کد خبر 494011
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۹

رئیس شورای اروپایی بحران پناهندگان را سخت ترین بحران و بسیار سخت‌تر از بحران یورو برای اروپا ارزیابی کرده و خطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را واقعی دانست.

به گزارش مشرق، "دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه "تاگس اشپیگل" بحران پناهندگان را سخت‌ترین برای اتحادیه اروپا و خیلی سخت تر از بحران یورو دانسته و گفت: بیش از 10هزار مهاجر هر روزه به اتحادیه اروپا وارد می‌شوند. اروپا توسط قدرت هایی احاطه شده است که سیستم‌های سیاسی دیگری دارند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و در بین آن ها همچنین دولت های شکست خورده دیده می‌شوند. برای نخستین بار مرزهای خارجی اروپا واقعا آزمایش می شوند.

وی در ادامه گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز هیچ درک و فهم مشترکی در این باره ندارند که منافع اروپایی در اینجا چیست. برخی کشورها خود را به عنوان یک کشور ترانزیتی صرف برای مهاجران می بینند. کشورهایی که در مرزهای خارجی قرار دارند به دلیل سیستم دوبلین تحت فشار بالایی قرار دارند.

این مقام اروپایی در ادامه تصریح کرد که ما حالا بین سیستم دوبلین که دیگر کار نمی کند و به غیراز آن هم هیچ جایگزینی نداریم و یک قانون جدید برای پذیرش پناهندگان که هنوز باید روی آن توافق کنیم قرار داریم. برای آلمان و سوئد که تقریبا همه (پناهندگان) خواهان این کشورها هستند در حال حاضر همبستگی مهم ترین مسئله است. ما کنترل مرزهای خارجی را از دست داده ایم. ما زیر ساخت های لازم را نداریم، بنابراین باید طرز فکر خود را تغییر دهیم. ما باید کنترل مرزهای خارجی خود را دوباره به دست آوریم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد تا زمانی که ما کنترل مرزهای خارجی خود را مجددا به دست نیاورده ایم نه تقسیم پناهندگان و نه اسکان آن ها شکل نمی گیرد.

تاسک در ادامه درباره فروپاشی سیستم شنگن در سایه بحران مهاجران ابراز نگرانی کرده و گفت: من می توانم کشورهایی مانند آلمان را درک کنم که موقتا بار دیگر کنترل های مرزی را در پیش گرفته اند. آلمان احساس می کند که در بحران پناهندگان تنها گذاشته شده است. بنابراین من از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست می کنم که همبستگی خود با آلمان را نشان دهند. در غیر این صورت آلمان تصمیماتی خواهد گرفت که عواقب خطرناکی می تواند داشته باشد. اگر آلمان مرزهای خود با اتریش را بببندد این اقدام می تواند تاثیر دومینویی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخته و گفت: خطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واقعی است. همچنین این مسئله با بحران پناهندگان مرتبط است. این بحران بدون واسطه به انگلیس مربوط نمی شود اما استدلال های افراد مشکوک به اتحادیه اروپا را تقویت می کند. آن ها از جو ناامنی ایجاد شده سود می برند. همچنین زمانی که ترس ها از پناهندگان اغراق می شود افراط گرایان و جناح راست پوپولیستی موفق می شوند اهریمن های گذشته را دوباره زندگی کنند. آلمان امروز برخلاف دیگر کشورها از این مسئله مصون است.

رئیس شورای اروپایی در ادامه گفت: بزرگترین خطر به اعتقاد من این است که در این میان همچنین در بین سیاستمداران و کارشناسان که در اصل در میانه جامعه قرار دارند نظرها به سمت و سوی افکار پوپولیستی تغییر مسیر می‌دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس