روزنامه‌های جریان اصلاحات روز یکشنبه اول آذرماه را با مانور بر روی حادثه قرچک آغاز کردند. با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات جریانات مختلف به دنبال خوراک رسانه‌ای برای تخریب حریف هستند و این موضوع نیز به سوژه‌ای برای حمله روزنامه‌های زنجیره‌ای به اصولگرایان تبدیل شده است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

وزیری که رکورددار استعفا و کهولت سن در دولت یازدهم است/ تئوریسین اصلاحات پس از هفت سال متوجه تهمت‌اش شد!روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر موفقیت حضور سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران آن را دستاورد دیگری برای دولت یازدهم پس از برجام که باعث ارتقا جایگاه دیپلماسی کشورمان در عرصه بین الملل شده است؛ دانستند، این درحالی است که در اثر کم‌کاری وزارت‌خارجه، به پیشنهاد عربستان سعودی قطعنامه‌های علیه ایران در سازمان ملل تصویب شده است. از سوی دیگر موج ترغیب برای حضور حجت‌الاسلام سید حسن خمینی بار دیگر در میان تحلیل‌های روزنامه‌های این جریان سیاسی به راه افتاده است.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز با حضور 7 رییس‌جمهور در تهران

2. حاشیه اعلام اموال بابک زنجانی در دادگاه

3. مانور مظلوم‌نمایی مجدد بر رخداد اعتراضی مردم نسبت به حضور فعالان فتنه در قرچک

4. اثرگذاری لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی

5. نامه عذرخواهی سعید حجاریان به احمد توکلی

6. تاکید بر اخراج یا عدم عضویت نقوی حسینی از فراکسیون رهروان ولایت

7. کاهش تمرکز بر ایده انتخاباتی ائتلاف میان اصلاحات و اصولگرایان میانه‌رو

· درس بزرگ حجاریان به اصلاح‌طلبان

هرچند دیرهنگام، اما پس از 7 سال حجاریان پیرامون ادعای غیر واقعی خود نسبت به احمد توکلی تصمیم به «عذرخواهی» گرفت تا در هنگامه داغ برچسب‌زنی اصلاح‌طلبان به نیروهای ارزشی کور سوی امیدی در زیست سیاسی آنان مشاهده شود؛ شاید درس حجاریان اول گام برای اصلاح‌طلبان باشد که فرهنگ عذرخواهی را به تأخیر طولانی‌مدت نیاندازند و از هم‌اکنون عذرخواهی را در دستور کار سیاسی خود قرار بدهند.

وزیری که رکورددار استعفا و کهولت سن در دولت یازدهم است/ تئوریسین اصلاحات پس از هفت سال متوجه تهمت‌اش شد!با وجود اقدام اخلاقی حجاریان، روزنامه‌های اصلاح‌طلب با دیدی بدبینانه به این اقدام می‌نگرند و خواهان برجسته‌سازی سویه‌های سیاسی آن هستند؛ روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت: «گمانه انتشار عذرخواهی حجاریان ازسوی توکلی مطرح کرد به انتخابات مجلس بازمی‌گردد. هر چند تا امروز به‌طور صریح حضور توکلی در انتخابات تأیید نشده است. گمانه‌ای دیگر هم درباره انتشار این نامه مطرح می‌شود که بدبینانه است و تصور نمی‌شود توکلی چنین قصدی داشته باشد و آن هم نشان دادن اشتباهات اصلاح‌طلبان در بیان موارد سیاسی و غیرسیاسی است که اگر هدف این باشد می‌توان لیست بلند بالایی از این نوع اشتباهات از اعضای اردوگاه اصولگرایی را منتشر کرد و تفاوتش این است که آن‌ها قائل به عذرخواهی نیستند اما اصلاح‌طلبان فرهنگ عذرخواهی را درون خود نهادینه کرده‌اند و آن را رمز تعامل و وحدت می‌دانند.»

· احمدی‌نژادی‌ها بودند!

چه «کسانی» و با چه «هدف» رخداد شهرستان قرچک را رقم زدند؛ این سوالی است که روزنامه‌های اصلاحات پس از مانور دروغین مبنی بر انداختن عمامه موسوی لاری آغاز کردند. آنان از سوت آغاز یک «طرح» روایت می‌کنند؛ طرحی که مجریان اجرای آن «احمدی‌نژادی‌ها»، «تندروها» هستند و هدف ترسیمی آنان هجمه به «دولت» است.

وزیری که رکورددار استعفا و کهولت سن در دولت یازدهم است/ تئوریسین اصلاحات پس از هفت سال متوجه تهمت‌اش شد!روزنامه اعتماد در راستای این خط خبری نوشت: «پوست خربزه‌ای آشکار برای گذاشتن زیر پای دولتی است که همه توان خود را برای انجام هرچه بهتر وعده‌های داده شده خود صرف می‌کند. آنان درصددند که بگویند با آمدن دولت جدید چیزی نسبت به دولت پیش عوض نشده است و این یعنی شکست مطلق مردم و دولت و سازوکار انتخاباتی. دولت باید نشان دهد که به اندازه فاصله میان دو رییس دولت قبلی و فعلی، مملکت و سیاست‌های آن تغییر کرده است و یکی از مهم‌ترین تغییرات در اجرای قانون و پایان یافتن رفتارهای خودسرانه و قانون‌شکنانه است.»

· سه بار استعفاء نعمت‌زاده / روحانی: تا آخر سال بماند!

بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی با رویکردهای جناحی مختلف، کابینه «کهن‌سال» دولت یازدهم را یکی از نقاط ضعف حجت‌الاسلام روحانی در چینش کابینه می‌دانند و حالا بار دیگر احتمال ترمیم کابینه بر سر زبان‌ها افتاده است.

محمدرضا نعمت‌زاده اصلی‌ترین گزینه تغییر است؛ این روزها نعمت‌زاده 70 ساله پیر وزیران دولت یازدهم با مشغله‌های فراوان کارهای شخصی در ساختمان وزارت صنعت حضور دارد؛ مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس بود می‌گوید که اخیراً خبر استعفای آقای نعمت‌زاده را در یک «بولتن محرمانه» خوانده و بر اساس آن، آقای نعمت‌زاده استعفای خود را در نامه‌ای تقدیم رئیس‌جمهور کرده است و همچنین احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر نسبت به واکنش رییس جمهور نوشت: «ظاهراً آقای رئیس‌جمهور به وزیر صنعت گفته‌اند تا آخر سال بماند.»

وزیری که رکورددار استعفا و کهولت سن در دولت یازدهم است/ تئوریسین اصلاحات پس از هفت سال متوجه تهمت‌اش شد!گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت: «اکنون باردیگر باب این شایعات باز شده و روز گذشته برخی سایت‌ها از خداحافظی محمدرضا نعمت‌زاده با دولت خبر داده‌اند. وزیری که دارای تجارب زیادی است و البته مخالفان زیادی هم دارد. «آرمان» در تماس با تعدادی از افراد آشنا با نعمت‌زاده درباره تصمیم او سؤال کرد که آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و آن را یک گمانه‌زنی خواندند. روابط عمومی ریاست‌جمهوری هم خواستار طرح موضوع از طریق پیامک شد که پس از اطلاع از ماجرا پاسخ داد اطلاعی از این موضوع ندارد. پایش نوشت؛ یک منبع نزدیک به دولت گفته که دکتر روحانی متقاعد شده ادامه کار آقای محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به نفع دولت نبوده و او به‌زودی از کابینه کنار خواهد رفت. پیش از این دکتر فرجی‌دانا وزیر سابق علوم با رأی عدم‌اعتماد نمایندگان مجلس از کابینه کنار رفته بود. این منبع مطلع که نخواست نامش ذکر شود گفت تغییر وزیر صنعت برای بهار سال آینده برنامه‌ریزی شده، هرچند هنوز گزینه جدید برای جانشینی آقای نعمت‌زاده مشخص نشده است. به گفته وی، برخی از دلایل این تغییر به آقای نعمت‌زاده اعلام شده و برای جداشدن وی از کابینه توافقات اولیه صورت گرفته است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    روش کار این مثلا نشریات افساد طلب دقیقا مثل روش تبلیغات سیاسیون انگلیسی است اینقدر دروغ و راست رو باهم قاطی می کنند که خواننده در ابهام فرو بره بعد از چند بار تکرار این کار منافقانه در زمان مناسب با یک نتیجه گیری کاملا مغرضانه و جهت دار به خیال خودشون بحث رو باپیروزی پایان می دهند
  • حمید ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    اولا زنجیره ای چه صیغه ای هست که به روزنامه های اصلاح طلب دوم مگر اصلاح طلب مردم انتخاب نکردند دولت را سوما تاحالا چندتااصلاح طلب داریم که فساد اقتصادی کرده بزرگترین فسادهامگردردوره اسیرگرایان یادلوابسان نبوده لطف کن منتشرکن
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    این نشریات افساد طلب اصلا ارزش یک جمله را هم ندارند چون به هیچ اصلی جز پول وقدرت .آنهم برای خودشان پایبند نیستند وهر گروهی که به خدا پایبند نباشد حتی فکر وصحبت در مورد آنها حرام است
  • رضا ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    به هر حال کنار رفتن آقای نعمت زاده و به دنبال آن تغییر در مدیریت خودروساز ها قطعا" تحول مناسبی در صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد .
  • افشین تهران ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    خدایش وقتیکه هیئت وزیران را میبینید یاد سرای سالمندان نمیفتید؟؟؟؟چگون از مدم ورامین و قرچک که سابقه طولانی در مبارزات انقلاب و ایثارگری دارند انتظار دارید که پای صحبت فتنه گران بنشینند و سکوت هم کنند؟؟؟؟؟
  • اسفندیار ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    از هر ابزاری که می توانید برای تخریب دکتر احمدی نژاد استفاده کنید اما بدانید این عزیز حذف شدنی نیست عشق است احمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس