کد خبر 492678
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

مرتضي سرمدي،‌ محمود محمدي، حميدرضا آصفي، سيدمحمدعلي حسيني، حسن قشقاوي، رامين مهمان‌پرست، سيدعباس عراقچي و مرضيه افخم پيش از اين سخنگوي دستگاه ديپلماسي بودند و از امروز جابرانصاري در تريبون سخنگويي به تبيين مواضع اين دستگاه مي‌پردازد.

به گزارش مشرق، پس از آنکه خبر انتصاب مرضيه افخم هشتمين سخنگوي وزارت خارجه به عنوان سفير جديد ايران در مالزي و اولين سفير زن جمهوري اسلامي منتشر شد، گزينه‌هاي متعددي در خصوص جايگزين افخم مطرح شد، در اين مدت اخباري منتشر شد از جمله اينکه سيد محمدعلي حسيني سخنگوي اسبق وزارت خارجه مشاور وزير و معاون ديپلماسي رسانه‌اي مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت خارجه قرار است عهده‌دار اين سمت شود که بعداً اين خبر تکذيب شد، بعد از آن خبر تعيين محمدحسن شيخ الاسلامي رئيس دانشکده وزارت امور خارجه براي تصدي اين سمت بر سر زبان‌ها افتاد و حتي عنوان شد که سيد کاظم سجادپور سفير اسبق ايران در ژنو و مشاور وزير خارجه نيز يکي از گزينه‌هاست که هيچ يک از اين اخبار تأييد نشد.

روز چهارشنبه ششم آبان ماه بود که از حسين جابرانصاري مديرکل خاورميانه عربي و شمال آفريقاي وزارت خارجه به عنوان ديگر گزينه تصدي اين سمت نام برده شد و چهارشنبه شب يک مقام مسئول در وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس انتصاب جابرانصاري به عنوان نهمين سخنگوي دستگاه ديپلماسي را تأييد کرد.

امروز (يکشنبه) مراسم توديع و معارفه مرضيه افخم و حسين جابرانصاري سخنگويان سابق و جديد وزارت خارجه است و جابرانصاري از امروز عهده‌دار اين سمت مي‌شود و مرضيه افخم تا چند هفته ديگر راهي کوالالامپور مي‌شود تا به عنوان اولين سفير زن جمهوري اسلامي ايران مشغول فعاليت شود و جابرانصاري نيز از اين پس در جلوي تريبون سخنگويي به تشريح مواضع دستگاه سياست خارجي خواهد پرداخت.

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پيش از اين نيز شاهد حضور سخنگوياني بوده چون مرتضي سرمدي،‌ محمود محمدي، حميدرضا آصفي، سيد محمدعلي حسيني، حسن قشقاوي، رامين مهمان‌پرست و سيد عباس عراقچي.

سرمدي اولين سخنگوي دستگاه ديپلماسي

مرتضي سرمدي اولين سخنگوي دستگاه ديپلماسي بود و پس از آن محمود محمدي در دوران علي اکبر ولايتي و مدتي نيز در ابتداي دوران وزارت خارجه سيد کمال خرازي در اين سمت ايفاي وظيفه کرد. سرمدي در حال حاضر قائم مقام وزارت خارجه است.

مرتضي سرمدي نخستين سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بود که تا سال 1370 اين سمت را برعهده داشت. وي پس از آن معاون اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه و همچنين سفير ايران در لندن شد.

محمود محمدي دومين سخنگو

دومين سخنگوي دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران محمود محمدي بود.


او در سال‌هاي 1370 -1377 مشاور وزير و سخنگوي وزارت امور خارجه بود.

محمدي که دارنده مدرک دکترا در رشته سياست بين‌الملل از دانشگاه شرق شناسي ناپل ايتالياست، طي سال‌هاي 1388-1387 مشاور وزير امور خارجه بوده و در دوره هفتم نمايندگي آباده در مجلس شوراي اسلامي را عهده‌دار بود و پس از آن هم به عنوان سفير ايران در الجزاير راهي الجزيره شد. وي در طي سال‌هاي 1382-1378 نيز عهده‌دار سفارت ايران در تونس بوده است.

حميدرضا آصفي سومين سخنگو

حميدرضا آصفي به مدت هشت سال در دوران وزارت سيد کمال خرازي و اوايل دوران وزارت منوچهر متکي عهده‌دار اين سمت بود.

متولد 1331 تهران و دارنده مدرک دکتراي شيمي و از 1377 تا 19 شهريور 1385 سخنگوي دستگاه ديپلماسي دولت‌هاي خاتمي و احمدي‌نژاد بود و به گفته خودش با سخنگويي زندگي کرده است.


آصفي در ابتدا استاد دانشگاه بود و مدتي در خبرگزاري جمهوري اسلامي و سپس به عنوان معاون صدا و سيما فعاليت کرد و به پيشنهاد علي‌اکبر ولايتي وزير خارجه آن زمان و در اوايل 1363 وارد وزارت خارجه شد و هشت سال به عنوان اولين و آخرين سفير ايران عهده‌دار سفارت جمهوري اسلامي در آلمان شرقي بود، بعد از اتمام دوره سفارت به مدت 4 سال مديرکل آمريکا و سپس مديرکل غرب اروپا بود و سپس به مدت پنج سال (72 -1377) به عنوان سفير ايران در فرانسه فعاليت کرد.

آصفي بعد از هشت سال سخنگويي وزارت خارجه، مدتي معاون کنسولي و پارلماني وزارت خارجه بود و پس از آن عهده‌دار سفارت ايران در ابوظبي شد و اکنون در دفتر کارش به نوشتن خاطرات اين سال‌ها مشغول است.

و اما چهارمين سخنگوي دستگاه ديپلماسي سيد محمدعلي حسيني

پس از آصفي سيد محمدعلي حسيني حدود دو سال ( 19 شهريور‌ 1385 تا تيرماه 1387) در پشت تريبون سخنگويي به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي‌داد و مواضع دستگاه سياست خارجي را تشريح مي‌کرد.

حسيني که داراي مدرک کارشناسي علوم پايه از دانشگاه بنگلور هندوستان و همچنين کارشناسي فقه و مباني حقوق اسلامي و دانشجوي کارشناسي ارشد همين رشته است، سوابقي چون پژوهشگر مرکز تحقيقات صنايع دفاع، کارشناس سياسي نهاد رياست جمهوري، معاون اداره امور نمايندگي‌هاي خارجي، کاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در اردن و همچنين در سوريه، معاون اداره اول خاورميانه عربي و شمال آفريقا، معاون کميته اقتصادي لبنان، دبير شوراي مشاورين وزير، کاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در ازبکستان، مديرکل ارزيابي و نظارت، سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه و معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه و سفير ايران در رم را در کارنامه 25 سال فعاليتش دارد.

پس از حسيني نوبت به حسن قشقاوي رسيد و پنجمين سخنگوي دستگاه ديپلماسي نيز به مدت يک سال و هفت ماه عهده‌دار اين سمت بود.

قشقاوي که فارغ التحصيل حقوق از دانشگاه شهيد بهشتي است دوره سطح حوزه علميه قم را نيز گذرانده و پيش از تصدي سخنگويي وزارت خارجه به مدت چهار سال 1387-1383 سفير جمهوري اسلامي ايران در سوئد و سفير آکروديته در لتوني بوده است. وي در سال‌هاي 1379-1375 نيز به عنوان سفير ايران در قزاقستان فعاليت کرده است.

حسن قشقاوي همچنين به مدت هشت سال (دوره چهارم و ششم) نماينده مردم شهريار و رباط کريم بود. وي همچنين مشاور وزير امور خارجه و کارشناس سياسي اداره کل غرب اروپا نيز بوده است.

قشقاوي 31 تيرماه 87 به عنوان سخنگو و دستيار ويژه وزير امور خارجه معرفي و 20 مهر 1388 اين سمت را به رامين مهمان‌پرست واگذار کرد و خود عهده‌دار معاونت کنسولي، مجلس و امور ايرانيان خارج از کشور وزارت امور خارجه شد و تاکنون نيز عهده‌دار اين سمت است.

رامين مهمان‌پرست ششمين سخنگو

مهمان‌پرست فارغ‌التحصيل مهندسي نرم افزار از دانشگاه صنعتي شريف و کارشناسي ارشد مديريت دولتي است، پيش از اينکه به عنوان ششمين سخنگوي دستگاه ديپلماسي عهده‌دار اين سمت شود، سفير جمهوري اسلامي ايران در قزاقستان، معاون مديرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماينده وزارت امور خارجه در امور مدارس خارج از کشور، سفير ايران در تايلند، رئيس مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه بوده است.

پس از آنکه مهمان‌پرست در پي ثبت‌نام در يازدهمين دور انتخابات رياست جمهوري از سخنگويي استعفا داد، سيد عباس عراقچي معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه 21 ارديبهشت ماه 1392 با حفظ سمت معاونت، عهده‌دار سخنگويي نيز شد. مهمان‌پرست در حال حاضر سفير ايران در لهستان (ورشو) است.

هفتمين سخنگوي دستگاه ديپلماسي

سيد عباس عراقچي که آذر 1390 پس از بازگشت از ماموريت توکيو به معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه منصوب شده بود، به عنوان معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه، رئيس دانشکده روابط بين‌الملل، رئيس اداره اول اروپاي غربي، سفير ايران در هلسينکي و سفير آکرديته در استوني، مديرکل دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي، معاون پژوهشي دفتر مطالعات، رئيس مرکز مطالعات خليج فارس دفتر مطالعات، سرپرست نمايندگي ايران در سازمان کنفرانس اسلامي و معاون اداره مجامع اسلامي، منطقه‌اي و غيرمتعهدها در طي سال‌هاي گذشته فعاليت کرده است.

او همچنين در دوران دبيري شوراي عالي امنيت ملي علي لاريجاني و سعيد جليلي در تيم مذاکره کننده حضور داشته است و در حال حاضر عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي و معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه است.

و در نهايت مرضيه افخم هشتمين و اولين زن سخنگوي وزارت امور خارجه

افخم در دوران وزرات علي‌اکبر ولايتي معاون اداره اطلاعات و انتشارات و در دوران وزارت سيد کمال خرازي مديرکل اطلاعات و مطبوعات و در دوره وزارت علي‌اکبر صالحي مديرکل ديپلماسي عمومي اين وزارتخانه بوده و قرار است به عنوان سفير ايران در مالزي و اولين سفير زن جمهوري اسلامي راهي محل ماموريت شود.

جابرانصاري نهمين سخنگو

نهمين سخنگوي دستگاه ديپلماسي و رئيس مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت خارجه نيز حسين جابر انصاري مديرکل خاورميانه عربي و شمال آفريقاي وزارت خارجه است. وي پيش از اين سفير ايران در ليبي و همچنين رئيس مرکز مطالعات خاورميانه و خليج فارس دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه نيز بوده است.

جابرانصاري که مدرک کارشناسي خود را از دانشکده روابط بين‌الملل وزارت خارجه و کارشناسي ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

وي همچنين به عنوان کارشناس در سفارت ايران در دمشق فعاليت کرده است. جابرانصاري همچنين دستيار معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه بوده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس