نمایندگان احزاب مخالف دولت کوزوو برای پنجمین بار در طی سه ماه گذشته بدلیل مخالفت با تصویب توافقنامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های ساکن شمال کوزوو، با پرتاب گاز اشک آور مانع نشست پارلمان شدند.

به گزارش مشرق، رسانه های چاپ روز دوشنبه پریشتینا گزارش دادند که گاز اشک آور در مجلس کوزوو بوسیله 'حاجی شالیا' و 'اسماعیل کورتشی' نمایندگان احزاب مخالف دولت کوزوو پرتاب شد و 'فیسنیک اسماعیلی' نماینده دیگر از احزاب مخالف توسط ماموران پلیس در پارلمان بازداشت گردید.
'ویسار ایمری' رییس جنبش خودگردان از احزاب مخالف دولت کوزوو پس از نشست سه حزب اپوزیسیون که با توافق نامه بروکسل برای تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های ساکن شمال کوزوو مخالف هستند از ادامه ممنوعیت کار مجلس کوزوو توسط احزاب مخالف خبرداد.

پرتاب گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو برای پنجمین بار+تصاویر

وی همچنین گفت که احزاب مخالف به اعتصاب و تظاهرات خود ادامه می دهند.

رسانه های خبری پریشتینا نیز در گزارش های خود اشاره کردند که نارضایتی احزاب اپوزیسیون علاوه بر مخالفت با توافق نامه بروکسل برای جامعه مشترک شهردهای های صرب های کوزوو، کار دادگاه ویژه برای جنایات ارتش آزادیبخس کوزوو است که فعالیت آن رسما از ژانویه سال 2016 میلادی شروع خواهد شد.

حزب دمکراتیک کوزوو به رهبری 'هاشم تاچی' وزیر خارجه و حزب شورای دموکراتیک به رهبری 'عیسی مصطفی' نخست وزیر کوزوو از پارلمان خواستار ممنوعیت حضور نمایندگان اپوزیسیون در نشست های پارلمانی شدند.

بنا به این گزارش، پرتاب گاز اشک آور در پارلمان کوزوو در حالی صورت گرفت که نیروهای پلیس کوزوو و نیروهای بین الملی 'کی فور' در اطراف پارلمان و دولت مستقر شده بودند.

'جنبش خودگردان'، 'پیمان برای آینده کوزوو' و 'ابتکار برای کوزوو' روز شنبه ( 7 آذر) نیز با برگزاری تظاهرات گسترده ای در میدان بزرگ پریشتینا که چند هزار نفر معترض جمع شده بودند دولت کوزوو را به پس گرفتن لایحه برای تصویب توافقنامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های ساکن شمال کوزوو و همچنین لایجه علامت گذاری مرز با مونته نگرو فراخواندند.

رهبر جنبش خودگردان در جمع تظاهرات کنندگان طی سخنانی گفت که احزاب اپوزیسیون اجازه نخواهند داد که جامعه مشترک شهرداری های صرب ها در کوزوو تشکیل شود.

حدود 3 ماه گذشته، پنج بار نشست پارلمان با استفاده از گاز اشک آور توسط نمایندگان احزاب مخالف به تعویق افتاده است.

عیسی مصطفی نخست وزیر و هاشم تاچی قائم مقام نخست وزیر و وزیر امور خارجه کوزوو رفتار نمایندگان احزاب مخالف و پرتاب گاز آشک آور در پارلمان را محکوم کرده بودند.

نخست وزیر کوزوو پیشتر از نهادهای ذیربط پارلمان خواستار اتخاذ اقدام مقتضی در قبال نمایندگان احزاب مخالف بخاطر رفتار خشونت آمیز آنها در مجلس شد.

احزاب مخالف دولت کوزوو خواستار منصرف شدن دولت و پارلمان از تصویب توافقنامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های ساکن شمال کوزوو و همچنین علامت گذاری مرز با مونته نگرو هستند.

احزاب مخالف دولت کوزوو توافق صورت گرفته میان کوزوو با صربستان را در مذاکرات عادی سازی بلگراد و پریشتینا در بروکسل که در آن به مناطق صرب نشین در کوزوو استقلال بیشتری داده می شود، قبول ندارند و تاکنون از تصویب این توافق نامه در پارلمان به شکل های مختلف از جمله پرتاب گاز اشک آور جلوگیری کرده اند.

هیات های مذاکره کننده بلگراد و پریشتینا در مراحل عادی سازی روابط با وساطت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سوم شهریور امسال در بروکسل چهار توافقنامه از جمله تشکیل جامعه شهرداری های صرب نشین در کوزوو توافق کردند.

حکومت پریشتینا بر اساس توافقنامه امضا شده با نمایندگان صربستان و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های کوزوو خواهان تصویب این توافق نامه در پارلمان است که احزاب اپوزیسیون با آن شدیدا مخالف هستند.

پرتاب گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو برای پنجمین بار+تصاویر

دادگاه قانون اساسی کوزوو تصویب این توافقنامه را مغایر با قوانین کوزوو دانست.

صربستان در رابطه با حل و فصل مساله کوزوو از اکتبر سال 2012 با وساطت «کاترین اشتون» مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکراتی را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرد و حاصل این مذاکرات، امضای توافق نامه 15 ماده ای برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا است.

تاکنون این مذاکرات در 28 نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل برگزار شده است.

کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به «کی فور» برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 بطور یک جانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یک جانبه استقلال آن را به رسمیت نمی شناسد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد .

پرتاب گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو برای پنجمین بار+تصاویر

پرتاب گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو برای پنجمین بار+تصاویر

پرتاب گاز اشک‌آور در پارلمان کوزوو برای پنجمین بار+تصاویر
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    مگه جنگه ؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس