رئیس ستاد انتخابات کشور : یک سوم رای گیری در انتخابات آتی مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدحسین مقیمی در جمع خبرنگاران افزود: برگزاری انتخابات از شروع مقدمات کار تا مرحله اخذ رای و شمارش آرا با انجام اقدامات مختلف طی ۲۵ مرحله انجام می‌شود و تاکنون ۲۳ مرحله آن به صورت ماشینی است.

وی گفت: دو مرحله اخذ رای و شمارش آرا که مهم‌ترین قسمت برگزاری انتخابات است به صورت دستی انجام می‌شود اما برنامه ریزی شده با استفاده از تجارب دو انتخابات گذشته، امسال یک سوم کار رای گیری انتخابات به صورت ماشینی انجام شود.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی در ۱۴ حوزه انتخابیه به صورت ماشینی برگزار شده بود.

ور ادامه داد: دولت اعتبار مورد نیاز برای برگزاری رای گیری الکترونیکی در یک سوم حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور را تامین کرده است.

مقیمی گفت: تامین امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، آموزشهای لازم به نیروهای انسانی و نیز آموزشهای عمومی از جمله ضرورت‌ها و برنامه ریزی‌ها برای این منظور است.

وی افزود: تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز برای رای گیری الکترونیکی تهیه و به تایید شورای نگهبان رسیده و نرم افزار مربوطه نیز با حضور کار‌شناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در دست تهیه است که با تایید آن، بخشی از کار به انجام می‌رسد.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در مرحله بعد، حوزه‌هایی که انتخابات در آن‌ها به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد با هماهنگی و تفاهم شورای نگهبان مشخص و تمامی شرایط ایمنی و امنیتی لازم فراهم می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد طبق برنامه زمانبندی این کار به انجام رسیده و آموزش افرادی که باید با این دستگاه‌ها کار کنند شروع و آموزشهای عمومی به مردم نیز برای استفاده از این روش ارائه شود.

مقیمی تاکید کرد: برگزاری انتخابات به روش دستی در این حوزه‌ها حذف نمی‌شود و در صورت نیاز از آن روش نیز استفاده خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه این نشست خبر گفت: تایید و رد صلاحیت در سطح هیاتهای اجریی، با بخش اجرایی است اما شورای نگهبان حرف آخر را می‌زند.
مقیمی ابراز امیدواری کرد: در این دوره افرادی که بطور واقعی صلاحیت لازم را ندارد توسط شورای نگهبان رد شوند و افراد دارای صلاحیت تایید شوند.
وی با تاکید بر اجرای قانون ادامه داد: در قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی شرح وظایف و حدود اختیارات هیات اجرایی و نظارت و شورای نگهبان بطور کامل مشخص شده ونوع نظارت استصوابی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اگر مبنای عمل، اعمال دقیق قانون، بیطرفی برای همه باشد و قانون را برای همه داوطلبان بطور یکسان اجرا کنیم و مهم نباشد که افراد از کدام جناح و گروه هستند بطور قطع انتخاباتی پرشکوه و با مشارکت گسترده خواهیم داشت.

وی افزود: در عین حال ممکن است در برخی مناطق تشابه اسمی، تنگ نظری‌ها و غیره موجب رد صلاحیت افراد در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها شود اما مراحل بعدی در هیات نظارت استان و شورای نگهبان فرصت برای دفاع وجود دارد و ما نیز به عنوان دولت اگر در جایی حقی از فردی ضایع شود تلاش می‌کنیم با ارائه اطلاعات درست موضوع را مرتفع کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: افراد توانمند، متعهد، آگاه و صاحب صلاحیت بسیاری در میان اقشار مختلف جامعه اعم از حوزه، دانشگاه، صنعت، فرهنگ و هنر، زنان و دیگر اقشار وجود دارند که می‌توانند وارد عرصه انتخابات شوند.

وی گفت: باید فضا بگونه‌ای فراهم شود که این افراد تشویق و ترغیب به حضور در عرصه انتخابات شوند و تایید و رد صلاحیت‌ها هم در چارچوب قانون صورت می‌گیرد لذا شاهد حضور و مشارکت با شکوهی در این دوره خواهیم بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه این نشست خبر گفت: با انجام تغییرات اخیر قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی، خلاء قانونی در زمینه انتخابات الکترونیکی بر طرف می‌شود.

مقیمی افزود: همچنین در حوزه تبلیغات موانع شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی و کمکهایی که در این زمینه به ستاد انتخابات صورت می‌گیرد مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: با تایید این قانون در شورای نگهبان، هیاتهای اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز یکسانسازی می‌شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور بر اینکه این تغییرات موارد اصلاحی خوب و ارزشمندی در خود داشته تاکید و بیان ابراز امیدواری کرد: انتخاباتی قانونمند و با مشارکت حداکثری برگزار شود.

وی گفت: تمام تلاش ما آن است که هیات‌های اجرایی و نظارت قانون را اجرا کرده و در برگزاری انتخابات بطور کامل بیطرف باشند.

مقیمی گفت: این بیطرفی و عمل طبق قانون گستره وسیع، حساس و دقیقی دارد و باید به آن توجه شود.

انتخابات ۸۶ عضو پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ۲۹۰ عضو دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بطور همزمان روز هفتم اسفند ماه آتی برگزار می‌شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس