گرین چندی پیش درباره ایران در مقاله‌ای در پایگاه خبری هافینگتون پست مدعی شده بود: رژیم ایران حامی حکومت بی‌رحم بشار اسد، حامی تروریسم و یاری‌دهنده حزب الله است. اقلیت‌های دینی را اعدام می‌کند و روزنامه‌نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی را زندانی می‌کند.

گروه بین‌الملل مشرق - در اوایل مرداد ماه گذشته، مرکز آموزش‌ها و پژوهش‌های وزارت امور خارجه، طی یک اطلاعیه ساده و چند سطری از جلسه سخنرانی یکی از صاحب‌نظران آمریکایی درباره «تغییر استراتژی ایالات متحده از خاورمیانه به خاورد دور» در سوم مردادماه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی این وزارتخانه خبر داد. در واقع این کارشناس آمریکایی در راس هیاتی به قصد دیدار با وزیر خارجه آقای دکتر ظریف به ایران آمدند. در نگاه نخست، این تنها بک جلسه تخصصی با حضور یک اندیشمند خارجی مدعو و کارشناسان داخلی بود که شبیه آن در سال ده ها مورد توسط وزرت خارجه و نهادهای دیگر برگزار می شود. اما کمی موشکافی حول این قضیه و سوابق سخنران مدعو، قضیه را از یک جلسه معمول و بی سر و صدای کارشناسی فراتر نشان می‌دهد. مهمان این جلسه که بود؟ یک استاد دانشگاه ساده؟ یک اندیشمند معمولی؟ یک متخصص از بین هزاران متخصص خارجی در امور بین الملل؟

مهمان نشست تابستانی وزارت خارجه که بود + تصاویر
اطلاعیه مرکز پژوهش‌های وزارت خارجه

در اطلاعیه مرکز آموزش‌ها، سخنران دکتر «جرالد گرین»، مدیرعامل و مدیر اجرایی «شورای پاسیفیک در امور بین الملل» معرفی شد. اگر چنین اسمی را به لاتین و به صورت « Gerald  یا Jerald Green» جستجو کنید، به نتیجه مورد انتظار نمی‌رسید. اما اگر شورای پاسیفیک را جستجو کنید، به نام اصلی مهمان مورد نظر می‌رسید: جرولد دی. گرین Jerrold D.Green(شاید دوستان وزارت خارجه سهوا جرولد را با جرالد اشتباه گرفته و نام میانی او را هم چندان لازم به ذکر ندیدند).

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
پروفسور جرولد دی. گرین

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟

آقای پروفسور جرولد دی. گرین، متولد 1948 در شهر بوستون ایالت ماساچوستز، مدیرعامل و مدیر اجرایی «شورای پاسیفیک در سیاستگذاری بین الملل» در لس آنجلس کالیفرنیاست. به علاوه، او پروفسور پژوهش در رشته ارتباطات «مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاری آننبرگ» در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟

پیش از این آقای گرین به عنوان شریک و معاون مدیر اجرایی  در عملیات‌های بین المللی در موسسه «بِست اسوسیتز» (Best Associates) شهر دالاس تگزاس، مشغول به فعالیت بود. به علاوه، او برخی پست‌های مدیریتی مهم در «شرکت رَند» Rand Corporation) در سانتا مونیکای کالیفرنیا به عهده داشته است که یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین  اندیشکده‌های آمریکایی را در زیرمجموعه خود دارد. این مسؤولیت‌ها شامل مدیر تحقیقات، مدیر برنامه‌های بین‌المللی و توسعه و مدیر مرکز سیاستگذاری عمومی در خاورمیانه می‌شد.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟

دکتر گرین در دانشگاه‌های میشیگان و آریزونا هم به عنوان استاد علوم سیاسی تدریس کرده است. مقالات او در نشریات عمومی و تخصصی مهمی چون «هافینگتون پست»، «سیاست تطبیقی»، «ژورنال مسایل جهانی دانشگاه هاروارد»، «رَند ریویو»، «سرویوال» و «ورلد پالیتیکس» منتشر می‌شود.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
لئون پانتا وزیر سابق دفاع و هیلاری کلینتون در موسسه پروفسور گرین



او مدرک کارشناسی خود را در علوم سیاسی از دانشگاه ماساچوستز در بوستون و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در همین رشته در دانشگاه شیکاگو دریافت کرد. تخصص اصلی او «سیاست در خاورمیانه» است. گفتنی است که او در آخرین سال حکومت پهلوی به عنوان استاد و مدرس و پژوهشگر در ایران حضور داشت و از نزدیک شاهد روند انقلاب اسلامی ایران بود. در سال 1982، گرین بورسیه تحقیقاتی معروف «فولبرایت» را برای مطالعه میدانی در دانشگاه قاهره دریافت کرد. او کار خود را به عنوان استاد در دپارتمان علوم سیاسی و مرکز مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه میشیگان آغاز کرد. سپس استاد تمام (فول پروفسور) رشته علوم سیاسی و جامعه شناسی در دانشگاه آریزونا شد. دکتر گرین در همین دانشگاه به مدت 12 سال از 1985 مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه بود. یکی از دلایل اهمیت جایگاه او، عضویتش در «شورای روابط خارجی» ایالات متحده است که مهم‌ترین مرکز تعییین خط مشی . راهبرد برای سیاست خارجی این کشور محسوب می شود. او  سخنرانی‌های فراوانی در 6 قاره دنیا ارایه می‌دهد و استاد مدعو در مرکز مطالعات غرب آسیا در «آکادمی علوم اجتماعی چین» در پکن و استاد مدعو در مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا در هاوانا  و پزوهشگر ارشد «کالج دفاعی استرالیا» هم بوده است.

جرولد دی .گرین در سال 2008، بعد از خروج از «شرکت رَند»، «شورای پاسیفیک برای سیاست گذاری بین المللی» را تاسیس کرد و مدیر عامل و مدیر اجرایی آن شد. او همزمان سفیر موسسه «گروه پزشکان بین المللی»، عضو هیات مشاوره بین المللی موسسه خاورمیانه شناسی هند و عضو هیات مشاور «بنیاد سو»(متعلق به آنگ سان سو کی رهبر حزب اپوزیسیون میانمار) و پروفسور ارتباطات و کسب و کار در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم هست.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
سناتور جان مک کین در شورای پاسیفیک

گرین با زبان‌های عربی، فارسی، فرانسه، عبری آشنایی نسبتا کاملی دارد و از این زبان‌ها در آثارش بهره می‌گیرد. جالب این که در سال‌های 1356 و 1357 به عنوان استادیار علوم اجتماعی در «مدرسه عالی دخترانه دماوند»، مدرس در «مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ایران» و همکار پژوهش در «موسسه ارتباطات و پژوهش ایران» در کشورمان حضور داشت. او بعد از پیروزی انقلاب هم چند باری به ایران سفر کرده است.

اما دایره مسؤولیت‌ها و سوابق کاری او صرفا به مسایل آکادمیک ختم نمی‌شود و او نقش مشاوره‌ای پررنگی در حوزه‌های دیگری هم داشته است. دکتر گرین عضو «پنل مشاوران وزارت دریانوردی ایالات متحده» است و بالاترین جایزه این وزارتخانه را برای کارمندان غیرنظامی هم دریافت کرده است. همچنین او هم اکنون معاون کلانتر ذخیره در اداره کلانتری لس آنجلس هم محسوب می‌شود و مدتی را هم در جایگاه افسر متخصص ذخیره اداره پلیس لس آنجلس در موضوع مبارزه با تروریزم مشاوره می‌داده است. عضویت در هیات مدیره چندین شرکت تجاری و چندین دانشگاه و موسسه و انجمن هم در رزومه او هست. برای مثال او هم اکنون مشاور فنی شرکت تولید بازی‌های رایانه‌ای «اکتیویژن» در سانتامونیکای کالیفرنیاست و در تولید پروژه به شدت موفق «کال آو دیوتی» هم نقش آفرینی کرده است.

دکتر جرولد دی. گرین تاکنون سرپرستی سه هیات وزارت دفاع آمریکا در ماموریت هایی به عراق و افغانستان را به عهده داشته و عضو هیات‌های حقیقت یاب شورای پاسیفیک در آرژانتین، شیلی، چین، کوبا، فرانسه، میانمار، کره شمالی، روسیه و سودان جنوبی بوده است. او همچنین عضو هیات انتخاب جایزه «هربرت سالزمن در اقتصاد بین الملل» وابسته به وزارت خارجه آمریکا و عضو کمیته سیاستگذاری اقتصاد بین الملل در همین وزارتخانه هم هست.

عناوین شماری از کتاب های گرین در موضوع ایران (به تنهایی یا به طور مشترک)

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
ظهور پاسداران

انقلاب در ایران: سیاست ضدبسیج(1982)

خشونت سیاسی و ثبات در کشورهای شمال خلیج فارس(1999)

سیاست امنیتی ایران در دوران پس از انقلاب(2001- با نویسندگان دیگر)

فهم ایران(2009- با فردریک وِهری)

برآمدن پاسداران: ارزیابی نقش های داخلی نیروهای سپاه پاسداران(2009- با فردریک وِهری)

ملاها، پاسداران و بنیادها: کاوشی در دینامیک رهبری در ایران(2010- مشترک با نویسندگان دیگر)
مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
احتمالا اهمیت این مهمان ویژه وزارت خارجه تا به همین جا تا حدی روشن شده باشد و شاید باید به وزارت تبریک گفت که یک صاحب نظر مهم با چنین وزنی را به کشور دعوت کرده است. اما در این مقال کوتاه تنها به دو بخش از سوابق او می‌پردازیم که شاید اندکی تامل برانگیز است: 1. حضور در موسسه رَند  2. حضور در شرکت «بست اسوسییتز» Best Associates

همان طور که گفته شد، او سال‌ها در اندیشکده رند پست‌های مدیریتی بالا داشته است. «رند کورپوریشن» در کنار موسساتی چون«موسسه واشینگتن برای خاور نزدیک»،  «بنیاد هریتج»، «موسسه تحقیقات استنفورد»، «موسسه هادسن»، «موسسه بروکینگز»، «موسسه اَسپن»، «مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی» در جرج تاون و دو سه اندیشکده دیگر، ستون‌های اندیشه و مکتبی هستند که «راست جدید» نامیده می‌شود. محافظه‌کاران جدید یا همان صهیونیست‌های مسیحی در واقع از دل همین موسسات بیرون آمدند.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟

 شرکت رَند که اکنون بیش از 6 دهه است که در سیاست آمریکا نقش آفرینی می‌‌کند، در 1948 توسط دو ژنرال نیروی هوایی آمریکا به نام‌های هنری هارلی آرنولد و کرتیس لی مِی و یک مهندس برجسته صنایع هوایی به اسم دانلد ویلز داگلاس تاسیس شد و ماموریت اولیه آن ارایه مشاوره و طرح‌های پژوهشی به نیروی هوایی ایالات متحده بود.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
ژنرال هنری هارلی آرنولد

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
ژنرال کرتیس لی می

 این شرکت در دولت آمریکا ردیف بودجه دارد و البته منابع مالی غیردولتی آشکار و پنهان زیادی هم در اختیار دارد. ( برای آشنایی بیشتر با این موسسه پرنفوذ و قدرتمند رجوع شود به گزارش مشرق: رَند، اندیشکده ای که آمریکا را کنترل می‌کند). رییس کنونی این تشکیلات، «مایکل دی. ریچ»، یک یهودی اشکنازی و یک صهیونیست سرسخت است. به علاوه در هیات مدیره و هیات امنای آن شماری از یهودیان راست‌گرای شناخته شده حضور دارند.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
ساختمان مرکزی شرکت رند، سانتا مونیکا، کالیفرنیا

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
مایکل دی .ریچ؛ رییس کنونی رَند



مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
کتاب «سربازان خرد: شرکت رند و ظهور امپراتوری آمریکا»

موسسه «بست اسوسییتز» Best Associates، متعلق به  فردی به نام «رندی بِست» است که یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان آمریکا و غول نسل جدید آموزش عالی در این کشور محسوب می‌شود. این شرکت، خود را یک شرکت تجاری با ماموریت‌ها و عملیات‌های بین المللی در حوزه‌های محتلف اقتصادی، سیاسی و دفاعی معرفی می‌کند. خود رندی بست در طول دوران کاری خود عضو یا رییس هیات مدیره حدود صد شرکت بوده است و اکنون با طرح هایی چون «آموزش آنلاین» و «آموزش در برابر پول» به یکی از غول‌های آموزش عالی در آمریکا تبدیل شده است.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
رندی بست؛ غول جدید آموزش عالی در آمریکا

او علاوه بر شرکت «بست»، شرکتی به نام «آکادمیک پارتنرشیپز» هم دارد که بسیاری از سرفصل‌های درسی دانشگاه های آمریکا، به ویژه در حوزه اقتصاد، تجارت و کسب و کار را تدوین می کند. اما آن چه که او را به عنوان یک شخصیت سیاسی حائز اهمیت بسیار می سازد، نقش او در حمایت مالی از اردوگاه نومحافظه کاران آمریکاست.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
جب بوش؛ امید اول محافظه کاران برای ریاست جمهوری 2016

او از حامیان مالی اصلی «جرج دابلیو. بوش» در انتخابات فرمانداری ایالت تگزاس، در سال 1998 بود که موجب انتخاب مجدد بوش به این سمت شد. به علاوه، در جریان کارزار انتخاباتی سال 2000، رندی بست دوباره جزو حامیان اصلی کمپین انتخاباتی جرج دابلیو. بوش بود. روابط صمیمی او با «جب بوش»، برادر جرج دابلیو. بوش به حدی بود که بعد از اتمام دوره فرمانداری او بر ایالت فلوریدا، بست او را به عنوان سهامدار و مشاور ارشد به شرکت خود، «آکادمیک پارتنرشیپز» برد.


مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
رندی بست و جب بوش
به نحوی که جب بوش در ویدیوی تبلیغاتی این شرکت حاضر شد، و این دو به اتفاق طرحی برای دوره کارشناسی ارشد بازرگانی برای شماری از دانشگاه‌های آمریکا نوشتند. هم اکنون هم که جب بوش در جریان کارزار تبلیغاتی برای انتخابات 2016 ریاست جمهوری قرار دارد و امید اول محافظه کاران به حساب می‌آید، رندی بست از حامیان مالی اصلی کمپین انتخاباتی اوست. پروفسور گرین از سال 2004 به مدت 3 سال شریک و معاون مدیرعامل عملیات های بین الملی شرکت «بست اسوسییتز» متعلق به رندی بست و همکار جب بوش در پروژه تحصیلات آنلاین در سیستم دانشگاه بین المللی ویتنی در دالاس تگزاس بود.

مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
سومین بوش در رقابت برای ورود به کاخ سفید

برخی مواضع پروفسور گرین

آقای گرین در مقاله ای در پایگاه خبری هافینگتون پست آمریکا، با عنوان «دوست شیطان: روابط آمریکا-ایران بعد از توافق هسته‌ای» (21 اکتبر 2014) چنین نوشت:

«زمان این ادبیات تلخ میان دو کشور گذشته و کاربرد آن منتفی شده است. زمان یک رویکرد تازه است.»

«رژیم ایران حامی حکومت بی‌رحم بشار اسد، حامی تروریسم و یاری‌دهنده حزب الله است. اقلیت‌های دینی را اعدام می‌کند و روزنامه نگاران و کاربران شبکه های اجتماعی را زندانی می کند.»

«بهترین روش اصلاح یک رژیم سرکوبگر، تعامل با آن است. ما می‌توانیم با صدای بلند به آن اعتراض کنیم، در حالی که گفتگو ادامه دارد. از همه مهم تر، روحانی نشان داده که یک شریک مشتاق برای گفتگوست.»

«در هر دو کشور، میانه‌روهایی هستند که به دنبال خرد آشتی هستند.... در ایران این افراد، عملگراهایی هستند که آقای روحانی را انتخاب کرده اند و شامل اصلاح طلبان، محافظه کاران سنتی، تکنوکرات‌ها و جامعه تجاری می‌شوند. آمریکا می‌تواند پایه‌های روابط مثبت و سازنده را با دخیل کردن این گروه‌ها مستحکم کند: راه اندازی کنفرانس های فناوری، تشویق همکاری‌های علمی، سازماندهی تبادل دانشجو- همه می‌توانند ابزارهای مفیدی باشند.»

«ما باید خطوط دیپلماسی و ارتباطات عمومی را با ایران باز کنیم.....در برابر چالش‌های پایدار آزادی اینترنت در ایران، ما باید تلاش‌ها را در فضای دیجیتال تا حد ممکن تشویق و طراحی کنیم....ما باید تغییری را در زبان رسمی حکومت ایجاد کنیم: این تغییر باید مستقیما در تهران و واشینگتن به وجود بیاید. بگذارید خطاب‌های کودکانه را کنار بگذاریم: نه محور شرارت، نه شیطان بزرگ، نه مرگ بر آمریکا. این گفتگوهای هسته‌ای دری را به سوی چنین تغییری گشوده است.»


مهمان ویژه وزارت خارجه در مرداد ماه که بود؟
دیدار با دکتر ظریف در تهران

گرین در پرسش و پاسخی که به تاریخ 17 آگوست 2015(26 مرداد) در پایگاه اینترنتی شورای پاسیفیک منتشر شد، درباره ملاقاتش با دکتر ظریف و چند مقام دیگر در تهران و برآیند تحلیل خود از سفر به ایران، چنین اظهار نظر کرد:

«(وزیر خارجه ظریف) چندان نسبت به تصویب توافق در کنگره خوشبین نیست. او اظهار نظر قطعی نکرد، ولی تردیدش قطعی بود....مهم است که محدودیت‌های طریف را درک کنیم. «نه گویان (مخالفان)» (به توافق) در ایران امور نظامی، امنیتی و سپاه پاسداران را اداره می‌کنند و قطعا عناصر مهم اقتصاد را هم در کنترل دارند. برای او موانع زیادی سر راه فروختن توافق به سایر مردم ایران وجود دارد.»

«آنها که در ایران با توافق مخالفت می‌کنند بسیار بسیار ذی‌نفوذ هستند. بخش زیادی از مکالمات در این باره زشت و تلخ است!»

«درست همان طور که اوباما تلاش دارد که به صورت تهاجمی این توافق را، در مقابل نیروهای ذ‌ی‌نفوذ مخالف، به کنگره و مردم آمریکا بفروشد، همان دینامیسم در ایران هم در جریان است. مخالفان ایرانی، بازیکران سیاسی معمولی نیستند، بلکه در سرویس‌های نظامی و امنیتی ایران فعالند. واقعیت این است که ظریف تحصیل کرده آمریکاست، در کابینه‌ای حضور دارد که بسیاری دکترای خود را از ایالات متحده گرفته‌اند، و در حال مذاکره با آمریکاست. این چیزی نیست که مخالفان توافق از ان چشم پوشی کنند، مخالفانی که آشکارا از این مساله خشنود نیستند.»

منابع:

http://cire.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=333&newsview=1395

http://academicpartnerships.com

https://www.pacificcouncil.org/newsroom/iran-and-back-again-debrief-dr-jerrold-d-green

http://www.rand.org/pubs/monograph_reports/MR1320.html

http://www.huffingtonpost.com/jerrold-d-green/friends-of-the-devil-usir_b_6023838.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Jerrold_D._Green

http://www.bestassociates.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Randy_Best

http://www.ibtimes.com/election-2016-jeb-bush-leveraged-political-connections-clients-allies-after-leaving-2052668

http://www.wvgazettemail.com/Opinion/Commentary/201212090061

http://clipfile.org/?p=836

https://www.pacificcouncil.org/about/leadership/board

http://www.conspiracyschool.com/blog/zionists%E2%80%99-best-friends-patriots-white-supremacists-and-libertarians

http://www.rand.org/about/history.html

http://search.proquest.com/openview/80546ae72709c5002b453ae37c81fa0c/1?pq-origsite=gscholar

https://www.youtube.com/watch?v=JLMrMhx8XOg&noredirect=1

https://thezog.wordpress.com/who-controls-the-think-tanks

http://www.rand.org/about/organization/leadership.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    باید با همه دنیا روابط داشت تا اصول گرایان نتوانند بیت المال را در خفا و پنهانی غارت کنند
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    هر کی به ایران میاد به نظر مشرق ژنرال جنگ نرمه
  • حسین ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بسیار مقله جالبی درباره موضوع بکر و نابی است. خیلی استفاده کردم. همراه عکس و فهرست منابع و ماخذ، از ویدیئو های موجود در اینترنت هم استفاده می کردید، مقاله تان بهتر هم می شد. موفق باشید.
  • ناشناس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    همانطور که در صحبت های این ژنرال جنگ نرم هم بود اینها به اهدافی فراتر از مسئله هسته ای در مذاکرات بین ایران و امریکا می اندیشند اما رهبر معظم انقلاب با هشدار درباره بستن راههای نفوذ نقشه اینها را نقشه برآب نمودند .
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ممنون از اطلاع رسانی شما البته تکلیف لیبرال و آمریکایی مسلک مشخص بوده و هست
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    مطمئنا"مطلب رو نخوانده نظر دادی !
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بسیار رصد خوبی بود اینها اربابان اصلاح طلبان در اکثر طیفها چه تند رو و چه اعتدال هستند که برای احیای این تفکر وابسته و غرب زده به ایران می آیند تا فتنه ایی دیگر با ظاهری تغییر یافته ایجاد کنند ان شاءالله با بیداری مسئولین دلسوز کشور و مردم هیچ غلطی نمی توانند بکنند
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آقای ظریف : مچکریم!!!!! همین
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بلی درست است باید آمریکایی ها بیت المال را غارت کنند!!!
  • اهوازی ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    نفوذ تا بیخ استخوان
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آقای ظریف : مچکریم!!!!! همین
  • اهوازی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    تبادل دانشجو... عجب.خیلی جالبه.یک عده ای را به ایران می فرستند تا جاسوسی کنند و یک عده ای را از ایران به غرب می برند تا شستشوی مغزی دهند.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ژنرال جنگ نرم نیست حتماً ...... جنابعالی هستند و براتون یه عالمه سوغاتی داعشی آوردن
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بعععله ، روابط دست چدنی با یوشش مخملی
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    صد البته ، دیگه این سیاست، سیاست سربازان کهنه کار امپریالیست جهانی است دیگه اما ما تو خوابیم و هزار بار هم که رهبرمون بگه باز هم بیدار نمیشیم مگر زیر لگد دشمنان ( به قول امام حسین (ع) که اون وقت به نظر شما آیا دیر نیست؟؟؟؟
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آمریکاییها نیاز به بیتالمال من و تو ندارن دوست عزیز
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آره مثل ماجرای کرسنت اصلاح طلب ها و اماراتی ها حافظان خوبی برای بیت المال هستند
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    دردهكده جهاني نمي توان دورمملكت ديوارآهني كشيد،تمامي قدرتهاي جهاني دنباله رو امريكا هستند،بايد جهت منافع ملي حركت زيركانه داشته باشيم ،از واژه نفوذ نبايد جهت منافع شخصي تفسير وسوء استفاده نمود
  • ناشناس ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    از کرسنت و استات اویل و توتال و پتروپارس و صنعت فولادی سایر غارتگری های اصلاحات چه خبر ؟!!
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آره باید بگذاریم تا افساد طلبان بهمراه ارباب شون امریکا و غرب 10 برابرش رو آشکارا غارت نمایند .
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اخوی!!! فعلا اصولگرایان واقعی دارن تو سوریه و عراق . لب مرزها برای حفظ ناموس تو خون میدنف اصول گرای واقعی رو بشناس
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آقای ظریف : مچکریم!!!!! همین
  • ناشناس ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ما امریکا رو هم دیگه ابر قدرت نمیدانیم و این کشور تضعیف شده است و دو و سه تا کشور کوچولو مثل فرانسه و انگلیس هم که قدرت نیستن که دنباله رو امریکا باشند یا نباشند و چین و روسیه هم که سیاست مستقلی نسبت به شیطان بزرگ اتخاذ کرده اند !
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اینا همه در قالب پروژه نفوذ است که برخی عامدانه و برخی ساده انگارانه انرا تسهیل می کنن
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    در متن اومده «از همه مهم تر، روحانی نشان داده که یک شریک مشتاق برای گفتگوست.» خدای من!!! مشرق دولت دوست، منتشر کن
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آقای ظریف : مچکریم!!!!! همین
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    سطح فکرت همین اندازه هستش؟؟؟ارزش جواب دادن رو نداری
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ما دنباله رو خداوند هستیم شما دنباله رو کدخدا باش
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آقای ظریف مچکریم!!!! فقط دستاتو بشور
  • ناشناس ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    این نظر را در پاسخ به ناشناس 12:09 ارسال کردم .
  • احمد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ناشناس 11:56 ، اگر آمریکاییها نیازی به بیت المال من وتو ندارند پس اموال بلوکه شده ایران از سال 58 تا کنون را چراپس نمی دهند؟ و هر از چند گاهی به آن دست درازی هم می کنند دوست نسبتاً عزیز!!!
  • ایرانی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ای بابا روشنفکری هم اندازه داره....!!!!!!
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    داداش جورج سورس
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    این یعنی همان نفوذ
  • ریاستی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اندک اندک جمع اعدا میرسند اندک اندک خون پرستان میرسند
  • Reza ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    مجلس هم که سکوت کرده!!!! وزارت امور خارجه دولت تدبیر و امید که که هر کاری دلش می خواهد می کند
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    دوست عزیز ما دو حزب داریم یا حزب الله یا حزب الشیطان کسانی که اختلاس می کنند و می دزدند جزئ حزب شیطان هستند چرا چون حزب الهی از خدا می ترسه دزدی نمی کنه اما حزب الشیاطین از خدا نمی ترسه و دزدی می کنه حالا قیافه اش هر طوری که می خواهد باشد یا از هر حزبی که می خواد باشه اصلاح طلب یا اصول گرا فرفی نداره دوست عزیز شاخص قران و تقواست نه اصولگرا و اصلاح طلب کمی بصیرت داشته باشید
  • پسر ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ عجب کار خنده داری انجام میدن
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    روحانی متشکریم
  • ali ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    فقط امیدوارم تو این مرحله از تشنج زدایی با کدخدا بهمون رکب نزنند که مطمینا میزنند.
  • سید عباس قاسمی از تربت حیدربه ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    احسن به مشرق با انتشار این اطلاعات دقیق کاش دعوت کنندگان این سوابق را پیش از این میخواندند و حالا سوال این است که نظر آن پرفسر آمریکایی با آمدن به ایران و سخنرانی تغییر 180 درجه ای داشته یا نه ؟ همان هست که از قبل بوده
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    جدای از این آسمن ریسمن کردنها که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان به آنها دست یافت خوب بود حداقل مختصری از سخنرانی این آقا در باره تغییر استراتژی آمریکا از خاور میانه به شرق آسیا را هم ذکر می کردید تا افرادی مثل آقای ازغدی با این مضمون نگویند که این حزب الهللی ها اکثرا بی سوادند !!! نظرات داده شده هم عمدتا این نظر آقای ازغدی را تایید می کند. قالبا مباحث و نظرات جناحی و گروهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس