کد خبر 492586
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

ریزترین نانوتراشه جهان به ابعاد 7 نانومتر رونمایی شد. این نانوتراشه می تواند سرعت پردازش در تلفن های هوشمند و پردازنده های داده های بزرگ را تا دو برابر افزایش دهد.

 به گزارش مشرق، شرکت کامپیوتری آی‌بی‌اِم (IBM) خبر تولید نانوتراشه‌هایی با اندازه تنها هفت نانومتر را منتشر کرده است.

اگر بخواهیم این ابعاد را مقایسه کنیم، می توانیم به طول یک رشته دی اِن اِی (DNA) و قطر یک گلبول قرمز اشاره کنیم که به ترتیب 2.5 و 7500 نانومتر هستند.

شرکت آی بی اِم در سپتامبر گذشته با امید عملیاتی شدن این نوع تراشه های در دو سال آینده، مبلغ 3 میلیارد دلار برای ارتقای نسل جدید نانوفناوری هزینه کرد.

فناوری تراشه های هفت نانو متری و سرعت پردازش پیشرفته آن ها از منظر کارشناسان صنعت، برای فائق آمدن بر تقاضای رو به افزایش محاسبات ابری (cloud computing) و سایر فناوری های نوظهور ضروری است. اندازه استاندارد فعلی نانو تراشه ها که در میکروپردازنده ها به کار می رود، 14 نانومتر است.

طبق گزارشات آخرین ورژن لپ تاپ مک بوک اپل (Apple's MacBook laptop)، فناوری 14 نانومتری را به کار می برد و آیفون6 نیز از تراشه 20 نانومتری استفاده می کند.

این دستاورد جدید شرکت IBM از اصول قانون مور (principle of Moore's Law) پیروی می کند. این قانون نخستین بار توسط گوردون مور ، یکی از موسسان اینتل (Intel)، در سال 1965 مطرح شد.

طبق آن، در هر دو سال قدرت محاسبات دو برابر می شود، به عبارت دیگر طبق قانون مور، با گذشت دو سال، اندازه تراشه های سیلیکونی به نصف اندازه خود می رسند. این قانون پیشرفت های فناورانه نیم قرن گذشته را هدایت کرده است.

اولین تراشه 14 نانومتری در سال 2014 در معرض عموم قرار گرفت. در نتیجه با رسیدن اندازه این تراشه در سال 2015 به 7 نانومتر، می توان پایداری قانون مور را مشاهده کرد.

برای رسیدن به این پیشرفت، تیم محققان از چندین فناوری نوین بهره بردند. به عنوان مثال می توان از چاپ جدید تراشه ها، با نام لیتوگرافی با اشعه ماورابنفش (Extreme Ultraviolet Lithography) یا به اختصار اِی یووی نام برد.

این فناوری از امواج فرابنفش با طول موج تنها 13.5 نانومتر بهره می برد. همچنین از ماده سیلیسیم-ژرمانیوم (نسبت به سیلیسیم خالص) در بخش های مشخصی از تراشه استفاده کردند.

یکی از بزرگ ترین رقیبان آی بی اِم، اینتل است که در تلاش است به فناوری نسل بعدی تراشه ها دست یابد. آنها هم اکنون برای رسیدن به پردازنده 10 نانومتری تلاش می کنند. یکی دیگر از رقبا، شرکت تولید نیمه هادی تایوان (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) است که هم اکنون تراشه های اپل را تامین می کند. آن ها نیز تاکنون نتوانسته اند به فناوری 7 نانومتری دست یابند.

گام بعدی در فناوری نانوتراشه ها، تراشه هایی با اندازه 5 نانومتر است. اگرچه احتمال رسیدن به چنین چیزی، با روش ها و مواد جدید هنوز مشخص نشده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    البته ساخت یک نمونه با ساخت در حجم بالا فرق داره و اصولا IBM شرکتی نیست که تراشه در حجم بالا مثل TSMC یا Intel بسازه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس