در صحنه سیاست امروز کشور گمانه زنی‌هایی درباره افرادی که احتمالا می‌توانند کاندیدای اول تهران شوند مطرح شده که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

به گزارش مشرق، انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکنون در 9 دوره برگزار شده است که نهمین دوره آن روزهای پایان خود را طی می‌کند. در هر دوره در تهران یک نفر به عنوان نفر اول از سوی مردم انتخاب می‌شود، گاهی اوقات هم در چند دوره یک فرد نفر اول آرای تهران شده است.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور و در تاریخ 7 اسفند 1394 و اردیبهشت 1395 برگزار خواهد شد. مرحله نخست این انتخابات همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعداد نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید به 310 نفر یا بیشتر افزایش یابد، چرا که می‌بایست در انتخابات مجلس شورای اسلامی (1390-91) بیست نفر به تعداد نمایندگان افزوده می‌شد که در آن دوره، لایحه افزودن بیست نماینده به تعداد نمایندگان فعلی از طرف دولت دهم به مجلس هشتم ارائه نشد، به همین خاطر باید این دوره، تعداد نمایندگان بیست نفر افزایش یابد.

**انتخابات مجلس اول؛ نبود نظارت شورای نگهبان

اولین دوره انتخابات مجلس در 24 اسفند 1358 برگزار شد و مجلس اولین جلسه خود را در تاریخ 7 خرداد 1359 تشکیل داد. ریاست این مجلس بر عهده حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی بود، نایب رئیسان نیز سید اکبر پرورش، سید محمد موسوی خوئینی‌ها، حبیب الله عسگراولادی، حجت الاسلام محمد یزدی و سید محمد خامنه‌ای بودند. در این دوره از انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فخرالدین حجازی با 1/568/759 رای نفر اول در تهران شد.

از لحاظ تحصیلات در اولین دوره مجلس،  56 نفر زیر دیپلم، 37 نفر دیپلم، 24 نفر کاردانی، 66 نفر کارشناسی، 32 نفر کارشناسی ارشد، 26 نفر دکترا، 8 نفر متخصص و باقی دارای تحصیلات حوزوی بودند.

تعداد واجدین شرایط رای دادن در این دوره انتخابات 20میلیون و 857 هزار نفر اعلام شد. از این تعداد 10 میلیون و 576 هزار نفر، یعنی حدود 51درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.در انتخابات این مجلس فقط "نظارت شورای نگهبان" وجود نداشت و لذا صلاحیت نامزدها توسط وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت.


** انتخابات مجلس دوم؛ شركت پرشور مردم

انتخابات دومین دوره مجلس در 26 فروردین 1363 برگزار و در تاریخ 7خرداد 1363 اولین جلسه این مجلس تشکیل شد در این دوره حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس و نایب رئیسان آیت‌الله محمد یزدی، محمدمهدی ربانی املشی و کروبی بودند.

در دومین دوره مجلس هاشمی رفسنجانی در تهران با 1/891/264 رای نفر اول شد که با توجه به آمار آرا تعداد رای دهندگان به نفر اول در تهران نسبت به دوره اول افزایش یافته بود.این دوره از انتخابات مجلس را می‌توان با ویژگی‌هایی اعم از برگزاری انتخابات در دوران جنگ حتی در جبهه‌ها و شهرهای جنگ زده، شركت همه‌جانبه مردم در انتخابات، برگزاری انتخابات در 193 حوزه‌ی انتخابيه در سراسر كشور انتخاباتی ویژه قلمداد کرد.

از حدود 24 میلیون و 143 هزار نفر واجدان شرایط رای دادن، حدود 15 میلیون و 607 هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند به این معنی که میزان مشارکت مردم در انتخابات، حدود 65 درصد بود.


**انتخابات مجلس سوم؛ "ملی" به "شورای اسلامی" تبدیل می شود

انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در 19 فروردین 1367 برگزار و در تاریخ 7 خرداد 1367 اولین جلسه سومین دوره مجلس تشکیل شد. سومین دوره مجلس شورای اسلامی با ریاست  هاشمی رفسنجانی به پایان نرسید زیرا وی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، از این رو  کروبی رئیس مجلس شد.

حسین هاشمیان و اسدالله بیات نایب رئیسان این دوره از مجلس شورای اسلامی بودند. از دوره سوم  با بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی، نام مجلس شورای ملی رسماً به مجلس شورای اسلامی تغییر یافت.

 در این دوره از تهران محمدابراهیم اصغرزاده، محمد اصغری،  مرتضی الویری، محمدرضا باهنر، محمدسعید تسلیمی، نجف‌قلی حبیبی، فخرالدین حجازی، مرضیه حدیدچی دباغ، گوهرالشریعه دستغیب، عباس دوزدوزانی، حسن روحانی، محمد سلامتی، محمدعلی صدوقی، عاتقه صدیقی، هادی غفاری، حسین مظفری‌نژاد، مصطفی معین نجف آبادی، عبدالواحد موسوی لاری، محسن نوربخش، عیسی ولائی، حسین فروتن، مرتضی کتیرایی، مهدی کروبی ، حسین کمالی و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان نمایندگان مجلس انتخاب شدند.

در این دوره از انتخابات، 27 میلیون و 987 هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد 16 میلیون و 714 هزار نفر یعنی حدود 60 درصد واجدان شرایط پای صندوق‌های رای رفتند. میزان مشارکت در استان تهران 43 درصد بود که کاهشی 17 درصدی را نسبت به دوره قبل نشان می داد. در این دوره اکبر هاشمی رفسنجانی با 1/294/419 رای در تهران نفر اول شد.


** انتخابات مجلس چهارم؛ نظارت استصوابی

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی در 21 فروردین 1371 و اولین جلسه نهاد قانونگذاری هم در تاریخ 7 خرداد همین سال برگزار شد. در این دوره از مجلس حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری ریاست و حسن روحانی، سید اکبر پرورش، محمدعلی موحدی‌کرمانی و حسین هاشمیان نایب رئیسی را برعهده داشتند.

در این دوره واجدان شرایط رای دادن 32 میلیون و 465 هزار نفر بودند که 18 میلیون و 767 هزار نفر از آنان در انتخابات شرکت کردند. در حالی که میزان مشارکت مردم در این انتخابات حدود 58 درصد بود، در استان های تهران و اصفهان کمتر از 50 درصد واجدان شرایط به پای صندوق های رای رفتند. در این دوره علی اکبر موسوی حسینی با 937/302 رای نفر اول در تهران شد.

در آستانه انتخابات مجلس چهارم، ماده سوم قانون انتخابات که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس را "عام و در تمام مراحل و کلیه امور مربوط به انتخابات" می دانست، از سوی شورای نگهبان به نظارت "استصوابی" و لازم الاجرا تفسیر شد. 


**انتخابات مجلس پنجم؛ بالاترین میزان مشارکت مردمی

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در 18 اسفند 1374 برگزار شد و نخستین جلسه آن در روز 12 خرداد 1375 شکل گرفت. رئیس مجلس پنجم حجت الاسلام ناطق نوری بود و حسن روحانی و محمدعلی موحدی کرمانی نواب رئیس بودند.

تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات در این دوره 34 میلیون و 716 هزار نفر اعلام شد اما طبق منابع رسمی، تعداد رای دهندگان حدود 24 میلیون و 682 هزار نفر بودند.این بالاترین میزان مشارکت در تمامی دوره های برگزاری انتخابات‌های مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

مطابق آمار و ارقام رسمی، میزان مشارکت مردم در رای گیری، نسبت به دوره قبل 14 درصد افزایش داشت و در هیچ کدام از استان‌ها کمتر از ۵۰ درصد گزارش نشد. در این دوره از مجلس علی اکبر ناطق نوری با 879/893 رای نفر اول تهران شد. 


**انتخابات مجلس ششم؛ جنجالی‌ترین

ششمین انتخابات دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 29 بهمن 1378 برگزار شد، ریاست مجلس بر عهده مهدی کروبی و نایب رئیسان بهزاد نبوی و محمدرضا خاتمی بودند.

 میزان مشارکت در مجلس ششم 4 درصد نسبت به دوره قبل کاهش داشت و به جز تهران تمام استان‌ها مشارکتی بالاتر از ۵۰ درصد را ثبت کردند. این مجلس جنجالی‌ترین دورهٔ آن پس از شکل گیری بوده است.

 از مجموع 38/ 726/431 نفر واجد شرایط رای دادن،26/082/157 نفر در انتخابات شرکت کردند. در این دوره مجلس محمدرضا خاتمی با 1/226/418 رای نفر اول تهران شد، در این دوره اصلاح‌طلبان نیز اکثریت مجلس را در دست داشتند.


**انتخابات مجلس هفتم؛ کاهش میزان مشارکت

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در اول اسفند 1382 برگزار و در تاریخ 7 خرداد 1383 اولین جلسه این دوره از مجلس منعقد شد. رئیس مجلس هفتم غلامعلی حداد عادل و نواب رئیس، محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد بودند.

در انتخابات مجلس هفتم از حدود 46 میلیون و 351 هزار نفر واجدان شرایط برای شرکت، 23 میلیون و 735 هزار نفر شرکت کردند. این کمترین میزان مشارکت در بین تمامی ادوار انتخابات مجلس بود و نسبت به دوره قبل ۱۶ درصد کاهش را نشان می داد.

 استان تهران با حدود 37 درصد، کمترین میزان مشارکت را نشان داد، بیشترین کاهش مشارکت نیز در استان های کردستان (از 70 درصد به 32 درصد)، آذربایجان غربی (از 71 درصد به 42 درصد)، مرکزی (از 68 درصد به 42 درصد)، اصفهان (از درصد 60 به 40 درصد)، آذربایجان شرقی (از 67 درصد به 45 درصد)، گیلان (از 77 درصد به 50 درصد)، و کرمانشاه (از 71 درصد به 50 درصد) بود.

در این میان کهگیلویه و بویراحمد با 89 درصد، استان نخست در میزان مشارکت اعلام شد. در این دوره از مجلس غلامعلی حدادعادل با 888/276 رای نفر اول تهران شد.  


** انتخابات مجلس هشتم؛ حداد در صدر

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، در تاریخ 24 اسفند سال 1386 در سراسر ایران برگزار شد. علی لاريجانی  به عنوان رئيس، سيدمحمدحسن ابوترابی فرد به عنوان نايب رئيس اول و محمدرضا باهنر به عنوان نايب رئيس دوم انتخاب شدند.

در این دوره از انتخابات مجلس 43 میلیون و 824 هزار نفر واجد شرکت در انتخابات بودند اما حدود 22 میلیون و 350 هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند.استان تهران با حدود 30 درصد کمترین مقدار مشارکت را نشان داد.

 پس از تهران، اصفهان، کردستان، یزد و قم کمترین میزان مشارکت را داشتند.این درحالی بود که برای استان کهگیلویه و بویراحمد این میزان ۹۰ درصد اعلام شد. در این دوره از مجلس شورای اسلامی غلامعلی حدادعادل با 844/230 رای نفر اول تهران شد. 

 
**انتخابات مجلس نهم؛ عدم حضور اصلاح‌طلبان

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 12 اسفند 1390 برگزار شد. این بار هم علی لاریجانی رئيس، سيدمحمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر نايب رئيس اول و دوم شدند.نهمین دوره مجلس در حال سپری کردن روزهای پایانی خود است.

در این دوره از مجلس اصلاح‌طلبان به نوعی حضور نداشته‌اند و فقط تعداد اندکی از آنها به مجلس ورود پیدا کردند. در این دوره از انتخابات مجلس 5283نفر نام نویسی کردند که از میان آنان 3269 تایید صلاحیت شدند.

طبق گزارش وزارت کشور، مشارکت مردمی در این انتخابات 30/905/605 نفر بوده است، میزان مشارکت در پایتخت 48  درصد بوده که این میزان از مشارکت مورد توجه ناظران سیاسی کشور قرار گرفت. در این دوره هم غلامعلی حدادعادل با 1/096/744 رای نفر اول تهران شد. 


** انتخابات مجلس دهم؛ فعالیت لاک پشتی چهره ها و احزاب

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور در تاریخ 7 اسفند 1394 و اردیبهشت 1395 برگزار خواهد شد. مرحله نخست این انتخابات همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

اسامی کاندیداهای احتمالی انتخابات دهمین دوره مجلس در هاله‌ای از ابهام است زیرا هنوز چهره ها و احزاب مشخصا چگونگی فعالیت انتخاباتی خود را اعلام نکرده اند و لذا نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که چه کسانی از تهران کاندیدا خواهند شد و نفر اول تهران کیست هرچند که از افرادی مثل محمدرضا عارف، علی مطهری، علیرضا زاکانی، صادق خرازی، احمد توکلی، محمدرضا باهنر، سید محمدحسن ابوترابی فرد، غلامعلی حدادعادل، علیرضا محجوب، محمدرضا خاتمی، مرتضی آقاتهرانی و... برای حوزه انتخابیه تهران نام برده می شود اما آنچه مسلم است اینکه باید چندصباحی صبر کرد تا بتوان حدس زد که چه کسی می تواند گوی سبقت آرای پایتخت را از رقیبانش برباید.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    عارف و مطهری
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    علی مطهری
  • حقیقت ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    مشرق سلام :تنها موضوعی که برای مااهمیت نداره همین موضوع مجلس هست .برای کلمه انتخابات ارزش قائلم.مجلسی ها بجز مال اندوزی ورفاه طلبی برای خود.کار ی برای مردم انجام داده اند. بین مردم هر چه میشنوم اکثرا نارضایتی است.همه از گرانی .اختلاف حقوق ها.تبعیض بین بالای شهر با پایین شهر کتک خوردن یک زن معلم جلوی مجلس ! وضع حجاب وهوای الوده شهرها.هشت سال از عمر این مجلس گذشت اما نتونست یک نون سالم دست مردم بده.ساعت12هرروز از جلوی مجلس که عبور میکنیم بوی ماهی کباب وبر نج ممتاز حال ادم رو دگر گون میکنه .تا همین جافعلا بسه. با هم توقع دارین رای بدیم.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    خندیدیم
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اصلاح طلبان از رده خارج شده اند..
  • محمد رضا ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    بله اسما از رده خارج شده اند و با نام جدید اصولگرا و اعدال امده اند!
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    تبلیغ نکنید
  • حقیقت ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    مشرق :بابت انتشار نظرم .تشکرمیکنم .دیگر اینکه محبت کن نظرات بدون توهین رو منتشر کن.بازهم تشکر
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    محمدرضاخاتمی رومگه تایید صلاحیت میکنن ؟!
  • رضا ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اولاشاید تعبیر نمایندگان به نمایندگان مجلس آنان را از انجام وظایفشان باز داشته نمایندگان مجلس تعبیر غلطی است اینان نمایندگان مردمند و بایستی آنچه به مصلحت مردم است انجام دهد ثانیا نمایندگان هر استان باید بدانند که وجود هر نماینده از هر استان نشان دهنده این مطلب نیست که فقط از استان خود همایت کند بلکه هر نماینده نسبت به تمام مردم ایران در تمام نقاط کشور مسول است مع الوصف اول وآخر ندارد اول شدن اعتبار را بیشتر نمیکند بلکه مسولیت را دو چندان میکند.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    فرقی نداره در هر صورت لاریجانی رئیس میشه دوباره
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    از اخر اول میشود هرگز دیگه به او رای نخواهیم داد
  • امیرسعیدابوزهرا ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    این بار لیست موردتایید جبهه پایداری بدون کم و کاست درسراسرکشور حائزاکثریت آرامی شود.
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    فقط زاکانی
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    کلا اصلاح طلبا رای نمیارن
  • مونا ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    من فقط به علی مطهری رای می دهم فرزند راستین ان عالم بزرگ اسلام
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اصلاح طلبان خودشون رو بکشن نهایت80تا کرسی
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    با عملکرد ضعیف امسال بعید میدونم
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    فقط پایداری ها و بذرپاش و رسایی باغیرت
  • رضا ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    علی مطهری با تمام احترامی که برای استاد شهید مطهری قائلم کمی بی تدبیری میکنه ایکاش بصیرت شهید مطهری را داشتند.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    انصافا فقط دكتر زاكانى ميتونه تو اين سمت حق مطلب رو ادا كنه
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    تا الان چه کار کرده فقط مطهری دل شیر داره ........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس