گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

کارگزاران با نجفی اصلاح‌طلبان و عارف را دور می‌زند؟!


حزب کارگزاران با پیش کشیدن نامزدی و سرلیستی محمدعلی نجفی، عارف و اصلاح‌طلبان را دور می‌زنند.
سایت نامه نیوز نوشت: در حالی که عارف و بخشی از جریان اصلاحات در حال چیدن مقدمات زعامت عارف در انتخابات مجلس دهم هستند، در گوشه‌ای از شهر جریان دیگری به دنبال علم کردن سرلیستی دیگر در مقابل عارف است. کارگزاران سازندگی که چندان علاقه‌ای به بازیگر بودن در انتخابات مجلس ندارند و به دنبال کارگردانی این صحنه سیاسی هستند، دوست ندارند عارف سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس باشد. آنها به ویژه دبیرکل حزب کارگزاران یعنی غلامحسین کرباسچی رابطه خوبی با خاتمی و نیروهای نزدیک به او ندارند و تلاش می‌کنند تا نیروهای نزدیک به رئیس جمهور و هاشمی رفسنجانی سرلیستی اصلاح‌طلبان را در انتخابات مجلس به عهده بگیرند.
نامه نیوز افزود: کرباسچی هنوز از عدم حمایت خاتمی در ماجرای شهرداری تهران و دادگاهی شدن، ناراحت است. ناراحتی که در رفتار سیاسی او در این سال‌ها قابل مشاهده بوده است.
حزب کارگزاران سازندگی، به دنبال این است که تکنوکرات معروف و یار نزدیک هاشمی و روحانی یعنی محمدعلی نجفی را به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان معرفی کنند. آنها معتقدند که نجفی برخلاف عارف، مدیری اجرایی، توانمند و مورد قبول تمام جریان‌های اصلاح‌طلب در ایران است. کارگزاران و بخشی از جریان اصلاحات از نجفی برای حضور در انتخابات 88 دعوت کرده بودند که حضور موسوی و کروبی، مانع تحقق آرزوی آنها برای نامزدی این چهره سرشناس سیاسی شد. او حتی در انتخابات ریاست جمهوری 92 در کنار اسحاق جهانگیری دو گزینه اصلی کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بودند. نجفی در دولت‌های رجایی، هاشمی، خاتمی و روحانی حضور داشته است و همچنین نمایندگی مردم تهران در شورای شهر را نیز به عهده داشته است و این سابقه باعث شده است تا کارگزاران، نجفی را به عارف ترجیح دهند.
کارگزاران بر این باور هستند که اصلاح‌طلبان همان طور که در خرداد 92 روحانی را به عارف ترجیح دادند باید در اسفند 94 نیز نجفی را به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان انتخاب کنند.
بسیاری از کارگزاران معتقدند که در صورت پیروزی، عارف توان مدیریت مجلس و ایستادن در مقابل اصولگرایان را ندارد. آنها حتی اعتقاد دارند که لاریجانی نیز گزینه مناسب‌تری نسبت به عارف است.
گفتنی است در پوست‌اندازی جدید حزب این افراد به شورای مرکزی حزب اضافه شدند؛ محمد حسین عادلی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی جمالی، شهربانو امانی، خانم مقیمی، اعظم نوری، عباس علیخانی، علی اشرف افخمی، سید افضل موسوی، مهندس پناه، سید عبدالله حسینی، عباسعلی الله‌یاری، فرزانه ترکان، کفایتی، جهانبخش خانجانی، ملکی.
پیش از این نیز محمد هاشمی، محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی، محمدعلی نجفی، اسحاق جهانگیری، فائزه هاشمی، علی هاشمی، سید حسین هاشمی، اسماعیلی جبارزاده، یدالله طاهرنژاد، سید حسین مرعشی، رضا امراللهی، رضا ملک‌زاده و عبدالناصر همتی عضو این حزب بودند. اما محمد هاشمی از این حزب استعفا داد و اعلام کرد که ما باید کاری نکنیم که در جامعه تشنج ایجاد شود. من نمی‌خواهم شاهد این باشم که حزبی که من عضوش هستم سرنوشت حزبی مانند مشارکت را پیدا کند.
یادآور می‌شود مؤسسان کارگزاران اسماعیل شوشتری، عطاءالله مهاجرانی، محسن نوربخش، محمد هاشمی رفسنجانی، محمدعلی نجفی، مرتضی محمدخان، عیسی کلانتری، اکبر ترکان، سید محمد غرضی، بیژن زنگنه، غلامحسین کرباسچی، رضا امراللهی، غلامرضا فروزش، مصطفی هاشمی‌طبا، غلامرضا شافعی، محمدرضا نعمت‌زاده بودند.


رشد علمی ایران 20 برابر شده آنها می‌توانند اسرائیل را در هم بشکنند


فرمانده رکن اطلاعات در ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت پس از انقلاب اسلامی 1979، ایران به تلاش‌های فوق‌العاده در عرصه علم و فناوری دست زده و شمار دانشجویان در دانشگاه‌های آن 20 برابر شده است.
به گزارش رسانه‌های صهیونیستی هرتسل هالوی ضمن سخنانی در جمع مدیران سازمان متبوع خود گفته است: ایران از اوایل انقلاب اسلامی 1979 تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان خود را 20 برابر افزایش داده در حالی که ما در این زمینه فقط 3 برابر رشد داشته‌ایم. حکومت اسلامی ایران به تلاش‌های فوق‌العاده‌ای برای بالا بردن سطح علمی و فنی دست زده است.
وی افزود: ایران و اسرائیل در یک جنگ تکنولوژی درگیر هستند و اسرائیل بخش مهمی از برتری کیفی خود را در برابر حکومت اسلامی ایران از دست داده است.
رئیس رکن اطلاعات ستاد ارتش اسرائیل همچنین گفت: مهندسان حکومت اسلامی ایران در حال کشاکش با مهندسین اسرائیلی هستند و حکومت ایران دارد به برتری تکنولوژیکی نزدیک می‌شود «پذیرش و عضویت در رشته‌های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات در حکومت اسلامی ایران بسیار رشد کرده است».
وی تأکید کرد جنگ واقعی ما با ایران در شرایط کنونی در عرصه فناوری است. عرصه فناوری شاهد جنگ واقعی بین ایران و اسرائیل است.
هالوی افزود: اگر عده‌ای تصور می‌کنند احتمال بروز جنگ بین دو طرف در ده سال آینده وجود دارد، باید بداند که جنگ در عمل همین امروز ادامه دارد.
رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفت: این جنگ در زمینه‌های اطلاعاتی متمرکز است. این جنگ بسیار اهمیت دارد و گزارش‌های اطلاعاتی اسرائیل از پیشرفت فناوری در ایران نشان می‌دهد این کشور مسیرهای متفاوت بامسیرهای متعارف در غرب را طی می‌کند.
هالوی گفت: هزینه از دست رفتن فاصله‌های فناوری با ایران برای اسرائیل بسیار زیاد خواهد بود. ما اکنون شاهد تغییر شرایط به نفع طرف‌هایی هستیم که از دسترسی به فناوری‌های اطلاعاتی اسرائیل بسیار دور بودند. 20 سال پیش دستاوردهای اطلاعاتی بسیار زیادی داشتیم و در 7 سال اخیر اطمینان داشتیم که از نظر اطلاعاتی در منطقه در سطح خوبی قرار داریم، اما امروز جهان به سرعت در حال تغییر است. متخصصان فناوری اسرائیل و ایران امروز جنگی را علیه یکدیگر هدایت می‌کنند.
این مقام نظامی صهیونیست خاطرنشان کرد: جنگ آینده برای جبهه داخلی اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود که کاملاً با شرایط جنگ سال 1973 متفاوت است. سخن امروز از جنگ ذهن‌ها و عقل‌هاست و تبلیغات طرف مقابل می‌تواند روحیه اسرائیلی‌ها را در هم بشکند.


تکذیب ادعای هاشمی در مستندات روحانی و لاریجانی


اظهارات حسن روحانی و علی لاریجانی درباره کارشکنی‌های متعدد «آمریکا و غرب» سخنان بی‌پایه‌ هاشمی را تکذیب می‌کند.
هاشمی رفسنجانی اخیرا در مصاحبه با سایت‌ امید هسته‌ای مدعی شد «وقتی احمدی‌نژاد آمد، با رهبری تصمیم گرفتند که تعلیق را بشکنیم وقتی احمدی‌نژاد آمد و گفت که تعلیق را بشکنیم، خاتمی گفت من نمی‌شکنم! برای اینکه یک پرونده سنگین تهدید برای دولت بعد باقی می‌ماند و من نمی‌خواهم دولت بعد از من وارث این مشکل شود. بعدها نمی‌دانم چگونه رئیس دولت وقت (خاتمی) را قانع کردند که ایشان تعلیق  را باز کرد. از آن به بعد دعواها شدت گرفت و بقیه مسایل که تا الان ادامه دارد.»
به گزارش رجانیوز از سخنان هاشمی این چنین برداشت می‌شود که «تعلیق» بدلیل تصمیم سیاسی داخلی و با وجود مخالفت رئیس دولت اصلاحات مخالف شکسته شده است، این در حالی است که بنابر گفته دبیر وقت شورای عالی امنیت یعنی آقای روحانی «تعلیق»  تا 8 ماه بعد از روی کارآمدن دولت نهم هم برقرار بوده است و آنچه که در اواخر دولت خاتمی برداشته شده، «پلمپ تاسیسات جانبی یو‌سی‌اف‌اصفهان» بوده است که اساسا ربطی به تعلیق غنی‌سازی در ایران نداشته و یک تاسیسات هسته‌ای جانبی بوده است که ایران در توافق پاریس برای نشان دادن حسن‌نیت خود، با پلمپ آن هم موافقت کرده بود.
اما نکته جالب‌تر آن است که برخلاف اظهار هاشمی رفسنجانی و بنا بر مکتوبات حسن روحانی، «تعلیق غنی‌سازی در ایران» هم که 8 ماه بعد از استقرار دولت نهم اتفاق افتاد، نه بدلیل فشار داخلی که به دلیل بدعهدی اروپا با وجود تعهدات دست و دلبازانه تیم وقت در توافق پاریس اتفاق افتاده است. روحانی در صفحه 611 کتاب خود می‌نویسد: «در دولت نهم (احمدی‌نژاد) هم تعلیق نطنز 8ماه (تا اوایل85) ادامه یافت.» و در ادامه در بخشی دیگر از کتاب خود پیرامون علت تصمیم به لغو تعلیق غنی‌سازی هسته‌ای در ایران می‌نویسد: «اروپا بهمن 84 در دولت احمدی‌نژاد نقض عهد کرد، در دولت احمدی‌‌نژاد هم تعلیق تا اوایل 85 ادامه یافت.»
هاشمی رفسنجانی در ادامه مصاحبه می‌گوید: «علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه می‌گرفت که عوض شد.» اما بررسی صحبت‌های لاریجانی خلاف گفته هاشمی‌رفسنجانی را ثابت می‌کند. او 14خرداد سال 92 در برنامه شناسنامه با اشاره به کارشکنی‌ آمریکایی‌ها در مذاکرات، همین کارشکنی را عامل به سرانجام نرسیدن مذاکرات دانسته و می‌گوید: «غربی‌ها تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌خواستند به تعلیق هم راضی نبودند قبل از سال 84 غنی‌سازی کاملا تعطیل بود. وزیرخارجه آلمان به صراحت گفت ما هیچ‌وقت نگفتیم شما فعالیت‌های خود را تعلیق کنید، حرف ما همیشه این بوده که شما باید فعالیت‌های خود را تعطیل کنید، آن موقع اختلاف‌نظرهایی بین ما و غرب وجود داشت اما قطعنامه‌ای در میان نبود، همان موقع آقای خاویر سولانا با من تماس گرفت و گفت، خرابکارها (آمریکایی‌ها) کار خودشان را کردند، من از شما عذرخواهی می‌کنم. می‌خواستند یک فشار مضاعف هم بر ایران وارد کنند تا از این طریق شرایط خاورمیانه را تغییر دهند.»
همانطور که از سخنان علی لاریجانی مشخص می‌شود مذاکرات نه تنها در حال پیشرفت نبوده بلکه آمریکایی‌ها با صدور قطعنامه‌ جدیدی سعی می‌کردند تا بر جمهوری اسلامی فشار بیاورند و طرف مقابل حتی به تعلیق نیز راضی نبوده و خواهان توقف برنامه هسته‌ای بوده است و مشخص نیست که هاشمی رفسنجانی چگونه معتقد است در این وضعیت مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بوده است؟


روایت خانواده کروبی از هوشمندی رهبری در قبال نقشه افراطیون


خانواده کروبی در پاسخ به مصطفی معین تأکید کرد حکم حکومتی رهبری درباره بازگرداندن وی به انتخابات 84 (پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان) هوشمندانه بود.
به نوشته سحام‌نیوز «معین ضمن مصاحبه‌ای درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 84، با اشاره به حمایت خاتمی از خود، کروبی را مسئول تشتت‌آرای اصلاح‌طلبان در آن انتخابات می‌داند و به نظرسنجی‌های دولت وقت استناد می‌کند، در حالی که در دور اول آن انتخابات معین با 4/083/951 رای پنجم شد و تنها در یک استان توانست رای اول را کسب کند. وی همچنین تصریح می‌کند که رئیس‌جمهور بدلیل مسئولیت‌اش محدودیت قانونی در حمایت از کاندیدا‌ها داشته اما علیرغم این محدودیت رسما از ایشان حمایت کردند و او همین حمایت را مبنایی می‌داند برای کنار رفتن دیگر کاندیداها به نفع ایشان.» خانواده کروبی در پاسخ نامزد آن روز حزب مشارکت نوشت: فرموده‌اید «یکی از رقبای اصلی من نظرسنجی‌ها را قبول نداشت و معتقد به نظرسازی بود و من تنها نامزد از میان رقبای اصلی بودم که وعده یارانه 50 هزار تومانی ندادم.» به درستی اشاره کردید. آقای کروبی نظرسنجی اصلاح‌طلبان دولتی را که با هدایت وزارت ]...[  وقت صورت می‌گرفت، نظرسازی می‌دانست و براساس همین نظرسازی‌ها بود که کف رای شما را 18 میلیون در نظر گرفته بودند و سقف رای آقای کروبی را یک میلیون. با همین تخریب توانستند، بسیاری از حامیان آقای کروبی را جذب ستاد شما و آقای هاشمی کنند. به هر حال انتخابات برگزار شد و جنابعالی از میان هفت نامزد با چهار میلیون رای پنجم شدید و تنها نامزدی بودید که در استان خودتان  اصفهان هم، رای اول را کسب نکردید، در حالی که آقای کروبی در 11 استان رای اول را کسب کرد.
این پاسخ می‌افزاید: تناقض عجیبی  در سخنان شما دیده می‌شود. در ابتدا، به درستی می‌گویید، خاتمی نباید دخالت می‌کرد، اما بلافاصله مشروعیت ماندن در انتخاباتتان را ناشی از حمایت ایشان می‌دانید. در این مورد از گفته‌تان آقای خاتمی باید توضیح دهند که در حالی که عضو مجمع روحانیون مبارز بوده و در سال 76 این مجمع ایشان را به میدان آورد و آقای کروبی با همه توانش به حمایت از ایشان برخاست، چطور در سال 84، مقابل رای مجمع روحانیون که عضو آن است می‌ایستد و در ابتدا آقای هاشمی را به میدان می‌آورد و بعد از تایید صلاحیت شما توسط رهبری، آقای هاشمی را رها کرده و از شما حمایت می‌کند؟ که بارها آقای هاشمی گلایه می‌کند که او را وسط میدان رها کردند و رفتند.
خانواده کروبی همچنین در مورد حکم حکومتی که در سال 84 برای معین اعمال شد، نوشت: دوستانی که شما را وارد صحنه انتخابات کردند، نگاه دیگری به حضور شما داشتند و یک درصد احتمال تایید صلاحیتتان را از سوی رهبری نمی‌دادند، زیرا سال گذشته‌اش بیش از هشتاد نفر از نمایندگان مجلس ششم و صدها نیروی کیفی برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شده بودند و مقام رهبری با این حکم حکومتی هوشمندانه، می‌دانست چه می‌کند و چه نتیجه‌ای از آن خواهد گرفت. شما اگر این حکم را فراقانونی می‌دانستید نباید زیر بار آن می‌رفتید تا در آن مقطع، از این حکم بهره بگیرید و حالا با واژه‌ها بخواهید از بارش فرار کنید.

** خراسان

دستور جدید کابینه به سیف درباره بدهکاران ارزی

بر اساس مصوبه جدید هیئت وزیران که به ولی ا... سیف رییس کل بانک مرکزی ابلاغ شده، مقرر شده است در مطالبات حساب ذخیره ارزی که بابت بدهی دولت به بانک  ها تهاتر شده است، جریمه تاخیر سهم دولت بخشیده ‌شود. همچنین دولت، تاکید کرده است که بخشی از بدهکاران به حساب ذخیره ارزی که نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات شامل اصل و سود اقدام کرده و دارای اقساط معوق نیستند، مشمول بخشودگی جریمه تاخیر (به استثنای سود دوره تأخیر) شوند.

مجوز ویژه دولت برای دیپلمات های ایرانی در 8 کشور

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به محمد جواد ظریف، اعلام شده است که با توجه به موافقت هیئت وزیران و به استناد مواد 68 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری، مقرر شده فوق العاده اشتغال خارج از کشور ماموران دولت جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان، لیبی، یمن، بحرین و سوریه به عنوان کشورهای دارای شرایط ویژه با افزایش تا 60 درصد از محل اعتبارات مصوب مربوط قابل پرداخت باشد.

** وطن امروز

پایان فرافکنی اشرفی‌اصفهانی

نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از نتیجه بررسی‌های صورت گرفته سازمان بازرسی کل کشور درباره وضعیت قانونی «هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری» خبر داد.  حمید رسایی از غیرقانونی بودن «هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری» و ابطال همه آرای صادره توسط این هیأت در طول 2 سال گذشته خبر داد. رسایی در این‌باره به فارس گفت: براساس شکوائیه ارائه شده به کمیسیون اصل 90 در اسفند سال 92 مبنی بر طرز کار و اقدامات «هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری» این کمیسیون طی مکاتبه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی به این موضوع را کرد که براساس اعلام سازمان بازرسی، با توجه به نقض ماده 3 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، انتصاب اعضای جدید این هیأت در سال 92 برخلاف روال قانونی بوده است. نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 همچنین گفت: براساس مستندات سازمان بازرسی و مطابق ماده 3 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، برکناری یا تغییر اعضای هیأت بدوی وتجدید نظر باید با «پیشنهاد» وزیر یا بالاترین مقام سازمان و «تصویب هیأت عالی نظارت» صورت بگیرد در حالی که اعضای قبلی هیأت بدوی تخلفات ریاست‌جمهوری در سال 92، نه استعفا داده بودند و نه مدت زمان 3 ساله احکام آنها پایان یافته بود. «با این وجود متأسفانه براساس تغییر و تحولات اتوبوسی، از طرف مسؤولان عالی نهاد ریاست‌جمهوری، اعضای قبلی «هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری» بدون اطلاع تغییر یافتند و افراد جدید منصوب شدند».  نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: براساس مکاتبه سازمان بازرسی با «رئیس هیأت عالی نظارت بر هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت» که نسخه‌ای از آن در اختیار این کمیسیون قرار گرفته، انتصاب این اعضا در سال 92 برخلاف قانون بوده است. در مکاتبه صورت گرفته سازمان بازرسی تأکید شده است که همه آرای صادره توسط اعضای «هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری» در 2 سال گذشته نیز به دلیل غیرقانونی بودن احکام این اعضا غیرقانونی است. نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه بعد از انتصاب اعضای این هیأت مطابق روال قانونی، همه آرای صادره باید تجدیدنظر شود، اظهار داشت: بویژه که براساس شکایت واصله به کمیسیون اصل 90 بسیاری از آرای صادره، براساس اغراض سیاسی صادر شده است.  رسایی در پایان گفت: در حقیقت اقدام 2 سال قبل مسؤولان عالی نهاد ریاست‌جمهوری، خودش یک تخلف اداری بوده است که قاعدتا باید در مرحله جدید به آن هم رسیدگی شود، چرا که در همان ایام، عزل اعضای قبلی هیأت تخلفات و انتصاب اعضای جدید به‌عنوان یک تخلف اداری از طرف «دبیرخانه هیأت عالی نظارت» به نهاد ریاست‌جمهوری تذکر داده شده است.  گفتنی است، اشرفی‌اصفهانی رئیس هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری طی 2 سال اخیر همواره اتهامات و ادعاهای نادرستی مطرح کرد که در یک نوبت با واکنش قضایی مواجه شد!

منتظر بازگشت رکن‌آبادی هستیم

در شرایطی که علی لاریجانی اخیرا درباره شواهدی مبنی بر زنده بودن غضنفر رکن‌آبادی در عربستان سخن گفته بود، محمد جواد ظریف گفت او در انتظار بازگشت رکن‌آبادی به تهران است.  به گزارش ایسنا، ظریف در همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور طی سخنانی با ابراز تسلیت و همدردی با خانواده جان‌باختگان حادثه منا و با اشاره به جایگاه همکاران جان‌باخته در وزارت امور خارجه اظهار داشت: همکاران جان‌باخته از بهترین، مخلص‌ترین و وظیفه‌شناس‌ترین همکاران در خانواده وزارت امور خارجه بودند که جایگاه و اهداف ارزشمندشان در مجموعه وزارت امور خارجه حفظ شده و ادامه خواهد یافت.  وی گفت: ما و خانواده دکتر رکن‌آبادی منتظر بازگشت وی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر سرنوشت ایشان برای ما مشخص شود. وزیر امور خارجه که در کشور انتقادات فراوانی نسبت به انفعال او در ماجرای منا مطرح شده، درباره این حادثه گفت: در دستگاه دیپلماسی شناسایی عوامل مقصر، چگونگی اتخاذ تدابیر لازم برای احقاق حقوق جان‌باختگان و اتخاذ پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از وقوع اینگونه رویدادها در اجرای حج امن برای سال‌های آینده را در دستور کار داریم.

** قانون
«موسوی تبریزی» رئیس  شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌شود‌‌
‌‌‌‌
 تسنيم    علی محمد‌‌ غریبانی، رئیس د‌‌وره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار د‌‌اشت: سید‌‌حسین موسوی‌تبریزی، د‌‌بیرکل مجمع محققین و مد‌‌رسین حوزه علمیه قم از 15 آبان‌ماه به بعد‌‌ برای مد‌‌ت سه ماه ریاست د‌‌وره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را به‌عهد‌‌ه خواهد‌‌ گرفت.وی افزود‌‌: فعلاً ریاست د‌‌وره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌عهد‌‌ه بند‌‌ه است و جلسه د‌‌و هفته د‌‌یگر این شورا به ریاست آیت‌ا... موسوی تبریزی برگزار خواهد‌‌ شد‌‌.

د‌‌ر اجرایی شد‌‌ن برجام باید‌‌ د‌‌قت زیاد‌‌ی شود‌‌

ايسنا قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برجام یکی از مهم‌ترین سند‌‌هایی است که د‌‌ر رابطه با یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به جمهوری اسلامي‌ایران تنظیم شد‌‌ه و مورد‌‌ توافق قرار گرفته است.مرتضی سرمد‌‌ی افزود‌‌: با توجه به اهمیت این موضوع، طبیعی است که با این همه مذاکرات فشرد‌‌ه و سخت و مجموعه تلاش‌هایی که ظرف مد‌‌ت این د‌‌و سال صورت گرفته است به نتیجه مطلوبی د‌‌ست پید‌‌ا کنیم. د‌‌ر حقیقت تلاش د‌‌انشمند‌‌ان هسته‌ای و مقاومت ملت ایران پشتوانه این مذاکرات بود‌‌ه است.وی با اشاره به اینکه همه کارهای مطرح‌شد‌‌ه باید‌‌ به صورت علمي‌د‌‌رآید‌‌، اد‌‌امه د‌‌اد‌‌: د‌‌ر اجرایی شد‌‌ن این مسائل باید‌‌ د‌‌قت زیاد‌‌ی شود‌‌ تا د‌‌قیقا محتویات این سند‌‌ به مرحله اجرا د‌‌رآید‌‌. از این رو طبیعی است و ضرورت بسیار د‌‌ارد‌‌ که د‌‌ستگاه‌های مختلف ناظر، به صورت یک هیأت توسط شورای عالی امنیت مشخص شوند‌‌ و به صورت خیلی د‌‌قیق و مستمر بر اجرای این سند‌‌ نظارت د‌‌اشته باشند‌‌.

رئیسی، سخنران مراسم ۱۳ آبان

مهر حسین کاشانی‌پور، رئیس ستاد‌‌ مرکزی برگزاری بزرگد‌‌اشت ۱۳ آبان با تشریح مراسم‌های این روز د‌‌ر سراسر کشور اظهار کرد‌‌: رویکرد‌‌های محوری ستاد‌‌ برگزاری مراسم ۱۳ آبان شامل نمایاند‌‌ن خشم انقلابی ملت ایران علیه استکبار جهانی، آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی از ماهیت استکبار، توجه ویژه به مسئله نفوذ به عنوان هد‌‌ف محوری استکبار، نمایاند‌‌ن ظرفیت‌های ضد‌‌ استکباری مرد‌‌م و نخبگان و تاکید‌‌ بر استمرار استکبارستیزی ملت و حمایت از مظلومان عالم مي‌شود‌‌.وی با بیان اینکه این ستاد‌‌ د‌‌ر تهران با ۱۱ کمیته و د‌‌ر استان‌ها با ۱۰ کمیته تشکیل شد‌‌ه است، افزود‌‌: به جز کمیته‌های زمینه‌ساز فعالیت‌ها، کمیته‌های د‌‌انشجویی، د‌‌انش آموزی، تشکل‌ها و سازمان‌های مرد‌‌می، طلاب و روحانیت، هیئت مذهبی، کمیته جد‌‌ید‌‌التأسیس فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تشکیل‌د‌‌هند‌‌ه این ستاد‌‌ د‌‌ر سراسر کشور هستند‌‌.وی اد‌‌امه د‌‌اد‌‌: مراسم  ۱۳ آبان د‌‌ر تهران روز چهارشنبه رأس ساعت ۱۰:۰۰ صبح د‌‌ر مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا و همزمان د‌‌ر سراسر کشور با سخنرانی حجت الاسلام سید‌‌ ابراهیم رئیسی، د‌‌اد‌‌ستان کل کشور برگزار مي‌شود‌‌.

تعد‌‌اد‌‌ شهد‌‌ای خوزستانی مد‌‌افع حرم ۲۰ نفر شد‌‌

تابناك شهید‌‌ حمید‌‌ فاطمي‌(ممبینی) از شهد‌‌ای محرم یکی د‌‌یگر از فرزند‌‌ان استان خوزستان د‌‌ر د‌‌فاع از حرم حضرت زینب(س) است که خون پاکش به زمین ریخت و تا ابد‌‌ زند‌‌ه شد‌‌.شهید‌‌ مد‌‌افع حرم احمد‌‌ فاطمي‌د‌‌ر سوریه و به د‌‌ست تروریست‌های تکفیری به شهاد‌‌ت رسید‌‌.گفتنی است شهید‌‌ فاطمي‌بیستمین شهید‌‌ خوزستانی مد‌‌افع حرم حضرت زینب (س) و از شهرستان باغملک است.د‌‌ر روزهای گذشته با افزایش و شد‌‌ت د‌‌رگیری‌ها د‌‌ر سوریه، تعد‌‌اد‌‌ی از رزمند‌‌گان ایرانی به ویژه مد‌‌افعان خوزستانی حرم حضرت زینب (س) به شهاد‌‌ت رسید‌‌ه اند‌‌.

اعتد‌‌الگرایان به د‌‌نبال همگرایی با محوریت لاریجانی هستند‌

فارس رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتد‌‌الگرایان گفت: جبهه اعتد‌‌الگرایان با توجه به مشورت‌های گرفته از آقایان‌هاشمي‌و خاتمي‌و ناطق به د‌‌نبال همگرایی و ظرفیت‌سازی اصولگرایان معتد‌‌ل با محوریت علی لاریجانی است.جمشید‌‌ ایرانی د‌‌ر نشست مشترک شورای عالی سیاست گذاری جبهه اعتد‌‌الگرایان با د‌‌بیران امنای این تشکل اعلام کرد‌‌: این جبهه اولین جریان سیاسی‌اي بود‌‌ که سال گذشته اعلام کرد‌‌ د‌‌ر ائتلاف‌هایی با اصلاح‌طلبان ورود‌‌ خواهد‌‌ کرد‌‌ که محوریت آن بر مد‌‌ار عارف شکل گرفته باشد‌‌ .د‌‌بیر کل حزب فرزند‌‌ان ایران افزود‌‌: با توجه به محد‌‌ود‌‌یت‌ها و واقعیت‌ها اصلاح‌طلبان با د‌‌اشتن چهره‌های معتد‌‌لي چون محمد‌‌ جواد‌‌ حق‌شناس و محمد‌‌رضا تابش، خباز و مصطفی کواکبیان د‌‌ر شکل‌گیری یک مجلس همراه با د‌‌ولت د‌‌ر فضای همد‌‌لی و همزبانی بر مد‌‌ار آقای عارف می‌تواند‌‌ طراوت و جان تازه با اصلاح‌طلبان و گذر از حواد‌‌ث تلخ سال 88 باشد‌‌ .به گفته وی،جبهه اعتد‌‌الگرایان البته با توجه به مشورت‌های گرفته از بزرگان آقایان‌هاشمي‌و خاتمي‌و ناطق به د‌‌نبال همگرایی و ظرفیت‌سازی اصولگرایان معتد‌‌ل با  محوریت علی لاریجانی است و با محوریت و حضور سرمایه‌های معتد‌‌ل مجلسی همچون مطهری و باهنر و جلالی باید‌‌ از این فضای همد‌‌لی و همزبانی و ظرفیت نیز پاسد‌‌اری شود‌‌.رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتد‌‌الگرایان تصریح کرد‌‌: اعتد‌‌الگرایان کماکان منویات مثلث متحد‌‌‌هاشمي‌و ناطق و رئيس‌د‌‌ولت اصلاحات را مبنای برنامه‌ریزی انتخاباتی قرار د‌‌اد‌‌ه و ریاست جمهوری آقای روحانی محصول همگرایی این  سه بزرگوار است.

** جمهوری اسلامی

توقف دو فروند هواپیمای حمل سلاح در عراق

دولت عراق 2 فروند هواپیمای نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا را که محموله بزرگی از سلاح سبک و متوسط به مقصد کردستان عراق حمل می‌کردند، در فرودگاه بین‌المللی بغداد، متوقف کرد. حاکم الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق به رسانه‌ها گفت این 2 هواپیما یکی کانادایی و دیگری متعلق به کشور سوئد بوده‌اند که یکی از آنها از پایگاه نظامی از کویت و دیگری از پایگاه اینجرلیک ترکیه پرواز کرده بودند. الزاملی این اقدام نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را خطرناک توصیف کرد و نسبت به ادامه آن هشدار داد و از وزارت خارجه خواست هرچه سریعتر ضمن پیگیری ماجرا اقدامات فوری را برای جلوگیری از چنین اقداماتی بعمل آورد. وی گفت سفیر آمریکا تلاش داشته است که راه‌های مختلف این سلاح را از بغداد عبور دهد. گزارش‌ها حاکی است که این 2 هواپیما به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و به نظر می‌رسد دولت عراق محموله آن را مصادره نکرده باشد. الزاملی، لزوم تلاش دولت عراق متوقف کردن این رفتارها از سوی ائتلاف آمریکایی تاکید کرد و در عین حال گفت آنها به قوانین عراق اعتنا نمی‌کنند.

تلاش شیوخ اماراتی برای سرپوشی در کشتار یمن

شیوخ اماراتی تلاش می‌کنند با فرافکنی، بر شرکت خود در کشتار مردم یمن سرپوش بگذارند. وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه گفت: نفوذ ایرانی‌ها منجر شد حوثی‌ها دولت و نهادهای دولتی یمن را تضعیف کنند. روزنامه نشنال چاپ امارات نوشت: وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه در روز یکشنبه گفت امارات متحده عربی تحمل نخواهد کرد که یمن به کشور شبه‌نظامیان مانند حزب‌الله که مورد حمایت ایران است، تبدیل شود. انور قرقاش افزود: «امارات متحده عربی معتقد است باید راه‌حل مسالمت آمیز برای این مناقشه پیدا شود، راه‌حلی که به آمال مردم یمن و مشروعیت دولت این کشور احترام گذارد.» این اظهارات نشان می‌دهد شیوخ امارات نیز مانند آل سعود در پی راه‌حلی هستند که خود را از شرکت در جنگ یمن نجات دهند. تاکنون ده‌ها افسر اماراتی در جنگ یمن کشته شده‌اند.

** آرمان

اخراج واليباليست به خاطر رسوايي اخلاقي

شنیده شد که برخي رسانه‌هاي برزيلي مدعي شدند بازيكن تيم واليبال پيكان به خاطر رسوايي اخلاقي از مسابقات باشگاه‌هاي جهان اخراج شده است. اين خبر درحالي بازتاب زيادي داشته كه هنوز پيكاني‌ها واكنشي به آن نداشته‌اند. تابناك نوشت؛ حضور تيم واليبال پيكان در مسابقات باشگاه‌هاي جهان در برزيل كه كسب عنوان چهارمي اين تيم همراه بود با يك رسوايي اخلاقي براي نماينده ايران همراه شد. براساس اين گزارش، مسئولان برگزاري مسابقات در اتفاقي عجيب راي به اخراج «ر- ص» بازيكن تيم واليبال پيكان از جام باشگاه‌هاي جهان دادند.
 
عذرخواهي اينستاگرامي علي ضيا

شنیده شد که علي ضيا كه به همراه جمعي از بازيگران تماشاي بازي دربي را ميهمان كافه‌اي بودند، در پايان مسابقه و بعد از گل بنگتسون، در حالت شادي اقدام به شعاري توهين آميز عليه پرويز مظلومي كردند كه فيلم اين صحنه توسط دوربين يك نشريه شكار شده و در فضاي اجتماعي پخش شده است. علي ضيا كه انتقادها از وي بابت اين كار بالا گرفته، دیروز با انتشار پستي در اينستاگرامش از هوادارن استقلال و سرمربي اين تيم عذرخواهي كرد و گفت: امروز مظلومي را مي‌بيند و از دل او در مي‌آورد. او در متن خود نوشته است. از همه طرفداران استقلال معذرت مي‌خواهم كه ناراحتشان كرده‌ام. 
 
ارسال‌ محموله‌ امدادي ايران به افغانستان

شنیده شد که تيم اعزامي جمعيت هلال احمر ايران به افغانستان با وزير دولت اين كشور در امور رسيدگي به حوادث، ديدار و درباره محموله كمك‌هاي امدادي هلال‌احمر ايران به افغانستان گفت‌وگو كردند. مرتضي سليمي سرپرست تيم اعزامي هلال‌احمر ايران به افغانستان درباره محموله امدادي جمعيت هلال احمر كه از هرات بارگيري و عازم مناطق سانحه ديده افغانستان شده است، گفت: اين محموله شامل ۴۰۰ دستگاه چادر، يك‌هزار تخته پتو و زير انداز بوده و بر اساس نيازهاي اوليه و ضروري آسيب‌ ديدگان به مناطق ارسال شده است. وي درباره اعلام نياز مجدد چادر و پتو از سوي دبيركل جمعيت هلال‌احمر افغانستان در ستاد بحران پيشنهاداتي هم به‌منظور بهبود ساختار سيستم پاسخگويي حوادث كشور افغانستان ارائه داد.
 
هنوز تغيير شغل نداده‌ام

شنیده شد که آزاده نامداري بازيگر سينما و تلويزيون درباره جديد‌ترين فعاليت هنري خود گفت: درحال حاضر غير از بازي در فيلم «نسيم» پرويز شهبازي جاي ديگري مشغول فعاليت نيستم و جداي از هر چيز تمايل زيادي براي بازي كردن در فيلم يا سريالي را نداشتم. اما زماني كه از طرف شهبازي به من پيشنهاد شد، به خاطر پرونده درخشان وي كار را پذيرفتم و همكاري ما آغاز شد. بايد بگويم كه كار با شهبازي براي هر بازيگري مي‌تواند يك اتفاق خوب باشد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ وي در پاسخ به اين سوال كه كار در مديوم سينما يا تلويزيون را دوست دارد، بيان كرد: حدود 9 سال در تلويزيون فعاليت داشتم. به اين جهت كار در اين مديوم را بيشتر دوست دارم. البته دليل همكاري من با شهبازي اين نيست كه تغيير شغلي داده‌ام، بلكه فقط كسب تجربه بود. 
 
پرداخت50 درصد غرامت جانباختگان منا در خوزستان

شنیده شد که مديركل حج و زيارت خوزستان از پرداخت 50 درصد از غرامت فوت جانباختگان خوزستاني حادثه منا به بازماندگان اين جانباختگان خبر داد. انتخاب نوشت؛ ناصر حويزاوي اظهار كرد: مبلغ پرداختي از سوي سازمان حج و زيارت به بازماندگان جانباختگان منا، ديه نيست بلكه غرامت فوت است. زائران بيمه‌شده در صورت نقص عضو، بيماري يا فوت در هنگام سفر غرامت دريافت مي‌كنند كه اكنون غرامت فوت به خانواده‌هاي جانباختگان منا پرداخت مي‌شود. وي با بيان اينكه خوزستان در فاجعه منا 5 كشته و 2 مفقود داشته است، افزود: به 5 جانباخته اين حادثه غرامت تعلق گرفته كه مبلغ كل آن براي هر نفر 55 ميليون تومان بوده و تاكنون 50 درصد از اين مبلغ توسط بيمه ايران پرداخت شده است. 
 
ارسال پرونده تجمع‌هاي اصفهان به دادگاه روحانیت

شنیده شد که دو تجمع غیرقانونی برای یک سفر قانونی؛ دو تجمعی که در اعتراض به سفر «جک استراو»، وزیر خارجه اسبق انگلیس به اصفهان انجام شده بود. حالا حدود ١٠ روز پس از این سفر، «رسول زرگرپور»، استاندار اصفهان، می‌گوید: «محرکان اصلی این تجمع‌ها شناسایی شده و نیروهای اطلاعاتی استان، مشغول تکمیل پرونده آنها و ارسال به مراجع ذی‌ربط هستند». او که با ایرنا گفت‌وگو کرده، افزود: «این پرونده‌ها در دادگاه ویژه روحانیت و مراجع نظیر آن پیگیری می‌شود». استاندار اصفهان ادامه داد: «ما هیچ اغماضی در این زمینه نداریم». «زرگرپور» همچنین از انتقال این پرونده به «شورای امنیت کشور» و «وزیر کشور» خبر داد و تأکید کرد: «با مقصران و خاطیان این پرونده‌ها با جدیت برخورد می‌شود».
  
ادعاي رسايي درباره يك نهاد

شنیده شد که نايب‌رئیس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي از نتيجه بررسي‌هاي صورت گرفته سازمان بازرسي كل كشور درباره وضعيت قانوني «هيات تخلفات نهاد رياست‌جمهوري» خبر داد. الف نوشت؛ حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس و نايب‌رئیس كميسيون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با فارس، از غيرقانوني بودن «هيات تخلفات نهاد رياست‌جمهوري» و ابطال كليه آراي صادره توسط اين هيات در طول دو سال گذشته خبر داد. رسايي ادامه داد: بر اساس شكواييه ارائه شده به كميسيون اصل ۹۰ در اسفند سال ۹۲ مبني بر طرز كار و اقدامات «هيات تخلفات نهاد رياست‌جمهوري» اين كميسيون طي مكاتبه‌اي از سازمان بازرسي كل كشور درخواست رسيدگي به اين موضوع را كرد كه بر اساس اعلام سازمان بازرسي، با توجه به نقض ماده ۳ قانون رسيدگي به تخلفات اداري، انتصاب اعضاي جديد اين هيات در سال ۹۲ بر خلاف روال قانوني بوده است. 
 
دليل رجزخواني بابك زنجاني

شنیده شد که رئيس كميسيون اصل نود مجلس مي‌گويد: بابك زنجاني در جلسه دادگاه مي‌خواست خود را محق جلوه دهد و به همين دليل رجز خواني كرد. پارسينه نوشت؛ محمدعلي پورمختار در پاسخ به اين سوال كه آيا دليل رجز خواني بابك زنجاني در دادگاه و خط و نشان كشيدن او براي وزراي دولت يازدهم، پشتگرمي او به افرادي است كه در گذشته با آنها مراوده داشته است، گفت: ممكن است اينگونه باشد اما بنده اينگونه رفتارهاي زنجاني در دادگاه را عمليات رواني مي‌دانم كه بالاخره خودش را محق جلوه دهد. كما اينكه در گذشته و در مصاحبه‌ها و صحبت‌هايش اشاره كرده بود به اينكه من بسيجي اقتصادي هستم! لذا از اين دست رفتارها مي‌تواند داشته باشد. وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا دست زنجاني در دادگاه خالي است، نيز گفت: دست پرش اين است كه بيايد پول‌هاي بيت المال را بر گرداند و غير از اين اگر باشد ما دست او را خالي حساب مي‌كنيم و هيچ توجيهي قابل پذيرش نيست. 
 
** ایران

واردکنندگان خودرو با ارز دارو در آستانه محاکمه

با صدور کیفرخواست پرونده واردات خودرو با ارز دارو، شرکت‌های واردکننده خودرو متخلف در یک قدمی محاکمه قرار گرفته‌اند. به گزارش «ایسنا»، سال 1391 بود که مرضیه وحید دستجردی- وزیر وقت بهداشت و درمان- از تخلف صورت گرفته مبنی بر واردات خودرو با ارز دارو، پرده برداشت. این موضوع در چند سال اخیر مورد انتقاد کارشناسان مختلف از نمایندگان مجلس تا استادان دانشگاه قرار داشت و منتقدان خواستار معرفی و برخورد با شرکت‌هایی بودند که با استفاده از ارز دارو، خودرو وارد کرده‌اند. این انتقادات ادامه داشت تا اینکه اعلام شد پرونده واردات خودرو با ارز دارو در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در دست رسیدگی است و کیفرخواست آن نیز صادر شده است. از نظر حقوقی، کیفرخواست ادعانامه دادستان علیه متهم و تقاضای مجازات برای او است که پس از تحقیقات د‌ر د‌اد‌سرا صاد‌ر می‌شود‌ و د‌ر جلسه د‌اد‌گاه پس از قرائت کیفرخواست، متهم باید‌ نسبت به مواردی که د‌ر کیفرخواست بیان شد‌ه، از خود دفاع کند‌. بنابراین صدور کیفرخواست در این پرونده به این معنا است که ارتکاب جرم واردات خودرو با ارز دارو برای دادستان محرز شده و منجر به صدور کیفرخواست شده است.

روسیه در تدارک تحویل «اس-300» به ایران

یک شرکت تسلیحاتی روسیه اعلام کرد در حال تدوین قراردادی برای تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران است. «رویترز» به نقل از «اینترفکس» نوشت: شرکت دولتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه خبر داد سرگرم تدارکات برای تحویل این سامانه موشکی به ایران است. سامانه موشکی اس-۳۰۰ که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است، برای دفاع از تأسیسات مهم در برابر حملات هوایی طراحی شده و می‌تواند تا ۱۰۰ هدف را همزمان در آسمان ردیابی کند.

تشکیل حزب لاریجانی منتفی شد

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، تشکیل حزب علی لاریجانی را منتفی اعلام کرد و گفت: «بعد از انتخابات هیأت رئیسه مجلس در خردادماه عملاً شکل‌گیری حزب رهروان ولایت به زمان‌های بعد موکول شد که آرامش برفضا حاکم گردید که البته این آرامش گویای آن بود که دیگر چنین حزبی پا نخواهد گرفت.» جواد هروی در گفت‌وگو با «آریا»، تأکید کرد: «تصور نمی‌کنم که ما شاهد شکل‌گیری حزبی به دبیرکلی آقای لاریجانی باشیم.» نماینده مردم قائنات تأکید کرد: «بی تردید، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل حرکت خزنده‌ای را به سمت مشی میانه برداشته‌اند چراکه جامعه از افراطیون هردو طیف سرخورده شده. در انتخابات آتی مردم به سمت اعتدال‌گرایی که برگرفته از دو دیدگاه اصلاح‌طلب و اصولگراست، حرکت خواهند کرد.»

وکیل «جیسون رضاییان» در انتظار ابلاغ حکم

وکیل‌مدافع «جیسون رضاییان» گفت: «همچنان منتظر ابلاغ حکم پرونده موکلم هستم.» لیلا احسن در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان این مطلب که «حکم پرونده موکلم هنوز به من ابلاغ نشده»، افزود: «در پیگیری‌های این موضوع از دادگاه انقلاب، به من گفته شده که مشکلی پیش آمده و پس از رفع مشکل، حکم به شما ابلاغ خواهد شد.» وی درباره اینکه مطرح شده پرونده جیسون رضاییان به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است؟ گفت: «این مطلب صحت ندارد.» گفتنی است محسنی اژه‌ای در 19 مهر ماه اعلام کرد که «حکم این پرونده صادر شده است.»

احسان مازندرانی بازداشت شد

احسان مازندرانی بازداشت شد. «تسنیم» با انتشار این خبر نوشت: «هنوز اطلاع دقیق و رسمی از دلایل بازداشت وی در دست نیست با این حال برخی منابع غیررسمی می‌گویند مازندرانی این بار نیز به دلیل مسائل امنیتی بازداشت شده است.» مازندرانی اکنون مدیر مسئول روزنامه «فرهیختگان» است.

** شرق

صفارهرندی: مذاکرات هسته‌ای درهیچ‌جا از چارچوب خارج نشد


ایرنا: محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تلاش‌ها و زحمات تیم دیپلماسی برای احقاق حقوق مردم برحسب توانایی‌هایشان تقدیر کرد و گفت: مذاکرات محدود بود و در هیچ‌جا از چارچوب خود خارج نشد. او افزود: برجام واقعیتی است که هرچه بوده کاستی و ضعف‌ها در کنار نقاط قوت، به جایی رسیده است و به قانون تبدیل شده که شورای نگهبان بر آن مهر تأیید زده و رهبر با قبولی مشروط آن را پذیرفته است. او ادامه داد: تلاش و تقلا برای نزدیک‌شدن به آمریکا، اضمحلال و تباهی به دنبال دارد. موضوعی که تکرار می‌شود این است که اگر ارتباط را با آمریکا برقرار کنیم اتفاقات بزرگی می‌افتد و گشایش‌های بسیاری از پس آن ایجاد می‌شود درحالی‌که اینها تنها یک گمانه است.

پاسخ اشرفي‌اصفهاني به رسايي


فارس: حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری،‌ در واکنش به سخنان حمید رسایی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ٩٠، مبنی بر غیرقانونی‌بودن آرای این هیأت، گفت: آنچه راجع به هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری گفته شده خلاف واقع است و این هیأت در جایگاه رفیع و محکم قانونی قرار دارد. او با بیان اینکه رأی این هیأت قطعی و الزامی است، تصریح کرد: هرگونه شائبه‌ای که درباره هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود کذب محض است و آرای این هیأت از جایگاه محکم و قانونی برخوردار است. رسایی از غیرقانونی‌بودن «هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری» و ابطال کلیه آرای صادره توسط این هیأت در طول دو سال گذشته توسط سازمان بازرسی خبر داده بود.

۱۴ مسئول  از دولت قبل در زندان


نامه نیوز: غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، درباره اظهارات بابک زنجانی در مورد وزیرنفت گفت: متأسفانه یک جنبه پوششی و حمایتی از بابک زنجانی از طرف مسئولان و دولتمردان قبلی انجام می‌شود و این حمایت با نفوذی است که این افراد دارند و این نفوذها ممکن است در تمامی دستگاه‌ها وجود داشته باشد. در‌واقع آنها احساس می‌کنند محکوم‌شدن بابک زنجانی محکوم‌شدن دولت قبل است و می‌خواهند توپ فساد را از دولت قبل به زمین دولت یازدهم بیندازند. نماینده مردم رشت در مجلس افزود: تا اینجای کار ۱۴ مسئول از دولت قبل در زندان هستند و این نشان می‌دهد دولت قبل از فاسدترین دولت‌ها بوده است و در آن نیز بحثی نیست. نمی‌گوییم در این دولت اشکالاتی به‌وجود نمی‌آید زیرا این دولت نیز دولت امام زمانی نیست که هیچ اشکالی در آن نباشد ولی تا اینجا این دولت پاک و در‌واقع دولت راست‌گویان بوده است. جعفرزاده تأکید کرد: اتهام زنجانی به وزیر نفت نابخردانه و سیاسی است و براساس مشاوره‌هایی است که به وی داده می‌شود.

جلالي:برخی تصور می‌کنند هنوز هم دروغ‌گفتن آسان است


خانه ملت: مراسم آغاز اجرای طرح کارت سلامت در مرکز پژوهش‌های مجلس، روز گذشته با سخنرانی کاظم جلالی، رئیس این مرکز برگزار شد. جلالی در این مراسم با اشاره به آمار و ارقام اقتصاد کشور، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های مرکز پژوهش‌ها، رشد اقتصادی مناسبی به چشم نمی‌خورد اما پیش‌بینی می‌شود در‌صورت اجرای صحیح برجام، شاهد رشد اقتصادی ٥,٥ درصدی باشیم. او با اشاره به تصویب طرح برجام در مجلس، گفت: برخی به خلاف این‌گونه عنوان کردند که برای تصویب این طرح در مجلس، ٢٠ دقیقه بیشتر کار صورت نگرفت در‌حالی‌که روزها و ساعت‌های بسیاری در کمیسیون‌های مجلس و در کمیسیون‌ ویژه برجام بر سر این طرح کار کارشناسی انجام گرفت و نمایندگان محترم نیز پیشنهادات خود را در زمان بررسی آن بارها بیان کرده بودند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند چون زمانی دروغ‌گفتن در جامعه خیلی راحت بود، هنوز هم آسان است اما این کار راحتی نیست که برخی، افراد و اسامی را جعل کنند. او با بیان اینکه باید با عقلانیت و تدبیر در امور عمل کنیم، افزود: برخی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار همه باید از آنها تمکین کنند. برای این نظام، زحمات بسیاری کشیده شده و خون‌ شهدای بسیاری بر زمین ریخته شده است؛ پس نباید اجازه دهیم تا عده‌ای با بی‌عقلی و بوالهوسی وجهه آن را خراب کنند درحالی‌که باید در کمال امانتداری در حفظ این انقلاب تلاش کنیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    پس این دوران پسا برجام کی میاد؟
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    چرا کیهان رو اول میذارید؟؟
  • بید ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    میاد نگرانی چرا؟؟
  • بید ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    اخ اخ اخ گفتی!
  • بیژن ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    دمت گرم مشرق دقت کن!!
  • بیژن ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    چه فرقی به حال تو می کنه فردا بیاد یا پس فردا؟؟
  • سیروس ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    مجوز ویژه دولت برای دیپلمات های ایرانی در 8 کشور ینی چه مجوزی می تونه باشه؟!
  • سوسن ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    ممنون مشرقی ها نمایشگاه مطبوعات ورسانه ها تشریف نمیارید؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس