کد خبر 499392
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵

نقل گزارش شبکه‌های تلویزیونی آمریکا در اروپا سبب مشارکت عده ای بیشتر در تظاهرات ضد شاه در پاریس شد. وی از آمریکا به فرانسه رفت. گزارش مصوّر این وضعیت چند روز بعد از تلویزیون تهران هم پخش شد که سکه شاه را در ایران هم شکست.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ تظاهرات گسترده و بی‌سابقه ضد شاه در در آمریکا که 14 نوامبر 1977 آغاز شده بود روز بعد از آن ـ 15 نوامبر در حالی که وی و بانویش فرح در مدخل کاخ سفید مورد استقبال کارتر قرار گرفته بودند و طبق برنامه، سران دو کشور قرار بود در محوطه باز (چمن کاخ) سخنانی بیان می داشتند شدت یافت به گونه ای که پلیس از گاز اشک آور استفاده کرد.


گریه‌ محمدرضا پهلوی در آمریکا

این وضعیت از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا به طور کامل پخش شد و بینندگان آنها حملات فیزیکی تظاهر کنندگان را که عموما دانشجویان ایرانی مدارس عالی امریکا بودند و خود را از شهرهای دانشگاهی با خودرو به واشنگتن رسانده بودند مشاهده کردند.

گاز اشک آور تا محل تریبون سران دو کشور پراکنده شده بود، بگونه ای که کارتر و شاه با دستمال چشم و صورتشان را پاک می کردند. به گزارش آن روز بعضی از رسانه های امریکا، مقامات مربوط ایران که چنین واقعه ای را از هفته ها قبل پیش بینی کرده بودند قبلا عده ای را با هواپیما از ایران و از چند ایالت آمریکا بویژه کالیفرنیا به واشنگتن فرستاده بودند که به هواداری از شاه شعار بدهند و با مخالفان شاه درگیر شوند که این برنامه هم به دلیل انبوه مخالفان و سنگ پرانی آنان شکست خورد.

گریه‌ محمدرضا پهلوی در آمریکا

نقل گزارش شبکه‌های تلویزیونی آمریکا در اروپا سبب مشارکت عده ای بیشتر در تظاهرات ضد شاه در پاریس شد. وی از آمریکا به فرانسه رفت. گزارش مصوّر این وضعیت چند روز بعد از تلویزیون تهران هم پخش شد که سکه شاه را در ایران هم شکست.

تنی چند از مورخان گفته اند که پخش این گزارش مصوّر از تلویزیون ایران بخشی از یک نقشه مآلا ضد شاه بود که در خارج طرح شده بود و یا اشتباه محاسبه و نسنجیده و بی اطلاعی مقامات مربوط در تهران از روانشناسی ایرانیان.بعضی ازهواداران شاه بعدا کارتر را به حمایت ضمنی از تظاهرات واشنگتن متهم کردند و دلایلی را هم ارائه دادند. این تظاهرات شاه را با آن لقب «آریامهر و شاهِ شاهان = شاهنشاه» در انظار جهانیان تحقیر و باعث تضعیف او در ایران و تشدید ضدیت با وی شده بود و طولی نکشید که با یک گاف دیگر (انتشار نامه ساختگی رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات) انقلاب آغاز شد.

*جوان و تاریخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 7
  • صافحی ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    12 31
    عاقبت ستم گری و نوچگی برای انگلستان همین است و بس. (حسنی مبارک، صدام و ...)
    • میثم IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      میخام بهت این بگم
  • ایرانی اریایی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 1
    خدا ریشه شون را بکنه
  • ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خواستم خیلی بنویسم اما به "لعنت خدا بر دروغگویان" اکتفا میکنم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس