گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

تله‌گذاری فتنه‌گران برای وزیر اطلاعات!


حامیان فتنه به بهانه مجلس روضه در خانه قدرت‌ا... علیخانی، وزیر اطلاعات را کنار یکی از سران فتنه نشاندند.
غلامحسین کرباسچی در اقدامی که طراحی شدن ماجرا را ثابت می‌کند تصویری را از مراسم روضه خانه قدرت علیخانی (نماینده سابق مجلس و مشاور هاشمی) و نشستن علوی وزیر اطلاعات در کنار خاتمی منتشر کرد. در این تصویر علوی و خاتمی به یکدیگر لبخند می‌زنند. کرباسچی، موسوی بجنوردی و مجید انصاری نیز در تصویر دیده می‌شوند. خاتمی و برخی از سران مجمع روحانیون نقش اصلی را در راه‌اندازی آشوب خیابانی تحت پوشش دروغ تقلب داشتند و این در حالی است که خاتمی در محافل خصوصی اذعان کرده که تقلب در انتخابات سال 88 را باور ندارد اما به اعتبار همراهی با خط خیانت و نفوذ خارجی، نه تنها حاضر نشده دروغ بودن ادعای تقلب را اعلان کند بلکه به همکاری با فتنه‌گران ادامه داده است.
اصرار بر علنی کردن دیدار علوی با خاتمی از سوی فتنه‌گرانی نظیر کرباسچی در امتداد سیاست آلوده‌سازی مسئولان و قبح‌زدایی از خیانت بی‌سابقه فتنه‌گران انجام می‌شود. علوی دی ماه 92 خبر دیدار با خاتمی را تکذیب کرده بود.
گفتنی است پس از برخی تلاشها برای عادی‌سازی حضور خاتمی در مجامع مختلف و جداسازی او از فتنه بدون عذرخواهی از اقدامات سال 88، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در انتخابات سال 88، آن کسانی که فکر می‌کردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سوال کردیم، نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود.»
رهبر انقلاب همچنین بارها تصریح کرده‌اند «رای مردم حق‌الناس است» و «فتنه خط قرمز نظام است.»
با عنایت به اینکه وزارت اطلاعات یکی از مراکز اصلی مقابله با خط نفوذ و فتنه‌گری است و جریان فتنه رسما از سوی آمریکا و اسرائيل و انگلیس مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته، انفعال در برابر خط نفوذ و بدتر از آن آلوده شدن به محافل فتنه‌گران، موجب اعتراض نیروهای مومن و حزب‌اللهی نسبت به این عملکرد شده است. به عبارت دیگر انتظار قانونی و انقلابی این است که  وزیر اطلاعات و دستگاه‌ ذی‌ربط در خط مقدم مقابله با نقش آفرینان در پروژه‌های جبهه استکبار باشند نه اینکه در تله جریان‌های آلوده پای بگذارند.


تسهیلات خرید خودرو به جای چاره‌اندیشی برای مسکن مردم


روزنامه شهروند در گزارشی نوشت دولت برنامه‌ای برای رکود بازار مسکن و تأمین نیاز مردم به مسکن ندارد چرا که اولویت خود را حمایت از خودروسازی قرار داده است.
روزنامه دولتی شهروند خاطرنشان کرد: رکود بازار مسکن به اوج رسیده و این درحالی است که مسئولان از اهتمام دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و تحریک تقاضا از طریق اجرای بسته خروج از رکود اقتصادی سخن می‌گویند. آن‌طور که دولت وعده کرده از نیمه آبان پرداخت تسهیلات خرید لوازم خانگی و خودرو آغاز می‌شود تا معلوم شود اولویت بازارها از منظر دولت، کدام حوزه است.
شهروند افزود: در شرایطی که رونق بازار مسکن می‌تواند صدها صنعت را به تحرک وادار کند، بازار مسکن امید زودهنگامی به بهبود ندارد و به گواه دولتمردان، هنوز هم برنامه جامعی برایش وجود ندارد. ریشه تأخیر دولت در ارایه راهکارها برای تحریک تقاضا در بخش مسکن هم به گواه کارشناسان، در دو عامل اصلی است. نخست این که اولویت دولت در شرایط فعلی حمایت از صنعت خودرو و خودروسازان است و دیگر این که برنامه جامعی برای بهبود ندارد اهمیت این موضوع را آن‌جا می‌توان دریافت که با واقعیت‌‌های اعلامی در خبر‌های رسمی مسئولان این حوزه روبه‌رو شویم، زیرا رکود بازار مسکن، محدود به کلانشهر‌های کشور نیست و شهر‌های کوچک و مسکن‌‌های ارزان قیمت را هم دربر گرفته است. از یک سو مسکن‌‌های آماده و ساخته شده، متقاضی ندارد و از سوی دیگر ترفند‌های تسهیلات‌دهی به متقاضیان خرید مسکن مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، تا دریابیم که اوضاع حوزه مسکن وخیم است و نیازمند درمانی است عاجل.
این گزارش خاطرنشان می‌کند: دولت درحالی چندی پیش افزایش تسهیلات مسکن به 80 میلیون تومان را در دستور کار خود قرار داد که آمارها از نبود استقبال از این تسهیلات و بروز یک واقعیت تلخ در اقتصاد حکایت می‌کند واقعیتی از جنس کاهش قدرت نقدینگی مردم که حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بدان صحه گذاشت. او درباره استقبال مسکن اولی‌ها از وام 80 میلیون تومانی خرید خانه می‌گوید آمار بانک مسکن خوب اما از سقف انتظاری وزارت راه بسیار پایین‌تر است.


خط و نشان افراطیون برای وزرای منتقد در کابینه


یک روزنامه اجاره‌ای نوشت. برخی دولتمردان دولت روحانی را دولت مستعجلی می‌دانند که قرار نیست تکرار شود.
این تحلیل روزنامه بهار وابسته به افراطیون مدعی اصلاحات در حالی است که همین طیف افراطی (پیش از این از دولت یازدهم به عنوان «رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان» و از روحانی به عنوان «کاتالیزور» خود نام برده‌اند. بهار در تحلیلی با عنوان «یک ظریف کافی نیست» از تنهایی عجیب روحانی در دولت خبر داده و نوشته است: حتی رئیس دولت اصلاحات که در دوره‌اش هر 9 روز یک بحران ایجاد می‌شد هم، به تنهایی روحانی نیست؛ زیرا بدنه دولتش و استانداران و فرمانداران و بخشداران هم با سیاست‌های کلی دولت همراه بودند و معمولا مواضع رادیکال را ایشان می‌گرفتند و رئیس‌جمهور در پی تعدیل آن برمی‌آمد. حال آنکه از اولین روزهای روی کار آمدن دولت یازدهم، این روحانی است که مواضع جدی در مقابل مخالفان دولت می‌گیرد و بدنه دولت این همراهی و همسویی را ندارد. به نظر می رسد بعضی از دولتیان به آینده امیدی ندارند و ریاست روحانی را دولت مستعجلی می‌دانند که قرار نیست دوباره تکرار شود. اگر بخواهیم این امر را با دولت ائتلالی و واژه اعتدال توجیه کنیم هم به بیراهه رفته‌ایم؛ زیرا با نظام حزبی نیم‌بند ما و احزاب موسمی نمی‌توان از دولت ائتلافی صحبت کرد. چندی پیش چهار وزیر کابینه نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشتند و بعد جناب ترکان حرفهایی را زد و واکنش‌هایی را برانگیخت که واقعا جای سئوال داشت. نفس این حرکت که باید در راستای تقویت سیاست‌های دولت بود، به ضد خود بدل شد و به قول مولانا «از قضا سرکنگبین صفرا فزود».
نویسنده  با اشاره به رانت‌خوار و مفت‌خور معرفی شدن وزیر از سوی ترکان مشاور ارشد روحانی می‌افزاید: بدیهی است وقتی حرفی رسانه‌ای می‌شود، چه تکذیب شود و چه تایید، تاثیرش را می‌گذارد. آیا واقعا هماهنگ کردن هیئت دولت این قدر دشوار است که در شرایط پسابرجام و قرمزی کماکان بورس، باید حرف‌های چهار وزیر مهم کابینه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و وضعیت سهامدارانشان، تاخت زده شده، گره کور دیگری به گره‌های اقتصادی جامعه افزوده شود؟
روزنامه اجاره‌ای افراطیون در ادامه با تهدید وزرا نوشت: اگر واقعا وزرا و مشاورانی هستند که در ادامه راه، نفس بریده‌اند، باید از کابینه حذف شوند. وقتی در خبرها می‌خوانیم نیروهای احمدی‌نژاد در روابط عمومی‌های دولت جا خوش کرده‌اند، باید به فکر چاره‌ای اساسی بود. جناب صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری، انسان بسیار شریفی است؛ اما آیا در این برهه حساس توانسته است در مقابل هجمه‌های مطبوعاتی شب و روز گروه پایداری حرکتی انجام دهد؟ نباید با ناهماهنگی‌ها و شلختگی‌های خود اعضای کابینه و تصمیم‌گیری‌های گاه متناقض، خواب آشفته پایداری‌ها را برای رسیدن به قدرت، تعبیر کند. با یک دکتر ظریف نمی‌شود همه کاستی‌های کابینه را جبران کرد.


وزیر صنعت چرا به پتروشیمی عنایت خاصی دارد؟!


«نعمت‌زاده در 2 سال اخیر حواشی زیادی ایجاد کرده اما آنچه که بیش از  همه درباره کهنسال‌ترین عضو دولت مورد ابهام و انتقاد بوده، سکوت درباره ثروت میلیاردی خود و اقدامات، تصمیم‌گیری‌ها و رابطه‌اش با شرکت‌های خصوصی در حوزه صنعت پتروشیمی است.»
به گزارش مشرق وزیر صنعت جزو آن دسته از  مدیرانی است که طی 3 دهه اخیر به جز 4 سال دولت دهم تقریبا در همه دولت‌ها جزو مدیران ارشد وزارتخانه‌های اقتصادی بوده است. اخباری که درباره ثروت هزار میلیارد تومانی وی منتشر شده این سؤال را در افکار عمومی ایجاد کرده که وی این ثروت را از کجا آورده است؟
اگر نعمت‌زاده طی 3 دهه اخیر در بخش خصوصی فعال بود، اشکالی به انباشت چنین ثروتی وارد نبود، اما او که در این مدت همواره یک مدیر دولتی بوده، باید به این ابهام پاسخ دهد که این ثروت را چطور به دست آورده است؟
مورد دیگری که عملکرد نعمت‌زاده در 2 سال اخیر را مورد ابهام قرار داده، مداخله وی در صنعت پتروشیمی است. اوایل دولت رسانه‌ها فاش ساختند که نعمت‌زاده عضو هیئت مدیره تعداد زیادی از شرکت‌های پتروشیمی است. نعمت‌زاده هم در پاسخ اعلام کرد که پس از معرفی برای تصدی وزارت صنعت، از هیئت مدیره این شرکت‌ها استعفا داده است. با این حال، پیگیری‌های برخی نمایندگان مجلس نشان داد که او از تمامی این شرکت‌ها استعفا نداده است.
اما وقتی سابقه حضور نعمت‌زاده در صنعت پتروشیمی و حضور کنونی خانواده‌اش در این صنعت را در کنار پیگیری‌های مستمر وی برای اتخاذ تصمیماتی در سطح کلان دولت که به سود پتروشیمی‌ها است،‌ می‌گذاریم نمی‌توان به راحتی از این ماجرا عبور کرد و به ساده‌انگاری ماجرا پرداخت.
نعمت‌زاده در 2 سال اخیر در جریان 2 تصمیم حیاتی که مستقیما به سود شرکت‌های پتروشیمی مربوط است، تلاش‌های فراوانی به خرج داده است. یکی تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی است که نعمت‌زاده خواستار پایین ماندن نرخ آن است و دیگری الزام عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا است که نعمت‌زاده به دنبال لغو این الزام است.
در سال 1390 پس از اعتراضات زیاد به رانت ویژه‌ای که تولیدکنندگان پتروشیمی از آن برخوردار بودند، سرانجام در 28/12/1390 ستاد هدفمندی یارانه‌ها عرضه محصولات پتروشیمی در بورس را اجباری کرد. طبیعی بود این تصمیم به مذاق شرکت‌های پتروشیمی که تا آن زمان محصولات خود را به قیمت‌های گزاف و دلخواه می‌فروختند و سودهای کلان به جیب می‌زدند، خوش نیامد.
با تغییر دولت و روی کار آمدن نعمت‌زاده، وزارت صنعت به شدت پیگیر لغو مصوبه مذکور شد و بازگشت به روال رانت‌گونه سابق را دنبال کرد که به گفته دکتر احمد توکلی نماینده مجلس به تدریج طی یک سال اخیر این هدف محقق شد.
به گفته دکتر توکلی، در شش ماهه اول 1394 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با حمایت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودداری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ایفای وظیفه قانونی خویش در خصوص ثبات عرضه در بورس، میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا کاهش داشته است. براساس محاسبات صورت گرفته شرکت‌های پتروشیمی حداقل معادل 1400 میلیارد تومان محصول را خارج از بورس فروخته‌اند.
کاهش عرضه محصولات در بورس پس از دستور غیرقانونی قائم‌مقام وزیر مسلما رانت زیادی را خلق کرده است. مقدار آن چقدر برآورد می‌شود و به جیب چه کسانی سرازیر شده است؟
در هر دو مورد مذکور (قیمت خوراک پتروشیمی و فروش محصولات در بورس کالا)، اهداف مدنظر نعمت‌زاده مستقیما به سودهای بادآورده شرکت‌های پتروشیمی می‌انجامد.
همچنین این سؤال پیش می‌آید که چطور نعمت‌زاده در 2 سال اخیر همان‌قدر که نگران کاهش سود پتروشیمی‌ها است، نسبت به سایر صنایع کشور که اوضاع به شدت بحرانی دارند چنین دلسوزی‌ای نداشته و ندارد؟ چطور نعمت‌زاده نسبت به کاهش شدید تولید و سودآوری صنایع فولادسازی و سیمان و پوشاک و... همان قدر نگرانی ندارد و پیگیری نمی‌کند؟ در حالی که در بخش فولاد و سیمان و... شاهد زیان‌دهی شرکت‌ها و بحران بی‌سابقه هستیم.


آمریکا: بعد از توافق با ایران 44 نام را در فهرست تحریم‌ها گذاشتیم



اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا، تردیدها درباره لغو تحریم‌ها را بیشتر کرد.
آنه پیترسون در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اعلام بازگشت‌پذیر بودن تحریم‌های ایران گفت آمریکا می‌تواند روند برداشته شدن تحریم‌های ایران را هر زمان که لازم باشد متوقف کند.
وی گفت: «منطقه خاورمیانه دچار مشکلات و چالشهای بسیار عمیق و جدی است. عناصری مثبت در سیاستهای ما وجود دارد. اما در مجموع باید بگویم که بحرانهای کنونی در منطقه، دولت کنونی آمریکا را کاملاً درگیر خودش کرده است.»
وی در پاسخ به سؤالی درباره ایران در دوره پسا-برجام گفت: «مسئله هسته‌ای فقط یکی از نگرانی‌های جدی ما درباره اقدامات ایران است. فعالیتهای منطقه‌ای ایران نیز برای ما نگران کننده است. یکی از کارهایی که انجام داده‌ایم این بوده است که با اسرائیل و شرکایمان در جمع کشورهای حوزه خلیج (فارس) همکاری کنیم تا با خطر ایران مقابله کنند. ما درباره اقدامات ایران در منطقه دچار هیچگونه توهمی نیستیم. در واقع، برخی از اقدامات ایران در منطقه در ماههای اخیر شدت پیدا کرده است. ما با همکاران خودمان در جمع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در حوزه‌هایی از قبیل محافظت در مقابل حملات سایبری همکاری می‌کنیم. ما با آنها درباره سامانه دفاع ضد موشک‌های بالستیک نیز همکاری داریم. ما با آنها در حوزه‌هایی از قبیل آموزش دادن به نیروهای ویژه نیز همکاری می‌کنیم. ما برنامه‌های قوی و جدی برای تبادل اطلاعات نیز با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) داریم. در عین حال، ما به آنها برای مقابله با برخی از اقدامات تروریستی و افراطی ایران در منطقه کمک می‌کنیم. بنابراین، می‌بینیم که تلاشهای بسیاری در این زمینه در جریان است. ما تبادل اطلاعات در این زمینه داریم. ما حضور نظامی گسترده‌ای در منطقه خلیج فارس و خلیج عدن داریم. بنابراین، می‌بینید که ما ماجراجویی‌های ایران را در این منطقه کاملاً تحت نظر داریم. در بعد مالی کنترل ایران نیز باید توجه داشت که ما از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، 44 نام دیگر (را در فهرست تحریم‌های ایران) مشخص کرده‌ایم.»
وی تأکید کرد: ما می‌توانیم روند برداشته شدن تحریم‌ها را هر زمان که لازم باشد، متوقف کنیم.

** وطن امروز

امیدواریم برجام خوب اجرا شود

خطیب جمعه تهران ضمن تاکید بر رعایت شروط رهبری برای اجرای برجام ابراز امیدواری کرد این سند، همانگونه که هست اجرا شود.به گزارش نسیم، آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: باید این موضوع را مراقبت کرد که عبور از حصار مگر در موارد ضروری که رهبر انقلاب براساس قانون اساسی تشخیص دهند، چون ولی امر عادل، مدیر و مدبری هستند که دلسوز کشورند و مصالح کشور را می‌بیند، انجام می‌شود و ایشان این اختیار را دارند که در جای استثنایی مانند برجام مجوز می‌دهند؛ در آنجا حمایت و هدایت کردند و تیم مذاکره‌کننده ما با شجاعت و امانت اقدام کرد و بعد از آن با پیگیری مجلس پیشنهاداتی دادند که در نامه رهبری به همراه 9 شرط به رئیس‌جمهور ارائه شود و امیدواریم این برجام همانگونه که هست اجرا شود. وی افزود: این مساله که رهبر انقلاب در جایی استثنایی برای شکستن حصار اجازه می‌دهند وجود دارد اما اصل این است که حصار باشد تا کسی بالا نیاید.آیت‌الله امامی‌کاشانی تصریح کرد: رهبر انقلاب تاکید کردند تنها حصار کافی نیست بلکه اقتصاد مقاومتی باید باشد اگر تخت و در و پنجره زدیم ولی در کنار آن برای زندگی مردم  باید شرایطی در کشور ایجاد شود که مستقل باشند.

دولت حق دخالت در قوه‌قضائیه را ندارد

آیت‌الله ‌لاریجانی گفت دولت حق ندارد در امور قضایی دخالت کند. به گزارش فارس، رئیس قوه‌قضائیه در دیدار با جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران، روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و خانواده دستگاه قضا در استان مازندران با نفی هم معنی دانستن استقلال قوه‌قضائیه از سایر قوا با گسستگی قوای سه‌گانه گفت: براساس اصول متعدد در قانون اساسی قوه مجریه حق دخالت در دستگاه قضا را ندارد. وی افزود: در قانون اساسی در اصول متعدد به بحث استقلال دستگاه قضا و وظایف این قوه اشاره شده است و براساس این اصول قوه‌قضائیه از قوای دیگر مجزا شده است و استقلال دارد که البته این استقلال به معنای این نیست که قوا جزایر از هم گسسته باشند اما در انجام وظایفشان استقلال دارند. آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: براساس همین اصول است که می‌گوییم قوه مجریه هر چند در قانون اساسی به عنوان مجری قانون اساسی شناخته شده است اما حق دخالت در دستگاه قضا و امور این قوه را ندارد.

اجرای برجام پیش از تشکیل هیأت نظارت خلاف است

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر هیات نظارت بر اجرای برجام در شورایعالی امنیت ملی گفت: هرگونه اقدام در اجرای برجام پیش از تشکیل این هیات خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری است. ابراهیم کارخانه‌ای با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اجرای برجام و ضرورت تشکیل هیات نظارت بر برجام در شورای امنیت ملی به تسنیم گفت: این هیات باید در گام نخست بیانیه اتحادیه‌ اروپایی و رئیس‌جمهور آمریکا را با فرمایشات رهبری تطبیق دهند. کارخانه‌ای برهمین اساس تاکید کرد: پیش از تشکیل این هیات و تطبیق حقوقی بیانیه اتحادیه اروپایی و رئیس‌جمهور آمریکا با بند یک نامه مقام معظم رهبری نباید هیچ‌گونه گام عملی در انجام تعهدات ایران برداشته شود. وی همچنین گفت: دولت نباید عجولانه وارد اجرای برجام شود. رئیس‌ کمیته هسته‌ای مجلس در پایان تاکید کرد: هرگونه اقدام در اجرای برجام و عمل به تعهدات ایران پیش از تشکیل هیات نظارت در شورایعالی امنیت ملی، بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری و مغایر با بند 9 نامه تاریخی و مهم ایشان به رئیس‌جمهور است.

** خراسان

دستور به مسئولان دولتی برای کمک به احیای جنگل ها

بر اساس آئین نامه اجرایی قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت جهاد کشاورزی موظف است همه ساله میزان خسارت موضوع این قانون را با هماهنگی دستگاه های اجرایی مربوطه، جهت درج در لایحه بودجه سنواتی به سازمان مدیریت پیشنهاد کند، تا ردیف متمرکزی برای آن اختصاص دهد. یک مسئول مهم اجرایی در نامه ای به تعدادی از سازمانها و وزارتخانه ها، تاکید کرده است که باید با استفاده از این فرصت قانونی، ضمن فعالسازی دستگاه ها در ارسال گزارش سالانه، در جهت اختصاص مبالغی جهت احیاء جنگل ها بهره برند.

هشدار درباره برداشت از حساب های ممنوعه دستگاه ها

بر اساس ابلاغیه یک نهاد نظارتی به تعدادی از دستگاه های اجرایی، تاکید شده است که با توجه به اینکه حساب های درآمدی دستگاه های دولتی، حساب های خزانه داری کل محسوب شده و به جز خزانه داری کل کشور، هیچ مرجع دیگری حق برداشت از حساب های یاد شده را ندارد، لذا ضمن هماهنگی با مراجع قضایی، تاکید شود تا از صدور احکام برداشت از حساب های بانکی در پرونده ها و دعاوی تحت رسیدگی خودداری شود. این نهاد نظارتی تاکید کرده است که این درخواست، نافی عدم توقیف سایر حساب ها و اموال دولتی نخواهد بود.

** رسالت

بازتاب سخنان روحاني در رسانه هاي غربي

روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيئت دولت گفت: "بي‌خودي نرويم، يک نفر، دو نفر را از اينجا و آنجا به بهانه‌اي بگيريم، پرونده‌سازي کنيم و بعد بياييم آن را در کشور بزرگ کنيم و بگوييم اين خط، خط نفوذ است و جريان نفوذ است." به گزارش جام نيوز، صحبت‌هاي حسن روحاني در اين جلسه با استقبال رسانه‌هاي ضدانقلاب و غربي مواجه شد به‌گونه‌اي که بيشتر پايگاه‌هاي خبري ضمن انتشار انتقادات وي از بازداشت عوامل رسانه اي دشمن در ايران، با خوشحالي نوشتند که رئيس جمهور ايران سياست‌هاي تندروها را به باد انتقاد گرفت. خبرگزاري آسوشيتدپرس به‌عنوان پرچم دار اصلي انتشار اين خبر نوشت: "روحاني معتقد است که تندروها در ايران از صحبت‌هاي آيت‌الله خامنه‌اي سوء استفاده کرده و آن را بهانه‌اي براي بازداشت‌ کردن بي‌دليل خبرنگاران خارجي در ايران قرار داده تا نشان دهند نفوذ آمريکا در ايران شروع شده است." آسوشيتدپرس با اشاره به انتشار صحبت‌هاي روحاني در روزنامه ايران نوشت: "انتقادات تند روحاني از بازداشت‌ خبرنگاران خارجي به جرم جاسوسي در حالي مطرح مي‌شود که توافق هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني به فاز اجرايي خود نزديک مي‌شود." روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي از اظهارات روحاني عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نوشت: "رئيس جمهور ايران با بازداشت اخير 5 روزنامه‌نگار و ديگر دستگيري‌ها توسط سپاه به بهانه «شبکه نفوذ در فضاي مجازي و مطبوعات کشور همکار با دولت‌هاي متخاصم غربي» مخالف است." نيويورک تايمز با اشاره به انتشار اظهارات روحاني در صفحه اينستاگرامش مدعي شد که رئيس جمهور ايران برخي از اين دستگيري‌ها را بي‌پايه و اساس خوانده و نوشت: "اين واکنش تند او نشان دهنده شکاف عميق ميان دولت و رقباي تندرو بر سر روابط آتي با آمريکا و قدرت‌هاي غربي مي‌باشد."

تأسي مطهري به روحاني

علي مطهري نماينده تهران گفت: نبايد طوري شود که کلمه نفوذ هم مثل کلمه فتنه به صورت ابزاري براي به حاشيه راندن رقباي سياسي و سرکوب منتقدان درآيد. مطهري در گفتگو با روزنامه بهار، با بيان اينکه خطر نفوذ سياسي، اقتصادي و فرهنگي از ابتداي انقلاب وجود داشته و چيز تازه‌اي نيست، گفت: همان طور که از آغاز انقلاب اجازه نفوذ نداده‌ايم از اين پس هم اجازه نخواهيم داد و اين نياز به عمل دارد نه شعار.وي افزود: افرادي مي‌خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه وسيله‌اي براي ايجاد خفقان کنند و کساني را به اين بهانه بازداشت و آزادي بيان را محدود کنند و البته مردم به آنها اجازه نخواهند داد.اظهارات مطهري مورد استقبال رسانه هاي 
ضد انقلاب در خارج قرار گرفت.

وزارت ارشاد براي نفوذ دشمن اتوبان درست کرده است!

شهريار زرشناس عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي مهمان برنامه تلويزيوني ثريا بود. وي در اين برنامه با بيان اينکه در حال حاضر مسئولين ما در همان مسير شوروي حرکت مي کنند و اين حرکت اتوبان سازي براي دشمن است، گفت: ما در عرصه فرهنگي براي دشمن اتوبان ساخته ايم، يک جنگ نرم تمام عيار عليه همه هويت ما در جريان است اما گويا مسئولين وزارت ارشاد متوجه اين ماجرا نيستند. ميداني که براي تحرک روشنفکري در اين دو سال توسط وزارت ارشاد ايجاد شده بي نظير است. وي با بيان اينکه گويا جريان روشنفکري تمام تلاشش را به کار گرفته تا فضا را اشباع کند و ريشه انقلاب اسلامي را بزند، گفت: من انبوهي از کتاب هايي دارم که معاونت فرهنگي وزارت ارشاد دولت فعلي به آنها مجوز داده و مروج سبک زندگي سکولار، نئوليبراليسم، آرمان زدايي و تا حدي الحاد است؛ اميدوارم معاون فرهنگي ارشاد اين برنامه را ببيند و پاسخي دهد . بنده براي تک تک ادعاهايم آمادگي مناظره با ايشان دارم. وي افزود: در وزارت علوم هم وضع به همين منوال است. به عنوان مثال دانشجوي سياسي ما بايد کتاب هاي هانا آرنت را بخواند، کتاب هاي حسين بشيريه که دشمن انقلاب اسلامي است را بخواند.


عزاداري به سبک بنياد اميد ايرانيان!

به گزارش ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سيما، روز چهارشنبه گذشته مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان به دعوت بنياد اميد ايرانيان (منتسب به دکتر عارف عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام)  با حضور برخي شخصيت هاي  سياسي در يک حسينيه واقع در خيابان کارگر، برگزار شد. در تصاويري که از اين مراسم منتشر شد، متاسفانه مشاهده مي شود از برخي آلات موسيقي که بر اساس فقه اسلامي، اشکال جدي شرعي دارد استفاده شده است. شايسته بود برخي شخصيت هاي روحاني حاضر در اين جلسه تذکر شرعي لازم را به برگزار کنندگان ارائه مي کردند. «فاين تذهبون» به کجا مي رويد؟!

نظر مراجع عظام تقليد درباره تک خواني زنان

با توجه به اظهارات اخير علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر اينکه "از نظر برخي از علما اصلاً تک خواني بانوان هيچ اشکال شرعي ندارد، البته در صورتي که مفسده‌اي در آن نباشد"، برخي از مراجع عظام تقليد در پاسخ به استفتائي در مورد تک خواني زنان، نظر خود را در اين زمينه بيان کردند. پايگاه اطلاع رساني تابش کوثر، متن پاسخ مراجع عظام تقليد را به اين شرح منتشر کرد: آيت الله العظمي صافي گلپايگاني: به طور کلي خوانندگي مرد يا زن به صورت غنا و يا با موسيقي حرام است و فرقي بين تک خواني و هم خواني نيست. آيت الله العظمي مکارم شيرازي: تک خواني زن در محلي که نامحرم حضور دارد يا صداي او را مي شنود حرام است اما اگر نامحرم حضور نداشته و صداي او را نشنود چنانچه با صدايي که مناسب مجالس لهو و فساد است نخواند و همراه با موسيقي حرام نيز نباشد، حرام نيست. آيت الله العظمي نوري همداني: موارد مذکور جايز نيست. آيت الله العظمي مظاهري: کليه آنچه نوشته‌ايد جايز نيست. آيت الله العظمي علوي گرگاني: تک خواني زن حرام است.

** جمهوری اسلامی

تغییرات در اذان توسط شاخص ترین مداح سیاسی

افراط بعضی مداحان خودسر، درحال کشانده شدن به بدعت‌گذاری در اذان و سایر احکام دینی است. اخیراً یکی از اطرافیان شاخص‌ترین مداح سیاسی تلاش کرد در اذان تغییراتی ایجاد کند از جمله آنکه بعد از اشهدان علیاً ولی الله، اشهدان فاطمه صدیقه الکبری و بعد از آن اشهدان ان الحسین ثارالله را زیاد کند. به گزارش انتخاب، اخیراً یکی از این افراد در بیت یکی از مقامات عالی‌رتبه، شهادتینی درخصوص حضرت فاطمه زهرا(س) در اذان خود به کاربرد که با واکنش صریح، سریع و شدید نزدیکان این مقام عالی رتبه که در هنگام اذان گفتن این فرد به خاطر تجدید وضو حضور نداشت،‌ مواجه شد. آنها تاکید کردند که این کار یک بدعت است و نباید صورت گیرد و این فرد مجبور به عذرخواهی شد.

نفوذ در اعتقادات دینی مردم توسط ساخت فیلم کوتاه

اخیراً ویدئوی کوتاهی در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که عده‌ای را درحال هلهله کردن و سوت زدن نشان می‌دهد که به سمت آرامگاه کوروش می‌دوند و به محض نزدیک شدن به آرامگاه، بر خاک افتاده و به سمت آرامگاه سجده می‌کنند! گویا این ماجرا در روز 7 آبان سال جاری صورت گرفته و عده‌ای مدعی هستند این روز، روز ورود کوروش به بابل و صدور منشور کوروش است، اما کاملاً روشن است که این صحنه سازی دارای هدف سیاسی است و اغراض خاصی را دنبال می‌کند.


خطیب جمعه اصفهان با اشاره به سفر وزیر خارجه سابق انگلیس به اصفهان و اعتراض برخی از مردم نسبت به این سفر گفت: سفر یک نفر به کشور نشانه نفوذ بیگانگان در کشور نیست، چون نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور نظارت کامل دارند و مراقب هستند و نباید از این نظر نگران باشیم. وی ادامه داد: دشمن در داخل جاسوس دارد و بعضاً دستگیر می‌شوند و برخی هم توسط مردم شناسایی می‌شوند. وی افزود: همانطور که خارجی‌ها به ایران می‌آیند فرزندان ما هم به آنجا می‌روند پس آنها هم جاسوس هستند. خیر، می‌روند درس می‌خوانند و دوباره بر می‌گردند این نگرانی ندارد. امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: نفوذی که رهبر معظم انقلاب همگان را به مراقبت از آن فرا خواندند، نفوذ فکری و فرهنگی دشمن است و همه باید مراقب این مسائل باشیم، نه سفر افراد به ایران.

ادعای وزارت کشور بحرین ازدستگیری 27 نفر اعضای یک «گروه مرتبط با ایران

وزارت کشور بحرین ادعا کرد 27 نفر از اعضای یک «گروه مرتبط با ایران» را دستگیر کرده و مانع اقدام این گروه که «قصد انجام حملاتی در روزهای آینده داشتند» شده است. وزارت کشور بحرین در گزارش خود مدعی شد «برخی اعضای این گروه در جمهوری اسلامی ایران طرز کار با اسلحه و مواد منفجره را آموخته‌اند.» در این گزارش، هیچ سندی برای اثبات صحت این ادعا ارائه نشده است. از طرف دیگر، دادگاه منامه روز پنجشنبه ادعا کرده شیعه بحرینی به جرم انتقال اطلاعات به ایران، محکوم به زندان شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دادگاه اعلام کرده سه نفر فرار کرده‌اند و دو نفر دیگر این اتهام را تکذیب کرده‌اند ولی هر 5 نفر به زندان و سلب تابعیت محکوم شده‌اند.

** قانون

شکایت آمریکا از سپاه به لاهه موضوعیتی ند‌ارد‌

خانه ملت   سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: شکایت آمریکا از سپاه د‌ر د‌اد‌گاه لاهه موضوعیتی ند‌ارد‌ و با این بهانه نمی‌توانند‌ تحریم‌های جد‌ید‌ی را علیه ایران وضع کنند‌.
محمد‌علی اسفنانی ، د‌ر خصوص شکایت آمریکا از سپاه پاسد‌اران به د‌اد‌گاه لاهه، اظهار د‌اشت: روال رسید‌گی به شکایات د‌ر مجامع بین‌المللی به این ترتیب است که یک نهاد‌ - اگر اد‌عایی د‌اشته باشد‌-‌ علیه د‌ولتی یا سازمان‌های مرتبط با آن د‌ولت د‌ر آن مرجع بین‌المللی طرح د‌عوی می‌کند‌ و موضوع مورد‌ رسید‌گی قرار می‌گیرد‌.نمایند‌ه مرد‌م فرید‌ن، فرید‌ونشهر و چاد‌گان د‌ر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکایت آمریکا از سپاه پاسد‌اران انقلاب اسلامی د‌رد‌اد‌گاه لاهه مجرایی ند‌ارد‌ و امکان پذیر نیست،‌ خاطرنشان کرد‌: اگر آمریکا اد‌عایی د‌ارد‌ باید‌ علیه د‌ولت جمهوری اسلامی ایران طرح د‌عوی انجام گیرد‌.سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد‌: با توجه به اینکه اصلا نحوه این شکایت موضوعیتی ند‌ارد‌ د‌ر نتیجه به د‌نبال این شکایت آن‌ها نمی‌توانند‌، تحریم‌های جد‌ید‌ی را وضع کنند‌.

گروگان‌هاي ايراني د‌ر سومالي آزاد‌ شد‌ند‌

خبرگزاری صد‌ا و سیما مقامات امنیتی سومالی روز پنجشنبه اعلام کرد‌ند‌ نیروهای امنیتی این کشور چهار ماهیگیر ایرانی را که به چنگ د‌زد‌ان د‌ریایی افتاد‌ه بود‌ند‌ نجات د‌اد‌ند‌. محمد‌ معلم عبد‌الرحمان یکی از سران محلی د‌ر سومالی با اعلام این خبر گفت: چهار مرد‌ آزاد‌ شد‌ه با وجود‌ د‌وران سختی که پشت سر گذاشته اند‌ سلامت به نظر می رسند‌. وی تاکید‌ کرد‌ هنوز 9 ماهیگیر د‌یگر به عنوان گروگان د‌ر اختیار د‌زد‌ان د‌ریایی قرار د‌ارند‌ که گمان می رود‌ همه آنها ایرانی باشند‌.
 عبد‌الرحمان محمد‌ از مقامات امنیتی منطقه جلجد‌ود‌ د‌ر مرکز سومالی نیز گفت: «نیروهای امنیتی چهار ایرانی را که گروگان د‌زد‌ان د‌ریایی بود‌ند‌ آزاد‌ کرد‌ند‌. د‌و تن از گروگان گیران د‌ر این عملیات و د‌ر حمله به خانه ای که گروگان ها د‌ر آن نگهد‌اری می شد‌ند‌ بازد‌اشت شد‌ه اند‌». هنوز مشخص نیست د‌زد‌ان د‌ریایی این ماهیگیران را چه زمان و از کد‌ام کشتی ربود‌ه بود‌ند‌.

ضرورت اد‌امه حضور ایران د‌ر نشست‌ وین د‌رباره سوریه


د‌فاع پرس «میخائیل باگد‌انوف» معاون وزیرخارجه روسیه و نمایند‌ه ویژه رئیس جمهور این کشور د‌ر امور خاورمیانه و حسین امیرعبد‌اللهیان معاون عربی و آفریقايی وزیر امور خارجه کشورمان د‌ر تماس تلفنی، د‌رباره آخرین تحولات یمن و سوریه و نتایج نشست وین د‌رباره سوریه گفت‌وگو و تباد‌ل نظر کرد‌ند‌.معاون وزیر امورخارجه کشورمان، باگد‌انوف را د‌ر جریان گفت‌وگوهای اخیر خود‌ با فیصل مقد‌اد‌، قائم مقام وزیرخارجه سوریه قرار د‌اد‌ و اظهار د‌اشت: د‌مشق ضمن تأکید‌ بر ضرورت مبارزه جد‌ی با تروریسم، از پروسه سیاسی مبتنی بر محوریت رأی مرد‌م و به‌د‌ور از مد‌اخله خارجی، استقبال و حمایت می‌کند‌.

د‌ید‌ار رئیس مجلس با مراجع تقلید‌

مهر رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور د‌ر بیوت آیات عظام شبیری زنجانی و موسوی ارد‌بیلی با این د‌و مرجع تقلید‌ شیعیان د‌ید‌ار کرد‌.
رئیس نهاد‌ قانونگذاری کشور د‌ر این د‌ید‌ار به تشریح شرایط و فعالیت گروه‌های تروریستی د‌ر کشورهای منطقه و آخرین وضعیت کشورهای د‌رگیر با این پد‌ید‌ه شوم پرد‌اخت.وی همچنین توضیحاتی د‌رخصوص پروند‌ه هسته‌ای و تعهد‌ات کشورهای غربی و ایران د‌ر قبال این توافقنامه ارائه کرد‌.لاریجانی د‌ر پایان با اشاره به وضعیت اقتصاد‌ی کشور گفت: نمایند‌گان مجلس د‌غد‌غه زیاد‌ی برای بهبود‌ شرایط اقتصاد‌ی کشور د‌ارند‌. د‌ر این شرایط حمایت از تولید‌کنند‌گان د‌اخلی برای رونق تولید‌، اشتغالزایی برای جوانان و مشارکت بخش خصوصی د‌ر پروژه‌های عمرانی کشور بسیار ضروری است.

هیچ قومی به اند‌از ملت ایران به اسلام خد‌مت نکرد‌ه است

ایرنا  رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جد‌ا کرد‌ن اسلام و ایران امری نشد‌نی و کاری تصنعی است و نه خد‌مت به اسلام و نه خد‌مت به ایران است و بد‌ون ترد‌ید‌ القاي اولیه این تفکر القاي استعماری است.
علی اکبر ولایتی د‌ر د‌ید‌ار با تعد‌اد‌ی از استاد‌ان گروه تاریخ د‌انشگاه تهران، شهید‌ بهشتی و الزهرا(س) و هم‌اند‌یشی د‌رباره تاریخ کهن و معاصر د‌ر مرکز تحقیقات استراتژیک افزود‌: ما هویت‌مان نه از اسلام و نه از ایران جد‌است.وی اد‌امه د‌اد‌: قوم ایران یک قوم متمد‌ن است و تاریخ و تمد‌نش با اسلام گره خورد‌ه است و این افتخار ما است که یک قوم متمد‌ن اسلام را پذیرفته اند‌. اگر کسی ایران قبل از اسلام را منها کند‌ این اشتباه است.ولایتی یاد‌آور شد‌: اگر سیستم طبقاتی و کاستی ساسانی مانع از این می‌شد‌ که همه د‌رس بخوانند‌ ولی همان مقد‌اری که هم می‌خواند‌ند‌ جند‌ی شاپور د‌رست مي‌کرد‌ند‌ د‌ر تاریخ علم جهان بی سابقه بود‌.


** آرمان

كشف ترياك با طعم آب معدني

شنیده شد که فرمانده انتظامي شهرستان داراب استان فارس از كشف 29 كيلوگرم ترياك از داخل بطري‌هاي آب معدني كه در يك دستگاه خودرو پرايد جاسازي شده بود خبر داد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ سرهنگ فرج رستمي گفت: ماموران هنگام كنترل و بازرسي خودروهاي عبوري در اطراف شهرستان داراب ‌به يك دستگاه خودرو پرايد با دو نفر سرنشين مظنون و آن را متوقف كردند. وي ادامه داد: در بازرسي از خودرو مقدار 29 كيلو گرم موادمخدر از نوع ترياك كه در بطري‌هاي آب معدني به طرز بسيار ماهرانه در كپسول گاز خودرو جاسازي شده بود كشف شد.       
                 
حبس یک و نیم ساعته مسافران پرواز نجف- ‌تهران

شنیده شد که 160 نفر از زوار و مسافران هواپيمايي كيش‌اير در مسير تهران- نجف بعد از 40 دقيقه پرواز و بازگشت مسافران به مبداء خود در فرودگاه امام خميني (ره)، به مدت 5/1ساعت در هواپيماي MD محبوس شدند. تسنيم نوشت؛ مسافران كيش اير، پرواز تهران به مقصد نجف صبح امروز بعد از 40 دقيقه پرواز به سمت عراق به دليل مشكلات جوي به تهران باز گشتند، اما به دليل دلايل نامشخص مسافران اين هواپيما به مدت 5/1 ساعت در هواپيما محبوس شدند. يكي از مسافران اين پرواز گفت: بعد از 40 دقيقه از زمان پريدن هواپيما به دليل مشكلات جوي به تهران بازگشتند اما با ورود به فرودگاه امام خميني (ره) درب پرواز به روی مسافران گشوده نشد. 
 
تكذيب سرقت دروازه مدرسه شهيد مطهري

شنیده شد که مدير روابط عمومي‌اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران با تكذيب اخبار منتشره مبني بر سرقت دروازه مدرسه عالي شهيد مطهري گفت: چندي پيش قطعاتي از اشياي زينتي و برنجي درب اين مدرسه به سرقت رفته بود كه سارقان دستگير شدند. فرارو نوشت؛ وجيه قاسمي‌با اشاره به اينكه اين موضوع مربوط به دوماه پيش است افزود: سارقان چند قطعه برنجي قسمت پايين دروازه را به سرقت برده بودند. وي گفت: سارقان همچنين بخش‌هايي از درب ساختمان قديمي‌مجلس شوراي اسلامي‌را هم سرقت كردند. قاسمي‌بيان كرد: پس از اين حادثه مسئولان مدرسه عالي شهيد مطهري بخش‌هاي زينتي و برنجي دروازه مدرسه را از درب اصلي جدا كرده و در محل ديگري نگهداري مي‌كنند. 
 
آزادي 4 ماهيگير ايراني در سومالي

شنیده شد که مقامات امنيتي سومالي روز پنجشنبه اعلام كردند نيروهاي امنيتي اين كشور چهار ماهيگير ايراني را كه به چنگ دزدان دريايي افتاده بودند نجات دادند. الف نوشت؛ محمد معلم عبدالرحمان يكي از سران محلي در سومالي با اعلام اين خبر گفت: چهار مرد آزاد شده با وجود دوران سختي كه پشت سر گذاشته‌اند سالم به نظر مي‌رسند. وي تاكيد كرد: هنوز ۹ ماهيگير ديگر به عنوان گروگان در اختيار دزدان دريايي قرار دارند كه گمان مي‌رود همه آنها ايراني باشند. عبدالرحمان محمد از مقامات امنيتي منطقه جلجدود در مركز سومالي نيز گفت: «نيروهاي امنيتي چهار ايراني را كه گروگان دزدان دريايي بودند آزاد كردند. دو تن از گروگان گيران در اين عمليات و در حمله به خانه‌اي كه گروگان‌ها در آن نگهداري مي‌شدند بازداشت شده اند». 
 
پناهجوي سابق در ايران، وزيرفعلی‌كانادا

شنیده شد که «مريم منصف»، سياستمدار افغان‌تبار كانادايي كه ماه پيش به مجلس اين كشور راه يافت، به عنوان وزير نهادهاي دموكراتيك دولت جديد كانادا معرفي شد. فرارو با اشاره به اين خبر نوشت: «ترودو» كابينه 31 عضوي خود را معرفي كرد كه 14 تن از آنها زن هستند. منصف در زمان رژيم طالبان در سال 1996 و در سن 11 سالگي همراه با دو خواهر و مادر بيوه‌اش از افغانستان فرار كرد و به كانادا رفت. او متولد شهر هرات در غرب افغانستان است و به گفته خودش پيش از مهاجرت با خانواده‌اش در ايران پناهنده بودند. او جوان‌ترين عضو كابينه جديد كانادا و نخستين زني است كه به نمايندگي از منطقه پيتربرو در ايالت انتاريو به مجلس اين كشور راه مي‌يابد. منصف عضو حزب ليبرال كانادا است و سال‌ها در اين كشور مشغول فعاليت سياسي و اجتماعي بوده است. 
 
عذرخواهي دروازه‌بان پرسپوليس

شنیده شد که دروازه‌بان جوان تيم فوتبال پرسپوليس مي‌گويد به خاطر اشتباهي كه در بازي با ذوب آهن انجام داده از هواداران عذرخواهي مي‌كند. پارسينه نوشت؛ مرتضي قديمي‌پور درباره صحنه گلي كه دريافت كرد هم گفت: در آن صحنه توپ جلويم به زمين خورد. به همين دليل نتوانستم توپ را به خوبي مهار كنم و توپ از دستانم خارج شد. وقتي توپ به زمين برخورد مي‌كند مهار آن براي دروازه‌بان واقعا سخت مي‌شود. مي‌دانم به خاطر اين اشتباه شيرازه تيم‌مان از هم پاشيد. به خاطر همين از اعضاي كادر فني تيم، بازيكنان و همه هواداران خونگرم تيم‌مان عذرخواهي مي‌كنم. ان‌شاءا... اگر در بازي‌هاي آينده هم فرصت بازي پيدا كردم، سعي مي‌كنم اشتباهاتي كه در اين ديدار داشتم را به حداقل برسانم و عملكرد خوبي داشته باشم. 
 
بر هم زدن مراسم سخنراني يك اصلاح‌طلب

شنیده شد که يك فعال سياسي اصلاح‌طلب از حمله به خود توسط نيروهاي خودسر در جريان سخنراني‌‌اش در روز ۱۳ آبان خبر داد. ايلنا نوشت؛ فياض زاهد گفت: به دعوت شوراي جوانان تدبير و اميد استان گيلان قرار بود در مراسم روز مبارزه با استكبار جهاني با موضوع «عزت، حكمت و مصلحت در سياست خارجي» سخنراني داشته باشم. روز چهارشنبه پس از آغاز مراسم و قرائت قرآن و پخش سرود ملي ايران‏، هنگامي‌كه پشت تريبون رفتم فضا متشنج شد و حمله و شعار گروهي از نيروهاي خودسر موجب برهم خوردن مراسم شد كه به همين خاطر سالن را ترك كردم. زاهد با بيان اينكه پس از خروج از سالن‏، اين افراد به او حمله كردند، تصريح كرد: با حمله اين افراد، تعدادي از جوانان حاضر حلقه‌اي در محافظت از من تشكيل دادند اما آنها توسط نيروهاي خودسر كتك خوردند كه من نيز بي‌نصيب نماندم. حتي بعد از خروج از سالن مراسم، اين افراد با ماشين، مرا تعقيب مي‌كردند كه اين مساله باعث شد يكي از ماشين‌هاي همراه بنده با دو ماشين ديگر تصادف كند. 
 
طعنه پورنجاتي به تحريم‌كنندگان نمايشگاه مطبوعات

شنیده شد که احمدپورنجاتي با انتشار متني به نقد عملكرد رسانه‌هايي پرداخت كه امسال دست به تحريم نمايشگاه مطبوعات زده‌اند. قائم مقام پيشين صدا و سيما (در دوره رياست علي لاريجاني) اين متن را در صفحه فيسبوكش منتشر كرده است. پورنجاتي نوشته: «آش، به قدري بي‌مزه است كه با هيچ كشكي كه لابد در حال ساييدن است نيز، آش نخواهد شد. در چنين حال و هوايي، تصميم برخي نشريات و خبرگزاري‌هاي مهم- از جمله كيهان و فارس و... - براي تحريم نمايشگاه مطبوعات، اين قصه را به خاطرم آورد كه: گنجشگكي فسقلي روي شاخه چناري بلند نشسته بود كه صدها گنجشگ و پرنده ديگر هم روي شاخه‌هاي آن درخت و ديگر درختان از اين شاخه به آن شاخه پر مي‌كشيدند بي‌حرف و حديث. اما اين فسقلي ما كه خيالات برش داشته بود - از فرط «خودبزرگ بيني» - هنگام برخاستن از روي شاخه، با جار و جنجال مي‌گفت: ‌اي درخت چنار، خودت را محكم نگه‌دار كه من قصد دارم بپرم!»

** ایران

تحرکات ضدایرانی مقامات بحرین

دادگاه منامه با ادعای «انتقال اطلاعات به ایران»،  پنج شیعه بحرینی را به حبس ابد و خلع تابعیت محکوم  کرد. به گزارش «باشگاه خبرنگاران» به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ یک منبع قضایی در «منامه» مدعی شد این پنج نفر- که سه نفر از آنها به ایران فرار کرده‌اند- به جرم برقراری ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به منظور ارتکاب حملات در بحرین تحت پیگرد قرار گرفتند.  این منبع افزود: «دو متهم دیگر که در دادگاه حاضر شدند این اتهامات را تکذیب کردند». مقامات بحرین همچنین روز چهارشنبه مدعی شدند یک «سازمان تروریستی» وابسته به ایران را منهدم و 47 نفر را دستگیر  و  حملات قریب الوقوع علیه این کشور  را خنثی کرده‌اند. این ادعاها در فضای پرتنش مناسبات بحرین و ایران اعلام شده است.«منامه» سفیر خود در تهران را فراخواند و ماه گذشته کاردار ایران در بحرین را «عنصر نامطلوب» خواند. ایران نیز کاردار بحرین را از خاک کشورمان اخراج کرد.

تکذیب ارسال سلاح به یمن
 
یک «منبع آگاه» در نیروی دریایی سپاه گفت: توقیف کشتی حامل سلاح ایرانی صحت ندارد.  یک «منبع آگاه» در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» درباره ادعای روزنامه «الوطن» مبنی بر توقیف کشتی ایراتی حامل سلاح برای یمن اظهار داشت: «این ادعا در گذشته هم مطرح شده و صحت ندارد. ما برای این موضوع (ارسال سلاح به یمن ) برنامه‌ای نداریم.»

روایت توکلی از سخنان ظریف در مجلس


نماینده تهران در مجلس ضمن انتشار نامه‌ای تحت عنوان «گزارش به مردم در مورد برجام»، فرآیند بررسی برجام در قوه مقننه و اقدامات خود را به عنوان یک نماینده در این زمینه تشریح کرد. به گزارش «ایلنا»، احمد توکلی در بخشی از نامه خود آورده است:« یکشنبه ۱۶ فروردین ۹۴ دکتر ظریف برای ارائه گزارش از مذاکرات« لوزان» به کمیسیون سیاست خارجی آمده بود. آقای کریمی قدوسی نخستین نماینده‌ای بود که در اعتراض به مذاکرات در نوبت خود به آقای ظریف معترض شد و خطاب به وی چیزهایی را از حضرت آقا نقل کرد که دکتر ظریف دو بار گفت دروغ است و بار سوم از جایش برخاست و در حالی که می‌گفت در جلسه‌ای که به آقا دروغ می‌بندند، نمی‌نشینم، قصد خروج کرد که با اصرار همکاران دوباره نشست. آقای کریمی هم با خواهش من و آقای نبویان ادامه نداد. افراد مختلف سخن گفتند.»


روایت ندیمی از بررسی صلاحیت نامزدها

عضو شورای مرکزی فراکسیون «رهروان ولایت» درباره روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی گفت: «عمده اعتراض‌هایی که در ادوار گذشته نیز مطرح شد، مربوط به ۶ فقیه و ۶ حقوقدان شورای نگهبان نیست و ساحت نظارت مرکزی به گونه‌ای نیست که ما آنها را متهم کنیم، بلکه مربوط به نظارت شهرستانی و تحقیقات محلی است. به‌ تعبیر دیگر در شهرستان‌ها چون فرد مطرح است، گاهی اوقات تأیید صلاحیت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.» ایرج ندیمی در گفت‌وگو با «ایلنا» افزود:« در دوره پیش، گزارشی علیه‌بنده مرجوع شده‌ بود که ادعا می‌کرد من قاچاقچی هستم. در واقع یکی از مسئولان وقت در فرمانداری از تشابه اسمی بنده با یک قاچاقچی سوءاستفاده کرده‌ بود و با وجود آنکه می‌دانست سال ۷۹ نماینده مجلس بودم، پرونده فرد دیگری را به حساب من گذاشته بودند و مدعی شدند که به اتهام قاچاق زندانی هم شده‌ام که البته در ‌‌نهایت آقای اژه‌ای و سراج اعلام کردند، این‌گونه نبوده‌است.  در موردی دیگر مطرح شده‌بود، پرونده‌ای در دادگاه رشت به جرم فراری دادن متهم دارم، حال آنکه من هیج پرونده‌ای در هیچ‌کدام از دادگاه‌های کشور ندارم که بعد استعلام شد و آقای حشمتی که در آن زمان رئیس‌ کل دادگستری بود، اعلام کرد چنین چیزی صحت ندارد».

** شرق

واکنش سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس به شکایت آمریکا از سپاه


خانه ملت: محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، درباره شکایت آمریکا از سپاه پاسداران به دادگاه لاهه، گفت: روال رسیدگی به شکایات در مجامع بین‌المللی به این ترتیب است که یک نهاد - اگر ادعایی داشته باشد-‌ علیه دولتی یا سازمان‌های مرتبط با آن دولت، در آن مرجع بین‌المللی طرح دعوی می‌کند و به موضوع رسیدگی می‌شود. اسفنانی با بیان اینکه شکایت آمریکا از سپاه پاسداران در دادگاه لاهه مجرایی ندارد و امکان‌پذیر نیست،‌ افزود: اگر آمریکا ادعایی دارد، باید علیه دولت جمهوری اسلامی ایران طرح دعوی انجام گیرد. سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس همچنین گفت: با توجه به اینکه اصلا نحوه این شکایت موضوعیتی ندارد، در نتیجه به دنبال این شکایت آنها نمی‌توانند، تحریم‌های جدیدی را وضع کنند.

پزشکیان: شورای نگهبان مراقب گزارش‌ها باشد

ایلنا: مسعود پزشکیان درباره ابهامات موجود در فرایند بررسی صلاحیت‌ها گفت: اینکه بگوییم نباید بررسی صلاحیت کاندیداها انجام بشود، یک بحث است و اینکه بگوییم افرادی که مسئولیت بررسی صلاحیت‌ها را برعهده دارند، به‌درستی این کار را انجام نمی‌دهند، بحثی دیگر است.  نماینده مردم تبریز افزود:‌ بعضا شاهد بودیم، مسئول یا نهادی، یک کاندیدا را صددرصد تأیید می‌کند و مسئول یا نهاد دیگر همان کاندیدا را صددرصد رد می‌کند و این سؤال پیش می‌آید اگر فردی تا این حد مشکل داشته، چرا یک مرکز قضائی و امنیتی بی‌اطلاع بوده‌ است. همین‌طور می‌بینیم درحالی‌که مراکز امنیتی و اطلاعاتی هیچ پرونده‌ای درباره یک کاندیدا ندارند، یک فرد حقیقی، مدعی می‌شود فلان مسئول دچار چنان مشکلی می‌شود. پزشکیان تصریح کرد: خیلی‌وقت‌ها ممکن است، افرادی که این گزارش‌ها را در اختیار مراجع چهارگانه یا شورای نگهبان می‌گذارند، نظرات شخصی خود را هم در آن دخیل کنند و شورای نگهبان باید مراقب باشند چنین اتفاق‌هایی نیفتد؛ چراکه بروز این اتفاق‌ها گناه بزرگی است.

حمله نیروهای خودسر به مراسم سخنرانی یک اصلاح‌طلب

ایلنا: فیاض زاهد، با اشاره به حمله نیروهای خودسر در سخنرانی‌اش در روز ۱۳ آبان گفت: به دعوت شورای جوانان تدبیر و امید استان گیلان قرار بود در مراسم روز مبارزه با استکبار جهانی با موضوع «عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی» سخنرانی داشته باشم. او با بیان اینکه مراسم از سوی فرمانداری لاهیجان مجوز لازم را داشت، گفت: روز چهارشنبه پس از آغاز مراسم و قرائت قرآن و پخش سرود ملی ایران‏، هنگامی که پشت تریبون رفتم فضا متشنج شد و حمله و شعار گروهی از نیروهای خودسر موجب برهم‌خوردن مراسم شد که به همین خاطر سالن را ترک کردم. زاهد با بیان اینکه پس از خروج از سالن‏، این افراد به او حمله کردند، گفت: با حمله این افراد، تعدادی از جوانان حاضر، حلقه‌ای در محافظت از من تشکیل دادند، ولی آنها به وسیله نیروهای خودسر کتک خوردند که من نیز بی‌نصیب نماندم. او با بیان اینکه حتی آسانسور به وسیله این افراد از کار افتاده بود، افزود: حتی بعد از خروج از سالن مراسم، این افراد با ماشین، مرا تعقیب می‌کردند که این مسئله باعث شد یکی از ماشین‌های همراه بنده با دو ماشین دیگر تصادف کند. زاهد ادامه داد: این افراد مسیر اصلی لاهیجان به رشت را بسته‌ بودند و می‌خواستند مانع خروج من از لاهیجان شوند که از طریق راه‌های فرعی توانستیم به رشت برسیم.

کرباسچی: باید حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری را تسهیل کرد

ایلنا: اعضای کمیته سیاسی مجمع زنان اصلاح‌طلب، به همراه برخی از اعضای شورای مرکزی این مجمع در دیدار با کمیته سیاسی مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بر سهم ٣٠‌درصدی زنان از کرسی‌های مجلس تأکید کردند. در این دیدار، حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: حزب کارگزاران سازندگی باید کمک کند احزاب در انتخابات آتی مجلس از تبعیض مثبت بهره ببرند و مجلس آینده باید به مطالبات زنان توجه بیشتری کند. همچنین در ادامه این دیدار، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران گفت: به جای تأکید بر سهم ٣٠‌درصدی باید حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را تسهیل کرد. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی همچنین در این دیدار با اشاره به اهمیت حضور نیمی از جامعه در عرصه تصمیم‌گیری گفت: زنان ٥٠ درصد از نیروی فعال جامعه هستند که متأسفانه امروزه از دور مدیریت و توانمندسازی خارج شده‌اند و باید گفت خروج ٥٠ درصد افراد از چرخه سیاست، قطعا به توسعه جامعه آسیب می‌زند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    خیلی هم خوب و جامع
  • بیژن ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق تو بهترینی آ
  • مسی خطر ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    یارانه چه خبر؟
  • بیات ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق چرا کیهان رو اول میذاری؟؟
  • کیهان خوان تیر ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    من اومدم نظرم رو بذارم و این نظر را دیدم به راستی این دشمنی ها با کیهان برای چیست؟
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    کیهان خوان تیر من سرباز تو و اسمت شدم!! خخخ
  • ساره ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق نظرات سایتت از اخبارت هیجان انگیز تره با تشکر از مخاطبان!!
  • ساره ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    چقد طولانیه
  • بازنشسته ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    وام های با بهره های بالا در نظام اسلامی ما واقعا اشک هر مسلمانی را دراورده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس