گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

اصلاحات مُرد برای احیای آن باید احضار اشباح کرد!

روزنامه شرق برای احیای اصلاح‌طلبان، خواستار «احضار اشباح» شد.
این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: اصلاح‌طلبان به دنبال احیای اصلاحات و حضوری دوباره در جریان قدرت‌اند. برخی از اصلاح‌طلبان به این روند نگاهی ساده‌اندیشانه دارند. در حالی که مسئله پیچیده‌تر از آنی است که حجاریان چندی پس از روی کار آمدن دولت نهم، با تعبیر «اصلاحات مرد، زنده‌باد اصلاحات»، آن را تئوریزه کرد تا نقشه راهی برای اصلاح‌طلبان و نیروهای اجتماعی و سیاسی نزدیک‌شان ترسیم کند. در آن روزگار، اصلاح‌طلبان در مدت کوتاهی شورای شهر، مجلس و دولت را از دست داده بودند و مهم‌تر آنکه واگرایی و تشتت میان آرا و افکارشان، فضای بیشتری برای رقیبان فراهم آورده بود. در همان زمان بود که بزرگان اصلاح‌طلب هر قدر تلاش کردند بین نیروهای از هم گسیخته هم‌گرایی ایجاد کنند، راه به جایی نبردند و هر تئوری، ایده یا گفتاری به تشتت بیشتر دامن زد. اینک یک دهه است که اصلاح‌طلبان فرصت بازگشت به مبدأ تاریخی خود را نیافته‌اند و حالا در فرآیند تجربه سیاسی خود به این امر پی برده‌اند که توسل به ایده بازگشت یا همان بازگشت به مبدأ به معنای تکرار آن، امکان‌پذیر است. از این رو باید طرحی نو در انداخت.
این روزنامه ادامه می‌دهد: می‌توان از 3 نظرگاه متفاوت طیف‌های اصلاح‌طلب، درباره ایده بازگشت سخن گفت. گروه نخست به تئوری «تاریخ زوال» روی آورده‌اند و معتقدند اصلاحاتی که از درون آن، دولت نهم سر بر آورد، زوال یافته است و اکنون باید ظهور دیگری را جست‌وجو کرد...
گروه دوم، روحیات کاملا متفاوتی دارند. آنها سعی می‌کنند برای اصلاحات نوعی تاریخ طبیعی تالیف کنند: تاریخ نسلی. بر این مبنا از مفاهیم طبیعی مانند «بهار دوباره» یا «نسل دوم اصلاحات» سخن به میان می‌آورند. آنها معتقدند فصل اصلاحات، دوباره فرا می‌رسد و نسل تازه مشعل قدرت را از دست پدران می‌گیرند تا راه را ادامه دهند...
گروه سوم، از تعمیم «اصلاحات مرده است» به وجود پدیده‌ای ناپدید گواهی می‌دهد؛ اشباح اصلاحات. احیای اصلاحات جز با احضار و فراخواندن اشباح آن میسر نیست. میان زندگان و مردگان، وجه دیگری هم هست که می‌توان آن را «شبح» تعبیر کرد. زنده کردن اصلاحات جز در مکالمه‌ای فرساینده با اصلاح‌طلبی به زعم حجاریان مرده، امکان‌پذیر نمی‌شود. این طرز تلقی، نه با تاریخ زوال گروه نخست سروکار دارد و نه با تاریخ طبیعی گروه دوم. نه به شیوه کلیشه‌ای تاریخ‌نویسان رمانتیک، تاریخ ظهور و سقوط را بازخوانی می‌کند و نه به سیاق اسطوره‌پردازان، از جوانه‌های بهار عن قریب، داد سخن سر می‌دهد. از این رو شکاف نسلی و جدل پدران و پسران هم محملی پیدا نمی‌کند. اصلاح‌طلبان گروه سوم، هنوز به اشباح سرگردانی باور دارند که در موقعیت مقتضی می‌توانند احضارشان کنند و توان آنها را به کار گیرند. این همجواری با اشباح است که موجب تفاوت اصلاح‌طلبان با اصلاح‌طلبان می‌شود.

صدای آمریکا: دفاع از سوریه منافع راهبردی فراوانی برای ایران دارد

«دفاع از سوریه، گزینه‌های متعددی را در اختیار ایران قرارداده تا نفوذ منطقه‌ای را گسترش دهد».
وبسایت صدای آمریکا در تحلیلی نوشت: دفاع از سوریه، گزینه‌های متعددی را در اختیار تهران قرار داده تا نفوذ و قدرت خود را در منطقه و فرای آن به پیش ببرد. جنگ سوریه، ژئوپولتیک منطقه را تغییر می‌دهد و یکی از تأثیرات بسیار مهم آن گسترش جای پای ایران در شرق مدیترانه و سوریه است.
این تحلیل می‌افزاید: ایران بر شبه نظامیان عراقی، افغانی و پاکستانی حاضر در سوریه نظارت دارد. همچنین کمیته‌های مردمی را در سوریه و در قالب نیروی شبه نظامی متشکل از 100 تا 150 هزار جنگجو موسوم به «نیروهای دفاع ملی» بر مبنای الگوی نیروی بسیج در ایران سازماندهی دوباره کرد. باور عمومی بر این است که فرماندهان سپاه نیروهای دفاع ملی را هدایت می‌کنند.
ایران شماری از اعضای سپاه قدس را به سوریه فرستاده که شماری از آنان کشته شده‌اند اما حضور نظامی ایران در سوریه با توجه به برخورداری از 100 هزار نیروی سپاه، قابل توجه نیست. تهران بنای نفوذی بلندمدت را در سوریه چیده است.
صدای آمریکا در ادامه نوشت: ایران از این حضور و ارائه کمک به سوریه منافع متعددی به دست آورد، متحدش در منطقه را نجات داد؛ پل ارتباطی با حزب‌الله لبنان را حفظ کرد؛ خود را به عنوان متحدی قابل اتکا در دوران سختی نمایش داد و با لابی‌گری، روسیه را به مداخله راضی کرد و تعهد خود را به متحدش بیشتر به اثبات رساند. ایران همچنین موفق به بسیج فراملی شبکه‌ای از شبه نظامیان شیعه شده که به طور رسمی به عنوان «لژیون خارجی» ایران در مقابله با داعش و القاعده عمل می‌کنند. این شبکه، پایگاهی برای حمایت از سیاست‌های ایران در لبنان و پاکستان ایجاد خواهد کرد. ایران می‌تواند با استفاده از حاشیه حفاظتی روسیه اطراف بندر طرطوس و لاذقیه، فضایی غیرقابل دسترسی در ساحل سوریه و لبنان پدید آورد.
صدای آمریکا تأکید کرد: ایران و سوریه ممکن است یک مجتمع شناسایی حمله در شرق مدیترانه برای تهدید زیرساخت‌های ساحلی مهم اسرائیل و یک پایه سامانه دفاع موشکی ناتو در دریا بسازند. ایران ممکن است با استقرار شماری از موشک‌هایش در سوریه در پی گسترش برد و قدرت آنها باشد. تهران زرادخانه بزرگی از موشک‌های دوربرد و احتمالاً یک هزار موشک بالستیک کوتاه برد و میان برد دارد. در حال حاضر، تنها نیمی از این موشک‌ها می‌توانند به اسرائیل برسند. اما اگر ایران شمار بالایی از موشک‌هایش را در سوریه مستقر کند، می‌تواند دفاع موشکی اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار بدهد. این مهم به ایران گزینه مستقل پرتاب راکت به اسرائیل در صورت ناتوانی حزب‌الله در یک بحران آتی را می‌دهد.
همزمان، تهران ممکن است انبار موشکی خالی شده سوریه را دوباره پر کند تا به آن هم قابلیت مستقل تلافی‌جویی را بدهد. نیروی قدس و حزب‌الله مدت‌ها در تلاش برای تصرف بخش شمالی بلندی‌های جولان در سوریه بوده‌اند تا جبهه جدیدی برای عملیات علیه اسرائیل داشته باشند. در ماه فوریه گذشته، فرماندهان ایران برای پس گرفتن منطقه از شورشیان سنی عملیاتی را با استفاده از ارتش عربی سوریه، نیروی دفاع ملی، حزب‌الله و نیروهای شبه نظامی شیعه رهبری کردند. این تلاش‌ها به طور یقین ادامه خواهد داشت.صدای آمریکا در پایان نوشت نزدیکی تهدید داعش به ایران هرگونه مخالفت باحمایت از سوریه را مهار می‌کند.

خوش‌خیالی اقتصادی نوبخت و پاسخ صریح مقام آمریکایی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت حتی پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای هم قرار نیست گشایش اقتصادی میان ایران و آمریکا صورت گیرد.
آلن ایر در مصاحبه با خبرگزاری ترند و در پاسخ این پرسش که آیا بعد از لغو تحریم‌ها انتظار می‌رود که گشایشی اقتصادی نیز در روابط ایران و آمریکا صورت پذیرد؟ آیا شرکت‌های آمریکایی خواهند توانست به حوزه نفت و گاز ایران وارد شوند یا قوانین داخلی هنوز چنین امکانی نمی‌دهد؟ تصریح کرد: بعد از لغو تحریم‌های مربوطه انتظار نمی‌رود که گشایشی اقتصادی بین ایران و آمریکا صورت گیرد، زیرا طبق توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های اولیه آمریکایی لغو نخواهد شد و پابرجا خواهد ماند. پس به طور کلی شرکت‌های آمریکایی نخواهند توانست به حوزه نفت و گاز ایران وارد شوند.
وی همچنین گفت که لغو تحریم‌های هسته‌ای پس از اجرای همه تعهدات ایران و فرا رسیدن روز اجرا انجام می‌شود.
اظهارات صریح آلن ‌ایر در حالی است که اخیراً نوبخت سخنگوی دولت درباره تأکید رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات کالا از آمریکا گفت: برای واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما تذکر مقام معظم رهبری را اجرا می‌کنیم، ایشان تصریح کردند که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نشود، اما واردات تکنولوژی از آمریکا می‌تواند انجام شود، در عین حال همه تلاشمان این است که از تولید داخلی استفاده کنیم.
برخلاف این اظهارات، گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا نشان می‌دهد عمده اقلام وارداتی از آمریکا مصرفی و بعضاً غیرضروری بوده‌اند. به گزارش ایسنا، در سال 1393 ایران از آمریکا کالاهایی مانند کره، برنج، روغن‌های خوراکی مختلف، مکمل‌های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فرآورده‌های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید، لامپ و مسواک خریداری کرده است. همچنین در نیمه نخست امسال فهرست کالاهای وارداتی از آمریکا، مکمل‌های غذایی، فرآورده‌های آرایشی، خمیربازی، لوله و شلنگ، تبلت، کامپیوتر، جت‌اسکی، تردمیل و برخی ادوات ورزشی دیگر بوده است.

آقای هاشمی! نسبت شما با دشمنان اندیشه امام(ره) چیست؟!

هاشمی رفسنجانی گفت اگر انقلاب با اندیشه امام پیش می‌رفت، وضعیت بهتری داشتیم.
وی ضمن سخنانی در «همایش قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)» گفت: اگر انقلاب را با توجه به دیدگاه و اندیشه‌های امام خمینی پیش می‌بردیم، قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم اما من مایوس نیستم که با توجه به آگاهی که مردم پیدا کردند، ما موج جدیدی از پیشرفت را که تا الان نگذاشتند به آن دست پیدا کنیم، در آینده ایجاد کنیم. وی افزود: امام را آن‌طور که ما می‌شناختیم و هرچه پیش‌تر می‌رویم، ایشان را بیشتر می‌شناسیم، دارای یک روح اساسی و افکار بلندی بودند که برگرفته از قرآن و سیره اهل بیت(ع) بود. ایشان با چنین مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی توانستند این انقلاب عظیم و کار بزرگی که در تاریخ تشیع و بعد از معصومین(ع) بی‌سابقه بوده است را شکل بدهند.
قطعا اصل این حرف، حرف درستی است که هر قدر اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان منطق برخاسته از اسلام و قرآن بیشتر عمل کنیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت اما باید دید نسبت آقای هاشمی با این سخن درست چیست؟ ارکان اندیشه امام را «استکبارستیزی،‌ نفی اباحه‌گری و مرزبندی با اسلام التقاطی- آمریکایی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فقر و تبعیض و فساد، نهضت جهانی اسلام و مستضعفان، مقابله جدی با جریان فتنه‌گر و آشوب‌طلب» و عمود قائم همه اینها «ولایت فقیه» تشکیل می‌دهد. اینکه «آمریکا ابرقدرت است و بدون رابطه با او نمی‌شود سر کرد»! و «باید در زمینه رابطه با آمریکا تابوشکنی کرد»! یا «نباید درباره مسائل لبنان و فلسطین و سوریه ماجراجویی بکنیم» آیا نسبتی جز تضاد با اندیشه امام دارد؟ میدان دادن به طیفی از مفسدان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در دولت سازندگی و سپس هم‌صف شدن با فتنه‌گران و آشوب‌طلبان، آیا کمک به اجرای اندیشه امام بود؟ چگونه آقای هاشمی در اردوگاهی ایستاد که پیشاهنگان آن صراحتا شعار حذف اسلام از «جمهوری اسلامی» و «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «نه غزه نه لبنان» و... سر می‌دادند؟!
چطور بازداشتی‌های سازمان تروریستی منافقین و بهائیت، با صراحت از سوی فرزند آقای هاشمی به عنوان دوستان خوب و جدید معرفی شدند؟ و چگونه امثال عبدالحسین هراتی عنصر فراری و هتاک به حضرت امام(ره) به عنوان مشاور ارشد به دفتر هاشمی راه یافت و در دیدارهای ویژه او با برخی هیئت‌های خارجی شرکت کرد؟
در عین حال باید تاکید کرد انقلاب با وجود همه سنگ‌اندازی و کج‌رفتاری‌ها بر اساس منطق امام پیش رفته است، سند روشن آن هم تشدید دشمنی مستکبران عالم است اما اینکه آقای هاشمی هم به اندیشه امام وفادار مانده یا خیر، موضوع دیگری است.
اگر اندیشه امام و پیشرفت انقلاب واقعا برای آقای هاشمی مهم است، چگونه است که روزنامه زنجیره‌ای و بدنام شرق در سرمقاله 25 مرداد 94 به تصریح می‌نویسد «اهمیت هاشمی در اعلام ختم دوره انقلاب است. او اولین دولت پسا انقلابی[!] را تاسیس کرد و کسانی را که آمادگی روحی دوره جدید را نداشتند کنار گذاشت و شکاف تاریخی در انقلاب به وجود آورد. چه کسی جز او می‌توانست چنین صریح، ختم دوره‌ای و آغاز دوره‌ای جدید را اعلام کند. او با اسم رمز سازندگی، انقلابی در دل انقلاب سامان داد. از همین‌جا واگرایی آغاز شد. اهمیت او در ایجاد شکاف بین دو دوره است و نه در روان‌شناسی شخصیت سیاسی او.»

شرمن: تحریم‌ها دوام نمی‌آورد میان کشورها شکاف افتاده بود

وندی شرمن معاون بازنشسته وزارت خارجه آمریکا گفت به هنگام مذاکره با ایران نشانه‌های شکاف و فروپاشی تحریم‌ها آشکار شده بود.
به گزارش صدای آمریکا شرمن که به تازگی بازنشسته شده ضمن سخنانی در کالج دارموت گفت: ایران در سال 2003 میلادی حدود 164 سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم داشت و 10 سال بعد تعداد سانتریفیوژها به 19 هزار رسید.
شرمن درباره اقدام نظامی گفت حتی اگر آمریکا تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود می‌کرد، آنها می‌توانستند طی دو تا سه سال آن را بازسازی کنند.
او به چند صد تن از حاضران در سالن کنفرانس فیلن گفت: تأسیسات را می‌توان نابود کرد، اما دانش را نمی‌توان از بین برد.
توافق هسته‌ای که بندهای عمده‌اش بین 10 تا 15 سال برقرار خواهند بود، به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم به شکل محدودی را می‌دهد، اما نه آن قدر که برای ساخت بمب کافی باشد.
وی با یادآوری روابط جان کری با مقام‌های بلندپایه در عمان که باعث شد ملاقات‌های محرمانه‌ای در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما انجام بگیرد، آغاز تلاش‌های دیپلماتیک را مدیون جان کری دانست و گفت آن حرکت شجاعت می‌خواست، اگرچه ملاقات اول صراحتاً یک شکست کامل بود. احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت ایران کمک چندانی انجام نداد و مانع زبان هم وجود داشت. در ابتدا روندی مضحک بود و تمام مذاکرات ما به فارسی و وضعیت مسخره‌ای بود.
جیم روبنز سناتور پیشین مجلس ایالتی نیوهمپشایر پرسید توافق 24 روز به ایران فرصت می‌دهد تا به درخواست بازرسان برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای‌اش پاسخ دهد؛ بندی که بسیاری از مخالفان معتقدند به ایران فرصت می‌دهد بر تخلفاتش سرپوش بگذارد؟ شرمن در پاسخ تصریح کرد: بر مبنای پروتکل‌های بین‌المللی موجود، کشورهایی که موضوع بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، می‌توانند عملاً به شکل نامحدودی مانع بازدیدهای مقرر شوند، پس افزودن ضرب‌الاجل حداکثر 24 روزه یک قدم به جلو است این تنها توافقی در دنیا است که چنین دسترسی را در نظر دارد.
یکی از حضار از وندی شرمن پرسید «چرا آمریکا از قدرت اقتصادی چشمگیرش برای حفظ تحریم‌ها و ادامه فشار تا رسیدن به توافقی بهتر استفاده نکرد؟» شرمن در پاسخ گفت فکر نمی‌کنم تحریم‌ها برقرار می‌ماند. ما نشانه‌هایی از آغاز شکاف بر سر تحریم‌ها به ویژه در واردات نفت را شاهد بودیم.
وندی شرمن گذشته از نقطه نظرش درباره تمایل متحدان آمریکا به راه حل دیپلماتیک، همچنین به نفوذ فزاینده اقتصادی چین اشاره کرد که در صورت دست کشیدن از تحریم‌ها می‌توانست به تلاش‌های ضد جنگ‌افزار هسته‌ای آسیب بزند.

** وطن امروز

نامه ۲۱۳ نماینده مجلس به روحانی برای رعایت شروط رهبری

۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رعایت کامل شروط تعیین‌شده توسط رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام شدند.  به گزارش فارس، 213 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ضمن تقدیر و تشکر از زحمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، اعلام کردند انتظار است در راستای اجرای قانون و دفاع از منافع ملت ایران، شروط تعیین‌شده توسط رهبر معظم انقلاب در دستورالعمل‌شان درباره اجرای برجام به صورت کامل رعایت شود. متن این نامه که ضرغام صادقی، عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، به این شرح است: ضمن تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دولت محترم، چنانچه مستحضرید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دستورالعمل اجرای شروط برجام، خطر شیطان بزرگ و مضر بودن خوش‌بینی به دشمنان این ملت را یادآور شدند و برای فراهم آوردن زمینه اجرای با اقتدار برجام به 6 نقطه ضعف آن اشاره فرمودند و با بیان شروطی علاوه بر شروط نه‌گانه مجلس شورای اسلامی و ملاحظات دهگانه شورایعالی امنیت ملی مصوبه مورخ 19 مرداد 1394 شورایعالی امنیت ملی را تایید کردند. بنابراین از دولت انتظار می‌رود در راستای اجرای قانون و دفاع از منافع ملت بزرگ ایران شروط تأمین‌کننده منافع ملت را به صورت کامل رعایت کند بویژه علاوه بر تشکیل هیاتی با 3 ویژگی قوی، آگاه و هوشمند جهت نظارت بر اجرای برجام که در بند نهم دستورالعمل مقام معظم رهبری بدان اشاره شده است، قبل از اعلام رسمی رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپایی معطوف به لغو کامل تحریم‌های مالی و اقتصادی، نباید هیچ اقدام عملی در اجرای برجام صورت گیرد.
 
کمک کاندیداها‌ به اماکن عمومی و امور خیریه جرم است

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص، اماکن عمومی، مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه توسط کاندیداهای انتخابات بعد از ثبت‌نام در انتخابات جرم محسوب می‌شود. به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز پارلمان مواد دیگری از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار داده و رسیدگی به این طرح را خاتمه دادند. وکلای ملت با اصلاح ماده 52 قانون انتخابات مجلس مقرر کردند گزارش‌ها و شکایات واصله ظرف مدت 20 روز پس از پایان مهلت دریافت شکایت در جلسه هیأت نظارت استان رسیدگی و نتیجه صورت جلسه ‌شود و چنانچه نظر هیأت اجرایی مبنی بر رد صلاحیت داوطلب، مورد تایید هیأت نظارت استان نیز باشد، هیأت نظارت مذکور موظف است در این‌باره، نظر هیأت مرکزی نظارت را نیز کسب کرده، هیأت نظارت استان درباره صلاحیت سایر داوطلبان نیز نظر خود را به هیأت مرکزی نظارت اعلام ‌کند. بهارستان‌نشینان در مصوبه دیگری یک بند را به ماده 66 قانون انتخابات مجلس الحاق کردند که بر این اساس مصوب شد خرید و فروش رأی از قبیل اقدام مستقیم و غیرمستقیم توزیع اقلام و لوازم که برای پذیرنده جنبه انتفاعی داشته باشد و همچنین کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص، اماکن عمومی، مذهبی، هیات‌ها و امور خیریه بعد از ثبت‌نام در انتخابات جرم محسوب شود.

تلاش برجامیان برای حذف «مرگ بر آمریکا» از نماز جمعه

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با تاکید بر اینکه بعد از توافق اولیه برجام برخی خواستار حذف شعار «مرگ‌ بر آمریکا» از نمازهای جمعه بودند، گفت: این افراد بدانند هنوز آمریکایی‌ها دست از توطئه برنداشته‌ و استکبارستیزی‌ها ادامه دارد. به گزارش تسنیم،  حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعی که امروز در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع جلوگیری از نفوذ بیگانگان به کشور در عرصه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: ائمه‌جمعه باید همواره تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را به‌روز کرده و مردم را نسبت به نفوذ دشمن آگاه کنند و اجازه ندهند توطئه‌های آنان عملیاتی شود. تقوی با اشاره به شعار «مرگ‌بر آمریکا» و درخواست برخی‌ها برای حذف آن از نماز جمعه گفت: بعد از توافق اولیه برجام برخی خواستار حذف شعار «مرگ‌ بر آمریکا» از نمازهای جمعه بودند، در حالی که باید به آنان اعلام کرد هنوز استکبارستیزی‌ها ادامه دارد.

** خراسان

بی اطلاعی برخی مدیران از دستور مهم دولت درباره آب

در حالی که بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 مقرر شده بود دستگاه های اجرایی مبالغی را برای استقرار سیستم مدیریت سبز و اعمال سیاست‌ های مصرف بهینه منابعی چون آب هزینه کنند، بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف آب مانند جداسازی آب شرب مصرفی و غیر شرب، احداث محل ذخیره آب باران و تبدیل شیرهای عادی به الکترونیکی و زمان دار، رضایت بخش نبوده و علاوه بر آنکه بودجه مناسبی برای این تدابیر در نظر گرفته نشده، بخشی از مدیران نیز از ابلاغ اجباری بودن این تدابیر مطلع نبوده اند.

درخواست رسمی برای برخورد با متخلفین از مصوبه دولت سابق

با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ابتدای سال 90 دولت وقت، مقرر شده بود مبلغ 138 میلیارد تومان اعتبار به منظور پرداخت ضرر و زیان ناشی از بحران جهانی در وجه شرکت های خصوصی وارد کننده غلات، در اختیار دستگاه های مربوطه قرار بگیرد، یک دستگاه نظارتی طی هفته های گذشته در نامه ای به مسئولان ارشد اجرایی، خواستار مشخص شدن وضعیت برخورد قانونی با متخلفین در پرداخت ضرر و زیان این شرکت های خصوصی شده است.

** جمهوری اسلامی

استقبال مسلمانان استرالیا از عدم پخش یک تیزر ضداسلامی

 مسلمانان استرالیا از اقدام یک شرکت تبلیغاتی برای عدم پخش یک تیزر ضداسلامی استقبال کردند. به گزارش اسلام آنلاین، این شرکت تبلیغاتی یک تبلیغ اهانت آمیز به ساحت مقدس حضرت مسیح(ع) را به خاطر مغایرت با دستورالعمل‌های اخلاقی خود پخش نکرد. این تبلیغ در حقیقت با تمسخر تولد، زندگی و عروج عیسی مسیح، تعالیم اسلامی و مسیحیت در مورد این پیامبر اولوالعزم را زیر سوال می‌برد. تبلیغ دیگری که به طور مستقیم به اسلام اهانت می‌کرد نیز در این شرکت تبلیغاتی ممنوع شده است. شرکت تبلیغاتی استرالیایی درحالی از صدور مجوز نمایش بیلبوردهای اهانت آمیز درمورد حضرت مسیح خودداری کرده که این تبلیغات در آستانه سفر سام هریس نویسنده جنجالی آمریکایی به استرالیا تدارک دیده شده است. هریس یک نویسنده خداناباور و مخالف مسیح و مسلمانان است.

هشدار وزیر دفاع آلمان به طولانی شدن حل بحران سوریه

وزیر دفاع آلمان دیروز هشدار داد، طولانی شدن فرآیند حل‌وفصل بحران سوریه به نفع گروه تروریستی داعش تمام خواهد شد. اورسلافون دیرلاین، وزیر دفاع آلمان در مصاحبه با نشریه آلمانی بیلد‌ام زونتاگ گفت: هر روزی که ما بدون حصول یک هدف مشترک روشن برای حل‌وفصل مساله سوریه از دست دهیم به نفع داعش تمام می‌شود.

شرایط درمان زنان و دخترانی که توسط گروه داعش مورد تجاوز قرار گرفته اند

گروه تروریستی داعش پزشکان مرد را از درمان دختران و زنانی که بوسیله این گروه مورد تجاوز و آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، منع کرد. در نتیجه، به دلیل کمبود پزشک زن در این حیطه، بسیاری از قربانیان تجاوز جنسی با مشکلات جدی برای درمان مواجه شده‌اند. در زمستان گذشته، پزشکان بخشهای تحت تصرف داعش در لیبی اعلام کردند افزایش چشمگیری در موارد سقط جنین و بیماری‌های روحی میان زنان دیده شده است. عناصر گروه تروریستی داعش تاکنون جنایات بی‌رحمانه‌ای علیه همه فرقه‌های مذهبی انجام داده‌اند. آنها زنان و دختران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و از آنها به عنوان برده‌های جنسی استفاده می‌کنند.

** آرمان

پيشنهاد ميلياردي به تتلو

شنیده شد که در ادامه خبرها و اتفاقات جديد مربوط به خواننده زيرزميني، معروف به امير تتلو، گويا اخيرا‌ به او براي بازي در فيلم پيشنهاد داده شده و او هم حسابي دندان‌گِردي كرده است! «عصرايران» مطلب زير را به نقل از گروه تلگرامي «ديد در شب» - برنامه‌اي اينترنتي با اجراي رضا رشيدپور - منتشر كرده است: «هر روز اتفاقات جديدي دور و بر امير تتلو پيش مي‌آيد كه در نوع خود جالب است. يك روز روي ناو مي‌رود و روز ديگر رسانه‌هاي جهان از گاردين و نيويورك تايمز گرفته تا واشنگتن‌پست از او مي‌گويند. از گوشه و كنار شنيده‌ايم كه به تازگي سيلي از پيشنهادات سينمايي به طرف او روانه شده است كه در ميان اين پيشنهادها نام كارگردان‌هاي مشهور هم ديده مي‌شود كه هركدام به دلايلي به سرانجام نرسيده است. اما جديدترين پيشنهاد از سوي ابوالفضل صفاري به امير تتلو داده شد كه با درخواست سه ميلياردي او مواجه شد! البته دور از ذهن نيست كه كارگرداني به زودي حاضر شود با رقمي معقول‌تر او را براي نخستين‌بار جلوي دوربين ببرد. »

توقيف 9 تن آبزيان صيد شده غيرمجاز

شنیده شد که فرمانده يگان حفاظت شيلات كشور از توقيف 9 تن انواع آبزيان صيد شده غيرمجاز در مهر ماه امسال خبر داد. سرهنگ اكبر شاولي پور به اعلام عملكرد ماموران اين يگان طي مهر ماه امسال پرداخت و گفت: ماموران يگان حفاظت شيلات سراسر كشور در ماه گذشته با بيش از 600 مورد گشت دريايي و بيش از 2600 مورد گشت ساحلي، بيش از 11 هزار شناور مشكوك را مورد بازرسي قرار دادند. وي افزود: حاصل اين اقدامات توقيف 35 فروند قايق، 130 فروند لنج و كشف 9853 كيلو گرم انواع آبزيان صيد شده غيرمجاز بود. براساس گزارش سايت پليس، فرمانده يگان حفاظت شيلات كشور در پايان با اشاره به دستگيري 441 متهم طي اين مدت گفت: بيش از 11 هزار رشته دام و تور، 30 عدد تور ترال قايق، 31 عدد تور ترال لنج جمع‌آوري و 36 باب كومه غيرمجاز نيز منهدم شد. 
 
تجمع  معلمان  پيش‌دبستاني مقابل مجلس

شنیده شد که جمعي از معلمان پيش دبستاني براي چندمين بار در اعتراض به وضعيت استخدامي خود و اجرا نشدن مصوبه مجلس صبح ديروز مقابل خانه ملت تجمع كردند. پارسينه نوشت؛ يكي از اين تجمع‌كنندگان گفت: چندي پيش مجلس شوراي اسلامي به دليل تجمع‌ها و اعتراض‌هاي پي درپي ما مصوبه‌اي را براي رفع مشكلات معلمان پيش‌دبستاني تصويب كرد اما هنوز اجرايي نشده است. وي با يادآوري اينكه ما خواهان اجرايي‌شدن هرچه سريع‌تر اين قانون هستيم، اظهار داشت: آموزش و پرورش بايد اين مصوبه مجلس را اجرايي مي‌كرد ولي هنوز اقدامي در اين راستا انجام نداده است. وي تاكيد كرد: ما خواستار حق التدريسي شدن معلمان بدون در نظر گرفتن شرايط سني هستيم. بسياري از اين تجمع‌كنندگان حقوق‌هاي خود را سر موقع دريافت نكرده‌اند و اين مشكلات بسياري را ايجاد كرده است. 
 
مطهري مخالف  فيلترينگ است

شنیده شد که نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي شبكه‌هاي اجتماعي را وسايل ارتباطي خوب توصيف كرد و گفت: فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي اگر جنبه سياسي داشته باشد، قابل قبول نيست. علي مطهري در مخالفت با فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي (تلگرام و اينستاگرام) افزود: اگر اين موضوع به دليل مسائل اخلاقي باشد مي‌تواند قابل قبول باشد اما فكر مي‌كنم موضوع فيلترينگ بيشتر جنبه سياسي دارد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا خودش در تلگرام كانال دارد يا خير، اظهاركرد: بله، دارم و اين شبكه‌ها وسيله ارتباطي بسيار خوبي هستند. در روزهاي اخير مباحثي درباره فيلترينگ تلگرام مطرح شده و يكي از موضوعات جلسه كميته تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌اي نيز بوده است. 
 
ممنوعيت ايجاد صفحه به نام شخصيت ها

شنیده شد که ايجاد صفحه در شبكه‌هاي اجتماعي با سوءاستفاده از نام شخصيت‌ها ممنوع است. پايگاه اطلاع‌رساني پليس فتا نوشت؛ سرهنگ اصغر باقريان گفت: كاربران شبكه‌هاي اجتماعي بايد توجه داشته باشند ايجاد صفحاتي كه با سوءاستفاده از هويت هر فرد ديگري ساخته شود، در صورت شكايت فرد به صورت جدي توسط پليس فتا پيگيري شده و با سودجويان برخورد قانوني صورت خواهد گرفت. اين مقام انتظامي افزود: با توجه به ماهيت فضاي مجازي و به دليل اينكه شناسايي هويت واقعي افراد در اين فضا براي كاربران امكان پذير نيست، افراد شياد در پي سوءاستفاده از عناوين شخصيت‌هاي شناخته شده جامعه برمي‌آيند تا با ايجاد صفحاتي منتسب به اين اشخاص، از محبوبيت آنها در بين كاربران در راستاي منافع سودجويانه خود بهره ببرند.
 
توهين مجري پرسپوليسي به سرمربي آبي ها

شنیده شد که مجري پرسپوليسي تلويزيون، بعد از گلزني اين تيم در دربي، به سرمربي آبي‌ها توهين كرده است. خبرآنلاين آورده است؛ علي ضيا كه به همراه تني چند از دوستانش مشغول تماشاي دربي بود، پس از گلزني پرسپوليس، همراه با آنها شعري خوانده كه توهين به پرويز مظلومي بوده است. ساعاتي از دربي 81 نگذشته بود كه فيلمي از علي ضيا در فضاي مجازي منتشر شد و شادي غير قابل وصف او را پس از گل تساوي پرسپوليس مقابل استقلال نشان مي‌داد. فيلم لو رفته از محفل هنرمندان پرسپوليسي كه شهرام سليماني ديگر هنرمند علاقه‌مند به اين تيم هم در آن حضور دارد، لحظاتي پس از گل پرسپوليس را روايت مي‌كند؛ آنجا كه علي ضيا همراه با ساير حاضران با شادي غير قابل توصيف، شعار عجيبي را عليه سرمربي استقلال سر مي‌دهند. 
 
هشدار انصاري به شهرداري

شنیده شد که عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با توجه به بارش‌هاي اخير بايد محل‌هاي حادثه خيز در سطح شهر را هر چه زودتر ساماندهي كنيم كه گود برج ميلاد يكي از آنها است. مهر نوشت؛ غلامرضا انصاري در دويست و يكمين جلسه شورا گفت: بارندگي‌هاي اخير در كنار فوايدي كه داشته موجبات بروز سيل نيز شده است و پيش بيني هواشناسي نيز بر تداوم اين‌بارش‌ها دلالت دارد. انصاري افزود: از اين رو ضروري است فكري به حال محل‌هاي حادثه خيز شهر تهران كنيم. وي تصريح كرد: گودالي كه در كنار برج ميلاد حفر شده يكي از اين محل‌ها است و بايد هر چه زودتر تكليف اين گودال مشخص شود، چرا كه در پي تداوم بارش‌ها امكان حادثه وجود دارد. 
 
روايت آشنا از تماس خبرنگار صداوسيما

شنیده شد که حسام الدين آشنا مشاور رئيس‌جمهور در يك گروه تلگرامي نوشت: شب ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ خانمي به نام ذبيح پور تماس گرفت و گفت از اخبار ۲۰ و ۳۰ براي مصاحبه درباره يك مطلب تلگرامي زنگ مي‌زند. پرسيدم چه مطلبي؟ گفت در يك گروه آمده كه مشاور رئيس‌جمهور در يك جلسه رسمي چنين و چنان گفته است. پرسيدم در كدام گروه؟ به نقل از چه كسي؟جواب داد شما تكذيب مي‌كنيد يا تاييد؟ از او اصرار و از من استفسار. سر آخر گفت ما كاري نداريم؛ ما خبر را منتشر مي‌كنيم. برايم آموزنده بود كه آيا اين انتشار خبر است يا انتشار اتهام؟

** قانون

نمايند‌‌گان از اد‌‌عاهاي سرافراز قانع نشد‌ند‌‌


  ايلنا     عضو فراکسیون رهروان گفت: اعضای فراکسیون رهروان د‌‌ر جلسه د‌يروز نسبت به این سخن رئیس صد‌‌ا و سیما مبنی بر اینکه د‌‌ر قضیه برجام موافقان هزار و ۸۰۰ ساعت بیش از مخالفان مجال سخن گفتن پید‌‌ا کرد‌‌ند‌‌، ‌قانع نشد‌‌ند‌‌.صفر نعیمی رز با اشاره به جلسه د‌يروز فراکسیون متبوع وی و حضور محمد‌‌ سرافراز، رئیس سازمان صد‌‌ا وسیما د‌‌ر این جلسه اظهار د‌‌اشت: جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان صبح د‌‌يروزبا حضور سرافراز و معاونان وی برگزار شد‌‌ و وی د‌‌ر ابتد‌‌ا مشکلات، معضلات، کمبود‌‌‌ها و بود‌‌جه سازمان صد‌‌اوسیما و آیند‌‌ه کاری خود‌‌ را تشریح کرد‌‌.این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس اد‌‌امه د‌‌اد‌‌: سپس تنی چند‌‌ از اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان سوالات خود‌‌ را که محور اصلی آنها بحث عد‌‌م رعایت توازن و عد‌‌الت د‌‌ر پوشش اخبار مربوط به برجام بود‌‌ مطرح کرد‌‌ند‌‌.

خبري  از تغيير استاند‌‌اران نيست

تسنيم رئیس ستاد‌‌ انتخابات کشور با اشاره به اینکه لایحه قانون جامع انتخابات تهیه و به د‌‌ولت رسید‌‌ه گفت: د‌‌ولت بود‌‌جه یک‌سوم انتخابات به صورت الکترونیکی را به وزارت کشور د‌‌اد‌‌ه است.محمد‌‌حسین مقیمی افزود‌‌:سخت‌افزار انتخابات به صورت الکترونیکی به تایید‌‌ شورای نگهبان رسید‌‌ه و به د‌‌نبال تهیه نرم‌افزار آن هستیم.رئیس ستاد‌‌ انتخابات کشور تصریح کرد‌‌: د‌‌ولت 160 میلیارد‌‌ تومان را برای برگزاری الکترونیکی انتخابات به وزارت کشور د‌‌اد‌‌ه است.معاون سیاسی وزیر کشور تاکید‌‌ کرد‌‌: نرم‌افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات توسط کارشناسان د‌‌اخلی تهیه می‌شود‌‌.وی د‌‌ر اد‌‌امه گفت: لایحه شفاف‌سازی اموال کاند‌‌ید‌‌اها توسط وزارت کشور تهیه و به وزارت کشور ارسال شد‌‌ه است.مقیمی تصریح کرد‌‌: تا این لحظه هیچ بحثی د‌‌رباره تغییر د‌‌ر سطح استاند‌‌اران د‌‌ر وزارت کشور نیست.

اعتراض امام خميني(س) به بخش نماز جمعه

خبرآنلاين محمد‌‌‌هاشمي از اعتراض امام(س) نسبت به بخش نمازجمعه از صد‌‌اوسيما مي‌گويد‌‌.وي تشر يح مي‌كند‌‌: د‌‌ر سال 64 یا 65 نمازجمعه را از راد‌‌یو پخش مستقیم می‌کرد‌‌یم. معمولا قبل از ساعت د‌‌و نمازجمعه تمام می‌شد‌‌. د‌‌ر خبر ساعت د‌‌و د‌‌ر راد‌‌یو مفصل د‌‌رباره نمازجمعه صحبت می‌کرد‌‌یم. د‌‌ر تلویزیون ساعت هشت شب خبر بود‌‌ و مفصل به آن می‌پرد‌‌اختیم. خطبه‌ها را ضبط می‌کرد‌‌یم و از تلویزیون پخش می‌کرد‌‌یم. یک روز که یا شنبه بود‌‌ یا یکشنبه، سید‌‌احمد‌‌آقای خمینی به من زنگ زد‌‌ که بیا، امام کارت د‌‌ارد‌‌. معمولا همین‌گونه بود‌‌ که وقتی امام با من کار د‌‌اشت، می‌گفت و من می‌رفتم خد‌‌مت‌شان. آن روز هم من رفتم. د‌‌اخل اتاق شد‌‌م، امام روی تخت کوچک نیمکت‌مانند‌‌ی نشسته بود‌‌ند‌‌ و عرق‌چین‌شان سرشان بود‌‌. من سلام کرد‌‌م و خواستم د‌‌ست امام را ببوسم، امام د‌‌ست‌شان را بلند‌‌ کرد‌‌ند‌‌ و گفتند‌‌ ابتذال را به اوج رساند‌‌ه‌ای. خیلی جا خورد‌‌م. پرسید‌‌م آقا چی را می‌فرمایید‌‌؟ فرمود‌‌ند‌‌ نمازجمعه را می‌گویم، پخش مستقیم می‌کنید‌‌ و بعد‌‌ش د‌‌ر همه خبرها می‌گویید‌‌. مرد‌‌م چه گناهی کرد‌‌ه‌اند‌‌؟ گفتم چشم آقا می‌روم و د‌‌رستش می‌کنم. می خواهم بگویم افراط د‌‌ر هر چه باشد‌‌، ولو خطبه‌های نمازجمعه، زیاد‌‌ به آن پرد‌‌اختن مناسب نیست و به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی د‌‌ارد‌‌. اینکه حالا می‌بینیم کسی سراغ صد‌‌اوسیما نمی‌رود‌‌، به د‌‌لیل همین افراط‌کاری‌هاست.

تقد‌‌ير ۲۱۳ نمایند‌‌ه از روحانی

نسيم ۲۱3 نفر از نمایند‌‌گان مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رعایت کامل شروط تعیین‌شد‌‌ه از سوی رهبر معظم انقلاب د‌‌رباره اجرای برجام شد‌‌ند‌‌. د‌‌رمتن کامل این نامه که ضرغام صاد‌‌قی، عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد‌‌، آمد‌‌ه است: ضمن تشکر از تیم مذاکره‌کنند‌‌ه هسته‌ای و د‌‌ولت محترم، چنانچه مستحضرید‌‌ مقام معظم رهبری (مد‌‌ظله‌العالی) د‌‌ر د‌‌ستورالعمل اجرای شروط برجام، خطر شیطان بزرگ و مضر بود‌‌ن خوش‌بینی به د‌‌شمنان این ملت را یاد‌‌آور شد‌‌ند‌‌ و برای فراهم آورد‌‌ن زمینه اجرای با اقتد‌‌ار برجام به 6 نقطه ضعف آن اشاره فرمود‌‌ند‌‌ و با بیان شروطی علاوه بر شروط 9 گانه مجلس شورای اسلامی و ملاحظات 10گانه شورایعالی امنیت ملی مصوبه مورخ 19 مرد‌‌اد‌‌ 1394 شورایعالی امنیت ملی را تأیید‌‌ كرد‌‌ند‌‌.بنابراین از د‌‌ولت انتظار می‌رود‌‌ د‌‌ر راستای اجرای قانون و د‌‌فاع از منافع ملت بزرگ ایران شروط تأمین‌کنند‌‌ه منافع ملت را به صورت کامل رعایت کنند‌‌.

علت افزایش شهد‌‌ای ایرانی مد‌‌افع حرم

ايسنا  سخنگوی ستاد‌‌ کل نیروهای مسلح با بیان اینکه روی‌آوری آمریکایی‌ها به سمت ایران از روی استیصال است، گفت: ذات سیاست‌ها و حاکمیت د‌‌ر آمریکا، ذات شیطانی است به همین خاطر از این ذات شیطانی چیزی جز جنگ و خونریزی و ترور نمی‌شود‌‌ انتظار د‌‌اشت. مسعود‌‌ جزایری د‌‌ر اد‌‌امه د‌‌ر پاسخ به سوالی د‌‌رباره علت افزایش تعد‌‌اد‌‌ شهد‌‌ای مد‌‌افع حرم نیز عنوان کرد‌‌: چون نیروهای مستشاری ایران باید‌‌ از نزد‌‌یک صحنه عملیاتی را مورد‌‌ پیگیری قرار د‌‌هند‌‌، این امر باعث شد‌‌ه که د‌‌ر روزهای اخیر تعد‌‌اد‌‌ شهد‌‌ای ما اضافه شود‌‌ و این هم هزینه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران برای پاید‌‌اری حلقه‌های مقاومت د‌‌ر منطقه تقد‌‌یم می‌کند‌‌.وی اضافه کرد‌‌: البته اتفاقاتی که د‌‌ر سوریه و د‌‌یگر کشورهای منطقه د‌‌ر جریان است متأسفانه با هد‌‌ایت آمریکا و د‌‌ر راستای ایجاد‌‌ خاورمیانه بزرگ شکل گرفته و بد‌‌یهی است که ایران و رزمند‌‌گان ما تلاش می‌کنند‌‌ نگذارند‌‌ سیاست‌ها و خط مشی‌های آمریکا د‌‌ر منطقه ساری و جاری شود‌‌.

** شرق

عبدالله نوري:برای انتخابات برنامه داریم


فارس: عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات، در حاشیه مراسم ختم برادر محسن رهامی که در مسجد نور تهران برگزار شد درباره برنامه شورای هماهنگی و اجماع اصلاح‌طلبان گفت: هرچه اصلاح‌طلبان اجماع کنند برای انتخابات بهتر است. نوری درباره ضیافت اخیر که با حضور کرباسچی و موسوی‌لاری در منزل وی برگزار شد، گفت: ضیافتی در کار نبوده است و ما مرتب در منزلمان جلسه داریم. وزیر کشور دولت اصلاحات تأکید کرد: ما نیز مانند سایر اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو برنامه داریم.

هاشمي: اسناد فراوانی از امام در خدمت حاج حسن‌آقاست


روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در همایش بین‌المللی قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره) با تأکید بر این نکته که «اسناد فراوانی از گفتار و نوشتار امام در خدمت آیت‌الله حاج حسن‌آقا خمینی است»، از ایشان خواست که در فرصتی مناسب و در این همایش برای مردم و حاضران بگویند و حرف بزنند. هاشمی با تأکید بر اینکه حسودانی هستند که نمی‌خواهند اخبار این همایش بین‌المللی و مهم را پوشش دهند و تبلیغ کنند، خاطرنشان کرد: قابل توجیه نیست که صدای ملت برای بیان حرف‌های امام(ره) همکاری نکند. هاشمی اقبال مردمی از دولت تدبیروامید را برای کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت: این دولت  باوجود این همه مزاحمت توانست شش کشور قوی دنیا را در مذاکرات شکست دهد و حق ایران را بگیرد و به دنیا ثابت کند که انقلاب اسلامی می‌خواهد با همه تعامل داشته باشد.

تقوي: برخی خواستار حذف «مرگ‌ بر آمریکا» از نمازهای جمعه بودند


تسنیم: حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، با تأکید بر اینکه بعد از توافق اولیه برجام برخی خواستار حذف شعار «مرگ‌ بر آمریکا» از نمازهای جمعه بودند، گفت: این افراد بدانند هنوز آمریکایی‌ها دست از توطئه برنداشته‌ و استکبارستیزی‌ها ادامه دارد. او افزود: این افراد اعلام می‌کردند با توافق صورت‌گرفته این شعار دیگر چه معنا و مفهومی دارد؟ او با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعی که امروز در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع جلوگیری از نفوذ بیگانگان به کشور در عرصه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: باید این مهم جدی گرفته شده و ائمه جمعه درباره تبیین این موضوع برنامه‌ریزی ویژه داشته باشند.

** ایران

طرح امیر قطر برای گفت‌وگوی اعراب و ایران

وزیر امور خارجه قطر گفت: «مناقشه با ایران در منطقه به اختلافات شیعه و اهل تسنن مربوط نمی‌شود.» به گزارش «انتخاب»، خالد عطیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» انگلیسی پیرامون بحران سوریه افزود: «ما تا قبل از سال 2003 میلادی، هرگز چنین چیزی یعنی اختلاف شیعه و اهل سنت نداشتیم. آنچه می‌بینیم و از آن بیم داریم، مناقشه بین اعراب و فارس است که می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم.» وی ادامه داد: «به همین علت است که امیر قطر طرحی را برای آغاز گفت‌وگو خواستار شده است. به اعتقاد من، با استفاده از فرصت پیش آمده باید درباره همه حوزه‌ها مانند مسائل امنیتی، حسن همجواری، مداخله در امور داخلی سایر کشورها گفت‌وگو کنیم.»
 اگر قرار است گفت‌وگویی صورت بگیرد، گفت‌وگوها باید جدی باشد و همه جنبه‌های مربوط به حسن همجواری را شامل شود.»

عربستان در پرداخت دیه قربانیان «منا» همکاری نمی کند


معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره‌ آخرین وضعیت پیگیری حقوقی حادثه «منا» گفت: «دولت عربستان باید عذرخواهی کند و دیه قربانیان را پرداخت کند، اما هنوز به این تفاهم نرسیده‌ایم.»
الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: «اگر با کمیته حقیقت‌یاب از سوی دولت عربستان همکاری نشود، امکان کشف حقیقت وجود ندارد؛ چرا که ما باید به اسناد دسترسی داشته باشیم.» وی با بیان اینکه «دیه قربانیان باید پرداخت شود» تأکید کرد: «دولت عربستان باید مسئولیتش را بپذیرد و عذرخواهی کند و تضمین رسمی دهد که در سال آینده این اتفاقات نیفتد. چندین مرحله است که باید دولت عربستان به انجام آن کارها مبادرت کند اما هنوز به این تفاهم نرسیده‌ایم.»

روایت آشنا از تماس خبرنگار صدا و سیما


حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در یک گروه تلگرامی نوشت: «امشب 9 آبان 1394 ساعت 18 خانمی به نام ذبیح‌پور تماس گرفت و گفت از اخبار30 و 20 برای مصاحبه در مورد یک مطلب تلگرامی زنگ می‌زند.
پرسیدم چه مطلبی؟ گفت در یک گروه آمده که مشاور رئیس جمهوری در یک جلسه رسمی چنین و چنان گفته است. پرسیدم در کدام گروه؟ به نقل از چه کسی؟ جواب داد شما تکذیب می‌کنید یا تأیید؟ از او اصرار و از من استفسار. سر آخر گفت ما کاری نداریم؛ ما خبر را منتشر می‌کنیم. برایم آموزنده بود که آیا این انتشار خبر است یا انتشار اتهام؟»

ظریف داشتن کانال در «تلگرام» را تکذیب کرد


وزیر خارجه ایران مدیریت کانالی در تلگرام به نام خود را تکذیب کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با «ایسنا»، در پاسخ به این سؤال که آیا کانالی در تلگرام به نام «Javad Zarif» که اخبار منتسب به شما را منتشر می‌کند، توسط شما ایجاد شده با تکذیب این مطلب تأکید کرد که من صرفاً در فضای مجازی صفحه «توئیتر» و «فیس‌بوک» دارم و سایر موارد را بشدت تکذیب می‌کنم.

مطهری: مخالف فیلترینگ «تلگرام» هستم


نماینده مردم تهران در مجلس، شبکه‌های اجتماعی را وسایل ارتباطی خوب توصیف کرد و گفت: «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اگر جنبه سیاسی داشته باشد، قابل قبول نیست.»
علی مطهری در گفت‌وگو با «ایرنا»،  در پاسخ به این سؤال که آیا خودش در تلگرام کانال دارد یا خیر؟ گفت: «بله دارم و این شبکه‌ها وسیله ارتباطی بسیار خوبی هستند.»  گفتنی است، در روزهای اخیر مباحثی درباره فیلترینگ تلگرام مطرح شده و یکی از موضوعات جلسه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای بوده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ممنون مشرق
  • سیروس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    چرا کیهان رو اول میذارید؟؟
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    خب دیگه
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    به توچه؟؟؟؟
  • سیروس ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    چون!!؟
  • ساره ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    بحث حاشیه و الکی می کنید به خدا
  • بیات ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    حالا اول باشه یا اخر چه فرقی داره؟؟
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    بیات جان گرفتم حرفتو ;)
  • مسی خطر ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    طولانی بود طبق معمول ولی عاورین بر شما و خالق کپی-پیست@-@
  • مشرق ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    خواهش می کند
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    خیلی هم درسته مشرق ادامه بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس