کد خبر 492749
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳

تهيه گذرنامه اولين گام پس از تصميم گرفتن براي انجام پياده‌روي اربعين است. اقدامي كه امسال با جديت پيگيري مي‌شود و مسئولان ايراني و عراقي تأكيد كرده‌اند به هيچ عنوان اجازه خروج از كشور بدون داشتن گذرنامه را نمي‌دهند.

به گزارش مشرق، برنامه‌ريزي درست و انجام دقيق مقدمات سفر، قدر مسلم موجب تحقق سفري مطلوب مي‌شود. در اين ميان سفرهايي كه جنبه زيارتي و معنوي دارند، با توجه به اينكه فرصتي بي‌بديل در زندگي فرد مسلمان محسوب مي‌شوند، بايد با دقت بيشتري برنامه‌ريزي شوند تا حض معنوي كامل به همراه داشته باشند.

براي داشتن چنين برنامه‌ريزي بايد با افراد باتجربه مشورت و قبل از سفر با مقدمات آن آشنا شد. با همين هدف طي هفته جاري مهم‌ترين اطلاعاتي كه بايد در خصوص سفر اربعين داشت را براي علاقه‌مندان به اين سفر ارائه مي‌كنيم.

تهيه گذرنامه:
براي سفر به عتبات عاليات در ايام اربعين حسيني همانند هر سفر خارجي ديگر، نياز به همراه داشتن گذرنامه است. از اين رو، همه مشتاقان اين سفر قبل از هر اقدامي لازم است نسبت به دريافت گذرنامه معتبر از مراجع قانوني اقدام كنند.

چند توصيه:
1- لطفا تا پيش از رسيدن ايام اربعين نسبت به دريافت گذرنامه از طريق دفاتر پليس + 10 اقدام كنيد تا با كمبود وقت و ازدحام در ايام اربعين مواجه نشويد.
2- گذرنامه بايد حداقل چهار ماه از تاريخ خروج، اعتبار داشته باشد. بديهي است چنانچه اعتبار آن كمتر از اين ميزان باشد، از خروج شما جلوگيري خواهد شد. بنابراين بايد نسبت به تمديد آن اقدام شود.

تهيه رواديد(ويزا):
در اين سفر علاوه بر گذرنامه، ويزا نيز بايد اخذ شود. ويزا عبارت است از مجوز عبور از مرز كه توسط سفارت و كنسولگري عراق و يا نمايندگي‌هاي آن صادر مي‌شود. براي تهيه ويزا از دفاتر زيارتي و ساير مراكز قانوني معرفي شده اقدام شود. زائري كه با ويزاي صادر شده از مرز عبور مي‌كند، حداكثر يك ماه مي‌تواند در عراق بماند و بعد از آن اقامت وي غير قانوني محسوب شده و در صورت عدم تمديد بازداشت خواهد شد.

مجوز خروج:
يكي ديگر از اقدامات جهت سفر به عراق دريافت مجوز خروج است. اين مجوز مخصوص افرادي است كه بنابه دلايلي حتي با داشتن ويزا و گذرنامه، نمي‌توانند از كشور خارج شوند.
برخي از افرادي كه به اين مجوز نياز دارند عبارتند از:
- سربازان وظيفه و كساني كه در سن مشموليت خدمت سربازي قرار دارند، اين دسته بايد مجوز لازم را از سازمان نظام وظيفه بگيرند.
- نظاميان
- طلاب حوزه‌هاي علميه
- دانشجوياني كه خدمت سربازي انجام نداده‌اند
- مشمولين خدمت سربازي
- كساني كه به دلايلي ممنوع الخروج هستند مانند بدهكاران مالياتي
در حال حاضر سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir از سوي سازمان حج و زيارت براي ارائه اطلاعات و درخواست ويزا اعلام و به علاقه‌مندان سفر پياده‌روي اربعين توصيه شده است كه به صورت گروهي و يا فردي اطلاعات خود را در اين سامانه ثبت‌كنند.
همچنين دولت عراق اعلام كرده است در 11 نقطه از كشور مكان‌هايي را براي تسهيل در صدور ويزا براي زائران اربعين در نظر خواهد گرفت.

منبع: ايكنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    عوارض خروج یادتون رفت!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس