جنگ کنونی در سوریه را می‌توان پیشگام نسل جدید جنگ ها دانست، چرا که به موازات نبردهای جاری در خیابان‌های شهرهای سوریه در فضای مجازی نیز معرکه بی سابقه ای به راه افتاده است. بر کسی پوشیده نیست که آغاز بحران سوریه با عملیات پیچیده و برنامه‌ریزی شده رسانه‌ای صورت گرفت که شبکه‌هایی مانند الجزیره و العربیه و بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان، پیش‌قراولان آن بودند.

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبریگروه بین‌الملل مشرق - قدرت ملی الکترونیکی در حال حاضر به یکی از عناصر فراگیر قدرت در میان کشورها تبدیل شده و عناصر تأثیرگذار و فعال در ابعاد مختلف است در یک عملیات سایبری به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود هستند. این موضوع به صورت واضح و ملموس خود را در جنگ داخلی سوریه نشان می‌دهد. شاید بتوان گفت جنگ کنونی در سوریه را می‌توان پیشگام نسل جدید جنگ ها دانست، چرا که به موازات نبردهای جاری در خیابان‌های شهرهای سوریه در فضای مجازی نیز معرکه بی سابقه ای به راه افتاده است. 

یکی از ویژگی‌های درگیری‌ها در فضای مجازی این است که عرصه سایبری اجازه می‌دهد هویت طرف مقابل درگیری ها فاش نشود. به این ترتیب هر فردی می‌تواند هر چیزی را منتشر کند. البته این یک ویژگی و در عین حال یک عیب به شمار می‌رود. عیب آن در این است که راه رسیدن افکار عمومی به اطلاعات درست در میان حجم انبوهی از اطلاعات که درک صحت آن ها بسیار مشکل است، سخت و پیچیده می شود. آنهم در شرایط که تمامی بازیگران این عرصه سعی دارند اخبار خود را درست و موثق جلوه دهند.
 
بر کسی پوشیده نیست که آغاز بحران سوریه در سال 2011 میلادی با عملیات پیچیده و برنامه ریزی شده رسانه ای صورت گرفت که شبکه هایی مانند الجزیره و العربیه و بی بی سی و سی ان ان پیش قراولان آن بودند. علاوه بر اقدامات رسانه های طرفین درگیری ها برای اقناع افکار عمومی نسبت به صداقت و اعتبار خود و کذب اخبار طرف مقابل، فعالیت های تبلیغاتی رسانه ای بویژه در مورد حامیان گروه های تروریستی نظیر داعش سهم عمده ای در تحریک، فریب و جذب جوانان از گوشه و کنار دنیا و کشاندن آن ها به سوریه برای مبارزه داشته است.
 
حامیان دولت سوریه در جنگ سایبری
1-    ارتش الکترونیک سوریه:‌ یکی از فعالان ارشد دنیای اینترنت در رابطه با جنگ داخلی سوریه، ارتش الکترونیک سوریه است. این ارتش برای ارائه پیام‌های حامیان دولت بشار اسد و مقابله با اخبار و ادعاهای منتشر شده از سوی خارج در شبکه‌های اجتماعی تأسیس شده است. گروه مذکور حملات سایبری متعددی برای تحقق این هدف انجام داده و از صفحه‌ای در سایت اجتماعی فیس بوک برای عضوگیری عناصر جدید استفاده می‌کند تا بتواند چیزی شبیه به «دانشکده هکری» را راه اندازی نماید.

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری

بعد از اوج گرفتن فریبکاری های رسانه ای جریان متخاصم به سوریه، این گروه حملاتی را برای از بین بردن تأثیرات برخی سایت‌های الکترونیک مهاجم از جمله شبکه الجزیره و بی بی سی و اورینت نیوز و العربیه را در دستور کار قرار داد. حجم حملات مذکور نشان از توانمندی‌های بالای گروه نامبرده در انجام حملات سایبری دارد.
 
با بالا گرفتن دامنه درگیری‌ها در سوریه از سال 2013، ارتش الکترونیکی سوریه روش‌های کاری عضویت خود را تغییر داد تا به عنوان یک گروه گسترده هکری مطرح شود و یک یگان وابسته به دولت تلقی نشود. به این ترتیب گروه مذکور با وجود اینکه مناسبات خود را با دولت سوریه حفظ کرد، اما دیگر یک ارگان رسمی دولت به شمار نمی‌رفت. 

فعالیت های این گروه در طول مبارزات سوریه نشان داد که آن ها فراتر از اقدامات و پتانسیل خود عمل کرده اند. نمونه این اقدامات را از هک کردن صفحه اینترنتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تا آنجلینا جولی بازیگر فیلم های هالیوودی و جاستین بیبر خواننده جوان پاپ آمریکایی می توان دید.

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری
 
شبکه سی بی اس در توضیح هک سایت اوباما به نقل از یکی از سخنگویان توئیتر می گوید که شخصی ناشناس برای مدت کوتاهی به سایت و توییتر اوباما دسترسی داشته است. این در حالی است که ارتش الکترونیکی سوریه تصویری از صندوق پست الکترونیکی مدیریت سایت باراک اوباما را هم منتشر کرده است.
 
ارتش الکترونیک سوریه همچنین تاکنون دسترسی‌های نیویورک تایمز،‌ خبرگزاری رویترز، واشنگتن پست، فاینانشیال تایمز، فرانس‌پرس، شبکه های خبری BBC وCBS، و سی ان ان، شبکه خبری۶۰ دقیقه، سایت های مربوط به ارتش ازاد سوریه و الجزیره انگلیسی را هک کرده است. این نیروها همچنین حساب توییتر و وبلاگ مربوط به نرم‌افزار گفت‌گوی برخط Skype متعلق به شرکت مایکروسافت را مورد حمله قرار دادند. وایبر به عنوان یکی از پرطرفدار‌ترین اپلیکیشن‌های پیام رسان نیز که نقش عمده ای در کمک رسانی اطلاعاتی برای مخالفان دولت سوریه داشت، از حمله ارتش سایبری سوریه در امان نماند. این حمله نقش عمده ای در کاهش اقبال عمومی نسبت به این نرم افزار رایج داشت.
 
با این وجود ارتش الکترونیک سوریه با وجود امکانات کمی که دارد موفق شده است در حملات الکترونیک خود به خبرگزاری‌ها و سایت‌های اجتماعی مخالفان شهرت زیادی را به دست آورد. همین فعالیت های موفق باعث شد آمریکا و رسانه های غربی مدعی شوند این اقدامات فراتر از حد و اندازه ها این گروه بوده است. آن ها مدعی شدند که احتمالا ایران و روسیه در این زمینه از ارتش سایبری سوریه حمایت کرده اند.  
 
2-    هکرهای امنیتی لیونز (Security Lions Hackers SLH): گروه هکری دیگری در میان حامیان دولت بشار اسد در فضای الکترونیک وجود دارد که لیونز نامیده می‌شود. این گروه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نیز صفحه‌ای مخصوص به خود دارد. برخلاف ارتش الکترونیک سوریه این گروه از شهرت کمتری برخوردار بوده و امکانات آن ناشناخته است. گروه مذکور به صورت ناگهانی به سایت‌های دیگر حمله می‌کند و مواضع هدف را به صورت هدفمند انتخاب نمی کند، برخلاف ارتش سایبری سوریه که به صورت مشخص به سایت‌ها و رسانه‌های غربی حمله می‌کند.

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری
هکرهای امنیتی لیونز

نقشه موجودیت مخالفان دولت سوریه در فضای مجازی
جریان‌های معارض داخل سوریه کمتر از حامیان دولت بشار اسد از فضای مجازی برای مبارزه استفاده می‌کنند. هکرهای مخالف دولت از اطلاعات بد افزارهای وجود در صفحه ویژه ارتش الکترونیک سوریه در سال 2011 استفاده کردند تا حملات ویژه خود را برای از بین بردن خدمات سایت‌های مختص دولت انجام دهند.
 
سامان‌دهی مجدد این برنامه‌ها با حمله به چهار سایت حامی دولت ادامه پیدا کرد، این سایت ها عبارتند از: رادیو و تلویزیون سوریه، سایت شبکه تلویزیونی الدنیا و دو مورد از خبرگزاری‌های سوریه.
این حملات یکی از سخت‌ترین مواضع بر ضد دولت سوریه را ایجاد کرد. هکرها اقدام به انتشار نامه‌های الکترونیکی برای اسد و افراد خانواده و مشاوران وی کردند. محتوای این نامه‌ها تصویر ذهنی منفی از دولت سوریه ارائه کرده بود. مهم‌ترین گروه‌های الکترونیک مخالف دولت سوریه عبارتند از:
 
الف: جماعت آنونیموس ( Anonymous) : مقر فعالیت‌های این گروه هکری در آمریکا قرار دارد. این گروه اقدام به هک چندین حساب الکترونیک در سوریه کرده است. گروه مذکور اعلام کرده که عملیات خود را در داخل سوریه ادامه می‌دهد. با افزایش دامنه درگیری‌ها در سوریه آنونیموس اسد را بزرگ‌ترین تهدید برای آزادی اینترنت در سوریه قلمداد کرد، به همین علت فعالیت‌های خود را بر ضد دولت سوریه افزایش داده و با جریان‌های مخالف دولت متحد شد.  

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری
جماعت آنونیموس

ب: گروه الیور تاکت(Oliver Tucket): این گروه یکی از جریان های هکری است که در آمریکا فعالیت می کند. هدف اقدامات این گروه دستیابی به اطلاعاتی برای براندازی بشار اسد است. آنها در همین راستا اقدام به نفوذ به یکی از سرورهای دولتی در سوریه کرده و از محتوای اسناد و فعالیت‌های پست الکترونیک آن اطلاع پیدا کردند. وجود این گروه‌های هکری نشان می‌دهد که هر فردی بدون در نظر گرفتن رویکردهای سیاسی و فضای جغرافیایی می‌تواند در درگیری‌های سوریه حضور داشته باشد.  
 
حمایت آمریکا از هکرهای مخالف دولت سوریه:
آمریکا با وجود استفاده از تمامی پتانسیل‌های خود در ابعاد دیپلماتیک یا اطلاعاتی یا نظامی یا اقتصادی و مالی، جهت تلاش برای براندازی دولت سوریه عرصه فضای مجازی را نیز از این مبارزه خالی نکرده است. حمایت آمریکا از هکرهای مخالف دولت سوریه تأثیرات عمده‌ای بر فعالیت این گروه‌ها در ابعاد سایبری داشته است.

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری 

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری

خبرگزاری‌های حمایت شده سوی آمریکا در همین راستا اقدام به آموزش فعالان اینترنتی و برخی از افراد در داخل سوریه جهت انتشار اخبار در مسیر اهداف آمریکا کرده اند. آنها همچنین آموزش دیدند تا بر اساس برخی فعالیت‌های الکترونیک اطلاعات و تحولات سوریه را در مسیر مورد نظر آمریکا منتشر کنند. حضور تکنولوژی پیشرفته آمریکایی‌ها و آموزش کادر انسانی مخالفان ، باعث شد قدرت امنیتی عناصر مسلح در مبارزه الکترونیک بهبود پیدا کرده و سهم عمده‌ای در هدف قرار دادن دولت سوریه در فضای مجازی داشته باشد.  

در همین راستا روزنامه آمریکایی واشنگتن پست سال گذشته اعلام کرد که اندکی پس از شدت گرفتن جنگ در سوریه در اواخر بهار 2011 اوباما به پنتاگون و سازمان امنیت ملی این کشور دستور داد تا طرحی ویژه را برای انجام حملات سایبری علیه ساختار فرماندهی ارتش سوریه برنامه‌ریزی کنند.

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری

از بین بردن توانایی ارتش سوریه برای انجام حملات موشکی و همچنین تاسیسات ساخت موشک از اهداف آمریکا به شمار می‌رفت. با توجه به اینکه اوباما مخالف حضور مستقیم ارتش این کشور در سوریه بود، این روش مسلما هزینه کمتری برای آمریکا به همراه داشت.
 
دولت اوباما درباره نحوه استفاده از حملات سایبری، چگونگی انتخاب اهداف و احتمال حمله تلافی‌جویانه از سوی کشورهایی مانند سوریه، ایران و روسیه جلسات سری بسیاری برگزار کرده است.
این موضوعی بود که اوباما در گذشته ترجیح می‌داد هرگز به صورت عمومی به آن نپردازد و استفاده از چنین تسلیحاتی را به سازمان امنیت ملی آمریکا واگذار کند و این سازمان نیز به صورت مخفیانه آن را عملی کند. اما به گفته یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود سوریه باعث شد این موضوع دوباره مطرح شود. البته باز هم جزئیات این اقدامات هرگز رسانه ای نشد و تنها کلیاتی در مورد آن مطرح شد.
 
کایتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اشاره به جزئیات توافقات و تصمیمات دولت خودداری کرد اما اعلام کرد که این کشور برای حفظ امنیت خود از ابزارهای مختلفی از جمله حمله سایبری می‌تواند استفاده کند.
وی در این رابطه حتی به حکم طبقه‌بندی شده ریاست‌جمهوری در سال 2012 مبنی بر اصول استفاده از تجهیزات سایبری برای به منظور تامین امنیت ملی آمریکا اشاره کرد.
 
در این راستا روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به قلم دیوید سانجر و اریک اشمیت نوشت که آمریکا از آغاز درگیری ها در سوریه برای عملیات سایبری بر ضد دولت بشار اسد برنامه ریزی کرده بود. این گزارش در عین حال توضیح نمی دهد که این فعالیت ها در چه ابعادی دنبال شده و چه دستاوردهایی داشته است.

بحران سوریه ونسل جدید جنگ سایبری

گرچه بر اساس قوانین حقوق بین‌الملل، دولتی که عملیات تخریب اینترنتی را بر ضد دولت یا دولت‌های دیگر دنبال ‌کند، در دادگاه بین‌المللی لاهه محکوم می شود، ولی احضار کردن این کشور به دادگاه مذکور مستلزم وجود دلایل قطعی برای محکوم کردن طرف مقابل است. این در حالی است که منتسب کردن حملات انجام‌ شده در فضای الکترونیک به اشخاص یا گروه‌های مشخص مشکل است. چرا که فعالان عرصه الکترونیک معمولاً هویت خود را مخفی می‌کنند. از سوی دیگر حتی اگر بتوان اتهاماتی را در این زمینه به دولتی نسبت داد، قوانین بین‌المللی محکمی برای اعمال مجازات در چنین شرایطی وجود ندارد.   
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    لعنت به سعودی فقط همین
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    هه سوریه از بین رفت...هزاران هزار خانه و بیمارستان و درمانگاه و مدرسه و دانشگاه و مرکز دولتی و اداره و ... نابود شد چندمیلیون نفر آواره داخل و خارج سوریه شدن سیصدهزار کشته و صدهاهزار زخمی و زندانی میلیاردها دلار هزینه شد آثار باستانیش به باد فنا رفت کشاورزی و محیط زیستش با خاک یکسان شد شما دلتون خوشه که سوریه ارتش سایبری داره مغز کوچکی دارید مشرقی ها
  • علی خوی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    استغفر الله مرگ بر امریکا
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    البته ایرانی ها تعلیمشون دادند. رفیق خودمون میرفت سوریه. دیگه ما که میدونیم چه خبره.
  • حسن ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    سوریه از بین هم رفته باشد باز مال مردم سوریه است نه حرامیان داعشی و اربابشان آمریکا ، آمریکا و داعش از سوریه از بین رفته چی می خان
  • siheil ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام به همه و علی الخصوص دوست ناشناس سوریه از بین نرفت اگه تو سوریه هزاران هزار خانه و بیمارستان و درمانگاه مراکز تفریحی و بهداشتی نابود شد چند میلیون نفر آواره شد 300هزار کشته و زخمی داد آثار باستانیش به فنا رفت کشاورزیش نابود شد همه و همه بخاطر این بود که زیر بار صداقت آمریکایی نرفت بالاترین ثروت ها و پیشنهادات وسوسه انگیز از طرف آمریکا و متحداش به بشار داداه شد که دست از ایران و حمایت از حزب الله بکش ولی زیر بار این سراب آمریکایی نرفت
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    مشرق اینا چیه نوشتی؟!!! خودت فهمیدی بابت چیه؟!!! سوریه باخاک یکسان شد، تو ددنبال قاتل بروسلی میگردی؟!!!!
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    مثل اینکه خیلی از نابود شدن سوریه خوشحالی؟ ان‌شاءالله تو هم میری پیش همونایی که داعش رو حمایت می‌کنند. در ضمن سوریه اگه همین الان هم کلا نابود بشه و دست داعش بیفته، باز هم ما برنده‌ایم چون 4 سال تنهایی در مقابل بزرگترین کمک‌های تسلیحاتی و مالی و لجستیکی و قدرت‌های بزرگ وایستادیم
  • بی شناس ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    شما دلتون خوشه که سوریه ارتش سایبری داره اولآ ما دلمون به دولت سوریه خوش نیست دومآ دلمون به غیرت و ایمان کسانی خوشه که توی غربت دارن از همه هستی شون مایه می ذارن که سوریه عملآ بدست صهیونیست ها نیوفته سومآ شما فکر می کنید که سوریه واقعآ ارتش سایبری داره؟ چهارمآ اگر ایران نبود سوریه خیلی وقت پیش نسخش رو پیچیده بودن و آلان ایران در حال جنگه نه دولت سوریه!! پنجمآ شما به فکر میلیاردها دلار هزینه نباش این جاست که می گن خدا کریم هستش روز از نو و روزی از نو
  • مهگانه ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    برخلاف سمپاشی این ناشناس 01:50 آمریکایی ، سوریه از بین نرفت چون در این صورت چرا آمریکا و متحدان غربی و عبری و ترکش هنوز مثل روز اول می خواهند به سوریه حمله کنند ؟ برعکس این عربستان و ترکیه هستند که از درون تحلیل رفته اند و در آینده نزدیک خواهیم دید چگونه پوسته ظاهری آنها هم از هم می پاشد و به چه عاقبتی دچار می شوند . ناشناس حالا که این بحث را باز کردی خوب این رو توی مغز خرابت فروکن که سوریه حالا همان وضعی را دارد که ایران در پایان جنگ تحمیلی 8 ساله ! و اگر ایران کسی را نداشت که او را از نو باز سازی کند سوریه همانطور که میدانی دوستان محکم و وفاداری دارد که او را تا حد لازم حمایت کنند تا دوباره به امید خدا بازسازی شده و قدرتمند شود همانگونه که ایران بتنهایی چنین کرد
  • عماد ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    آلمان و ژاپن و شوروی سابق هم در جنگ دوم با خاک یکسان شدند و امروز روسیه و آن دو تای دیگر قدرتمند هستند خائنان زیادی هستند که از حالا به بعد مثل تو هزاران گرد یأس بپاشند اما بی ثمر
  • شیعه افغانی ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    مرگ بر شیطان بزرگ امریکای خونخوار سفاک
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    مرگ بر کدخدا ...
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اگه شهر سقوط کرد اشکالی نداره پس میگیرن مهم اینه که ایمانشون سقوط نکرده
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    قدرت سایبری سوریه نه قدرت سایبری سپاه ایران
  • علی سرور عظیمی ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام علیکم و رحمت الله؛ درخواستی از همه شما عزیزان دارم. میخواستم خواهش کنم برای شفای بیماران بالاخص بیمار خودم پدر عزیز تر از جانم دعا کنید، خواسته زیادی نیست فقط با ذکر صلوات، یا حسین و یا ابالفضل العباس دعا کنید، مدیون شما خواهم شد. نوکر سرای حسین و برادرش عباس ابن علی(ع): علی سرور عظیمی غلام گدای حسینم امیدوارم مراد من را بدهد. یا حسین جان من به غیر از سایه پرچم تو جایی را ندارم تو سفارشم را به خدا بکن به برادرت عباس هم بگو حاجتم را برآورده کند.
  • بهادر ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    عماد خان، روسها و ژاپنیا ها با دیدن دشمنشون پا به فرار به کشورهای دیگه گذاشتن؟ یا تفنگشونو انداختن و از سرباز خونه ها فرار کردن؟
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اطلاعات درج شده در مورد گروه آنونیموس اشتباه است. ناشناس بودن و هکتیویسم یک ایده هست نه مال کشور آمریکا حتی ایده اولیه آن هم در اروپا شکل گرفت! و ما علیه داعش نیز اعلام مبارزه کرده ایم و این اشتباه هست. اگر هم قبلا اعضای از این گروه در امریکا قبل از حادثه فرانسه حمایت از مخالفین دولت می کرده اند این به این معنی نیست که اعضای آن در خاورمیانه، اروپا و ...نیز حامی داعش هستند. همه اعضاء نیز از مقر فرماندهی پیروی نمی کنند. یاحق
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ارتش سوریه که فرسوده شده.همش محورمقاومت هست که سوریه رانجات دالده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس