مجله آمریکایی «نشنال اینترست» طی گزارشی اعلام کرد که آمریکا تاکنون در جنگ‌های بسیاری شرکت کرده که می‌بایست از مشارکت در آنها اجتناب می‌کرد چرا که این جنگ‌ها هیچگونه موفقیتی در پی نداشته است.

به گزارش مشرق، مجله آمریکایی «نشنال اینترست» طی گزارشی نوشت: آمریکا از زمان تأسیس خود در بسیاری از مبارزات و جنگ‌های نظامی شرکت کرده‌ که بهتر بود مقامات آمریکایی از مشارکت کشورشان در این جنگ‌ها اجتناب می‌کردند چرا که تمام جنگ‌هایی که آمریکا در آن شرکت کرده موفقیت‌آمیز نبود‌ه‌اند.

در زیر به پنج جنگی که آمریکا باید از شرکت در آنها اجتناب می‌کرد، می‌پردازیم:

جنگ انگلیس و آمریکا که طی فاصله زمانی ژوئن 1812 تا فوریه 1815 به وقوع پیوست و در آن آمریکا و انگلیس به تقابل با یکدیگر پرداختند. این جنگ را تحت عنوان «جنگ دوم برای استقلال» نیز می‌نامند.

آمریکا برای مشارکت در این جنگ آمادگی نداشت. مداخله در کانادا با شکست مواجه شد. آمریکایی‌ها در نبردهای دریایی به برخی موفقیت‌ها دست یافتند اما برتری انگلیسی‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و نیروهای انگلیسی واشنگتن را به آتش کشیده و آن را به تاراج بردند در حالیکه ارتش آمریکا تنها توانست به سختی از بالتیمور دفاع کند.

جنگ تپه‌های سیاه (Black Hills)

جنگ بلک هیلز به سری جنگ‌هایی مربوط می‌شود که در سال‌های 1876 و 1877 میان مردم قبیله سرخپوست لاکوتا سیوز (Lakota Sioux) و متحدان آنها در ارتش آمریکا به وقوع پیوست.

در جریان این جنگ، 268 سرباز یعنی چیزی در حدود 43 درصد سربازان حاضر کشته و 55 سرباز مجروح شدند و آن را به یکی از بدترین و پر زیان شکست‌های ارتش آمریکا تبدیل کردند.

جنگ جهانی اول

سومین جنگی که آمریکا باید از مشارکت در آن اجتناب می‌کرد، جنگ جهانی اول بود. هنگامیکه جنگ اروپا را در بر گفت، سیاستگذاران آمریکایی آن را یک مناقشه اروپایی ارزیابی کردند.

چندی بعد در سال 1917 حمله زیردریایی‌های آلمانی به ناوهای آمریکایی و طرح‌های برلین برای حمایت از مکزیک «وودرو ویلسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا را بر آن داشت که در این جنگ مشارکت کند.

طی 18 ماه حضور آمریکا در این جنگ، 116 هزار آمریکایی جان خود را از دست دادند.

جنگ ویتنام

مداخله آمریکا در جنگ ویتنام (1965-1973) چهارمین جنگی است که آمریکا می‌بایست از شرکت در آن اجتناب می‌کرد.

آمریکایی‌ها درگیر جنگی شدند که جز خسارات عمده چیزی برای آنها در پی نداشت. آمریکا با خروج از جنوب ویتنام در سال 1972 کشوری ناتوان را پشت سر خود گذاشت که تنها برای مدتی توانست از خود محافظت کند.

جنگ عراق

پنجمین و آخرین جنگی که آمریکا باید از آن اجتناب می‌کرد نیز جنگ عراق است که در سال 2003 اتفاق افتاد و طی آن ائتلاف بین‌المللی به ریاست آمریکا اقدام به تجاوز به عراق کرد.

هدف این مداخله مسلحانه سرنگونی رژیم «صدام حسین»، برقراری دولتی دموکراتیک و دوست در این کشور و ممانعت از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بود.

نتیجه آنکه در نگاه کلی هر یکی از جنبه‌های این طرح پوچ به نظر می‌رسد. آمریکا بر نیروهای ارتش عراق غلبه کرد اما نتوانست نظم را در این کشور برقرار کند و اوضاع در این کشور به سرعت به سوی جنگ داخلی پیش رفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس