کد خبر 495187
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

به نظر می رسد فعالیت های هند در زمینه زیردریایی ها در حال به ثمر رسیدن است اما این کشور تا رسیدن به قابلیت های حمله ای و دفاعی مطلوب در زیر دریا فاصله زیادی با رقبای قدرتمند خود دارد.

به گزارش مشرق، هند در محاصره همسایگانی قرار گرفته که نه تنها از لحاظ قابلیت های نظامی زیردریایی، بلکه از نظر هسته ای جزء قدرت های مطرح دنیا محسوب می شوند. مناقشه های مرزی هند را باید به این شرایط افزود تا ضرورت دستیابی هند به توان عملیات زیردریا و قابلیت هسته ای آن روشن شود.

زیردریایی ها به طور کلی به دو نوع معمولی و هسته ای تقسیم می شوند. زیردریایی های معمولی از موتورهای دیزل-الکتریکی استفاده می کنند و باید هر روز برای گرفتن اکسیژن و سوخت به سطح آب بیایند. زیردریایی های هسته ای که با راکتورهای هسته ای کار می کنند، می توانند ماه ها، بدون آمدن به سطح، زیر آب بمانند.

روزنامه ایندین اکسپرس روز جمعه در گزارشی دراین خصوص نوشت:نیروی دریایی هند برای اجرای عملیات های خود در دریاها به سه تا پنج زیردریایی دارای کلاهک هسته ای، شش زیردریایی جنگی هسته ای و 20 زیردریایی معمولی نیازمند است.

به گفته کارشناسان دفاعی برای ایجاد بازدارندگی همیشه باید یک زیردریایی دارای کلاهک هسته ای در زیر آب و سه زیردریایی جنگی هسته ای نیز باید در ناوگان باشد.

زیردریایی های اجاره ای و ساخت هند

به گفته کارشناسان امنیتی برای اطمینان از امنیت مطلوب باید 60 درصد از زیردریایی ها در سواحل همواره در دسترس باشند و هند لازم نیست اقدام زیادی برای اجرای یک تاکیتک قابل اعتماد و حضور عملیاتی در منطقه ساحلی انجام دهد.

نیروی دریایی هند اکنون زیردریایی های دارای کلاهک هسته ای را در دست ساخت دارد.
در عین حال، زیردریایی کالواری در ماه جاری آزمایش بندری خود را در بمبئی آغاز کرده است.
مانوهر پاریکار،وزیردفاع هند درسفر اخیر خود به روسیه درباره خرید یک زیردریایی هسته ای کلاس اکولا با این کشور مذاکره کرده است.

هم اکنون زیردریایی اریهان INS Arihan در مرحله آزمایش در دریا قرار دارد و زیردریایی هسته ای روسی کلاس اکولا Akula از سال 2012 به مدت 10 سال ازاین کشور اجاره شده است.

قابلیت های کنونی نیروی دریایی هند

نیروی دریایی هند اکنون تنها 13 زیردریایی معمولی دراختیار دارد که 10 فروند آن را از سال 1986 تا 2000 از روسیه خریداری کرده است .

نهمین زیردریایی هند در سال 2012 طی حادثه ای در بمبئی از دست رفت.نیروی دریایی هند دو زیر دریایی از کلاس Shishumar در سال 1986 از HDW آلمان خریداری کرد و دو زیر دریایی دیگر تحت لیسانس شرکت مسوولیت محدود Mazagon Docks در بمبئی ساخته شد.

نیروی دریایی هند نخستین تجربه عملیاتی کردن مجموعه های فناوری زیردریایی های هسته ای را هنگامی بدست آورد که یک زیردریایی معمولی کلاس Charlie-I را در فاصله سال های 1988 تا 1991 از روسیه اجاره کرد.

در سال 2006، هند و روسیه یک یادداشت تفاهم برای اجاره دو زیردریایی معمولی کلاس اکولا به مدت 10 سال امضا کردند. هند نخستین زیردریایی را در سال 2012 دریافت کرد و اگر مذاکرات وزیر دفاع هند به نتیجه برسد، دومین زیردریایی هم در سال 2017 به هند می رسد.

INS Arihant که زیردریایی دارای کلاهک هسته ای ساخت هند است، اکنون در مرحله آزمایش دریا قرار دارد و پس از پایان آزمایش به خدمت نیروی دریایی درمی آید.

دو زیردریایی دارای کلاهک هسته ای دیگر نیز در دست ساخت است و برنامه ساخت یک زیردریایی بسیار بزرگتر هم تصویب شده است.

هند راهی جز افزایش قابلیت های نظامی خود در زیر دریا ندارد. چون قابلیت های جنگی و دفاعی زیردریایی همسایگان دریایی این کشور در حال افزایش است.

چین بزرگترین رقیب منطقه ای هند اکنون پنج زیردریایی جنگی هسته ای، چهار زیردریایی دارای کلاهک هسته ای و 53 زیردریایی معمولی دارد.پاکستان دیگر رقیب این کشور نیز پنج زیردریایی از چین خریداری کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    سلام اکولا زیردریایی معمولی نیست زیردریایی هسته ای تهاجمی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس