کد خبر 496807
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

بيش از سيصد هيأت فعال در عرصه اربعين در پايان اولين همايش ملي هيأت‌هاي فعال در عرصه اربعين بيانيه‌اي صادر كردند.

 به گزارش مشرق، براي تهيه «بيانيه هيأت‌هاي فعال در عرصه اربعين»، ضمن رصد و بررسي و تحليل فضاي جامعه و نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهديدهاي پيشِ روي هيأت‌ها و اربعين؛ محورهاي آن از تمام شركت‌كنندگان در اولين همايش ملي هيأت‌هاي فعال در عرصه اربعين فراخوان، بررسي و جمع‌بندي شد. سپس پيش‌نويسِ بيانيه در جلسه‌اي با حضورِ خادمين و نمايندگان هيأت‌ها بازخواني و اصلاح شد. متن بيانيه به شرح زير مي‌باشد:

*«اربعين» تجلي حرارت قلوب مؤمنين است؛ حرارتي كه گرماي آن در تمام جهان احساس مي‌شود، اگر چه بدخواهان و خفاش صفتان مي‌خواهند بر اين محبت و ارادت پرده بيفكنند، اما بدانند كه خورشيد پرفروغ حسيني چشمان بشريت را منور خواهد كرد. ما وظيفه خود مي‌دانيم كه هر سال بر شكوه و عظمت اين مراسم بيفزاييم و در جهت نشر و ابلاغ آن در همه دنيا تلاش كنيم.

*فلسفه حركت سيدالشهدا عليه السلام مبارزه با ظلم بود كه فرمود: «من رأي سلطاناً جائراً...». امروز جهان اسلام در پيچيده‌ترين و سخت‌ترين مواجه خود با مستكبرين و حاكمان جور است. بي شك اربعين حسيني خون تازه‌اي براي مبارزه با مستكبران عالم و دست‌نشانده‌هاي آن‌ها در رگ‌هاي پيكره اسلام وارد مي‌كند. اعتقاد ما اين است كه سيل خروشان اربعين حسيني بنيان‌هاي ظلم و جور را بَر مي‌كَند. ما از اين جايگاه همه مظلومان، مستضعفين و تازيانه‌خورده‌هاي عالم را به پيوستن به صف عظيم اربعين تحت بيرق سرور و سالار شهيدان دعوت مي‌كنيم.

*كنگره عظيم اربعين نمايشي بزرگ از حماسه وحدت امت اسلامي و مستضعفين عالم است. اربعين ظرفيتي بي نظير براي تأليف قلوب و تعاون و همكاري آحاد مردم است. همه زائرين اربعين حسيني و خادمان آن‌ها در هيآت، وظيفه خود مي‌دانند كه از اين يكپارچگي به عنوان مصداق بارز «صَفّاً كَأنّهُم بنيانٌ مرصوص» دفاع كنند و از هر حركت و گفتاري كه موجب تفرقه و چنددستگي در سپاه و لشكر امام حسين شود، تبرّي جويند. ما ضمن برائت از چنين اعمالي، زوار و عاشقان حسيني را به مدارا و تحمل دعوت مي‌كنيم و به بانيان و دست‌هاي پنهان تفرقه اعلام مي‌كنيم كه بهره‌اي جز روسياهي نخواهند برد.

*مرجعيت شيعه ستون خيمه تشيع و ضامن بقاي ايمان، اعتقاد و شريعت اسلامي و حركت در مسير صراط مستقيم است. ما ضمن حمايت از مرجعيت راستين و دنياگريز، هرگونه اقدام و توطئه جهت اختلاف‌افكني بين مراجع را در راستاي سياست‌هاي انگليس مي‌دانيم و آن را محكوم مي‌كنيم و زوار را به هوشياري در اين جهت دعوت مي‌كنيم.

*جاذبه حسيني، قلب‌ها و جان‌هاي تشنه و خسته از دنياي مادي را به سوي خود كشانده است. در چنين فرصتِ عظيم و نعمتِ بزرگي كه خداي متعال به ما ارزاني داشته، اقدامات مغاير و منافي با فرهنگِ اهل بيت (عليهم السلام) باعث ترديد و دفع قلوب خواهد شد. مگر نه اين است كه فرمودند: «زينت ما باشيد.»؟ آيا اين اقدامات موهن كه هر قلب سليمي را آزرده و متنفر مي‌كند، موجب زينت است؟ ما ضمن اعلام برائت از اعمال جاهلانه اين عده معدود، برادرانه از آن‌ها مي خواهيم كه به نتايج و آثار اعمال خود توجه داشته باشند و بدانند كه اين اعمال موجب خوشحالي دشمنان سيدالشهدا خواهد شد.

*پياده‌روي اربعين قرار گرفتن در پرتو خورشيد حسيني براي رشد و شكوفايي ايمان است. فرصت اربعين، فرصتِ بي‌نظير براي تطهير است. ما ارادتمندان و خادمين هيأت‌هاي حسيني بر خود لازم مي‌دانيم زيارت خود را بر محور تقوا و مراقبت از گناه همراه كنيم و غفلت و لهو را در اين سفر خسران و زياني آشكار مي‌دانيم.

*امام المسلمين حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي حفظه الله، اربعين را «يكي از نشانه‌هاي عزم راسخ ملت» دانستند. اربعين بر عزم‌ها، اراده‌ها و قلب‌ها استوار است. ما ضمن تشكر از مسئوليني كه براي اربعين قدمي برداشتند، بر اين اصل تكيه مي‌كنيم كه مجراي اصلي اربعين بر اراده مردم استوار است و نمي‌بايست كنگره عظيم اربعين از مجاري خود فاصله بگيرد. به مسئولين فرهنگي اين نكته را گوشزد مي‌كنيم كه هيچ كار فرهنگي و هيچ همايشي در اثرگذاري و هدايت‌بخشي به گرد همايش بزرگ اربعين نمي‌رسد.

*ملت عراق با ميزباني خود ثابت كرد كه ملتي بزرگ و باكرامت است. تلاش شبانه روزي و بذل و بخششِ بدون توقع اين بزرگي و كرامت را ثابت مي‌كند. مردم عراق ثابت كردند عده‌اي مزدورِ بعثيِ داعشي چهره اين ملت را غبارآلود نخواهد كرد. ما ضمن تشكر از اين همه گذشت و تلاش خالصانه ميهمانان اربعين حسيني را به سپاس‌گذاري و احترام و محبت نسبت به ميزبانان دعوت مي‌كنيم.

*ما ضمن همدردي با مظلومان يمن، سوريه، عراق و فلسطين از خداوند متعال براي آن‌ها صبر، طلب كرده آمادگي خود را براي هر نوع كمك و حمايت اعلام مي‌كنيم.

*مكتب حسين عليه السلام، مكتب شهادت و جانبازي است، مكتب احدي‌الحسنيين است، همه سران كفر و اذناب آن‌ها چون داعش بدانند؛ اهل اربعين را هراسي از مرگ نيست. ما به نوكران داعشيِ و وهابيِ آمريكا اعلام مي‌كنيم كه شما را دشمن اصلي خود نمي‌دانيم. و چون حسين (عليه‌السلام) در روز عاشورا شما را به برگشت از جاهليت و ضلالت دعوت مي‌كنيم.

گفتني است اولين همايش ملي هيأت‌هاي فعال در عرصه اربعين، به همت جامعه ايماني مشعر و با دعوت از مديران بيش از سيصد هيأت فعال در عرصه پياده‌روي اربعين از سراسر كشور، بيست و يكم و بيست و دوم آبان ماه در شهر مقدس قم برگزار شد.

منبع: حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس