کد خبر 492713
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

ما می خواهیم برای ایرانی كاركنیم كه میانه رو باشد و ناسیونالیست های مخالف مذهب تسلط بیشتری در اداره مملكت داشته باشند. در ضمن تا قبل از استقرار دولت جدید، ما می توانیم طریق نفوذ در ایران را امتحان كنیم.

به گزارش مشرق، «جوانهای عزیز! اسناد درس آموز لانه جاسوسی را بگیرید و بخوانید...دانشجویانی كه آنجا را گرفتند و فهمیدند كه لانه جاسوسی است با زحمت زیاد آن را استحصال كردند...اینها نشان می‌دهد كه امریكایی‌ها در هنگام اوج نهضت و پیروزی انقلاب دائم درحال توطئه علیه جمهوری اسلامی بوده اند؛ آمریكا این است.» این بخشی از توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت 13 آبان سالروز تسخیر سفارت آمریكا(لانه جاسوسی) است. بر همین اساس مركز اسناد انقلاب اسلامی از این پس به صورت روزانه، اقدام به انتشار اسناد استحصال شده از سفارت آمریكا می‌كند.

سند سری زیر پرده از نگاه ویژه و امید آمریكا  به دولت موقت بر می دارد كه متن كامل و دقیق سند بصورت ذیل است:

سیاست آمریكا در قبال دولت موقت

 دولت آمریكا روابط تازه ای را بر اساس ضوابط دولت موقت برقرار كرده كه مثل گذشته استوار و  محكم٬ نیست ولی دوستانه و همكاری طلبانه است؛ مادامی كه دولت موقت به اهمیت روابط با آمریكا پی  برده است. ( از تحلیل نقش آمریكا در ایران از استمپل به وزارت امور خارجه آمریكا(

با توجه به احتیاج ایران به قطعات یدكی و احتیاط سوءظن ایران در ایران در مورد سپرده های  فروشهای نظامی آمریكا ما باید مسئولانه عمل كرده و بازرگان راقدرت بدهیم و مطمئن باشیم كه درآینده  در ارتش دوستانی خواهیم داشت كه می توانند معضلات سیاسی مملكت را راهگشا باشند. ( از ساندرز به  نیوسام شهریور 58 سرّی(

ما آماده ایم كه قدمها را فراتر نهیم اگر ایران مایل باشد. ما آمادگی داریم كه ایران هر چه بخواهد  همكاری كنیم؛ برای مثال تبادلات خبری  توسعه كشاورزی كنترل مواد مخدر٬ به وجود آوردن كار و  استخدام آنها  مدیریت منافع نفتی.  حتی ما به باقی ماندن سایت های خبری برای تحقیقات سالت ( Salt) و سودی كه این موضوع برای صلح جهانی دارد علاقمند هستیم و دریك موقعیت مناسب، آماده هستیم كه در این مورد با ایرانی‌ها بحث  كرده و اجازه دهیم كه ایرانیها سایت‌ها را اداره كنند. ما امیدواریم كه ایران این حركات را حركات خالصانه ای تلقی كند. ( نامه ای از هنری پرشت به لینگن واشنگتن 13B.D.C سپتامبر 1979)

چگونه می توانیم مانع بحث و مشاجره بین ایران و كمپانیهای خصوصی شویم؟

 ایران شروع به پرداخت بعضی از صورتحسابها كرده است و بعضی ازقراردادها را دوباره به كار گرفته، مثل قرارداد 50 میلیون دلاری گندم٬ پروژه پالایشگاه اصفهان و همچنین 20 میلیون دلار به  ای ام سی پرداخت شده، برای شروع بهره‌برداری از ماشین های جیپ همچنین جی تی ای و با شركت هلی كوپترسازی بل در حال گفت و گو است.

 توصیه: به اتاق بازرگانی خصوصی ایران آمریكا توصیه شود كه درجهت حل مسئله به ما كمك كند و باید یك هیئت تبلیغی فعال برای این موضوع به تهران فرستاد.

به شركتهای آمریكایی اطمینان می دهیم كه كمك ما به آنها فقط در رابطه با ایرانیان است و موفقیت خود ماست كه شروع می شود. ( از ساندرز به نیوسام شهریور 58)

آیا ما باید فعالیتهای سیستمهای خبری خود راتوسعه دهیم؟ ما اطلاعات كمی درباره گروههاداریم و  گروههای كمی به نظر می رسند كه دارای یك پیوستگی و قدرت باشند. ما احتیاج داریم كه در این باره بیشتر بدانیم. یك افسر مفسر سیاسی سیا  خبرهای مختصرِ خوبی به بازرگان، یزدی، امیر انتظام در روز 21 اوت داد. ایرانیها بیشتر علاقه مندند كه در مورد اوضاع عراق،  فلسطین، افغانستان و خطری  كه شوروی برای دولت موقت دارد مطالبی بدانند. آنها تقاضا كردند كه این گزارش مختصر تا دو ماه دیگر تكرار شود و دوباره داده شود. ما باید به ادامه تبادلات اطلاعاتی خود با ایرانیان ادامه دهیم. زمانی كه این  تبادلات عملی شد جستجو را برای به كار گرفتن افسران نظامی ایران برای داخل شدن در یك امتحان از  تهدید نظامی آغاز كنید. ( سند فوق(

در این موقع حساس هیچ دولتی قادر نیست كه حكومت ایران را سرنگون كند ٬ پس باید از در  مسالمت آمیز با ایران درآمد و به گسترش كارهای عملی كمك نمود. ( از تحلیل قوه ابتكار سیاسی شماره- 20313  مهر 58)

جلب اعتماد رژیم در جهت كاهش عكس العملها كه در آینده به نوبه خود در ثبات مؤثر خواهد بود.

 در ماههای اخیر آمریكا قدمهای محدودی برای یك روابط جدید برداشته است: واگذاری قطعات یدكی لوله های نفتی٬ شروع مجدد خرید قطعات یدكی از طریق ایرانیان٬ فروش نفت چراغ و نفت گرم كننده، هماهنگ كردن كوشش اداره ایالتی برای حل مشكلات تجاری.

كوشش صبورانه ای برای بستن برنامه خریدهای ارتشی ایران در وضعی كه نشانگر حمایت ایران و  نقطه نظر آمریكا باشد٬ می شود. ما باید به موقعیتهایی كه باعث تحكیم روابط و اعتبارات ما بادولت موقت  می شود جواب مثبت بدهیم ولی نباید زیاد خود را جلو بیندازیم.( سند فوق(

 ***

طرح كلی سیاست آمریكا در قبال دولت موقت و انقلاب ٬ طی دو برنامه كوتاه مدت و بلند مدت  برنامه ریزی شده است.

 سیاست كوتاه مدت:

 درمدت زمان كوتاه (تا قبل ازتشكیلات یك دولت جدید) مامی‌خواهیم تمام مسایل گذشته حل شود  و از بیان هر گونه بحث و مجادله دوری شود. در طول این ماهها ما اساس معامله با دولت جدیدی كه  امیدواریم دارای قدرت مؤثر بیشتری باشد طرح ریزی كنیم.

 برنامه بلندمدت:

ما می خواهیم برای ایرانی كاركنیم كه میانه رو باشد و ناسیونالیست های مخالف مذهب تسلط بیشتری در اداره مملكت داشته باشند. در ضمن تا قبل از استقرار دولت جدید، ما می توانیم طریق نفوذ در ایران را  امتحان كنیم. بایستی یك موقعیت توأم با اطمینان و احترام در ایران رواج دهیم ٬ ما معتقدیم كه بایستی  حالا شروع به رفع مسایل دو طرف بكنیم و پیشنهادهای زیر را ارائه می دهیم:

.1 فرستادن سفیری به ایران: بازرگان و همكارانش امیدوارند ما بدون معطلی یك فرد غمخوار و دلسوز به  انقلاب ایران را انتخاب كنیم.

 .2  تماس با امام.

 .3  روابط نظامی را توسعه دهیم.

 .4  جلوگیری از بحث و مجادله بین دولت ایران و كمپانی های آمریكایی

 .5  چگونه می توانیم دستگاههای خبری پایگاههایمان را به كار اندازیم؟

 .6  چگونه می توانیم از ادامه تهیه نفت در ایران مطمئن شویم؟

 .7  توسعه كارهای كنسولگری و ویرانی.

 .8  توسعه فعالیتهای خبری و اطلاعاتی.

 .9  چگونگی فعالیتهای حقوق بشر

 .10  تصحیح نظر و اعمال ایرانیان راجع به آمریكا

 هر دولتی كه در ایران بر سر كار بیاید٬ چه طرفدار شوروی و چه طرفدار سرمایه داری٬ مایل خواهد  بود كه دسترسی به تكنولوژی آمریكا و مقداری كمكهای نظامی و مواد غذایی داشته باشد. بدون احترام به  آمریكا این موارد جزئی در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت، بنابراین باید دولت موقت و خمینی را در این  جریان كه این سیاست ایران برای ما غیرقابل قبول است قرار دهیم. ( از ساندرز به نیوسام شهریور 58)  دولت قبول نموده كه روابط دوجانبه براساس احترام متقابل با ماداشته باشد، ولی هنوز درسطح عموم  مطرح نگردیده (از نامه لینگن به وزارت امور خارجه 29 مرداد 58)

 

خطوط اصلی سیاست آمریكا در مورد دولت موقت را می‌توان به شرح ذیل تبیین كرد:


 1.  با توجه به عدم توانایی در سرنگون كردن دولت و حكومت راه مسالمت را برگزیده اند.


2. رفع سوءظن هانسبت به آمریكا وایجادتفاهم وحسن نیت  كمك ومساعدت وغمخواری برای ایران.


3. دولت موقت به اهمیت روابط با آمریكا واقف است و این زیر بنای سیاست آمریكا و زمینه سیاست اوست.


4. تكیه آمریكا برروی میانه روی دولت موقت وانتخاب دولت موقت به جای جریان خمینی كه سرسخت و ضد آمریكایی است؛ برای اجرای سیاستهای خود.


5. همكاری در جهت تحكیم دولت موقت به عنوان یك نهاد در مقابل دیگر جریانات ضد آمریكا.


6. همكاری اقتصادی  اطلاعاتی  نظامی  سیاسی  برای قدم جلو گذاشتن و نفوذ در اقتصاد و سیاست ایران وخوشبین كردن دولت موقت به كمك آمریكا ٬ نسبت به انقلاب اسلامی ورفع سوءظن ها و وابسته كردن دوباره دولت موقت به كمكهای حساس آمریكا نظیر دادن اطلاعات مهم سیاسی.

7. آمریكا می خواهد تا قبل از تعیین رئیس جمهور و حكومت رسمی كشور با استفاده از دولت موقت در ارگانها نفوذ كرده و عملیات سیاسی و نفوذ خود را امتحان كند.


8. در حقیقت سیاست آمریكا در مورد دولت موقت برنامه ریزی حركات آینده آمریكا است. نفوذ و استفاده از عناصر خود در ارتش  رفع اختلاف با كمپانیهای غارتگر بین المللی با امید منافع سرشار در آینده. ریسك در مورددادن قطعات یدكی و معاملات كم سود ودادن اطلاعات جاسوسی مهم به دولت موقت٬ برای جا باز نمودن و وابسته كردن ماشین نظامی اطلاعاتی و اقتصادی به آمریكا در آینده ای نزدیك.

 

9. استفاده از شیوه های فرهنگی آی سی آ در جهت افكار عمومی و با استفاده از كارهای فرهنگی، علمی و...و حقوق بشرآمریكایی برای رفع جوضد آمریكا درانقلاب ومردم و رهبران مذهبی انقلاب.

10. برنامه ریزیهای مختلف ٬ برای شكست انقلاب در آینده به وسیله انواع واقسام شیوه ها كه در اصل درصورت نرم نشدن انقلاب به سوی آمریكابتوانداز آن استفاده كند. درحقیقت این سیاست اصلی آمریكا است ٬ منتهی به خاطر مساعد بودن شرایط كه عمدتاً به آمریكاتحمیل شده است. و موقتاً راه مسالمت را برگزیده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس