به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر، محمدباقر قاليباف در ادامه نشست خبري آغاز رسمي ساخت طرح تونل نيايش درباره اينکه آيا بهتر نيست به جاي سرعت عمل در کار ، تدابير ايمني را بيشتر کنيم؟ گفت: در تونل توحيد ما هيچ جا از کار نزديم و مهندسان و کارشناسان متعهد از دانشگاه هاي متعدد از آنجا بازديدکرده اند و مطالعه فني انجام داده اند و به طور کامل استاندارد و مباحث فني در آن رعايت شده است.
وي افزود: بحث ريزش تونل توحيد نيز هيچ ربطي به مباحث فني تونل نداشت بلکه يک بحث زمين شناسي بود.
قاليباف گفت: برخيها احساس ميکنند ، اگر قطرهاي آب از سقف تونل چکيد ، نشان دهنده غير استانداردبودن تونل است، اين در حالي است که سال ها از سقف تونل واقع در جاده چالوس آب ميچکيد ، اما اين تونل هيچگاه فضاي ناامني براي مسافران نبوده است و اکنون نيز بحث آب ريزي در تونل نشان از اشکال فني آن نيست .
وي افزود: البته آببندي پروژه تونل توحيد تقريبا تمام شده است و فقط در کوچک ترين نقطه تونل توحيد هنوز آبريزي وجود دارد، که کارهاي اصولي و منطقي آن انجام شده است و اين مشکل نيز در کمتر از يک هفته آتي برطرف مي شود.
شهردار تهران درباره اينکه يکي از اعضاي شوراي شهر گفته است که 20 درصد تونل توحيد ايمن نيست و آلودگي آن نيز زياد است گفت: مسئول اين کار بنده هستم و اعلام مي کنم تونل توحيد حتماً ايمن است و هيچ مشکل فني ندارد و اگر دوستان در شوراي شهر ايرادي بر آن وارد مي دانند يک کارشناس فني تعيين کنند تا بررسي و نظر دهد که ايمن است يا ايمن نيست.
وي افزود: من به عنوان مسئول اين کار اگر کوچکترين ايرادي بر اين طرح وارد مي دانستم ، اجازه بهره برداري به آن نمي دادم تا اين همه خودرو در آن تردد کنند .
وي اضافه کرد : حتي تونل توحيد براي زمان زلزله نيز پيش بيني شده است تا دچار حادثه نشود.
قاليباف در پاسخ به اين سئوال که برخي معتقدند اجراي بخشهايي از تونل توحيد به علت هزينهبر بودن به تعويق افتاده است گفت : اين موضوع صحت ندارد ، چراکه برخي از پروژه ها زمان بر است اما هزينه بر نيست و زمانبر بودن اجراي بخشهايي از اين پروژه موجب تعويق آن شده است .
وي افزود : وقتي دو مگابايت برق براي يک پروژه نياز است حتماً زمان نياز دارد تا تکميل شود اما اين هزينه بر نيست.
شهردار تهران درباره تفاوت برآورد هزينه تونل توحيد و هزينه تمام شده اين پروژه نيز گفت : تاکنون دوبار به صورت مکتوب درباره هزينه تمام شده پروژه تونل توحيد به شوراي شهر پاسخ داده ام .
وي افزود : هزينه برخي پروژه ها در مراحل افتتاح تا پايان متفاوت است به ويژه که در زمان برآورد هزينه هاي احداث تونل توحيد ، قيمت هر تن سيمان 35 هزار تومان بود ، در حالي که در زمان اجراي پروژه که روزانه دو هزار مترمعکب بتن براي احداث تونل مصرف مي شد ، قيمت هر تن سيمان به 150 هزار تومان افزايش يافته بود که در واقع پنج برابر افزايش قيمت داشت و مسلماً قيمت هاي متفاوتي نيز در پي دارد .
شهردار تهران با بيان اينکه چنين بحثهايي فاقد منطق است، اضافه کرد: افراد اهل فن ميدانند که برخي اظهارات در اينباره به هيچوجه اصولي و منطقي نيست.
وي همچنين به برآورد هزينه احداث "تونل رسالت" اشاره کرد و گفت : در اين تونل نيز در ابتدا شش ميليارد و 300 ميليون تومان بود اما در زمان پايان اين پروژه پس از 11سال ، هزينه تمام شده بيش از 74 ميليارد تومان بود.
شهردار تهران گفت: تونل توحيد هيچ مشکل فني ندارد و کاملا ايمن است.