وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه سیب‌زمینی‌ مازاد را می‌شود فرآوری کرد و حتی به عنوان خوراک دام استفاده کرد،‌ گفت: بازرسان ویژه وزارت جهاد موضوع امحای سیب‌زمینی را پیگیری می‌کنند که اگر قصوری باشد به آن رسیدگی می‌شود.

به گزارش مشرق ، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه نگاه یک در مورد امحای 1700 تن سیب‌زمینی با تاکید بر اینکه بهتر است بگوییم سیب‌زمینی فاسد امحا شده، اظهار داشت: کسی سیب‌زمینی سالم را امحا نمی‌کند و اگر کسی اقدام به امحای سیب‌زمینی سالم کند این موضوع قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی مسئولیت خرید سیب‌زمینی تضمینی را بر عهده دارد، گفت: سازمان مذکور موظف است محصول را فرآوری، باز توزیع و یا به نیازمندان بدهد و در نهایت اگر قابلیت مصرف انسانی نداشته باشد آن را خوراک دام کند.

حجتی اظهار داشت: قطعا سیب‌زمینی معدوم شده توسط سازمان تعاون روستایی قابلیت مصرف به عنوان خوراک دام را هم نداشته است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازرسان ویژه ما مشغول رسیدگی به موضوع امحای سیب‌زمینی هستند و اگر قصوری در آن اتفاق افتاده باشد به آن رسیدگی می‌‌شود.

حجتی با اشاره به تولید حدود 5.5 میلیون تن سیب‌‌زمینی در سال اظهار داشت: سال گذشته حدود 45 هزار تن سیب‌زمینی صادر شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور حدود 11 درصد است و هر چه کشور صنعتی‌ و توسعه‌یافته‌ می‌شود سهم این بخش به صورت مستقیم کاهش می‌یابد.

وی همچنین سهم بخش کشاورزی را در فضای کسب و کار 32 درصد عنوان کرد و گفت: تراز بازرگانی غذایی کشور را در افق 7 ساله به صفر می‌رسانیم و این امر در سایه اقتصاد مقاومتی میسر خواهد بود.

 وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تراز بازرگاین غذایی کشور در طی سال‌های اخیر  کاهش داشته است، اظهار داشت: تراز بازرگانی غذایی کشور در سال 92، منفی 8 میلیارد دلار و در سال 93 به منفی 5 و نیم میلیارد دلار رسید که در سال 94 این تراز به منفی 4 و نیم میلیارد خواهد رسید.

وی در مورد دلیل تأخیر در قیمت تضمینی گندم بیان داشت: تغییر دبیرخانه شورای اقتصاد سبب تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم شد.

وی افزود: سال 92، 4 میلیون و 700 هزار، در سال 93، 6 میلیون و 700 هزار و در سال 94، 8 میلیون و 80 هزار تن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

 

حجتی با بیان اینکه در تولید برخی محصولات مانند گندم مشکلی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: اما در برخی محصولات مانند ذرت ناچاریم بخشی از نیاز داخلی را از طریق واردات تأمین کنیم.

حجتی با اشاره به عدم تحقق اهداف بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه افزود: به دلیل تأمین نشدن منابع در برنامه پنجم توسعه موفق نبودیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ششم در حال تدوین است، گفت: بخش کشاورزی در این برنامه به رشد 5 درصدی می‌رسد که باید الزامات آن فراهم شود الزامات آن در برنامه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.

حجتی با اشاره به وابستگی به واردات تولید دانه‌های روغنی در کشور افزود: در افق 10 ساله 70 درصد تولید دانه‌های روغنی در کشور تولید خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: سالانه یک میلیون و 400 هزار تن روغن در کشور مصرف می‌شود که کمتر از 10 درصد آن در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: با واردکنندگان دانه‌های روغنی و کارخانه‌های روغن‌کشی توافق کر‌ده‌ایم که واردکنندگان 92 درصد دانه‌های روغنی را از خارج از کشور تأمین کنند و 7 تا 8 درصد بقیه را از کشاورزان که تولیدکننده دانه‌های روغنی هستند خریداری کنند.

حجتی اظهار داشت: همچنین از آنها خواسته شده تا  محصول نهایی را با قیمتی که سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌کند به فروش برساند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی تنها شرکتی است که آرد کشور را تأمین می‌کند، افزود: این شرکت برای تأمین آرد خبازی‌ها امسال نیازی به واردات ندارد، اما سال گذشته 300 هزار تن خرید انجام داد.

 وی در مورد واردات برنج نیز اظهار داشت: تولید داخلی نیاز بازار را تأمین نمی‌کند زیرا سالانه حدود 3 میلیون و 200 هزار تن برنج مورد نیاز است که از این میزان حدود دو میلیون و 200 هزار تن آن در داخل تولید و بنابراین بین 800 هزار تن تا یک میلیون تن به واردات برنج نیازمندیم.

حجتی با بیان اینکه محدودیت واردات برنج تا هفته گذشته ادامه داشت، تصریح کرد: برنج‌هایی که اخیرا به کشور وارد شده از ثبت سفارش‌های قبلی که مربوط به یک و نیم سال قبل بوده انجام شده بوده است.

وی افزود: از نیمه دوم سال 93 اعلام شد که هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج انجام نشود.

 حجتی با تاکید بر اینکه نباید قیمت برنج وارداتی از مشابه داخلی آن کمتر باشد، بیان داشت:  براین اساس در شورای اقتصاد تصمیم گرفته شد تا برای حمایت از کشاورزان تعرفه قابل قبولی برای واردات برنج منظور شود.

وی افزود: بر این اساس شورای اقتصاد ملزم شد که چارچوبی را برای تهیه یک بخشنامه در این رابطه تهیه کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های آبی معتقدیم که در مناطقی غیر از گیلان و مازندران نباید برنج کشت شود، اظهار داشت: در دو سال اخیر 120 هزار هکتار از سطح زیر کشت برنج را در استان‌های غیرشمالی کاهش داده‌ایم.

وی با اشاره به تولید 4 درصد مرکبات دنیا در کشور افزود: بیش از 4.5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود که حدود 2 میلیون و 400 هزار تن آن را پرتقال تشکیل می‌دهد.

حجتی در مورد تولید سیب هم اظهار داشت: امسال حدود 3 میلیون و 400 هزار تن سیب در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه واردات میوه و مرکبات ظلم به کشاورزان است، گفت: از واردکنندگان می‌خواهیم در کنار منافع خود به فکر منافع کشور هم باشند.

حجتی در مورد ضریب خوداتکایی تولید شکر در کشور افزود: با تأسیس چند کارخانه قند در مناطقی مثل خوزستان در در حدود 5 سال خواهیم توانست در محصول شکر کاملاً خودکفا شویم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد توسعه بازارهای هدف برای صادرات محصولات کشاورزی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم بازارهای بزرگی مانند روسیه را برای صادرات محصولات کشاورزی بدست آوریم، اظهار داشت: در رابطه با توسعه بازارهای هدف مشکلاتی داریم و رفع این مسئله در دستور کار مسئولان قرار دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی جهانی ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    بله دفن سیب زمینی یک مصداق بارز اسراف است. نمادی از سرمایه پرستی و پول پرستی. 1700 تن برابر یک میلیون و هفتصد هزار کیلو سیب زمینی. میتوانست غذای هزاران نفر در یک سال تامین کند از مردم مستعضفی که در صف سبد کالا همدیگر له کردند... ولی اسرافهای بزرگرتی در همین کشور است. سالانه هزاران تن میوه جات و سبزی جات و دیگر محصولات کشاورزی، بخاطر نبود امکانات فراور یو حمل و نقل و سردخانه و معایب سیستم توزیع از بین میرود. د رهمین میادین تره بار شهری، هزارت تن محصولات کشاورزی آن قدر نگه میدانرد تا بپوسد ولی حاضر نمیوشند با نیم بها و رایگان در اختیار مردم نیازمند قرار دهند....! لطفا جناب سایت معظم مشرق نیوز، گزاشهایی از اسرفهای بزرگ بگویید. از هدر فتن برق و آب و انرژی... بخاطر سیستم معیوب و کهنه توزیع... از معضل نان کم کیفیت، علی رغم گران شدن قیمت نان، معضل جوش شیرین در نان! که موجب میشود نان به صورت کپک بزند و دور ریز شود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس