ماکری پس از مشخص شدن نتایج انتخابات در جمع هواداران خود سخنرانی کرد و وعده تغییرات به سوی آینده‌ای روشن و فرصت‌های مناسب برای پیشرفت داد و اعلام کرد بدنبال برقراری ارتباط خوب با همه کشورهای جهان است.

گروه بین‌الملل مشرق - با پایان شمارش آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، «مائوریسیو ماکری» از حزب راست‌گرای «تغییر می‌دهیم» با 51.46 درصد پیروز شد. رقیب ماکری از حزب حاکم هم که در دور اول با اختلاف کمی در صدر بود، توانست 48.54 درصد از آراء را کسب کند و بدین ترتیب 12 سال ریاست «کرشنر»ها و حزب «جبهه پیروزی» به پایان رسید و نامزد مخالفان رأی آورد. سیولی هم با پذیرش شکست، برای رئیس‌جمهور جدید آرزوی موفقیت کرد. فرناندز رئیس جمهور فعلی نیز پیروزی ماکری را به وی تبریک گفت.

ماکری پس از مشخص شدن نتایج انتخابات در جمع هواداران خود سخنرانی کرد و وعده تغییرات به سوی آینده‌ای روشن و فرصت‌های مناسب برای پیشرفت داد و اعلام کرد بدنبال برقراری ارتباط خوب با همه کشورهای جهان است.

{$sepehr_album_33525}


انتخابات عمومی آرژانتین در سال 2015، در مرحله اول در 25 اکتبر در این کشور برگزار شد و به مرحله دوم رسید که روز گذشته 22 نوامبر رسما برگزار شد. "دانیل سیولی" از حزب حاکم "جبهه پیروزی"، "مائوریسیو ماکری" از ائتلاف موسوم به "تغییر می‌دهیم"، "سرخیو ماسا" از ائتلاف "جایگزین جدید"، "مارگاریتا استولبیزر" از "حزب ترقی‌خواه مدنی و اجتماعی"، "نیکلاس دل کانیو" از حزب چپ‌گرای "کارگران" و "آدولفو رودریگز ساآ" از ائتلاف "تعهد فدرال"، به ترتیب اخذ آراء در انتخابات مقدماتی، شش کاندیدای شرکت در انتخابات سراسری ریاست جمهوری آرژانتین هستند. حال، در دور دوم یا همان مرحله نهایی که برای اولین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین اتفاق می‌افتد، سیولی (فرماندار بوینس آیرس و از اعضای حزب حاکم) ، ماکری (شهردار بوینس آیرس) و ماسا (از نمایندگان کنگره آرژانتین) به عنوان سه امید اول با یکدیگر رقابت می‌کنند. دور دوم، در روز 22 نوامبر برگزار شد. پیروزی هر کدام از این سه نفر به معنی پیروزی حزب آنها در مجلس نمایندگان و سنا خواهد بود.

انتخابات پارلمانی آرژانتین


انتخابات آرژانتین دارای یک سیستم دو مرحله‌ای است که در مرحله اول، اگر نفر اول به کسب 45 درصد آراء یا 40 درصد آراء + 10 امتیاز نائل شود، پیروز انتخابات اعلام می‌گردد و در غیر اینصورت، انتخابات وارد مرحله دوم می‌شود. انتخابات، برای سنین 18 تا 70 سال اجباری و برای سنین 16-17 اجباری نیست. 130 کرسی مجلس نمایندگان از 24 حوزه انتخاباتی شامل 23 استان به علاوه بوئنوس آیرس تشکیل می‌شود. کرسی‌ها، با استفاده از سیستم "نمایندگی تناسبی" (انواعی از نظام‌های انتخاباتی در کشورهای چندحزبی است که بر طبق آن هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند در پارلمان صاحب کرسی می‌شود) مشخص می‌گردد. 24 کرسی مجلس سنا در نمایندگی‌های 3 کرسی، با استفاده از سیستم "فهرست بسته" انتخاب می‌شوند. حزبی که بیشترین آراء را بدست می‌آورد، صاحب 2 کرسی از 3 کرسی مورد نظر و حزب برنده دوم، صاحب یک کرسی از 3 کرسی مورد نظر خواهد شد.

آیا سیولی ضد آمریکایی به پیروزی می‌رسد؟


احزاب و میزان محبوبیت در بین مردم
حزب "جبهه پیروزی" که نماینده آن سویلی است، یک حزب ائتلافی پرونیست است که در اصل از حزب عدالتگرا انشعاب یافته است. هم نستور کرشنر فقید و هم همسرش که رییس جمهور فعلی ارژانتین است، عضو این حزب چپ میانه‌رو بوده‌اند. این حزب آنقدر تحت تاثیر کرشنر -رهبر وقت خود- قرار داشت که هنوز از حیث ایدئولوژیکی آن را حزب کرشنریسم می‌خوانند. اخرین نتیجه از میزان محبوبیت این حزب در میان مردم آرژانتین که به دور اول انتخابات مربوط می‌شود، خبر از 9 میلیون و 338 هزار 449 رای که 38 درصد آراء مردم آرژانتین را در بر می‌گیرد می‌دهد. رویکرد و نگرش این حزب را می‌توان در بخش مربوط به معرفی دانیل سیولی فهمید.

حزب "تغییر میدهیم" که نماینده آن ماکری است، یک حزب ائتلافی راست میانه‌رو متشکل از سه حزب "اتحادیه رادیکال شهروندی"، "ائتلاف شهروندی" و "جمهوریخواه" است که در سال 2015 شکل گرفت. آخرین نتیجه از میزان محبوبیت این حزب در میان مردم آرژانتین که به دور اول انتخابات مربوط می‌شود، خبر از 8 میلیون و 601 هزار 66 رای که 34 درصد آراء مردم آرژانتین را در بر می‌گیرد می‌دهد. رویکرد و نگرش این حزب را می‌توان در بخش مربوط به معرفی مائوریسیو ماکری فهمید.

حزب "ائتلاف جایگزین جدید" که نماینده آن ماسا است، ترکیبی از  "جبهه احیا"، "حزب دموکرات مسیحی"، و "جنبش انفکاک و توسعه" است. آخرین نتیجه از میزان محبوبیت این حزب در میان مردم آرژانتین که به دور اول انتخابات مربوط می‌شود، خبر از 5 میلیون و 386 هزار 965 رای که 21 درصد آراء مردم آرژانتین را در بر می‌گیرد می‌دهد.

نتایج دور مقدماتی

در دور مقدماتی، 32 میلیون و 63 هزار و 402 نفر مجاز به شرکت در انتخابات بودند که 25 میلیون و 220 هزار و 640 نفر رقم مشارکت 78/66 درصدی را رقم زدند. سیولی با کسب 38 درصد آراء، پیروز انتخابات این کشور شد. ماکری نیز با کسب 34 درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفت. ماسا هم با کسب 21 درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفت. "خولیو آلاک" -وزیر دادگستری آرژانتین- پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که انتخابات آرژانتین شکوهمند برگزار شد چرا که تعداد افراد شرکت کننده در این انتخابات نسبت به انتخابات دور مقدماتی 5 درصد افزایش یافت؛ 79.7 درصد از مردم آرژانتین در دور مقدماتی انتخابات آرژانتین موسوم به "پاسو" شرکت کردند.

حواشی دور اول

در دور اول انتخابات، اتفاقی رخ داد که موجب تنش‌هایی در سطح دولت و مخالفان آن شد. اولین اتفاق مربوط به اعلام نتیجه از سوی "کوریو آرژنتینو" -مسئول برگزاری - می‌شود که ضمن اعلام دقیق و منظم نتایج و به رغم حضور ناظران بین‌المللی، با خشم ناشی از واگذاری عرصه از سوی نئولیبرالیست‌های طرفدار آمریکا که عموما طرفدار ماکری هستند روبرو شد و این افراد سعی کردند که ایجاد جو "تقلب در انتخابات" فضا را به نفع خود تغییر دهند. اما از آنجاییکه نتایج مورد تایید نظاران بین‌المللی قرار گرفت، جنجال فراتر از آن نرفت.

یکی دیگر از حواشی به مصاحبه "خورخه لاناتا" با متهم قتل‌های سه‌گانه 2008 به در زندان به سر می‌برد مربوط است. لاناتا پس از این مصاحبه به نقل از آن فرد مدعی شد که "آنیبال فرناندز" از نزدیکان کریستینا فرناندز است، دستور این قتل‌های سه‌گانه را به این فرد داده بود. این شیطنت برنامه‌ریزی شده این روزنامه‌نگار مخالف دولت، موجب بروز تنش بین رییس جمهور و مخالفان شد اما با هوشیاری رییس جمهور، سیولی از این جنجال کنار ماند و قضیه مدیریت شد.

حاشیه بعدی به مرگ "آریل ولازکوئز" مربوط است. مخالفین دولت، سازمان "توپاک آمارو" را مسئول این قتل دانستند. این سازمان "میلاگرو سالا" که از طرفداران کرشنریسم است مدیریت می‌شود. رییس جمهور، بلافاصله وارد قضیه شد و اعلام کرد که بر خلاف ادعای مخالفین، مقتول عضو "اتحادیه رادیکال شهروندی" نبوده و اساسا فرد رادیکالی نبود. وی، این اتهام را بازی بیهوده مخالفین دانست.

حاشیه آخر به طوفانهای عظیم بوئنوس آیرس مربوط است که موجب آوارگی 10 هزار نفر شد. در این بحبوحه، از قضا سیولی به ایتالیا سفر کرده بود و ماکری بهترین استفاده را از فرصت کرد و او را که فرماندار بوئنوس آیرس است به قصور و سوء مدیریت متهم کرد. سیولی هم که از شیطنت عوامل ماکری در شبکه‌‌های اجتماعی با خبر شده بود، این کارشکنی آنها را علنی کرد.


تصویر زیر نشان‌دهنده نتایج یک نظرسنجی پیش از شروع دور دوم انتخابات است:


آیا سیولی ضد آمریکایی به پیروزی می‌رسد؟



مرحله نهایی انتخابات (22 نوامبر)

روز گذشته، 32 میلیون نفر در آرژانتین به پای صندوق‌های رأی رفتند. نتایج ابتدایی این انتخابات در ساعت 19:30 و نتایج نهایی نیز در ساعت 22:30 به وقت محلی اعلام شد و رئیس‌جمهور آینده آرژانتین در روز 10 دسامبر (19 آذر) رسما وارد "کاخ صورتی" می‌شود. بر اساس اعلام مسئولان انتخاباتی آرژانتین، 94 هزار و 979 میز در 13 هزار و 500 حوزه انتخاباتی برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور آماده شد و حدود 96 هزار نیروی نظامی و امنیتی حفاظت از این میزها را برعهده داشتند. در دور نخست انتخابات، 60 ناظر بین‌المللی حضور داشتند اما در دور دوم تنها گروه کوچکی از ناظران ونزوئلایی، پرویی، اکوادوری و چند کشور منطقه‌ای دیگر حضور دارند.



معرفی دو رقیب اصلی


دانیل سیولی


دانیل سیولی (Daniel Scioli)، در سال 1957 در بوئنوس آیرس به دنیا آمد. وی در سال 1997 به عنوان نماینده مردم این شهر  وارد مجلس ملی آرژانتین شد و در سال 2001  نیز با کسب مجدد آراء مردمی، در سمت خود باقی ماند. سیولی، در سال 2003 و در لحظات حساس آرژانتین از سوی "نستور کرشنر -رئیس‌جمهور وقت- فراخوانده شد و پس از پیروزی در انتخابات عمومی آرژانتین به عنوان معاون رئیس‌جمهور برگزیده شد؛ سیولی، از سال‌های معاونت خود در کنار کرشنر با عنوان سال‌های "کار و آموزش" یاد می‌کند. او، از سال 2007 تاکنون در سمت فرمانداری استان بوئنوس آیرس به فعالیت مشغول است.  وی در دوران فرمانداری خود در استان بوئنوس آیرس اصلاحات عمیقی را در راستای بهبود وضعیت استان ایجاد کرد که تصویب قانون حق مسکن برای تمامی شهروندان، اصلاحات ساختاری در زمینه امنیت شهروندی و بهبود وضعیت بیمارستان‌ها مهمترین اقدامات وی محسوب می‌شوند.

آیا سیولی ضد آمریکایی به پیروزی می‌رسد؟

سیولی وعده داده است از عناصر اصلی "کرشنریسم"، حزب حاکم "جبهه پیروزی"، تولیدات داخلی، رفاه اجتماعی، قشر کارگر حمایت می‌کند. او همچنین قول داده که برای جذب سرمایه‌گذار و افزایش بهره‌وری اقتصادی، روند فعلی را تغییر دهد. گسترش اقتصاد منطقه‌ای و سیستم تولیدی آرژانتین، کاهش سیستماتیک مشاغل ثبت نشده، توسعه عادلانه شهرها و استان‌های آرژانتین، افزایش سطح همکاری‌های این کشور آمریکای لاتین با بازار مشترک جنوب (مرکوسور) و اتحادیه ملت‌های آمریکای جنوبی (اوناسور) از جمله وعده‌های انتخاباتی وی می‌باشند. از دیگر برنامه‌های اوست که در صورت پیروزی در انتخابات، سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه علم و تکنولوژی را افزایش خواهد داد.


مائوریسیو ماکری

مائوریسیو ماکری (Mauricio Macri)، اصلی‌ترین رقیب «سیولی» است؛ وی که کاندیدای اپوزیسیون آرژانتین نیز محسوب می‌شود در سال 1959 در بوئنوس آیرس به دنیا آمد؛ ماکری، در سال 2005 به عنوان نماینده وارد مجلس ملی آرژانتین شد و تا سال 2007 در این سمت باقی ماند. وی، جزو طرفداران سیاست‌های نئولیبرال است و به کاهش مخارج عمومی، کاهش نقش دولت در اقتصاد، و پایان دادن به سیاست توزیع ثروت در آرژانتین اعتقاد فراوان دارد. اقتصاد مبتنی بر سرمایه‌گذاری خارجی، پرداخت کامل بدهی‌های خارجی، اصلاحات مالی، و حذف پرداخت یارانه از سوی دولت، اصلی‌ترین برنامه‌های ماکری در صورت کسب عنوان ریاست جمهوری به شمار می‌روند. وی، گفته است قصد ندارد سیاست‌های اقتصادی دشوار دولت قبلی را ادامه دهد. در سال 2011 نیز سایت «ویکی لیکس» فاش کرد که «ماکری» از سفارت آمریکا در آرژانتین خواسته است که از دولت کریستینا فرناندز به شدت انتقاد کند تا وی بتواند در انتخابات ریاست جمهوری همان سال آراء بیشتری به دست آورد.

آیا سیولی ضد آمریکایی به پیروزی می‌رسد؟

ماکری از جمله مخالفان سرسخت بیش از یک دهه سیاست‌های «کرشنر و فرناندز» برای استقلال اقتصادی و توسعه با تمرکز بر توان داخلی است. ماکری معتقد به نئولیبرالیسم و سیاست‌های اقتصاد آزاد مبتنی بر دستورالعمل‌های صندوق بین‌المللی پول است؛ کاهش نقش دولت در اقتصاد و توقف توزیع یارانه و ثروت عمومی در کنار اتخاذ سیاست‌های ریاضتی.

در حوزه اقتصاد، طی یک دهه گذشته آرژانتین مسیر توسعه را با تشویق به مصرف تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال طی کرد و سرمایه‌های خارجی هم به تدریج وارد چرخه اقتصاد این کشور شد. با وجود باقی‌ ماندن برخی مشکلات اقتصادی مانند تورم دو رقمی و غلبه حضور دولت در این حوزه بر حضور بخش خصوصی، آرژانتین به توسعه‌یافته‌ترین کشور آمریکای لاتین تبدیل شد. حتی تولید اسمی ناخالص ملی این کشور در مقاطعی از آمریکا نیز بالاتر بوده و نسبت افراد زیر خط فقر آن هم به زیر 2 درصد رسید. در حوزه‌های آموزش نیز شاخص آموزش در آرژانتین همتراز با کشورهای صنعتی جهان شد و بدهی‌های خارجی این کشور نیز روندی کاهشی را در پیش گرفت.


منابع:


http://www.theguardian.com/world/2015/oct/25/argentina-presidential-elections-2015-voters-polls

http://www.bbc.com/news/world-latin-america-34634210

http://www.electionguide.org/countries/id/11/

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/southamerica/argentina/11954412/Argentina-elections-Shock-as-Mauricio-Macri-defeats-Daniel-Scioli-and-forces-second-round.html

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940519000072

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940901000218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    آرژانتین هم از دست رفت
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    عکس اول چقد شبیه کیروشه
  • مجیدی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    آرژانتین کشور مهمی است به خصوص که با انگلیس هم درگیری هایی دارد
  • سید اکبر کولر ساز ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    خیلی به ضرر ایران شد احتمالا برخی مسئولان ایران بازداشت بشوند
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    چه ربطی به ما داره آخه
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    بدبخت شدیم.. آمیا دوباره افتاد دست اسراییلی ها
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    خودشه
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    افرین بر ونزوئلا
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    اما از این به بعد دیگه برای انگلیس است
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    رفت که رفت
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    حمید جان من هم دوست دارم آرژانتین برنده شود
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    مارادونا هم میره؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    خادم ملت هستند اینها
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    همیشه خیلی دیر زود میشود خیلی
  • یزدی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    حکیمیه هم شلوغ شده شاید به خاطر موضوع تیم ارژانتین باشه
  • محمد ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    واي واي بدبخت شديم بدبخت ميفهمي بدبخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس