محمد مسلمی گفت: من خودم آذری‌زبانم، چطور می‌توانم به خودم و قومی که به آن تعلق دارم توهین کنم در حالی که از میان ما آذری‌ها شاعران بزرگ، شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی بسیاری به کشور معرفی شده اند.

 به گزارش مشرق، پخش یک آیتم تصویری در برنامه «فیتیله» روز جمعه گذشته از شبکه دوی سیما، در حالی رنجش خاطر برخی هموطنان آذری را به همراه داشت که رسانه ملی نیز با انتشار بیانیه‌ای نه‌تنها از آذری‌زبانان کشورمان دلجویی کرد که نسبت به توقف پخش این مجموعه تلویزیونی دستور داد.

عوامل این برنامه از کارگردان و بازیگر گرفته تا تهیه‌کننده نیز در گفت‌وگوهای جداگانه از این اشتباه اظهار تاسف کرده و بر سهوی بودن آن تاکید کرده‌اند. همه اینها در حالی است که توجه توام با احترام به اقوام و قومیت‌های ایرانی یک اصل پذیرفته شده در بین سیاستگذاران، مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی بوده و هست. این امر حتی در تولید برنامه‌‌هایی که جامعه هدف مخاطبان خود را کودکان و نوجوانان تعیین می‌کند، پررنگ می‌شود.

واکنش‌ها دردناک است

از نگاه محمد مسلمی، کارگردان برنامه فیتیله‌، مجموعه اقوام ایرانی در کنار هم سرزمین بزرگ ایران را شکل داده‌اند و در این برنامه همیشه ایران با همه اقوام، آیین‌ها و گویش‌ها دیده شده است. او درباره واکنش‌هایی که به برنامه روز جمعه نشان داده شد، به جام‌جم گفت: ما به عشق مردم زنده‌ایم و این واکنش‌ها بسیار دردناک است.

کارگردان برنامه فیتیله که خود آذری‌زبان است، درباره اجرای لهجه آذری در برنامه فیتیله گفت: بارها در این برنامه و حتی در سریال «عکاس‌خانه» لهجه آذری داشته‌‌ام و همیشه به ادبیات، فرهنگ و فهم مردمم ایمان داشته‌ام. من خودم آذری‌زبان هستم، چطور می‌توانم به خودم و قومی که به آن تعلق دارم توهین کنم در حالی که از میان ما آذری‌ها شاعران بزرگ، شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی بسیاری به کشور معرفی شده است.

به گفته این کارگردان، ممکن است در جریان 24 سال فعالیت هنری، اشتباهی رخ بدهد اما به این معنا نیست که جریان خاصی در پس آن نهفته باشد یا عموهای فیتیله‌‌ای ابزار کسانی شده باشند که به دنبال اهداف خاصی بوده‌اند. این کارگردان یادآوری کرد پدران و مادران زیادی وقتی کودک بوده‌اند به تماشای برنامه‌ عموهای فیتیله‌ای نشسته‌اند و امروز همراه بچه‌ها تماشاگر این برنامه هستند؛ همین‌طور بسیاری از آنها با اعتماد فرزندشان را پای این برنامه نشانده‌اند.

اشتباه را جبران می‌کنیم

مدیر شبکه دوی سیما گفت: همه اقدامات رسانه ملی در جهت تحکیم وحدت اقوام مختلف است و بر همین اساس اقدام هتل فیتیله‌ای را جبران می‌کنیم.

محمدرضا جعفری‌جلوه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، درباره اقدام برنامه هتل فیتیله‌ای که 15 آبان 94 روی آنتن رفت و سبب ناراحتی آذری‌زبانان شد، افزود: من از هموطنانی که با دیدن این قسمت از هتل فیتیله‌ای خاطرشان مکدر شد، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم بتوانیم برای کسانی که آزرده خاطر شده‌اند کاری کنیم کدورت‌ها رفع شود.

وی با بیان این که همه برنامه‌های صدا و سیما در عرصه‌های مختلف اقداماتی مکمل و جبرانی است، افزود: هدف ما تحکیم وحدت ملی و حفظ ارزش اقوام مختلف باتوجه به ویژگی‌هایشان است.

جعفری‌جلوه با اشاره به این که هیچ گاه نخواسته‌ایم قومی را زیرسوال ببریم و بدون شک برای جبران این کار هم اقداماتی خواهیم کرد، گفت: همه اقوام ایرانی مانند سرمایه‌های عظیمی هستند که باید آنها را حفظ کنیم.علیرضا آقایی، تهیه‌کننده فیتیله نیز در صفحه اینستاگرم خود، به منظور سخنانی را خطاب به مردم با هدف عذرخواهی منتشر کرد.

معرفی آیین‌ها و قومیت‌ها دغدغه فیتیله‌ای‌ها

«فیتیلــه» از جملــه برنامه‌های کودک‌محور است که سال‌های سال محبوب کودکان ایرانی بوده و اوقات فراغت‌شان را زیبا و پربار کرده است. مجریان این برنامه آن‌قدر در دل و دیده کودکان ایرانی برای خود جا باز کرده‌اند که ملقب شده‌اند به عموهای فیتیله‌ای؛ عموهای فیتیله‌ای‌ مهربانی که به شهرهای مختلف سفر می‌‌کنند تا شریک شادی و غم کودکان ایرانی باشند. فیتیله و عموهایش حالا به‌گونه‌ای سهوی ـ قطعا ـ خطایی کرده‌اند و نمایشی را جان بخشیده‌اند که گفتمان و حرکات شخصیت‌هایش شاید نوعی توهین قومیتی را به ذهن مخاطبان و بینندگان متبادر کند.

ویژه‌برنامه‌ نوروزی عموهای فیتیله‌ای در سال 1391 هر روز به یکی از آیین‌های نوروزی میان اقوام ایرانی پرداخت و «سفرنامه فیتیله‌ای» در 30 قسمت شهرهای مختلف کشور، آیین‌ها و گویش‌هایش را به کودکان معرفی کرد. در این سفرنامه نه‌تنها مردم شهرهای مختلف بلکه اقوام ایرانی از جمله ترکمن‌ها به همت عموهای فیتیله‌ای به بچه‌ها معرفی شد. تمام این اقدامات در کنار کارهای نیکویی همچون کمک به زلزله‌زدگان، عیادت از جانبازان، یاری ایتام و حتی گرفتن رضایت از شاکیان برای محکومین به اعدام می‌طلبد که منتقدان با مشاهده یک اشتباه سهوی بر موج سوار نشده و شمشیرها را از رو نبندند و اندک تساهل، تسامح و انصاف را هم چاشنی واکنش‌ها و برخوردهای خود کنند.

واکنش رسانه ملی به یک بی‌دقتی

رسانه ملی نیز با وجود سهوی بودن این خطا، بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان و به دور از هرگونه توجیه رسانه‌ای، برای رفع کوچک‌ترین ابهام و بدبینی هموطنان به موارد زیر تاکید کرد:

با وجود سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می‌شوند و این مساله تا آشکار شدن موضوع و ریشه‌های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد.

با وجود جایگاه مردمی این برنامه، به خاطر بی‌دقتی صورت گرفته، تا انجام شدن بررسی‌های لازم، پخش برنامه «فیتیله» فعلا متوقف می‌شود.

همچنین مدیر شبکه دو سیما، طی نامه‌هایی جداگانه‌، مدیر گروه کودک و نوجوان و مدیر پخش این شبکه را توبیخ و جانشین مدیر پخش و مسئول نظارت نهایی برنامه‌های شبکه را از مسئولیت خود برکنار کرد.

بدیهی است سازمان صداوسیما پس از بررسی دقیق این موضوع و رسیدن به نتایج نهایی، موارد را به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.

منبع: روزنامه جام‌جم

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • فسقلی ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 1
    توهین نکردن کلا برنامه جوریه که میخواد پیامهارو بصورت طنزوبانمک به بچه ها برسونه نه جدی وخشک. این سو تفاهم بخاطرسابقه جک های بدیه که متاسفانه عده ای بیشعورونادان رواج دادن و درگناه عواقبش سهیم اند.
  • محمود ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    1 0
    مشرق جون: آذری زبان نه ترک زبان. از چی میترسین هی آذری زبان میگین. نترسین ما مثل بعضی ها تجزیه طلب نیستیم
  • محمد ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    1 0
    اخه واقعا توهینی که کردین به این راحتی جبران میشه؟ اولین توهین می کنن بعد هم معذرت خواهی که تموم بشه اصلا کسی که به ذهنش رسیده چنین چیزی رو تلویزیون پخش کنه صلاحیت کار نداره
  • مهسا ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    1 0
    چی داری میگی جناب محمود.من نمیگم تجزیه طلبم اما آذری و ترک اینطور که نوشتی هم فرقی ندارند زبان ترکی و آذری هر کدوم برای خودش یه زبان مستقل نیست.بله از لحاظ آوا و لهجه و..کمی تفاوتشان باشد اما این دو هم همشاخه اند. منتشر کن مشرق لطفا
  • ابوفاضل ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    من وخانواده ام كس كارم اجدادم خونم خاكم اذزى زبان واذريست ،اقا ديكته نانوشته اشتباه نداره بلخره تو همه كارها اشتباهى پيش مياد مسئولين دقيق تحقيق كنن اگه قصدى توطعه اى تو كار نبوده توجيه بشن رسما عذرخواهى كردن قطعا قصدى توكار نبوده چند ساله اين بنده خداها بچه هاى ما رو سرگرم ميكنن ميخندونن ،همه خدمتشون رو به خاطر يك بار اشتباه زير پا له نكنيم انسان جايز الخطاست حساسيت ما درحفظ حرمت همه اقوام مون خوبه ولى بى انصافى نكنيم به قدر اندازه اشتباهشون مجازات كنيم ما قبل از ترك فارس لر بلوچ عرب بودن مريد اهل بيت هستيم دشمن قصد گرفتن اون نوكرى رو ازما داره تا ازري مليت وقوم پرستى اين بلادرو كه صاحبش اباصالح حضرت مهدى ميباشد ازما بگيرد
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    نفهمی که شاخ و دم نداره
  • ایرانی ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    به نظر بنده این عمل دوستان فیتیله با وجود سابقه فراوان در کارهای نمایشی و همچنین اصالتشان که در کارهای قبلی با آن شوخی کردند (لر بودن آقای فروتن و...) نشان دهنده بی دقتی در رعایت کردن مرز بین شوخی و طنز با هجو و مسخره است که باعث این سوتفاهم ها می شود و خارج شدن از اعتدال است آن هم در زمانی که همه از حساسیت های هم خبر داریم و البته برادران و خواهران آذری زبان حق دارند ناراحت شوند کافیست هر کدام خود را جای آنها بگذاریم هر چقدر هم که بلند نظر باشیم باز هم در بخشهایی از این برنامه به شعورمان توهین می شود اصلاً چه ضرورتی دارد پای قومیت ها را به برنامه های آموزشی بکشانیم و شوخی هایی بکنیم که بچه ها چندان درکی از آن ندارند و احتمالاً سازندگان بیشتر می خواهند بزرگتر ها هم کنار بچه ها برنامه شان را ببینند؟!! و مگر نه این است که بسیاری از حرفهای جدی را چه در یک اثر هنری و چه در حرفهای روزمره در غالب طنز می گوییم خواه نقد خواه فحش و توهین؟!! کار هنری در هر سن و سال و هر سطح و جنسی خواه جدی یا طنز و غیره شوخی بردار نیست و نیاز به دقت فراوان دارد حتی اگر باسابقه هم باشی مسئولیتت بیشتر می شود. با تشکر.
  • مهمان ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    خیلی بچهگانه بود
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    شماها عقده ی فوتبال در دلتون مونده بود عزززززززززززززززززززیزم برو ببین باهو براتون چی گفته بعد منتظر نتانیاهو هم باش تشویقتون کنه وقتی میگی ایرانیم یعنی دل کشور دشمن رو شاد نکنی.
  • مریم ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    ببخشید کسی میتونه ترجمه این توهین رو که کردن به ما هم بگه؟ ؟؟؟خیلی کنجکاوم بدونم مگه چی گفتن
  • داوود ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    بعد ازاین همه خنده که به لبهامون آوردن واقعا که حقشون نیست این طوری محکومشون کنیم.....
  • يك ترك از اروميه ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    به خدا قسم ما اول مسلمان، بعد ايراني و بعد از اون ترك يا آذري هستيم. من كاملاً معتقدم كه به ما توهين شده و حق اعتراض داريم ولي اين جدايي طلبان از ما نيستند. نفرين بر هر ن‍ژاد پرست چه از نوع فارس زبانش، چه از نوع ترك زبانش و چه از نوع عرب و ...
  • حمید ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    من یک ایرانی فارس هستم.برای من همه اقوام یکسان هتند و قابل احترام.متاسفانه بعضی ها تعصب کورکورانه دارند.اینهمه برنامه و فیلم و سریال کمدی ایرانی در صدا و سیما در طول سال پخش میشه همه به زبان فارسی و فارسهای بنده خدا نقش همه چیز و کس را بازی میکنند تا حالا یک نفر نگفته به فارسها توهین کردید ولی یک بار که .....متاسفم
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    ضمن احترام به کلیه اقوام ایرانی اینجانب آذری زبان هستم در ارتباط با قضیه مذکور و اتفاقات اخیر مواردی را باستحضار میرسانم. 1- در همین سایت نظرات اشخاص پس از بررسی درج میشود چطور کسانی که میگویند موضوع سهوی بوده در رسانه ملی که در سراسر ایران پخش میشود را توجیه می کنند؟ 2-کسانی که از عملکرد فتیله ای ها در طی سالیان اخیر دفاع می کنند فکر میکنند با تعلیق این برنامه، عملکرد سالیان متمادی آنها زیر سوال میرود . در صورتیکه هرگز اینطور نبوده و نیست .نتیجه عملکرد انسان ها به وضعیت حال آنها بستگی دارد . بنظر شما آدمی که پیشینه بسیار خوبی داشته در زمان حال یک انسانی را بکشد چکار باید کرد؟ حال آنکه این برنامه باعث ریخته شدن آبروی یک قومیت گردیده است؟ 3- خیلی از افراد این قضیه را با رفتار هموطنان شمالی مقایسه کرده و می گویند در سریال پایتخت علیرغم شوخی با هموطنان شمالی ، آنها مخالفتی با این قضیه نکردند. جواب این سوال اینست که فرق است بین بی احترامی ، مسخره کردن و شوخی .در این قضیه بی احترامی صورت گرفته از افراد مسئول درخواست دارم به اندازه جرمی که این گروه مرتکب شده اند با آنان رفتار شود نه بیشتر و نه کمتر از آن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس