان در حدود ده‌ها رشته فنی و مهندسی تربیت شده و در رده کارشناسی و مدیران میانی صنعت دفاعی مشغول به کار هستند. یکی از عوامل مهمی که ما را در توسعه علمی کشور پیشرفت می‌دهد عدم خودباختگی علمی است. متاسفانه هنوز قشری در کشور هستند که این را به ذهن جوانان ما القاء می‌کنند که آنچه از دانش و فناوری از خارج وارد شود بهینه‌تر است.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر برای تقویت بنیه علمی دانشجویان چه برنامه‌ای دارد؟‌

دانشگاه مالک اشتر با سپردن پروژه‌های تحقیقاتی به دانشجویان در جهت تقویت بنیه علمی دانشجویان اقدام می‌کند. همچنین رفتار و فرهنگ سازمانی آنها را نیز ارتقا می‌بخشد. بحمدالله دانشجویان دانشگاه مالک اشتر، دانشجویانی متعهد و ولایتمدار هستند و جزو افتخارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر بوده که دانشجویانی متعهد، ولایتمدار و در راستای خواست و منافع نظام اسلامی تربیت کند.‌

 فضای عمومی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، فضایی معنوی و اسلامی است که دانشجویان آقا و خانم آن در رعایت شئونات اسلامی زبانزد دیگر دانشگاه‌های کشورند. در این زمینه همکاری و همفکری بسیار خوبی بین اداره عقیدتی سیاسی دانشگاه و قسمت‌های دیگر و دانشکده‌ها وجود دارد که باعث شده برآیند این همکاری وجود دانشجویانی مؤمن و ولایتمدار در دانشگاه و پس از تحصیل در چرخه صنعت دفاعی کشور باشد.

آیا دانشگاه مالک اشتر برای ایجاد شبکه علم و فناوری اقدامی انجام داده است؟

یکی از مزایای دانشگاه صنعتی مالک اشتر ارتباط دانشجویان این دانشگاه با صنایع دفاعی کشور در طول مدت تحصیل است. این مزیت علاوه بر اینکه دانشگاه صنعتی مالک اشتر را به یکی از خاص‌ترین دانشگاه‌های کشور تبدیل کرده، باعث شده ارتباط متقابلی بین دانشجو، دانشگاه و صنعت برقرارشده و زمینه اشتغال دانشجویان در صنایع دفاعی فراهم شود.

یکی از وظایف و مأموریت‌های دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تحقق شبکه علم و فناوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است به این معنی که باید افراد خِبره محقق را در سطح کشور و دانشگاه‌ها شناسایی کرده، آنها را به شبکه همکاران دانشگاه مرتبط کرده و از علم و پژوهش آنها درزمینه کسب فناوری‌های نوظهور استفاده کنیم. مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند «علم را همان اندازه که وارد می‌کنید حداقل به همان اندازه یا بیشتر صادر کنید و یک جریان دو طرفه علمی برقرار کنید والا شما دائما ریزه‌خوار علم دیگران می‌شوید که این موجب جلوگیری از پیشرفت است».

 ما در این زمینه و در جهت اجرای این مأموریت خاص با دیگر دانشگاه‌های صنعتی کشور مرتبط شده و از آنها به عنوان همکار پروژه استفاده می‌کنیم.

آیا دانشگاه مالک اشتر توانسته اهداف پیش بینی شده را محقق کند؟

حضرت امام (ره) یک شاخص مهمی را برای ارزیابی دستگاه‌های کشور گذاشته‌اند و فرمودند که شما اگر می‌خواهید بدانید کارتان را خوب انجام می‌دهید یا نه،  ببینید دشمن درباره‌تان چه می‌گوید اگر دشمن از شما تعریف کرد بدانید کارتان همراه با اشکال است و در کارتان مشکل دارید، اما اگر دشمن از شما به دشمنی یاد کرد می‌توانید کارتان را ارزشمند بدانید.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر با این شاخص که مدنظر بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و توسط مقام معظم رهبری نیز برآن تأکید شده است می‌تواند ادعا کند در موقعیتی قرار گرفته که در ارتقای توان و تولید دفاعی سهم بسزایی ایفا می‌کند چرا که اولاً این دانشگاه توسط دشمنان نظام تحریم شده. دوماً این که طی برآوردهای چند ساله رتبه اول توجه دشمنان را به خود جلب کرده است. همه این موارد این طور نشان می‌دهد که دانشگاه صنعتی مالک اشتر در زمینه انجام وظیفه و مأموریت خود در تولید علوم و فناوری‌های پیشرفته دفاعی نقش مؤثری داشته است.

تحریم دشمنان تاثیری بر روند فعالیت‌های دانشگاه داشته است؟

دانشگاه صنعتی مالک اشتر به دلیل ماهیتی که دارد مورد تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین این تحریم‌ها، عدم دسترسی به منابع علمی و پژوهشی موجود در مراکز علمی دنیاست.

دانشگاه مالک اشتر آیا برای تأسیس شرکت‌های دانش بنیان اقدام کرده است؟

در این زمینه از فرمایشات فرمانده معظم کل قوا استفاده می‌کنم و آن این که ایشان فرموده‌اند: امروز یکی از نیازهای اساسی و درجه یک کشور، نیاز علمی است. اگر ما توانستیم در عرصه علمی پیشرفت‌هایی را که تا به امروز به دست آمده با همین سرعت دنبال کنیم هم در زمینه مشکلات اقتصادی، هم مشکلات سیاسی، هم در زمینه مشکلات اجتماعی و هم در زمینه مسائل بین‌المللی مطمئناً گره‌گشایی بالایی از مشکلات کشور خواهد شد. این سخن حضرت آقا یعنی اینکه تنها راه فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی کشور پیشرفت در زمینه مسائل علمی است.

دانشگاه مالک اشتر با توجه به این تدبیر و فرمایش معظم له در زمینه رفع گلوگاه‌های فناوری محصولاتی که در بخش دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد وارد عمل شده و اقدامات مؤثری را انجام داده که یکی از آنها تأسیس شرکت‌های دانش بنیان است که با استفاده از این شرکت‌ها خدماتی را به جامعه علمی کشور ارائه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    0 0
    دانشگاه مالک مال خود وزارت دفاعه و خیلی عمومی نیست پس معلومه که بیشترین حجم قرارداد با صنعت رو داشته باشه اگر فضا برابر بود اون موقع باید میدید که با مالک قرارداد بسته میشه یا امیرکبیر و تهران و شریف! رتبه 1 مالک در پژوهش هم زیر سواله باید دید با چه معیاری سنجیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس