وزير خارجه آمريکا پيش از آغاز گفتگوي رسمي با همتاي انگليسي‌اش از رايزني‌هاي گسترده لندن و واشنگتن در موضوع سوريه سخن گفت.

به گزارش مشرق، جان کري وزير خارجه آمريکا پيش از آغاز ديدار رسمي با همتاي انگليسي‌اش در جمع خبرنگاران گفت که دو کشور تقريبا درباره تمامي موضوعاتي که در دنياي امروز کشورهايشان با آن روبه‌رو هستند تلاش‌هاي نزديکي دارند.

کري گفت: ما در تلاش براي مبارزه با داعش شريک يکديگر هستيم. در موضوع سوريه و در تلاش براي ايجاد يک فرآيند سياسي که بتواند به اين فاجعه انساني پايان ببخشد، همکاري نزديکي با يکديگر داريم. ما دفعه پيش نيز در لندن ديدار کرده و گفتگويي طولاني در مورد اين موضوع داشتيم، ما اواخر هفته جاري به وين خواهيم رفت، جايي که اميدواريم اين فرآيند به گونه‌اي پيشرفت کند.

وزير خارجه آمريکا در ادامه گفت: ما از شريک خود، انگليس براي حمايت و تلاش‌هايش در زمينه توافق هسته‌اي با ايران بسيار خوشوقتيم. اين يک توافق چند جانبه بود. اعضاي دائم شوراي امنيت به طور بسيار مؤثري با يکديگر همکاري داشتند. و اگرچه مشکلاتي با روسيه و چين در برخي موضوعات داشتيم، اما در ممانعت از دستيابي به سلاح هسته‌اي از سوي کشوري ديگري در اين زمان يا هر زمان ديگر در کنار هم متحد ايستاديم.

در ادامه نيز فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس نيز گفت: اتحاد ما ايالات متحده مهمترين رابطه ما و در مرکزيت هر آن چيزي است که انجام مي‌دهيم. و ما با يکديگر در مورد چالش‌هايي که در سوريه، عراق و ديگر مشکلات گسترده‌تر خاورميانه با آن مواجه هستيم همکاري مي‌کنيم، همچنين به موضوع حملات روسيه در هر جايي که با آن مواجه شويم رسيدگي مي‌کنيم. ما همواره در کنار خواهيم ايستاد. ما تقريبا در مورد هر موضوعي ديدگاه مشترکي داريم. ما ارزش‌هاي مشترکي داريم، ما زمينه‌هاي فرهنگي و تاريخي مشترک بسياري داريم.

هاموند در ادامه گفت: ما همچنان چالش‌هاي بزرگي در پيش رو داريم. همانگونه که وزير خارجه کري گفت،‌ ما بار ديگر در اواخر هفته در وين ديدار خواهيم داشت و تلاش خواهيم کرد تا طرف‌هاي مذاکرات و گروه‌هاي تماس بين‌المللي را به آرامي در جهت دستيابي به يک راه‌حل سياسي در جنگ داخلي سوريه به حرکت واداريم و سپس اين مجال را براي همگي فراهم کنيم تا بر چالش واقعي خود که داعش است تمرکز کنيم. اما تنها زماني مي‌توانيم چنين کاري کنيم که جنگ داخلي طولاني‌مدتي که قربانيان بسياري بر جاي گذاشته است را حل کنيم. و از ديدگاه ما،‌ بايد شامل مرحله خروج بشار اسد (در زماني) طي فرآيند انتقال سياسي باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس