کد خبر 493519
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۷

نیروهای امنیت عمومی لبنان یک شبکه جاسوسی برای رژیم صهیونیستی را بازداشت کردند که مهره اصلی آن کارمند نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) بوده و از مصونیت بین‌المللی برخوردار است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار، نیروهای امنیت عمومی لبنان یک شبکه جاسوسی برای اسرائیل را بازداشت کردند که مهره اصلی آن کارمند نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) بوده و از مصونیت بین‌المللی برخوردار است و همین امر بازجویی به وی را با برخی موانع روبه رو کرده و بر روند تحقیقات مربوط نیز تاثیر منفی گذاشته است.

کشف شبکه جاسوسی اسرائیل در لبنان

نیروهای امنیت عمومی لبنان با شناسایی یک شبکه جاسوسی اعلام کردند اعضای این شبکه به جاسوسی برای اسرائیل و ا رائه اطلاعات لازم برای انجام عملیات ترور اعتراف کرده اند اما تحقیق کاملا آزاد در این خصوص نیازمند رفع مصونیت از مهره اصلی این شبکه جاسوسی است زیرا همانطور که گفته شد وی کارمند یونیفل است.

این نخستین بار نیست که یک شبکه مشکوک به جاسوسی برای اسرائیل در لبنان شناسایی و توقیف می شود، زیرا از سال 2006 تا کنون موارد متعددی در این خصوص وجود داشته است اما در طول 9 سال گذشته این اولین بار است که در آن بازداشت شبکه جاسوسی با موضوع مصونیت قانونی تلاقی پیدا کره است، زیرا دولت لبنان از سال 1996 به کارمندان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد مستقر در جنوب این کشور یا همان نیروهای یونیفل مصونیت قضایی داده است.

این شبکه جاسوسی متشکل از سه نفر است: یک تبعه لبنانی به نام «هانی. م» و یک تبعه سوری به نام «رامز. س» و همسر لبنانی او «س.ش».

نکته قابل ملاحظه اینکه هانی. م کارمند یونیفل بوده و از سال 1984 در مقر آن در الناقوره کار می‌کرد.

رسانه های لبنانی اعلام کردند که اعضای این شبکه جاسوسی شامل یک معارض سوری به همراه همسر لبنانی و دوست لبنانی‌اش است که سال‌ها کارمند یونیفل بوده و به نفع رژیم صهیونیستی جاسوسی می‌کرده و ماموریت آنها رصد و کنترل و جمع آوری اطلاعات از برخی شخصیت‌های سیاسی، امنیتی و مذهبی لبنان و مکان‌های مذهبی، حزبی و نظامی بوده است.

اما عملیات نیروهای امنیتی لبنان چند ماه پیش و زمانی آغاز شد که به رامز که خود را «مسئول حزب چپگرای دموکرات سوریه در لبنان» از مخالفان سوریه معرفی می کرد، مشکوک شدند در نتیجه او را زیر نظر گرفته و در بیست و هفتم  ماه گذشته میلادی (5 آبان) وی را بازداشت کردند.

وی در جریان بازجویی اعتراف کرد که با سرویس اطلاعاتی دشمن اسرائیلی همکاری می‌کرد و همسر لبنانی او یا همان س.ش در این خصوص با او همکاری داشت در نتیجه نیروهای امنیتی لبنان دو روز بعد همسر او را نیز بازداشت کردند و در همین ارتباط یک سند ازدواج پیدا کردند که نشان می داد یک روحانی صیغه عقد را بین آنان جاری کرده بود، اما ازدواج آنان در اداره ثبت احوال لبنان ثبت نشده است.

مزدور سوری از اسرائیلی‌ها دستور می‌گرفت

بازجویی از این دو نشان داد که هر دو با هویت طرفی که برای آن جاسوسی می کردند یا همان طرف اسرائیلی، فعالیت داشتند به این معنی که رامز از اسرائیلی‌ها دستور می‌گرفت و آنچه می‌خواستند اجرا می‌کرد و در نهایت نتیجه کار را با استفاده از یک برنامه تماس و توسط آی‌پد به آنان اعلام می‌کرد.

این دو همچنین اعتراف کردند که مسئول جمع آوری اطلاعات در مورد «اسامه سعد» نماینده سابق مجلس و دبیرکل حزب مردمی ناصری و نیز شیخ «ماهر حمود» امام مسجد القدس و شیخ «صهیب حلبی» امام مسجد ابراهیم بودند.

و این همان کسی است که رامز و همسرش برای عقد به او مراجعه کرند اما هدف واقعی آنان از این کار جمع‌آوری اطلاعات و تهیه عکس بود.

بخش دیگری از ماموریت این دو از سوی اسرائیل جمع‌آوری اطلاعات در مورد کاروان سرلشکر «عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت لبنان و شخصیت‌های دیگری از حزب الله و نیز گردان‌های مقاومت بود.

در همین ارتباط رامز یک آپارتمان مسکونی در صیدا و در نزدیکی منزل حمود اجاره کرد تا راحت‌تر بتوند او را زیر نظر داشته باشد و جالب اینکه هشت تلفن همراه در اختیار داشت که مصادره شدند.

رامز همچنین در بازجویی ها اعتراف کرد واسطه اول بین او همسرش با اسرائیلی‌ها شخصی به نام «هانی.م» بود و اسرائیلی‌ها چندی پیش از او خواستند با هانی هماهنگی کرده و ترتیبی اتخاذ کند که بتواند او را وارد فلسطین کند اما پیش از عملی شدن این سفر بازداشت شد.

هانی روز جمعه سی ام ماه پیش میلادی (8 آبان)  بازداشت شده و منزل او واقع در شرق صیدا تخریب شده زیرا در نزدیکی نقطه مرزی مشترک با فلسطین اشغالی قرار داشت و برخی وسایل او نیز مصادره شد.

او ضمن اعتراف به اینکه هدایت رامز در راستای تحقق اهداف سرویس اطلاعاتی اسرائیل را برعهده داشت، مدعی شد که بعدها ارتباط او با رامز قطع شد.

این در حالی است که رامز در بازجویی‌ها گفت تماس‌های او با دشمن از یک منطقه در نزدیکی مرز صورت می‌گرفت و این همان جایی است که هانی در آنجا حضور داشت.

هانی همچنین ضمن اعتراف به اینکه پیش از سال 2000  بارها وارد خاک فلسطین اشغالی شده بود مدعی شد که هدف از این سفرها توریستی بود.

این کارمند یونیفل ابتدا با اطلاع از اینکه بازجویان در مورد عضویت او در گروه « شاهدان یهوه» تردید دارند، مدعی شد که تماس های او با برخی افراد در فلسطین اشغالی فقط به این دلیل بود که از اعضای این گروه بود.

در این ارتباط یک شخص فعال در این گروه و از اهالی شمال به دلیل ارتباط فراوان با هانی بازداشت شد اما ز آنجا که ثابت نشد وی با فعالیت جاسوسی هانی در ارتباط بوده، آزاد شد.

هانی همچنین گفت کسی که او را به کار گرفت به همسرش نزدیک بود و مزدوری است که به همراه نیروهای اشغالگر که در سال 2000 از جنوب لبنان عقب نشینی کردند، به فلسطین اشغالی گریخت.

وی همچنین مدعی شد بیش از یک سال است که در این رابطه به خدمت گرفته شده است اما ناظران بر جریان بازجویی او متقاعد شده اند که فعالیت جاسوسی او به احتمال زیاد به دهه نود قرن گذشته باز می‌گردد اما تحقیقات در این خصوص هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است زیرا از همان لحظه بازداشت این فرد مظنون به مصونیت خود اشراف داشته و به خوبی می‌داند که این وضعیت چندان طول نخواهد کشید.

عملا نیز به محض بازداشت او نیروهای سازمان ملل و تیم های قانونی او برای تماس با قاضی سمیر حمود دادستان کل و قاضی صقر صقر کمیسر دولت در دادگاه نظامی  بسیج شدند.

تیم قانونی یونیقل توافقنامه‌ای را که در سال 1996 با دولت لبنان امضا شده است ارائه و اعلام کرد به موجب آن کارکنان یونیفل مصونیت داشته و بدون موافقت فرماندهی این نیروها امکان بازداشت آنان وجود ندارد از همین رو از نهاد قضائی لبنان درخواست کردند که فرد بازداشت شده را تحویل دهد.

به این ترتیب قاضی به طور مستقیم تحت تاثیر این فشارها از امنیت کل لبنان خواست فرد مزبور را در بازداشت نگاه ندارد و فقط به شنیدن اعترفات او اکتفا کره و او را به یونفل تحویل دهد.

بنابراین تواق شد که این فرد مظنون تا تکمیل شدن تحقیقات و شنیده شدن اعترافات او از سوی بازجویان در بازداشت یونیفل باشد و به این ترتیب همان روز به یونیفل تحویل داده شد و پنج روز بعد یا همان چهارشنبه هفته گذشته با یک دستگاه خودروی یونیفل برای بازجویی به ساختمان امنیت کل لبنان منتقل شده و شب نیز به همین نیروها تحویل داده شد.

اکنون درخواست شده است که مصونیت این فرد مظنون سلب شود اما وی امیدوار است سازمان ملل مصونیت او را سلب نکند و به همین دلیل در برابر بازجویان مقاومت می‌کند و روشن است که این وضعیت بر روند تحقیق تاثیر منفی گذاشته است.

اما ناظران این پرونده در نهاد قضایی و امنیتی لبنان از نتیجه تحقیقات راضی به نظر می‌رسند زیرا از نظر آنان عملیات ترور خنثی شده است و به عقیده آنان اطلاعاتی که این شبکه جاسوسی جمع‌آوری کرده‌اند از نظر امنیتی  چیزی جز کارهای مقدماتی برای اجرای عملیات ترور نیست.

مسولان امنیتی و قضائی احتمال می دانند اشخاصی که این شبکه جاسوسی آنان را زیر نظر داشتند یعنی سعد و حمود و ابراهیم همان اشخاصی هستند که یک گروه وابسته به داعش که ماه گذشته شناسایی شدند، نیز آنان را زیر نظر داشتند، اما در تحقیقات چیزی که نشان دهنده ارتباط این دو گروه باشد، نیافتند.

به هر حال این نخستین عملیات نیروهای امنیتی لبنان در زمینه مبارزه با جاسوسی اسرائیل به شمار نمی‌آید اما نخستین عملیات در این سطح در چند سال اخیر است و در حالی است که توانایی و تجارب این نیروها در چهار سال گذشته افزایش یافته است به گونه‌ای که قابلیت این را پیدا کرده‌اند که در زمینه  امنیتی و سیاسی  و نیز مبارزه با تروریسم تکفیری نقش برجسته‌ای ایفا کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    همین بازرسی ها و نشست های دو جانبه میان دانشمندان ما و بازرسان آژانس میتونه پیش زمینه ترور قرار بگیره. متاسفانه برخی آگاهانه با تغییر کلمات بازجویی و جاسوسی را شفافیت داوطلبانه نام گذاری میکند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس