بن کارسون که یک جراح مغز برجسته و دارنده مدال آزادی ریاست جمهوری -بالاترین جایزه غیرنظامی در ایالت متحده آمریکا- است،به عنوان دومین کاندیدای جدی جمهوریخواهان در این روزها مطرح است. او پس از دونالد ترامپ در رده دوم نظرسنجی‌ها قرار دارد. کارسون، مخالف سرسخت مسلمانان و موافق حمایت کامل از رژیم صهیونیستی است.

گروه بین‌الملل مشرق- بن کارسون که یک جراح برجسته و محبوب سیاه‌پوست آمریکایی است، به لطف دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل اجتماعی و نقش دولت در صنعت مراقبت‌های بهداشتی و همچنین اظهارنظرات اخیر خود در مورد مسلمانان، مسئله مالیات، خونخواهی علیه تروریسم، و عدم پذیرش پناهجویان سوری، جایگاه درخوری در نظرسنجی‌های رقابتی جمهوریخواهان پیدا کرده و در برخی نظرسنجی‌ها رقیب قدرتمند و سرسخت خود دونالد ترامپ را به رتبه دوم تنزل داده است.

"بنجامین سالومون کارسون" (Ben Carson) متولد شهر "دیترویت" ایالت "میشیگان"، جراح مغز و اعصاب آمریکایی و رئیس سابق بخش جراحی مغز و اعصاب کودکان در بیمارستان دانشگاه "جان هاپکینز" است و جراحی مغز و اعصاب، سرطان‌شناسی، جراحی پلاستیک و اطفال را این دانشگاه تدریس می‌کند. او به عنوان یک پزشک در سطح بین‌المللی شناخته‌ شده و نام او در بیشتر از ۱۰۰ انتشارات پزشکی قید شده است. وی، که کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را اعلام کرده، نخستین جراحی است که موفق شده دوقلوهای به هم چسبیده از سر را از هم جدا کند. او موفق به کسب "مدال آزادی ریاست جمهوری" که بالاترین جایزه غیرنظامی در آمریکا است را از "جرج دبلیو بوش" در سال ۲۰۰۸ دریافت نماید. کارسون، بعد از ارائه سخنرانی در صبحانه دعای ملی و بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل اجتماعی و نقش دولت در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در فوریه ۲۰۱۳، به یکی از چهره‌های محبوب در رسانه‌های محافظه‌کار بدل شد. گرچه نظراتش در مورد منع تفنگهای نیمه‌خودکار به مذاق آنها خوش نیامد.


جراح مسلمان ستیزی که می‌تواند رییس جمهور آینده آمریکا شود


نگاه اجتماعی
کارسون خود را از هر حزبی مستقل دانسته است. وی، در مارس ۲۰۱۳ مخالفت خود را با ازدواج همجنس‌بازان اعلام کرد. به اعتقاد او، فقط ازدواج بین مرد و زن موجه است و هیچ گروهی اعم همجنس‌بازان، انجمن هواداران بچه خواهی (NAMBLA)، و یا حیوان‌خواهان، اهمیتی ندارد که چه می‌خواهند. اما مقایسه همجنس‌بازان با بچه‌خواهان و حیوان‌خواهان توسط کارسون، از سوی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه جانز هاپکینز شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت. وی دیدگاه‌های کارسون را نفرت انگیز، کم اهمیت، و ناآگاهانه خواند و گروهی از اساتید و دانشجویان دانشگاه طی امضای طوماری، خواهان برکناری کارسون از سخنرانی فارغ‌التحصیلی دانشگاه شدند. کارسون از سخنرانی استعفاء داد و از گفته‌هایش عقب‌نشینی و بابت آن عذرخواهی کرد. وی ابراز داشت که "مثال‌های مذکور، واژگان نامناسبی داشتند و من اگر کسی رنجیده مطمئناً عذرخواهی می‌کنم. او افزود که انجیل گفته ما ملزمیم باید دیگر مردان را همچون خودمان دوست بداریم، و من همه را -همه همجنسگرایان- را به یک میزان دوست دارم".

نگاه سیاسی
کارسون که در حال حاضر و در این مرحله، از رقبای مطرح کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آینده است، معتقد است که یک مسلمان نباید رئیس جمهور این کشور شود. کارسون، در گفتگو با برنامه "رو در رو با مطبوعات" در شبکه "ان بی سی" ابراز داشته که "به هیچ وجه موافق رییس جمهور شدن یک مسلمان در آمریکا نیست". این اظهارنظر و اظهار نظر مالیاتی جدید وی موجب صعود چشمگیر وی برای مدتی در نظرسنجی‌ها گردید اما در یکی از تازه ترین نظرسنجی ها که توسط "سی ان ان" برگزار شد، کارسون به مکان سوم سقوط کرد و "کارلای فیورینا" -مدیر سابق شرکت هیولت پاکارد HP- جای او را در مکان دوم پس از "دونالد ترامپ" (گزارش مشرق از معرفی وی را از اینجا بخوانید) که چند ماه است قدرتمندانه در صدر نشسته گرفت.

جراح مسلمان ستیزی که می‌تواند رییس جمهور آینده آمریکا شود


این کاندیدای رنگین‌پوست، معتقد است که دین رئیس جمهور باید با قانون اساسی آمریکا همخوانی داشته باشد. او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند اسلام با قانون اساسی تطبیق دارد گفت:‌ "نه فکر نمی‌کنم". بر اساس قوانین آمریکا، فقط شهروندان متولد این کشور می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

جراح مسلمان ستیزی که می‌تواند رییس جمهور آینده آمریکا شود

چندی قبل نیز یکی از حاضران در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی دونالد ترامپ -امید اول جمهوریخواهان تا بدین لحظه- گفته بود که "باراک اوباما مسلمان است و حتی آمریکایی نیست. ترامپ هم عمدا حرف او را تصحیح نکرد. پس از این جلسه، وی به شدت از طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تحت فشار برای ابراز عذرخواهی قرار گرفت. اما زیر بار نرفت و پاسخش تنها این بود: «وظیفه من نیست که از اوباما دفاع کنم». همین امر موجب تنزل محبوبیت او در نظرسنجی‌ها -اما نه بطور قابل توجه- شد و هیچ چیز نمی‌توانست بن کارسون را تا به این حد خوشحال کند. وی با بهره‌جویی از فرصت و زیرکی تمام ترتیب یک مصاحبه با شبکه "ان بی سی" را داد و در پاسخ به این سوال که "آیا فکر می کند باراک اوباما در آمریکا متولد شده و مسیحی است؟"، پاسخ داد:‌ «آری، آمریکایی و مسیحی است. هیچ دلیلی ندارد که در این مورد شک کنم.» به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، انعکاس نقطه‌نظرهای جنجالی در این مرحله از انتخابات برای جذب بخش بسیار فعال و پر سر و صدای حزب جمهوری‌خواه است.

بن کارسون، همچنین مدعی شده که چین با ارسال سلاح بطور مخفیانه به سوریه، شخصا بطور نظامی در این کشور دخالت می‌کند. او معتقد است از آنجایی که چین منافع استراتژیک و گره‌های امنیتی عمیقی با سوریه دارد، لذا سلاح و تجهیزات پیشرفته جهت مبارزه با مخالفان، در اختیار اسد قرار می‌دهد. رییس ستاد تبلیغاتی کارسون منکر ادعای وی شده اما ادعای این کاندیدا در قالب یک گزارش (فایل پی دی اف) که توسط «شان اوکانر» -که بسیاری از وب‌سایت‌ها او را به عنوان تحلیلگر مستقل نظامی می‌شناسند- نوشته شده در اختیار شبکه ان بی سی قرار گرفته است. سند دیگری که ان بی سی مدعی وجود آن است تصویری است که چندی پیش در یکی از وب‌سایت‌های چینی (که نشان‌دهنده یک جیپ چینی در سوریه است) قرار داده شده بود. سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که دولت اوباما در قبال ادعای کارسون هیچ نظری ندارد. صحت ادعای مذکور، از سوی بسیاری از تحلیلگران مورد انتقاد قرار گرفته است.

جراح مسلمان ستیزی که می‌تواند رییس جمهور آینده آمریکا شود


کارسون، بلافاصله پس از حملات تروریستی پاریس در 13 نوامبر، نسبت به آن واکنش نشان داد و از دولت آمریکا خواست که با تمام ابزار ممکن به مبارزه با تررویسم برود. وی اذعان داشت: «اگر من بودم با اتکا بر منابع اقتصادی، اطلاعاتی، و نظامی تمام سعی خود را به کار می‌بستم تا تروریسم را از زمین محو کنم قبل از اینکه ما را از زمین محو کند».

این پزشک جمهوریخواه، سیاست‌های اوباما در مورد پناهجویان سوری را مورد بررسی قرار داد و خطر پذیرش این مهاجرین را برای امنیت آمریکا بسیار بزرگ دانست.


{$sepehr_media_1245502_400_300}

تیزر معرفی کارسون

وقتی از یکبار از کارسون در مورد نگاه او به اسراییل سوال شد، پاسخ داد: «قطع یقین، اسراییل دوست ماست و ما نیاز به حمایت از آن داریم. اگر باور ندارید، کیف جیبی‌ خود را باز کنید، یک دلار از آن بیرو بیاورید و به پشت آن نگاه کنید. کمی که دقت کنید ستاره داود را خواهید دید».

نگاه اقتصادی
بن کارسون در روز 9 نوامبر رسما اعلام کرد که در صورت رییس‌جمهور شدن نرخ مالیات را تا 15 درصد کاهش خواهد داد. وی، همچنین وعده اصلاح مخارج دولت تا 2 الی 3 درصد را با بازگرداندن درآمد شرکت‌ها از بیرون از کشور به داخل داد. این کاندیدای جمهوریهخواه، معتقد است که باید حذف کسری بودجه جهت پر کردن شکاف‌ها صورت گیرد. او، سیاست اقتصادی خود را مرهون نصایح دوست صمیمی‌اش، "تام راستیسای" -استاد اقتصاد دانشگاه جورج میسون- می‌داند.

اولین تنش با ترامپ
به عنوان تازه‌ترین رویداد در کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان، چندی پیش با پیشی‌گرفتن نسبی کارسون از ترامپ، اوضاع به کام تاجر ثروتمند خوش نیامد و با به چالش کشاندن کارسون سعی در عصبی کردن وی نمود. ترامپ در یکی از برنامه‌های خود گفت: «کارسون یک کتاب نوشته و در بخشی از آن خود را دچار آسیب‌پذیری عصبی معرفی کرده. راستش اگر من یک شهروند آمریکایی بودم ترجیح می‌دادم به چنین شخصی رای ندهم.»

جراح مسلمان ستیزی که می‌تواند رییس جمهور آینده آمریکا شود


بن کارسون که در جامعه آمریکا به عنوان نماینده قشر دانشگاهی و تحصیلکرده شناخته می‌شود، سیاست سکوت در مورد اظهارات اخیر دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. ظاهر او به خوبی آگاه است که هر گونه واکنش نسبت به این اظهارات مهر تاییدی می‌تواند بر آسیب‌پذیری عصبی مورد ادعای دونالد باشد. کارسون، همچنان با سخنان گاها مثبت و گاها جنجال برانگیز خود همچنان جایگاه دوم رقابت را از آن خود دارد و تاجر عجیب آمریکایی همچنان در صدر می‌تازد.


{$sepehr_media_1245743_400_300}

سخنرانی ترامپ علیه کارسون


منابع:

http://www.reuters.com/article/2015/11/09/us-usa-election-carson-taxes-idUSKCN0SY22S20151109

http://www.radiofarda.com/content/fk-blog-post05/27325464.html

http://www.bbc.com/persian/world/2015/09/150920_u04_carson_muslimpresident

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/carson-attempts-clarify-claim-chinese-involment-syria-n463156

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/candidates/ben-carson

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/donald-trump-calls-ben-carsons-pathological-temper-incurable-n462601


گزارش از: محمدرضا صامتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • دختر کویر ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    2 1
    مرگ بر آمریکا
  • حاج رضوان ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 1
    خاک بر سرت مردک بی عقل یقینا تو رییس جمهور میشی چون حلقه حیوانات اهلی که در دست صهوینیست ها است درو گردنت میبینم
  • ابواسحاق ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 2
    حرامزاده
  • شهرام ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 2
    کارسون به جای گنده گویی درباره ی مسلمانان بره سیاهپوست های بدبخت مثل خودش رو نجات بده که در امریکا هرروز کشته میشن.
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 1
    کارسون جراحی با تمایلات جنگ طلبانه و آدمکشی البته اینبار نه روی تخت جراحی بلکه در صحنه جهان...پس جمهوریخواهان جنگ طلب آمریکا نیز یک " سیاه " رو کردند...اگر چه متخصص جراجی مغزو اعصاب است اما در سیاست جهانی آنقدر بیسواد است که معتقد است چین با تسلیحات نظامی از دولت بشار حمایت می کند درحالیکه روسیه چنین عنوانی را دارد...
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 1
    سیاهپوست بدبخت مثل خودش ؟ زحمت کشیده جراح مغز شده ، حالا هم کاندید ریاست جمهوری کجاش بدبخته ؟ این نشون میده سیاه پوستان هر وقت اراده کرده اند به هر آنچه خواسته اند رسیده اند.
  • فلانی ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    1 2
    مرگ بر آمریکای جنایت کار. آمریکا شیطان بزرگ است ( امام خمینی (ره) )
  • همدان ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 2
    مرگ بر شیصان بزرگ و جنایتکار
  • یک بسیجی قلبی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 2
    امریکا کشور ادم های لات و اوباش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس