کد خبر 497069
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

شاید بسیاری در پی این باشند که بدانند چرا عطاری‌ها به صورت قارچ گونه در حال رشد هستند و چه تجارتی است که برای آنها سود سرشاری در پی داشته است؟ جواب این سوال را در بررسی‌های میدانی از بازار قاچاق متادون می‌توان یافت.

 به گزارش مشرق، پیرو انتشار گزارش «فروش مرگ در دکه‌ها/ تجارت پرسود متادون برای عطاری‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی» در خرداد ماه، اکنون نیز بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که مسئولان هنوز جلوی نشست متادون به بازار آزاد را نگرفته‌اند.

در پی پیگیری‌های انجام شده، هنوز هم متادون قاچاق در بازار به صورت فله و پلمب توزیع می‌شود و در این میان دکه‌های روزنامه فروشی و عطاری همچنان به فعالیت غیرقانونی خود مشغولند با این تفاوت که اندکی از فعالیت علنی خود کاسته‌اند.

بررسی‌ها نشان می دهد که متادون قاچاق در بازار به صورت قرص و شربت فله و پلمب کارخانه‌ای توزیع می‌شود و قیمت‌ها برای خرید عمده و مصرف بیماران متفاوت است.

گزارش‌ها از بازار متادون قاچاق نشان می‌دهد اکنون شربت متادون ۲۵۰ سی‌سی فله به قیمت ۶۰ هزار تومان و پلمب کارخانه‌ای با قیمتی بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان به صورت عمده به فروش می‌رسد.

قیمت این شربت‌ها برای مصرف کننده حدود ۳ برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند و یک شیشه شربت متادون ۲۵۰ سی‌سی به قیمت ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه می شود. البته این در حالی است که قیمت هر سی‌سی شربت متادون نسبت به خرداد ماه ۱۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

در شرایطی که قرص و شربت متادون تقلبی هم به بازار راه یافته و با قیمتی پایین‌تر و البته کیفیتی پایین‌تر نیز عرضه شده که عوارض جبران ناپذیری در پی دارد، قرص ۵ میلی‌گرمی متادون به صورت عمده دانه‌ای ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان و برای مصرف کننده دانه‌ای ۱۳۰۰ تومان قیمت دارد. در حالیکه نمونه پلمب کارخانه‌ای به صورت عمده ۳۵۰ تومان قیمت دارد.

قرص ۲۰ میلی‌گرمی متادون نیز به صورت عمده دانه‌ای ۹۰۰ تومان برای نمونه فله و دانه‌ای ۱۰۲۰ تومان برای نمونه پلمب شده به فروش می‌رسد. قیمت این قرص برای مصرف کننده بیش از دو برابر شده و ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.

اما قرص ۴۰ میلی‌گرمی متادون دارای دو نوع سفید و قهوه‌ای است که نوع قهوه‌ای آن به صورت فله دانه‌ای ۲۰۰۰ تومان و به صورت پلمب ۲۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قرص ۴۰ میلی‌گرمی سفید نیز به صورت فله ۲۲۰۰ تومان و به صورت فله ۲۶۰۰ تومان قیمت دارد.

قیمت قرص ۴۰ میلی‌گرمی در بازار آزاد برای مصرف کننده ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است.

این قیمت‌ها و تفاوت قیمت عمده و مصرف کننده نشان از تجارت پرسودی دارد که قاچاقچیان در حال انجام هستند. با توجه به این سود سرشاری که از تجارت مرگ حاصل می‌شود، شاهد افزایش روزافزون تعداد عطاری‌های غیرمجاز در سطح شهر هستیم و به نظر می‌رسد که مسئولان باید این مسئله را جدی بگیرند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس