محور اعتراضات حال حاضر فیلیپین، حضور "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در مانیل است که تلاش دارد پیمان نظامی 10 ساله‌ای را که سال گذشته با "بنیگنو آکینو" -رییس جمهور فیلیپین- امضا کرد به نتیجه برساند و با فشار به دولت مانیل آن را در مجلس سنای این کشور تصویب کند تا پنتاگون حضور پررنگ‌تری در منطقه جنوب شرق آسیا داشته باشد.

گروه بین‌الملل مشرق - فیلیپین در چند روز اخیر شاهد درگیری مردم معترض و پلیس این کشور و سرکوب شدید معترضین بود. معترضین، نسبت به برگزاری 200 میلیون دلاری بیست و هفتمین اجلاس اپک در این کشور اعتراض دارند و این میزبانی در حالی صورت می‌گیرد که هزاران نفر از فقر و بدبختی در کوچه پس کوچه‌های شهرهای این کشور با فلاکت‌بارترین وضعیت که محصول سیاست‌های منفعت‌طلبانه همین سازمان اپک است، دست و پنجه نرم می‌کنند.

ضربه «فیلیپینی»ها به ادامه حضور نظامی و استعمار اقتصادی آمریکا +تصاویر و فیلم /////////////// آماده انتشار///////////////

معرفی اپک

سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC)، گروه اقتصادی متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که به منظور بهبود مناسبات اقتصادی و سیاسی با یکدیگر دیدار می‌نمایند. این سازمان، دارای کمیته‌های اجرائی در گستره‌ای از مسائل ارتباطی تا شیلاتی است. سران کشورهای عضو اپک (به استثنای چین تایپه)، طی یک همایش سالانه تحت عنوان "اجلاس سران اقتصادی اپک" با یکدیگر دیدار می‌کنند. مکان برگزاری این اجلاس، بین اعضای اقتصادی اپک در حال گردش است. این سازمان، دارای این سنت است که رهبران حاضر در آن، مطابق با رسوم ملی کشور میزبان خود لباس می‌پوشند و همین امر موجب شهرت بیشتر اپک شده است.

سازمانی که

از راست به چپ: اجلاس در کره جنوبی، استرالیا و ویتنام


اعضاء


اعضای این سازمان را 21 کشور آسیا و حاشیه نوار ساحلی اقیانوس آرام تشکیل می‌‌دهند که عبارتند از: كانادا، ايالات متحده آمريكا، شيلي، مكزيك، پرو، روسيه، استراليا، چين، هنگ‌كنگ، اندونزي، ژاپن، جمهوري كره (كره جنوبي)‌، مالزي، نيوزيلند، پاپوآگينه‌نو، فيليپين، سنگاپور، چين تايپه، تايلند، ويتنام و برونئي (دارالسلام).



همچنین هند قویا خواستار عضویت در این سازمان است که به دلیل مخالفت کشورهای عضو تاکنون موفق به عضویت نشده و در تلاش است تا با توسل بر لابی آمریکا به هدف خود برسد. گوآم، نیز خواستار عضویت بود که توسط آمریکا منع شد.

سازمانی که

اعضای فعلی اپک که رهبر 21 کشور جهان هستند


تأسیس

در ژانویه 1989 ، «بای هاوک» -نخست وزیر وقت استرالیا- خواستار همکاری موثرتر اقتصادی در منطقه آسیا پاسیفیک شد. این امر، موجب برگزاری اولین اجلاس اپک در کانبرای استرالیا به ریاست «گرت ایوانز» -وزیر خارجه وقت آن کشور-  شد. این اجلاس، با حضور وزرای خارجه 12 کشور برگزار شد که راجع به اقدامات آن جهت اجلاس آتی سالانه در سنگاپور و کره جنوبی تصمیم‌گیری نمودند.

اولین اجلاس اپک در سال 1989 در استرالیا برگزار شد و اکنون بیست و هفتمین اجلاس آن در مانیلای فیلیپین برگزار شد.


اهداف اعلامی اپک

هدف عمده اپك در بدو تاسيس ترغيب موفقيت ‌«مذاكرات دور اروگوئه» بود، اما در حال حاضر ثبات مالی به عنوان هدف عمده آن تعيين گرديده است. با توسعه «جهانی شدن» فاصله بين آمريكا و ساير اعضای اپك گسترده‌تر شده و پيوستن اعضای جديد باعث عدم يكپارچگی و افزايش تنش‌های سياسی شده است.

به طور كلی سازمان همكاری اقتصادي آسيا ـ اقيانوسيه با اهداف ذیل‌ تاسيس شده است:

ـ دستيابی به توسعه منطقه‌ای و رشد سرمايه‌گذاری در منطقه
ـ مشاركت در اقتصاد جهانی و افزايش مبادلات تجاری و اقتصادی بين اعضاء
ـ كمك به توسعه سيستم‌های تجارت چندجانبه برای حفظ منافع اقتصادی كشورهای منطقه
ـ كاهش موانع تعرفه‌ای و غيرتعرفه‌ای تجارت كالا و خدمات
ـ ايجاد محيط مطمئن و كارا برای نقل و انتقال كالاها و خدمات و عوامل توليد
ـ گسترش روند مبادله دانش فنی و سرمايه و ايجاد فرصت‌های جديد تجاری و سرمايه‌گذاری

هدف بلندمدت اپك، دستيابی به بازار مشترك آسيا ـ اقيانوس آرام تا سال 2020 ميلادی می‌باشد و قصد دارد كه تا آن زمان تمامی موانع تجارت كالا و خدمات و سرمايه‌گذاری در منطقه را بتدريج از بين ببرد.

مخالفان اپک

منتقدین و مخالفین اپک پیوسته این سازمان را به خاطر توافقات تجارت آزاد که موجب محدودیت قوانین ملی و محلی می‌شود محکوم می‌کنند. این قوانین ملی می‌تواند موجب قانونمند شدن حقوق کارگری، حفظ محیط زیست، و دسترسی به امکانات پزشکی شود. به اعتقاد منتقدین، اپک پیوسته از رشد اقتصادی برای کشورهای عضو و گسترش همکاری و شکوفایی زندگی مردم این کشورها سخن گفته و اما این در حالی است که پیوسته شاهد متوجه شدن ضررهای عملکرد اپک به کشورهای حاشیه اقیانوس آرام که عضو این سازمان نیستند و یا کشورها اروپایی بوده‌ایم.

حاشیه مهم اجلاس مانیل

در جریان اجلاس اخیر که از 16 تا 18 نوامبر در شهر مانیل فیلیپین برگزار شد، ژی جین پینگ -رییس جمهور چین- اقدام به اطمینان‌بخشی به سایر کشورها نسبت به اقتصاد کشور خود کرد اما در مورد دریای چین جنوبی صحبتی نکرد. همین امر موجب شد که باراک اوباما زمانی که پشت تریبون رفت، از مقامات کشور چین بخواهد تا ساخت‌ و سازها و احیای منطقه دریای جنوبی چین را متوقف کنند. 

سازمانی که


اعتراضات فیلیپینی‌ها


صدها معترض فیلیپینی عصر روز 18 نوامبر 2015 و در آستانه اجلاس سران اپک در «مانیل» که با حضور «باراک اوباما» برگزار خواهد شد، قصد حرکت به سوی سفارت آمریکا در پایتخت فیلیپین را داشتند که با واکنش پلیس ضد شورش این کشور مواجه شدند. محور اعتراضات حال حاضر فیلیپین، حضور "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در مانیل است که تلاش دارد پیمان نظامی 10 ساله‌ای را که سال گذشته با "بنیگنو آکینو" -رییس جمهور فیلیپین- امضا کرد به نتیجه برساند و با فشار به دولت مانیل آن را در مجلس سنای این کشور تصویب کند تا پنتاگون حضور پررنگ‌تری در منطقه جنوب شرق آسیا داشته باشد.

{$sepehr_album_33420}
گزارش تصویری از اعتراضات فیلیپینی‌ها به حضور نظامی آمریکا در اقیانوس آرام و استعمار اقتصادی در قالب سازمان‌های بین‌المللی


معترضان با خود دستنوشته‌هایی به همراه داشتند که حامل پیام‌های اعتراض آمیز آنها نسبت به برگزاری این نشست بود. به اعتقاد آنها، چشم‌انداز اپک یک «چشم انداز امپریالیستی» است. مردم معترض فیلیپین، با انتقاد از برگزاری این نشست دولت فیلیپین را دست‌نشانده آمریکا و بازیچه اوباما خواندند.

سازمانی که


گروه‌های حقوق بشر و حامی کارگران نیز که در این اعتراضات شرکت داشتند، نشست اپک را وسیله‌ای برای شرکت‌ها و ملت‌های ثروتمند معرفی کردند که به بهای اقتصادهای کوچکتر به دنبال حفظ منافع خود هستند. اعضای اپک که بیش از نیمی از تجارت جهان را در اختیار دارند، به دنبال تشکیل یک منطقه تجارت آزاد بزرگتر در بین 21 عضو این سازمان تا سال 2025 هستند.


{$sepehr_media_1250630_400_300}



دلایل اصلی اعتراضات مانیل

1. اپک در طی این سالها نه تنها موجب بدتر شدن اوضاع فقر در جهان شده که به قدرتمندتر شدن مالی شرکت‌ها کمک کرده است. این سازمان، به نام بهبود اقتضاد در منطقه آسیا-اقیانوس آرام، اقدام به مقررات‌زدایی، تجارت آزاد، و خصوصی‌سازی می‌کند. اما جهانی‌سازی نئولیبرال مورد ادعای اپک وعده‌ای توخالی و پوچ برای فقرا و قشر کارگر است. سازمان مذکور، در حالیکه باید فرصت‌های ناب اقتصادی را در اختیار مردم و قشر ضعیف قرار دهد، آن را به نفع شرکت‌های بزرگ پیش می‌برد. فقر، نابرابری و بدبختی نه تنها طبق قولی که اپک داده بود کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است.

سازمانی که

سیاست‌های اپک در فیلیپین موجب عدم تنوع اقتصادی، تضعیف بخش کشاورزی، و خلق یک اقتصاد خدمتی شده است و سالیانه ده‌ها هزار فیلیپینی را با بیکاری و عارضه کاهش دستمزد مواجه می‌کند. "تدی کازینو" -رییس ستاد مقابله با اپک در فیلیپین و نمایند سابق مجلس این کشور- معتقد است که "سیاست‌های اپک فقط به سود کشورهای قدرتمند و بزرگ تمام شده و حالا بعد از سالها، فیلیپینی‌ها به خود آمدند و خواهان برچیده شدن این جهانی‌سازی مسخره می‌باشند. فریاد ما، فریاد آزادی از بند اسارت اپک است".

2. اپک فقط به نیازهای شرکت‌ها و سازمان‌ها توجه می‌کند و اصلا توجهی به نیازهای مردم ندارد. در این هفته، تنش در فیلیپین و بالاخص مانیلا به اوج خود رسیده است. پلیس و ارتش فیلیپین مردمی را سرکوب می‌کند که در واقع باید مورد حمایت اقتصادی اپک باشند و به هیچ وجه نبوده‌اند. "داتو جوموریتو" -سخنگوی جنبش ضد اپک لوماد- معتقد است که دولت فیلیپین در کمال گستاخی عاملان بدبختی ملت خود را میزبانی کرده و گوشش فقط به سخنان و خواسته‌های سرمایه‌داران خارجی بدهکار است.

سازمانی که


3. فقرا و بی‌خانمان‌های مانیلا به نام برنامه پاکسازی و آبروداری شهر قبل از اجلاس اوپک، بازداشت شدند. در آستانه ورود وزرا و رهبران بین‌المللی، دولت فیلیپین با بی‌رحمی تمام اقدام به جمع‌آوری فقرایی کرد که خود باعث فقیر شدن آنها به لطف سیاستهای اپک شده است. رقم 20 هزار بی‌خانمان، که آماری وحشتناک است فقط 140 کودک را در بر دارد که طی عملیات مسخره "نجات" جمع‌آوری شده اند تا بدینوسیله آبروی دولتمردان (!) فیلیپینی جلوی رهبران و اعضای اپک -و در راس آنها باراک اوباما- نرود.

سازمانی که

4. دکترین اقتصادی اپک موجب استثمار منابع و نابودی زیست‌ محیطی شده است. طرح‌های اقلیمی و جوی اپک نه تنها موجب بهترین شدن وضعیت آب و هوای جهانی نشده است بلکه به مشکلات آن افزوده است. این طرح‌ها، به وسیله‌ای برای شرکت‌های فراملی تبدیل شده که از آن جهت استثمار منابع و محروم ساختن مردم بومی نزدیک به منابع طبیعی هر کشور بهره می‌جویند. بطور نمونه، شرکتهای استرالیایی و کانادایی در فیلیپین میلیون‌ها هکتار از منابع طبیعی و معدنی و فلزات ارزشمند را تحت سیطره خود در آورده و پول آن را به جیب می‌زنند. سال 2014 بود که اعضای اپک خواستار دو برابر شدن سهم انرژی تجدیدپذیر تا سال 2030 برای خود شدند. این در حالی است که این کشورها اخطار بسیار جدی دانشمندان که خبر از نزدیک شدن زمین به گرمای زیر 2 درجه و پایان عمر بشریت را می‌دهد را اصلا جدی نمی‌گیرند.

سازمانی که

5. هزینه میزبانی اعضای اپک سنگین است و هزینه آن از جیب و مالیات مردم فیلیپین تامین می‌شود. هزینه میزبانی امسال برای فیلیپین 200 میلیون دلار تمام شده است و این در حالی است که این کشور در بهترین حالت دارای رشد ناخالص داخلی به ارزش 330 میلیارد دلار بوده است. دولت فیلیپین، چند روز پیش از برگزاری این اجلاس، یکهزار فقره پرواز را کنسل کرد، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها را متوقف نمود، و چند روز را تعطیل اعلام کرد و با این حرکت 37 درصد از رشد ناخالص داخلی را از مردم خود گرفت. حال، اعلام دو روز تعطیلی عمومی آن هم برای کسانی که نیاز شدید به درآمد روزانه و ازتزاق لحظه به لحظه دارند و آن هم به خاطر ورود میزبانی کسانی که مسبب این بدبختی هستند، خشم آنها را برانگیخته است.


منابع:


http://www.telesurtv.net/english/analysis/5-Reasons-Activists-Are-Protesting-APEC-2015-20151116-0007.html

http://www.bbc.com/news/world-asia-34864978
http://www.irna.ir/fa/News/81843172/

http://banki.ir/sina/8740-%D8%A7%D9%8E%D9%BE%DA%A9-%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%9F

http://mag-iran.com/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%D9%83%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%8A-%D8%A2%D8%B3.htm

                   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 1
    زنده باشند رفقای فیلیپینی
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    2 0
    بی شناسنامه های فیلیپینی
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    زنده باد سایت مشرق که مثل سایت جهان نیوز به مسایل فنی دیگه خم میپردازد . اگر انتقاد کند پیشنهاد هم میدهد. تخریب دولت جمهوری اسلامی تضعیف کشور شیعه اسلامی و امید مستضعفان جهان است که متاسفانه برخی سایتها به شدت این کاررو میکنن و صد ها تن مثل اینجانب به عنوان یک اصولگرا متنفر و منزجر از این سایتها شده ایم ایجاد دافعه میکنند به بهترین شکل ممکن و رای جمع آوری میکنند برای جناح اصلاح طلب و
  • اسماعیلی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    فلیپینی ها سگ هار جهان را بهتر شناخته اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس