کد خبر 492590
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱

تایوان اعلام کرد که در چارچوب همکاریهای تسلیحاتی با آمریکا و در راستای افزایش توان نظامی دریایی خود در منطقه، قصد خرید بالگردهای ضد زیردریایی از این کشور را دارد.

به گزارش مشرق، همکاریهای نظامی تایوان و آمریکا بر اساس پیمان سال های 1970 صورت می گیرد که چین به شدت با آن مخالف است.

چین حتی بارها به آمریکا هشدار داده است که بر اساس بیانیه های مشترک دو کشور، از انجام این معاملات با تایوان خودداری کند.

انتشار خبر خرید بالگردهای پیشرفته زیر دریایی مدل MH-60R از آمریکا در حالی منتشر می شود که مسوولان این منطقه جدا شده از چین، از برنامه ویژه خود برای خرید هواپیماهای مخصوص گشت دریایی موسوم به «لاکهید پی -3» خبر داده بودند.

شبکه خبری فونیکس چین روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که بالگردهای زیردریایی که تایوان قصد خرید آن را دارد، چند منظوره است و توانایی های زیادی در مقابله با انواع زیردریایی ها از جمله زیردریایی های اتمی دارد.

گزارش حاکیست که «شیائو وی مین» فرمانده ستاد مشترک نیروی دریایی ارتش تایوان درخواست رسمی این جزیره برای خرید این بالگردها را تقدیم مقامات پنتاگون کرده است.

منابع خبری تایوان نیز نوشته اند نیروی دریایی این کشور در پی آن است تا بالگردهای آمریکایی MH-60R را جایگزین نسل قدیمی بالگردهای این نیرو نمایند.

براساس گزارش ها، قرار است تایوان 8 تا 10 فروند از این بالگردها را خریداری کند که وزارت دفاع آمریکا میزان تقریبی هزینه این خرید را بین 700 تا 800 میلیون دلار ارزیابی کرده است.

این بالگرد به منظور اجرای ماموریتهای گوناگون و برد بلند در نظر گرفته شده و به سامانه هایی نظیر سامانه ضد زیر دریایی (ASW)، سامانه ضد تهدیدات سطحی (ASuW)، سامانه جستجو و نجات SAR، سیستم پشتیبانی آتش دریایی NGFS و رله مخابراتی مجهز است.

آمریکا در بیش از سه دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به جزیره تایوان بوده است که چین این جزیره را بخشی از قلمرو خود می داند.

برنامه تایوان برای خرید بالگردهای ضد زیردریایی در حالی علنی شده که حضور زیردریایی های چینی که بعضا به موشک های اتمی مجهز هستند در آبهای جنوبی این کشور همواره به عنوان یکی از اهرم های فشار پکن در این حوزه مورد توجه کارشناسان و کشورهای این منطقه قرار داشته است.

تایوان بالگرد ضد زیردریایی می خرد+عکس

تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند، اما پکن این جزیره را بخشی از خاک کشور چین می داند و مایل است که در تایوان بعد از پیوستن به سرزمین مادری نیز، الگوی یک کشور و دو نظام را همچون هنگ کنگ و جزیره ماکائو پیاده کند.

تایوان چندی قبل نیز به منظور نشان دادن توانایی های نظامی خود بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) ساخت خود را با قابلیت توانایی نظامی و دفاعی و کشتی 500 تنی حاوی 16 موشک فوق پیشرفته از جمله هشت فروند موشک مافوق صوت را رونمایی کرده بود.

وزارت دفاع تایوان می گوید که دستکم 1500 موشک کروز و بالستیک از خاک چین به سوی تایوان نشانه رفته است و افزایش توانایی نظامی این منطقه از هر حیث ضروری است.

تایوان پیشتر و در ماه ژانویه سال 2013، سری اول موشک های ضد کشتی «هارپون» آمریکا را برای تقویت قابلیت های زیردریایی های خود تحویل گرفت.

تایوان این موشک ها را در قالب طرح خرید تسلیحات از آمریکا به ارزش 6.5 میلیارد دلار در سال 2008 سفارش داده بود. این قرارداد موشک های پیشرفته پاتریوت و بالگرد های آپاچی را نیز شامل می شد.

تایوان همچنین 2 فروند هواپیمای هشدار زودهنگام ارتقاء یافته را در مارس 2013 از آمریکا تحویل گرفت. این هواپیماها مجهز به سامانه کنترل و هشدار زود هنگام در تمام شرایط آب و هوایی هستند که به لحاظ سیستم رادار، نرم افزار، ارتباطات هوایی و ملخ هواپیما به روز رسانی شده اند.

ایالات متحده سال گذشته در اقدامی که واکنش منفی چین را به دنبال داشت، قرارداد فروش چهار پاسناو (ناوچه محافظ) دست دوم به تایوان را نهایی کرده بود.

تایلو (USS Taylor)، گری (USS Gary)، کار (USS Carr) و الرود (USS Elrod) نام چهار پاسناوی است که قرار است ایالات متحده به تایوان تحویل دهد. هر چهار ناوچه در سال های 1984 و 1985 به آب انداخته شده اند و توان شلیک موشک های پیشرفته زمین به زمین و زمین به هوا را دارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس