گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

بی‌بی‌سی: اوضاع اقتصادی آمریکا و اروپا وخیم است


مجری شبکه دولتی انگلیس از رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا خواست برای توجیه اوضاع بد اقتصادی ایالات متحده، وضعیت این کشور را با اوضاع وخیم‌تر اروپا مقایسه نکند!
رئیس پیشین بانک مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی اذعان کرد، نابرابری‌های اقتصادی در جامعه آمریکا طی بیش از 40 سال گذشته، تشدید شده است. هر چند وی مدعی شد وظیفه بانک مرکزی آمریکا مقابله با این روند نیست، بلکه این مسئولیت، متوجه سیاستمداران آمریکایی است.
بن برنانکی در مصاحبه با استیفن ساکور مجری برنامه هاردتاک بی‌بی‌سی با این سؤال مواجه شد که آیا چند تن از رؤسای نالایق بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بیمه آمریکایی که بانک مرکزی آمریکا آنها را با تزریق پول‌های کلان، از ورطه ورشکستگی نجات داد، مجازات شدند؟ برنانکی در پاسخ گفت: من بعد از گذشت آن بحران، بارها گفتم که وزارت دادگستری آمریکا که به این مسئله به عنوان مشکلی نهادی و مؤسسه‌ای نگاه می‌کرد و هر یک از این بانک‌ها و شرکت‌ها را با جریمه‌های سنگین نقدی مجازات می‌کرد، بهتر بود که به مسئولیت‌های شخصی هر یک از آن مدیران مزبور نیز می‌پرداخت و تک‌تک آن اشخاص را نیز مجازات می‌کرد.
وی افزود: البته این مشکل فقط مربوط به مدیران نبود، بلکه این مشکلی عمومی بود که در آن بازرسان فدرال و ناظران دولتی نیز شکست خوردند و نتوانستند از این بحران جلوگیری کنند. دولت و کنگره آمریکا نیز شکست خوردند و حتی مردم شکست خوردند زیرا هیچکس نتوانسته بود عمق این بحران را پیش‌بینی کند یا مانع بروز این معضل بزرگ شود.
وی گفت: البته برخی از مدیران بانک‌ها کارهای غیراخلاقی نیز انجام دادند. مثلاً آنان وام‌ها یا اوراق بهاداری را که خودشان دقیقاً می‌دانستند ارزش چندانی ندارد به شرکت‌ها یا بانک‌های دیگر، به عنوان محصولات بانکی با ارزش و خدمات مالی مناسب- فروختند، که قطعاً عملی غیراخلاقی و نشان دهنده حرص آنان به جمع‌آوری سودهای بیشتر آن هم در شرایط بحران اقتصادی آمریکا بود.
ساکور در ادامه مصاحبه گفت: شما برای مقابله با بحران اقتصادی، نرخ بهره بانکی را نزدیک به صفر نگه داشتید که هنوز هم پس از سال‌های متمادی این سیاست ادامه دارد. این در حالی است که بانک‌های آمریکایی در این مدت طولانی، از بانک مرکزی وام‌های اصولاً بدون بهره دریافت کرده و آن را در اختیار مردم و شرکت‌ها با نرخی پایین قرار داده‌اند، ولی بازهم رشد اقتصادی آمریکا به نسبت روندی بسیار کند دارد. به علاوه، شما تریلیون‌ها دلار (هزاران میلیارد دلار) اسکناس (بدون پشتوانه) چاپ و آن را به اقتصاد آمریکا تزریق کردید. در حقیقت، شما دارویی مسکن به اقتصاد آمریکا داده‌اید که این بیماری را درمان نکرده، بلکه صرفاً عوارض آن بیماری را کاهش داده است، که به این معنا است که آن بیماری اقتصادی در آمریکا، هنوز هم سر جای خود باقی مانده است. این در حالی است که اقتصاد آمریکا نیاز به اصلاحات ساختاری گسترده دارد، ولی شما پول‌های بدون بهره را در مدت زمانی بسیار طولانی در اختیار شرکت‌ها قرار دادید و به این ترتیب، به شرکت‌های کم‌بازده، اجازه ادامه بقا دادید.
برنانکی در پاسخ می‌گوید: «ما این پول‌های ارزان را در اختیار اقتصاد آمریکا قرار دادیم و دیدیم که نرخ بیکاری پایین آمد و همچنین مشاهده کردیم که سرعت بهبود مجدد رشد اقتصادی آمریکا به مراتب بهتر از اروپا بود که - برخلاف بانک مرکزی آمریکا- چنین سیاست‌های اقتصادی را اتخاذ نکرد.» اما با اعتراض مجری بی‌بی‌سی مواجه می‌شود که معتقد است: وقتی شما مجبور می‌شوید شرایط اقتصادی خود را با اروپا مقایسه کنید، معلوم می‌شود اوضاع اقتصادیتان چندان خوب نیست، زیرا اوضاع اقتصادی اروپا به شدت وخیم است و برتری نسبی آمریکا بر اروپا که شرایط وخیمی دارد، چندان برای آمریکا افتخارآفرین نیست. این در حالی است که در مقایسه با روند بهبود مجدد اقتصادی در آمریکا پس از بحران‌های گذشته این کشور، روند بهبود اقتصادی کشور شما پس از سال 2008 میلادی، به هیچ وجه درخشان نبوده است.
ساکور اضافه کرد: در دوران ریاست شما در بانک مرکزی آمریکا، میزان نابرابری‌های اقتصادی در ایالات متحده آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش یافت. ثروتمندان در دوران مدیریت شما، درآمدهای مضاعف داشتند، اما طبقه متوسط، کارگر و زحمتکش و به خصوص اقشار فقیر در جامعه آمریکا، با مشکلات فراوانی مواجه بودند و از لحاظ اقتصادی عقب افتادند. در نتیجه، فاصله طبقاتی در آمریکا بیشتر شد. آیا این بخشی از وظایف شما نبود که نگران این روند باشید؟
برنانکی در پاسخی منفعلانه گفت: وظیفه من به عنوان یک اقتصاددان این است که نگران چنین روندهایی باشم، اما به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا، تقریباً می‌توان گفت که من اصلاً چنین مسئولیت یا وظیفه‌ای نداشتم. البته من تأکید می‌کنم که این مشکلی بسیار بلندمدت و به شدت مهم است که باید به آن رسیدگی شود، اما این مشکل دست‌کم به دهه 1970 میلادی باز می‌گردد که از آن زمان به این طرف، مسائلی مانند جهانی شدن اقتصاد و تغییرات فنی و ساختاری، طی بیش از 40 سال گذشته، به تشدید نابرابری‌های اقتصادی دامن زده است. البته این مسئله‌ای مهم است که به میزان کافی به آن پرداخته نمی‌شود، ولی این مشکلی نیست که بانک مرکزی آمریکا بتواند حقیقتاً کاری درباره آن انجام دهد.


آمار وزارت صنعت درست است یا خبر روحانی درباره خروج از رکود؟


آمار منفی شدن شاخص‌های صنعتی در 4 ماهه سال جاری بیانگر افت شدید وضعیت واحدهای صنعتی و معدنی کشور است و علت نامه‌نگاری 4 وزیر با رئیس جمهور را مشخص می‌کند.
به گزارش مشرق، براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در 4 ماه نخست امسال تمامی شاخص‌های صنعتی و معدنی کشور منفی شدند. براساس گزارش عملکرد 4 ماهه اول 1394 وزارت صنعت، معدن و تجارت، شاخص‌های صنعتی و معدنی کشور شامل تعداد جواز، اشتغال و سرمایه تأسیس واحدهای صنعتی، تعداد جواز، اشتغال و سرمایه پروانه بهره‌برداری صنعتی، گواهی کشف معادن، پروانه اکتشاف معادن، پروانه بهره‌برداری معادن و مجوز برداشت از معادن نسبت به مدت مشابه سال گذشته دچار افت شدید شده‌اند.
مطابق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، رشد تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی در 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدوداً منفی 9 درصد، پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی منفی 10 درصد، گواهی کشف معادن منفی 24 درصد، پروانه اکتشاف معادن منفی 20 درصد، پروانه بهره‌برداری از معادن منفی 39 درصد و مجوز برداشت از معادن منفی 41 درصد بوده است.
همینطور در 4 ماهه اول 1394 و نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد اشتغال مربوط به واحدهای صنعتی‌ای که مجوز تأسیس گرفته‌اند 26 درصد و تعداد اشتغال مربوط به واحدهای صنعتی‌ای که پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند 30 درصد کاهش نشان می‌دهد.
وزارت صنعت همچنین از کاهش 72 درصدی تعداد مجوز اعطایی به نمایندگی‌های خارجی در کشور در 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده است.
این آمار با اظهارات مسئولان دولت درباره اشتیاق شرکت‌های خارجی به حضور در بازار ایران در 2 سال اخیر، تناقض دارد.
آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر افت شدید وضعیت واحدهای صنعتی و معدنی در سال جاری است که مطمئناً در تولید ناخالص داخلی تأثیر خواهد گذاشت.
نکته دیگر آن که آمار فوق مربوط به 4 ماهه نخست امسال بوده و بنابر مشاهدات میدانی و اظهارات مسئولان، در ماه‌های اخیر اوضاع رکود اقتصادی بدتر هم شده است و دلیل نامه 4 وزیر و تدوین بسته اقتصادی جدید دولت برای خروج از رکود نیز همین حقایق است.
این اتفاقات در حالی است که روحانی شهریور 93 در مشهد اعلام کرده بود از رکود خارج شده‌ایم.


استقبال سرد در مازندران پای چه کسی نوشته می‌شود؟!


برکناری معاون سیاسی استانداری مازندران همچنان موضوع مجادله میان حامیان دولت در این استان است.
این برکناری پس از استقبال سرد مردم مازندران از روحانی در ساری صورت گرفت. جمعیت حاضر در این برنامه، حدود 10-11 هزار نفر برآورد شده‌اند.
به گزارش ایرنا، برکناری «حسین حسن‌نژاد» از مدیرکلی سیاسی استانداری مازندران با واکنش منفی افراد و گروه‌هایی که خود را حامی دولت تدبیر و امید می‌دانند، مواجه شده است. این افراد و گروه‌ها از حسن‌نژاد به عنوان «تک مهره» خود در حوزه سیاسی استانداری مازندران یاد و برکناری وی را اقدامی همسو برای چینش نیروهای غیرهمسو با دولت یازدهم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ارزیابی کرده‌اند.
گروهی با نام «مجمع اصلاح‌طلبان جوان مازندران» با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مردم مازندران و رئیس جمهوری نوشتند: همانگونه که مستحضرید فلاح در حرکتی ناسنجیده، غیر معمول و حتی ناجوانمردانه، در آستانه تاسوعا و عاشورا، جناب حسن‌نژاد- مدیرکل سیاسی استانداری مازندران- را برکنار کرد. فلاح که جلوداری‌اش در بی‌کفایتی اداره سهل‌ترین امور استان نیز برکسی پوشیده نیست، در اتحادی سست با شیفتگان دولت مردود سابق و فرصت‌طلبان و صحنه‌گردانان پشت پرده توطئه عزل جناب حسن‌نژاد را رقم زدند.
نویسندگان این بیانیه تأکید کردند: هم اینان، امروز برای ناکارآمدی خود در ستاد استقبال از دولت که به ستاد به افتضاح کشیدن دولت در استان اشتهار یافت، به دنبال قربانی کردن مظلومی می‌گشتند تا برای انحراف نگاه ناظران از بی‌کفایتی‌شان در تدارک یک سفرساده دولت، آن هم با بسیج شلخته همه امکانات استانداری و نتیجه ضایع گرفتن، عقده‌های‌شان را التیامی بخشند و به اصطلاح ایشان را عامل عدم بسامانی در سفر ریاست جمهوری معرفی کنند.
این بیانیه اضافه می‌کند: لذا فلاح با مشاورت بدمنشان، در اقدامی ناپخته و نابخردانه دیگری تنها ملجاء اندیشه‌ورزان پایبند به جریان پاینده اصلاحات در مرکز قدرت استان را حذف کرد تا مانعی برای تاختن اسب چموش طمع‌ورزان و کاسبان همیشه حامی جناب فلاح نباشد.
در این بیانیه آمده است: بر بزرگان اصلاحات استان فرض است تا با تعلیق نجابت خویش، این بار در ادامه هشدارهای مکرر دلسوزان برای نشان دادن واکنش محکم به بداخلاقی و بی‌تعهدی استاندار ناکارآمد دریابند که موقع واکنش بهنگام‌شان است، تا به فلاح و ]...[ و فرصت‌طلب بفهمانند که وزن‌شان به آن اندازه نیست که بتواند همه اقدامات بد و ناجوانمردانه خویش را به گستاخی‌شان گره بزند!! رئیس شورای اصلاح‌طلبان استان مازندران نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری «هارش نیوز» که همزمان در چند پایگاه خبری دیگر هوادار دولت یازدهم از جمله «مازند نومه» منتشر شد، گفت: برکناری حسن‌نژاد یک شبه کودتا است و من از همین جا نگرانی خودم را درباره هیأت‌های اجرایی انتخابات پیش‌رو اعلام می‌کنم. اگر در استانداری مازندران یک نیرو بود که نشان از دولت روحانی و شعار او داشت، همین آقای مدیرکل بود که حالا دیگر نیست.


اظهارات مخدوش و ماجراجویانه هاشمی درباره برنامه هسته‌ای


هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی مخدوش گفت سال 84 نباید تعلیق‌های هسته‌ای را می‌شکستیم.
وی در مصاحبه با سایت امید هسته‌ای گفته است: وقتی آقای احمدی‌نژاد آمد، با رهبری تصمیم گرفتند که تعلیق را بشکنیم. هنوز کار آقای احمدی‌نژاد شروع نشده بود که به آقای خاتمی پیشنهاد کردند که ایشان تعلیق را بشکند. در آن دوره گاهی جلسه‌ای خدمت رهبری بود که جمع زیادی شرکت می‌کردند. در آن جمع وزیر خارجه، رئیس جمهور، رؤسای قوا، من، نظامی‌ها مثل آقای شمخانی و دیگران بودند و برای قدم به قدم کارها مشورت می‌شد. تصمیمات رهبری با مشورت بود که نتیجه آن جلسه را می‌پذیرفتند. وقتی احمدی‌نژاد آمد و گفت که تعلیق را بشکنیم، آقای خاتمی گفت: من نمی‌شکنم، برای اینکه یک پرونده سنگین تهدید برای دولت بعد باقی می‌ماند و من نمی‌خواهم دولت بعد از من وارث این مشکل شود. بعدها نمی‌دانم چگونه آقای خاتمی را قانع کردند که ایشان تعلیق را باز کرد.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: من فکر می‌کنم کسانی که می‌گویند برجام ضمانت اجرا ندارد یا سفسطه می‌کنند و یا نمی‌دانند. برای اینکه اجرا و عدم اجرای آن دو طرفه است. اگر آنها کوتاه بیایند، ما هم کوتاه می‌آییم. ما از روز اول کارهایی می‌کردیم که الان با آمادگی بیشتری انجام می‌دهیم. چون در این فاصله تحقیقات کردیم و هنوز هم مشغول هستیم و چیزی را از دست ندادیم. ما چیزی را از دست ندادیم. آب سنگین ما هنوز سر جای خودش است. غنی‌سازی ما سر جای خودش است و به نسل پنجم رسیدیم و الان نسل پنجم ما می‌تواند بیست برابر نسل اول تولید کند.
اظهارات هاشمی در حالی است که سال 84 برای 2 سال و نیم تمام فعالیت‌های اتمی ایران تعلیق شده بود اما در مقابل طرف غربی به هیچ یک از تعهدات خود در توافق‌های تهران و بروکسل و پاریس عمل نکرده بود و از سوی دیگر درباره تمدید 4 باره تعلیق‌هایی که قرار بود 6 ماهه باشد، دبه کرده و مدعی بود بهترین تضمین ایران همین تعلیق است. خاطرات حسن روحانی در آن زمان حاکی از این است که ادامه تعلیق با توجه به عهدشکنی غرب امکانپذیر نبود و معلوم نیست آقای هاشمی چرا اصرار به تبرئه غرب به هر قیمت دارد؟!
اما درباره ضمانت اجرا آقای هاشمی ظاهراً از سر بی‌اطلاعی سخن می‌گوید چه اینکه تعهدات طرفین همزمان نیست و ایران باید قبل از تعلیق برخی تحریم‌های برگشت‌پذیر غرب باید 98 درصد ذخایر اورانیوم 3/5 درصد را به خارج بفرستد، 14 هزار از 19 هزار سانتریفیوژ را منفک و انبار کند، غنی‌سازی 20 درصد را متوقف نماید، قلب رآکتور اراک را خارج کرده و در آن بتون بریزد و... این روند را 10 یا 15 سال ادامه دهد. آیا در صورت نقض عهد غرب 10 تن اورانیوم غنی شده در طول 10 سال، بازگشت‌پذیر است؟ یا سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده در کمتر از 2-3 سال قابل سرهم کردن دوباره است؟ یا تکلیف نیمی از سانتریفیوژها که در این فرایند از بین می‌روند چه می‌شود؟ و یا موکول شدن تحقیق و توسعه صنعتی به یک دهه بعد به سادگی قابل جبران است.
اما غیر از این نکات بخشی از مصاحبه هاشمی، نوعی گاف دادن و ماجراجویی است از جمله آن جا که ادعا می‌کند «در سفر به پاکستان می‌خواستم با عبدالغدیر خان دیدار کنم اما به من نشان ندادند. او معتقد بود کشورهای اسلامی باید بمب اتم داشته باشند»، «آن سال (1361) ذهنیت ما این بود که باید خود را به عوامل بازدارنده مسلح کنیم» و «درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته‌ای را نداریم، ولی اگر شرایطی پیش بیاید و ضرورت پیدا کند و یا دشمنی پیدا کنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند، قدرت ما محفوظ است» «آقای اوباما قانع بود و همیشه هم می‌گفت که ما باید کاری کنیم که اگر ایران تصمیم گرفت، یک سال وقت داشته باشیم که جلویش را بگیریم.»

** وطن امروز

هنوز مانده تا انبارهای مدرن موشکی را نشان دهیم

جانشین فرمانده کل سپاه گفت هنوز زمان نشان دادن انبارهای مدرن موشکی ایران فرا نرسیده است. سردار حسین سلامی در گفت‌وگو با بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، با اشاره به توان نظامی کشورمان اظهار داشت: از بعد از خاتمه دفاع‌مقدس ما فرض اساسی و راهبردی توسعه قدرت دفاعی و تهاجمی‌مان براساس جنگ با ائتلافی از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بود. ما همواره با این واقعیت زندگی کرده و خودمان را تطبیق داده‌ایم که باید تضمین عمیق و اطمینان‌بخشی از توان خود در برابر دشمن داشته باشیم. با احساس و شعار نمی‌توانیم در برابر قدرت‌های جهانی بایستیم. سردار سلامی تأکید کرد: وقتی صنایع دفاعی ما موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری با خطای صفر را تولید می‌کند یعنی در این شعاع عملیاتی هر پایگاه ثابت و متحرکی را می‌توانیم با دقت صددرصدی و خطای صفر مورد هدف قرار دهیم. وی با اشاره به نمایش اخیر انبار موشکی سپاه در زیر زمین گفت: این یکی از قدیمی‌ترین انبارهای ما بود و حالا مانده است تا انبارهای موشکی با سطوح مقطع بزرگ و مدرن خود را نشان دهیم. سردار سلامی در پایان اظهار داشت: ما قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم، وظیفه ما توسعه قدرت است و هیچ کس نمی‌تواند برای ما دیکته بگوید؛ ما انشاء مقاومت و مبارزه با استکبار را می‌کنیم.

بروجردی و تکرار ماجرای احتمال ربایش رکن‌آبادی

علاء‌الدین بروجردی که چندی پیش از احتمال ربایش غضنفر رکن‌آبادی در جریان فاجعه منا خبر داده بود، روز گذشته باز هم این موضوع را مطرح کرد.
به گزارش مهر، بروجردی در مشهد مقدس پیرامون وضعیت نامشخص برخی چهره‌ها همچون غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق جمهوری اسلامی در فاجعه منا گفت: با توجه به وضعیت نامشخص ایشان احتمال سوء‌قصد و ربایش این افراد در نظر مدیران کشور ما وجود دارد که دولت و مسؤولان عربستان در این‌باره باید پاسخگو باشند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رؤسای مجالس کشورهای مرتبط با فاجعه منا و همچنین ارسال نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس دیگر کشورها بویژه کشورهای عراق و لبنان برای ورود جدی و هماهنگ به قضیه منا خبر داد. وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر زنده نگه داشتن یاد قربانیان فاجعه منا به عنوان وظیفه‌ای جدی گفت: این فاجعه نیازمند پیگیری جدی همه کشورهای اسلامی است چراکه حج یکی از مهم‌ترین اعمال و مناسک همه مسلمانان با هر مذهبی است و نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد و سیاست سکوت کشورهای اسلامی در این‌باره جای انتقاد دارد.

بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا در کمیسیون قضایی

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: ابعاد حقوقی فاجعه منا در کمیسیون قضایی بررسی و مقرر شد نشستی به همین منظور در سازمان حج و زیارت با حضور حقوقدانان برگزار شود. محمدعلی اسفنانی با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون قضایی مجلس به فارس گفت: در جلسه طرح اصلاح ماده 241 قانون تجارت اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تبصره 2 آن که مورد ایراد شورا قرار گرفته بود با رأی اکثریت اعضا حذف شد. وی افزود: همچنین در این جلسه ابعاد حقوقی فاجعه منا با حضور رئیس سازمان حج و زیارت، معاون حقوقی رئیس قوه‌قضائیه و کارشناسان حقوقی وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت و سایر سازمان‌های مربوط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به دلیل طولانی شدن بحث بنا شد بررسی این موضوع در جلسه بعدی کمیسیون ادامه پیدا کند. سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: طبق اعلام رئیس سازمان حج و زیارت نشستی به منظور بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا در این سازمان برگزار می‌شود که این نشست با حضور حقوقدانان از دانشگاه‌های مختلف و ادارات حقوقی سازمان حج و وزارت امور خارجه و قوه‌قضائیه و نمایندگانی از اعضای کمیسیون قضایی برگزار خواهد شد.

** خراسان

اولتیماتوم دولت به وزرا برای معرفی دارایی ها


بر اساس ابلاغیه یک مسئول اقتصادی دولت به مسئولان وزارتخانه ها و موسسات دولتی، اعلام شده است که با توجه به مجوزهای دولت برای استفاده دستگاه های اجرایی از اوراق صکوک اجاره، مسئولان مربوطه باید ضمن معرفی دارایی های خود به وزارت اقتصاد و ارائه مستندات مربوطه جهت دریافت این اوراق، از این موضوع آگاهی داشته باشند که میزان تخصیص این اوراق به دستگاه ها، متناسب با دارایی هایی خواهد بود که از زمان ابلاغ این بخشنامه ظرف یک ماه به دولت معرفی شوند.


ابلاغ شکایت قضایی از قوه مجریه بابت نحوه گران شدن گاز


بر اساس نامه یک مقام مسئول قضایی به دولت، اعلام شده است که با توجه به صدور مصوبه ای درباره افزایش قیمت گاز، شکایتی مبنی بر درخواست ابطال این مصوبه سال گذشته به هیئت وزیران به علت درج عبارتی مبنی بر این که تاریخ اجرای آن، قبل از تصویب رسمی اش باشد، واصل شده است. مسئولان حقوقی دولت نیز در پاسخ به این موضوع اعلام کرده اند که اگرچه مواد ۲ و ۴ قانون مدنی تاکید کرده که اثر قانون نسبت به آینده است، اما این موضوع محدود به قانون است و شامل مصوبات دولت نمی شود.


** قانون

استقبال روحاني از بهبود‌‌‌ روابط با د‌‌‌انمارك

فارس     حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز سه‌شنبه د‌‌‌ر د‌‌‌ید‌‌‌ار «د‌‌‌نی عد‌‌‌نان» سفیر جد‌‌‌ید‌‌‌ د‌‌‌انمارک د‌‌‌ر تهران، با بیان‌اينکه همواره روابط خوب و تاریخی میان‌ايران و د‌‌‌انمارک وجود‌‌‌ د‌‌‌اشته است، گفت: امید‌‌‌واریم د‌‌‌ر آیند‌‌‌ه زمینه‌های لازم برای توسعه و گسترش روابط همه جانبه به‌ویژه د‌‌‌ر بخش‌های اقتصاد‌‌‌ی، تجاری، فرهنگی و ارتباط مرد‌‌‌م د‌‌‌و کشور با یکد‌‌‌یگر بیش از پیش فراهم شود‌‌‌.رئیس‌ جمهور با اشاره به وجود‌‌‌ فضای مناسب کسب و کار و نیروی انسانی تحصیلکرد‌‌‌ه د‌‌‌ر‌ايران، خاطرنشان کرد‌‌‌: امروز‌ايران د‌‌‌ر مرکزیت بازاری بزرگ د‌‌‌ر منطقه قرار د‌‌‌ارد‌‌‌ که می‌توان د‌‌‌ر جهت گسترش همکاری‌های تجاری و‌ايجاد‌‌‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان د‌‌‌و کشور از آن استفاد‌‌‌ه کرد‌‌‌.

د‌‌‌ید‌‌‌ار سرلشکر جعفری با خانواد‌‌‌ه شهید‌‌‌ باقری

د‌‌‌فاع پرس سرد‌‌‌ار سرلشکر محمد‌‌‌علی جعفری، فرماند‌‌‌هکل سپاه پاسد‌‌‌اران انقلاب اسلامي‌صبح د‌‌‌يروز جهت همد‌‌‌رد‌‌‌ی و عرض تسلیت به خانواد‌‌‌ه شهید‌‌‌ عبد‌‌‌ا... باقری از مد‌‌‌افعان حرم، د‌‌‌ر منزل‌اين شهید‌‌‌ حضور یافت و با خانواد‌‌‌ه وی د‌‌‌ید‌‌‌ار کرد‌‌‌.شهید‌‌‌ باقری از نیروهای سپاه انصار و محافظ رئیس‌جمهور سابق د‌‌‌ر‌ايام منتهی به عاشورای حسینی د‌‌‌ر نبرد‌‌‌ با تروریست‌های تکفیری د‌‌‌ر حومه شهر حلب سوریه به شهاد‌‌‌ت رسید‌‌‌.بنابراین گزارش پیکر‌اين شهید‌‌‌ بزرگوار د‌‌يروز وارد‌‌‌ کشور شد‌‌ و مراسم تشییع پیکر وی روز پنجشنبه ساعت 8 صبح از مقابل منزلش د‌‌‌ر خیابان آذربایجان تهران تشییع خواهد‌‌‌ شد‌‌‌.

ممنوعیت اعلام نظر مسئولان د‌‌‌رباره کاند‌‌‌ید‌‌‌اها

تسنيم نمایند‌‌‌گان مجلس شورای اسلامي‌د‌‌‌ر جلسه علنی صبح د‌‌‌يروز پارلمان به بررسی مواد‌‌‌ د‌‌‌یگری از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس پرد‌‌‌اختند‌‌‌ و ماد‌‌‌ه‌ای را مصوب کرد‌‌‌ند‌‌‌ که بر اساس آن مقامات و د‌‌‌ست‌اند‌‌‌رکاران انتخابات از اعلام نظر د‌‌‌ر مورد‌‌‌ کاند‌‌‌ید‌‌‌اها منع می‌شوند‌‌‌.به موجب‌اين مصوبه مجلس اعضای شورای نگهبان، اعضای هیات‌های نظارت شورای نگهبان، رئیس جمهور، وزیر کشور، معاونان و مشاوران آنها، رئیس ستاد‌‌‌ انتخابات کشور، استاند‌‌‌اران و فرماند‌‌‌اران و معاونان و مشاوران آنها و اعضای هیات‌های اجرایی انتخابات و بازرسان و سایر د‌‌‌ست‌اند‌‌‌رکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات نمی‌توانند‌‌‌ به نفع یا به ضرر نامزد‌‌‌ها و جریانات سیاسی د‌‌‌ر انتخابات اعلام نظر کنند‌‌‌.به موجب تبصره‌اين ماد‌‌‌ه د‌‌‌ر صورت تخلف از حکم‌اين ماد‌‌‌ه مرتکبان به جزای نقد‌‌‌ی د‌‌‌رجه 6 موضوع ماد‌‌‌ه 19 قانون مجازات اسلامي‌محکوم می‌شوند‌‌‌.

نامه معاون پارلمانی رئيس جمهور به اعضای د‌‌‌ولت

‌ايسنا مجید‌‌‌ انصاری، معاون پارلماني رئيس جمهوربا اشاره به د‌‌‌رخواست رئیس مجلس برای تغییر روز ملاقات مسئولان اجرایی و نمایند‌‌‌گان مجلس، د‌‌‌ر‌اين نامه نوشته است: د‌‌‌ر پی تغییر روزهای جلسات علنی مجلس از روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به یکشنبه، د‌‌‌وشنبه و سه‌شنبه، آقای لاریجانی د‌‌‌رخواست کرد‌‌‌ برنامه ملاقات هیات د‌‌‌ولت و مد‌‌‌یران د‌‌‌ستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها با نمایند‌‌‌گان از روز د‌‌‌وشنبه به روز شنبه تغییر کند‌‌‌ از‌اين رو بند‌‌‌ه از اعضای د‌‌‌ولت مي‌خواهم تا برای همد‌‌‌لی و همراهی با مجلس شورای اسلامي‌روز ملاقات را به روز شنبه تغییر د‌‌‌هند‌‌.‌

امکان ربایش برخی چهره ها توسط د‌‌‌ولت عربستان

مهر  رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از امکان ربایش برخی چهره ها همچون سفیر سابق جمهوری اسلامي‌ایران د‌‌‌ر فاجعه مناخبرد‌‌‌اد‌‌‌ و گفت: تا مشخص نشد‌‌‌ن وضعیت پیکر آن ها پیگیری ها اد‌‌‌امه خواهد‌‌‌ د‌‌‌اشت.علاءالد‌‌‌ین بروجرد‌‌‌ی از ارسال نامه رئیس مجلس شورای اسلامي‌به روسای مجالس کشورهای مرتبط با فاجعه منا و همچنین ارسال نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کمیسیون های سیاست خارجی مجالس د‌‌‌یگر کشورها به خصوص کشورهای عراق و لبنان برای ورود‌‌‌ جد‌‌‌ی و هماهنگ به قضیه منا خبر د‌‌‌اد‌‌‌.وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر زند‌‌‌ه نگه د‌‌‌اشتن یاد‌‌‌ قربانیان فاجعه منا به عنوان وظیفه‌اي جد‌‌‌ی گفت:‌اين فاجعه نیازمند‌‌‌ پیگیری جد‌‌‌ی همه کشورهای اسلامي‌د‌‌‌ارد‌‌‌ چرا که حج یکی از مهم ترین اعمال و مناسک همه مسلمانان با هر مذهبی است و نباید‌‌‌ از کنار آن به راحتی عبور کرد‌‌‌ و سیاست سکوت کشورهای اسلامي‌د‌‌‌ر‌اين خصوص جای انتقاد‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌.بروجرد‌‌‌ی با تاکید‌‌‌بر‌اينکه مسئولان عربستان د‌‌‌ر‌اين فاجعه مقصر بود‌‌‌ه و باید‌‌‌ پاسخگوي کشورهای اسلامي‌باشند‌‌‌، تصریح کرد‌‌‌: رهبر معظم انقلاب د‌‌‌ستور ویژه‌اي به کمیسیون امنیت ملی مجلس، کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارت امور خارجه برای رسید‌‌‌گی به‌اين فاجعه تاریخ منا د‌‌‌اد‌‌‌ه اند‌‌‌ که د‌‌‌ر‌اين خصوص هفته جاری جلسه ویژه‌اي با حضور‌ايشان و رئیس سازمان حج و زیارت د‌‌‌ر کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار خواهد‌‌‌ شد‌‌‌.وی تصریح کرد‌‌‌: امکان وقوع‌اين حاد‌‌‌ثه د‌‌‌ر هر نقطه از د‌‌‌نیا وجود‌‌‌ د‌‌‌اشت اما هد‌‌‌فمند‌‌‌ بود‌‌‌ن د‌‌‌ولت عربستان د‌‌‌ر رخ د‌‌‌اد‌‌‌ن‌اين فاجعه و عد‌‌‌م امد‌‌‌اد‌‌‌رسانی به موقع و بی تد‌‌‌بیری باعث جان باختن تعد‌‌‌اد‌‌‌ بی شماری از زائران بیت‌ا... الحرام شد‌‌‌ د‌‌‌ر حالی که شاید‌‌‌ اگر اند‌‌‌کی آب به برخی از آن ها مي‌رسید‌‌‌ اکنون جان خود‌‌‌ را از د‌‌‌ست ند‌‌‌اد‌‌‌ه بود‌‌‌ند‌‌‌ و‌اين مسئله برای همیشه د‌‌‌ر تاریخ به ثبت خواهد‌‌‌ رسید‌‌‌.

** جمهوری اسلامی

امارات ایران را در انتقادات علیه عربستان سهیم کرد

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات، انتقادات علیه عربستان سعودی را برنامه‌ریزی شده و ایران را در آن سهیم دانست. وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات گفت: عربستان سعودی با کمپینی دیوانه‌وار در غرب و ایران بابت شجاعتی که در اعلام مواضع دارد، مواجه شده است. اعراب باید به این حملات پاسخ دهند. وی افزود: عربستان سعودی یعنی تمامی اعراب، پس همه ما باید استراتژی برای پاسخگویی به این کمپین داشته باشیم. وی افزود: این کمپین هماهنگ شده است و نمی‌توان آن را اتفاقی توصیف کرد، باید بدانیم هدف آن چیست و چه کسی پشت آن است. انور قرقاش گفت: ایران در این کمپین حضور دارد و به دنبال تسلط بر منطقه است و علاقه‌ای ندارد با شکست طرح خود که بهار عربی است، مواجه شود.

آخرین آمار از مهاجرت، جمعیت و طلاق در کشور

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال می‌گوید: در ششماهه امسال، آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/9 درصد رشد داشته است. علی اکبر محزون افزود: براساس آمارهای پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال، طی این مدت 83 هزار و335 مورد نیز در مناطق روستایی به ثبت رسیده است. براساس این آمار، بیشترین آمار طلاق در مردان 25 تا 29 سال و زنان 25 تا 29سال رخ داده است.

** آرمان

تكذيب شهادت 3 زائر ايراني در عراق

شنیده شد که روابط عمومي سازمان حج و زيارت در اطلاعیه‌ای خبر شهادت سه زائر ايراني در عراق را تكذيب كرد. بر اساس اين اطلاعيه، روابط عمومي سازمان حج و زيارت تصريح كرد: خبر درج شده در برخي از رسانه‌ها مبني بر شهادت سه زائر ايراني و مجروح شدن تعدادي از زائران مربوط به انفجاري در سال‌هاي گذشته است كه به اشتباه در برخي رسانه‌ها اعلام شده است. 
 
واكنش همايون شجريان به خبر ممنوع‌الكاري‌اش

شنیده شد که همايون شجريان با انتشار نوشته‌ كوتاهي به خبر ممنوع‌الكاري‌اش واكنش نشان داد. «روز نو» نوشت، چندي پيش خبري در فضاي رسانه‌اي حوزه‌ موسيقي منتشر شد كه از ممنوع‌الكار شدن 24 خواننده ايراني حكايت داشت. در اين خبر دليل اصلي اين ممنوعيت، انتشار آثار اين خواننده‌ها در سايت راديو جوان عنوان شده بود. همايون شجريان يكي از خوانندگاني بود كه نامش در اين فهرست ديده مي‌شد. او حالا با انتشار نوشته‌ كوتاهي در صفحه‌ اينستاگرامش اين شايعه را تكذيب كرده است. اين خواننده و نوازنده‌ تنبك نوشته است: «تا به اين لحظه هيچ اعلام رسمي درباره اينكه ممنوعيتي داشته باشم نشده است. سپاسگزار لطفتان هستم و منتظر فرصتي كه‌سازدل به حضور شورانگيزتان كوك شود. » علي مرادخاني معاون هنري وزارت ارشاد، حسين نوش‌آبادي سخنگوي وزارت ارشاد و علي جنتي وزير ارشاد هم در روزهاي گذشته اين خبر را تكذيب كرده بودند. 
 
حمله خبرگزاري سازمان تبليغات به رئيس مجلس

شنیده شد که خبرگزاري مهر متعلق به سازمان تبليغات حملات خود را به رئيس مجلس شدت بخشيده است. جمهوريت نوشت؛ این خبرگزاري كه در جريان بررسي طرح اقدام متناسب جمهوري اسلامي ايران در رابطه با توافق هسته‌اي، به تريبون مخالفان برجام تبديل شده بود، به بهانه سخنان رئيس مجلس در جلسه علني اخیر، حملات شديدي را عليه علي لاريجاني آغاز كرده است. رسانه سازمان تبليغات كه در ابتداي مجلس هشتم نيز ارگان مخالفان رياست علي لاريجاني بود و تمام قد براي رقيب وي تلاش مي‌كرد، اين روزها به يكي از رسانه‌هاي اصلي يك جريان سياسي تبديل شده است. روزدوشنبه رئيس قوه قضائيه نيز با انتقاد از مخالفان برجام گفته بود: متاسفانه منتقدان گاهي از حد معمول فراتر رفتند و رئيس‌جمهور، دولت، وزير خارجه و رئيس مجلس را به اموري منتسب كردند كه از آن بري بودند و اين تخريب‌ها از حد معمول فراتر رفته و موجب شقاق و تفرقه مي‌شود. 
 
بازيكن ايراني با اسطوره تنيس عكس انداخت

شنیده شد که بازيكن ايراني‌الاصل كه همبازي زلاتان ابراهيموويچ - مهاجم مشهور تيم ملي فوتبال سوئد - هم هست، با اسطوره تنيس دنيا در يك قاب قرار گرفتند. خبرآنلاين نوشت؛ بهرنگ صفري بازيكن ايراني‌الاصل تيم بازل سوئيس، يك عكس يادگاري با راجر فدرر، اسطوره تنيس دنيا انداخت. اين بازيكن با وجود اصرار فراوان مسئولان ايراني، ترجيح داد همبازي زلاتان ابراهيموويج در تيم ملي سوئد شود. بازل سوئيس تيم مورد علاقه راجر فدرر است. اين تنيسور افسانه‌اي از طرفداران پر و پا قرص بازل است و روز گذشته به رختكن اين تيم رفت و با بازيكنان آن عكس يادگاري گرفت. بهرنگ از آن دست بازيكن‌هايي است كه اصرار زيادي وجود داشت تا به ايران بيايد، اما به خاطر اينكه شرايط بازي در تيم ملي سوئد را داشت، ترجيح داد به ايران نيايد و با زلاتان در يك تيم بازي كند. 
 
استيضاح قاليباف از سوي ورزشكاران شوراي شهر؟

شنیده شد که عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران در تذكر پيش از دستور خود با بيان اينكه فضاي مجازي داراي فرصت‌ها و تهديدهايي است، گفت: برخي سايت‌ها به برخي موضوعات بي‌اساس دامن مي‌زنند و شايعات بي‌اساس را منتشر مي‌كنند. ايسنا نوشت؛ عباس جديدي گفت: در برخي مواقع وقتي ما ورزشكاران دور يكديگر جمع مي‌شويم موجب بروز شايعات مي‌شود، فضايي را چند وقت پيش در رسانه‌ها ايجاد كردند كه 4 ورزشكار شورا مي‌خواهند عليه شهرداري خروج كنند و من اين مساله را تكذيب مي‌كنم. عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران اظهارکرد: من ته جدولي هستم اما بايد بگويم كه ورزشكاران شورا مستقل و داراي عقيده‌اي مستقل هستند و نبايد موضوعات را رسانه‌ها به هم بپيچانند. 
 
درگيري ناوشكن جماران با 7 قايق دزدان دريايي

شنیده شد که ناوشكن جماران پس از آتش سنگين بر روي دزدان دريايي آنها را وادار به عقب‌نشيني كرد و نفتكش ايراني را نجات داد. انتخاب نوشت؛ دريادار حبيب‌ا... سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: بامداد دیروز هفت فروند قايق دزدان دريايي قصد حمله به نفتكش ايراني را داشتند كه با درخواست كمك فوري نفتكش، ناوشكن جماران بلافاصله خود را به محدوده حمله دزدان دريايي رسانده و پس از آتش سنگين بر روي دزدان دريايي آنها را وادار به عقب‌نشيني كردند. سياري افزود: ناو گروه سي و ششم نيروي دريايي متشكل از ناوشكن جماران و ناو پشتيباني رزمي بوشهر از اواخر شهريور ماموريت خود در آب‌هاي‌ آزاد و بين‌المللي را با هدف تامين امنيت خطوط مواصلاتي كشتي‌های تجاري و به نمايش گذاشتن اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي شروع كرده است. 
 
علت ثبت برند مك دونالد در ايران

شنیده شد که رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور درباره فعاليت شركت«مك دونالد» در ايران، گفت: برند تجاري اين شركت براي پيشگيري از مشابه‌سازي در بسياري از كشورها از جمله در ايران ثبت شده است اما اين شركت در كشور هيچ شعبه‌اي را به ثبت نرسانده است. ميزان نوشت؛ احمد تويسركاني با اشاره به ثبت علامت تجاري شركت آمريكايي «مك دونالد» در ايران گفت: ثبت مك دونالد مربوط به موضوع ثبت علامت تجاري اين شركت است كه به شكل بين‌المللي همه شركت‌هايي كه عضو سازمان جهاني سازمان مالكيت معنوي هستند، اقدام به ثبت نام و علامت تجاري مي‌كنندتا از لوگو آنها سوءاستفاده نشود و نام تجاري را به اسم خود به ثبت برساند. 
 
بازداشت8 ايراني به اتهام موادمخدر در مالزي

شنیده شد که پليس مالزي 8 ايراني را به همراه 10 كيلوگرم مواد مخدر به ارزش يك ميليون و 500 هزار رينگيت (حدود 358 هزار دلار) بازداشت كرد. ايرنا نوشت؛ با وجود هشدارهاي مكرر سفارت جمهوري اسلامي ايران در مالزي همچنان گروهي از ايرانيان كه برخي تحت نظارت كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل هستند به قوانين سختگيرانه مالزي درباره مواد مخدر توجه نكرده و با اين اقدام گرفتار زندان‌هاي مخوف اين كشور مي‌شوند. پليس مالزي روز دوشنبه در عملياتي در 7 نقطه دره كلانگ 8 ايراني بين 23 تا 47 ساله را كه به هشدارها توجه نكرده و اقدام به جابه‌جايي مواد مخدر مي‌كردند، بازداشت كرد. چند نفر از اين بازداشت‌شدگان از پناهجويان ايراني بودند كه در دفتر كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در كوالالامپور ثبت نام شده‌اند.

** ایران

دستور کری برای توقف موقت تحریم ایران

وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای تحت عنوان «یافته‌ها و تصمیمات برای چشم‌پوشی از تحریم‌ها»، دستور توقف موقت تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری مستند قانونی صدور این بیانیه را «اختیارات من به عنوان وزیر امور خارجه از جمله مسئولیت تفویض اختیار» اعلام کرده است.
 
انصراف ایران از شکایت از روسیه بابت «اس300»؟

مدیرعامل شرکت صادرکننده تسلیحات روسیه مدعی شد: تهران پس از دریافت سیستم‌های پدافند هوایی اس‌300 شکایت خود از این شرکت را پس خواهد گرفت. به گزارش تسنیم، آناتولی اسایکین، مدیرعامل شرکت «روزبورن‌اکسپورت» می‌گوید: زمانی که قرارداد فروش سیستم‌های اس‌300 به ایران انجام شد، این کشور شکایت خود علیه روزبورن‌اکسپورت را پس خواهد گرفت. وی در کنفرانسی خبری ادامه داد: طرف ایرانی به محض اینکه قرارداد اجرایی شده و تعهدات‌مان را به صورت کامل انجام دادیم، از دعوی قضایی صرفنظر خواهد کرد.

سفر وکلای امریکایی به ایران

یک گروه متشکل از وکلای بین‌المللی امریکا اعلام کرده‌اند، قصد سفر به ایران را دارند. به گزارش «ایسنا» «جان بی یرلی» وکیل بین‌المللی امریکا از ایالت فلوریدا که در راس این گروه قرار دارد، در توقفش در «دوبی» گفت که قصد سفر به ایران را دارند اما این سفر ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ندارد. این وکیل امریکایی که دادستان شهر تامپا در این ایالت نیز هست، همچنین گفت: «این سفر ارتباطی به خوب یا بد بودن توافق هسته‌ای ندارد و من می‌خواهم بیشتر با ایران و فضای این کشور آشنا شوم.»

دریافت «غرامت» از امریکا بابت توافق هسته ای

روزنامه لبنانی «السفیر» نوشت: «موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نخستین مرحله از دور جدید رایزنی های رژیم صهیونیستی با مقامات امریکایی به منظور باج گیری از امریکا بعد از دستیابی به توافق هسته ای با ایران، وارد امریکا شد.» به گزارش «انتخاب»، این روزنامه افزود: «روشن است که دستور کار مذاکرات یعلون، فقط به دریافت «غرامت» پس از توافق هسته ای با ایران محدود نمی شود، بلکه شامل کل روابط نظامی و امنیتی می شود.» به نوشته این روزنامه «محافل امنیتی اسرائیلی سفر یعلون به واشنگتن را در شرایط کنونی اقدامی تعیین کننده می دانند، زیرا این سفر به میزان کمک های نظامی و امنیتی که اسرائیل از امریکا دریافت خواهد کرد به ویژه کمک هایی که به عنوان «جریمه» توافق هسته ای با ایران دریافت می شود ارتباط دارد. این درحالی است که اسرائیل بارها پیشنهاد امریکا را برای مذاکره درباره پرداخت «غرامت» بخاطر توافق هسته ای با ایران رد کرده بود.»


** شرق

جهانگیری: پس از هر مذاکره جزئیات خدمت رهبری ارائه می‌شد


فارس: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: دولت برنامه کوتاه‌مدتی را با سه هدف حفظ دستاوردهای هسته‌ای، تثبیت حقوق هسته‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌های ظالمانه در پیش گرفت و این کار را با مذاکره، گفت‌وگو، ‌استدلال و منطق انجام داد. تیم قوی مذاکره‌کننده‌ای انتخاب شد و واقعا مذاکره‌‌کننده‌ای مانند ظریف در سطح بین‌المللی و تیم وی و شخص روحانی منحصربه‌فرد است. او ادامه داد: شروع حرکت با حمایت نهادهای تصمیم‌گیر همراه بود و پس از هر مذاکره جزئیات مذاکره خدمت رهبری و نهادهای تصمیم‌گیر ارائه می‌شد که دراین‌میان حمایت رهبری، رؤسای قوای سه‌گانه، شورای عالی امنیت ملی نقش داشتند.

علی لاریجانی: برخی افراد در تحمیل تحریم‌ها به کشور مقصر بودند


فارس: ایرج عبدی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با رئیس مجلس، گفت: در این جلسه رئیس مجلس عنوان کرد تحریم‌ها بر اثر سوء‌‌مدیریت در دولت قبل به کشور تحمیل شده و تعدادی از افراد در تحمیل این تحریم‌ها به کشور مقصر بودند و توافق فعلی با مدیریت رهبر معظم انقلاب انجام شده است. عبدی افزود: رئیس‌مجلس در این جلسه با اشاره به توافقاتی که با اعضای فراکسیون اصولگرایان در بحث برجام داشته‌اند، گفت اگرچه چندین‌بار توافقات با فراکسیون اصولگرایان دراین‌باره انجام شد، اما بعضی از آنها به‌صورت یک‌جانبه به نتیجه‌گیری در‌این‌خصوص پرداختند و با وجود هماهنگی‌های انجام‌شده، بعضاً به دلایلی که به خود آنها مربوط است، این توافقات را نقض کردند. عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پایان گفت: لاریجانی همچنین با اشاره به تحصن‌های صورت‌گرفته در تهران و قم در اعتراض به برجام، این نکته را بیان کرد که نقش تعدادی از نمایندگان مجلس در ساماندهی این تحصن‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

ناکامی دزدان دریایی در حمله  به نفت‌کش ایرانی


ایلنا: دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بامداد سه‌شنبه هفت فروند قایق دزدان دریایی، قصد حمله به نفت‌کش ایرانی را داشتند که با درخواست کمک فوری نفت‌کش، ناوشکن جماران بلافاصله خود را به محدوده حمله دزدان دریایی رسانده و پس از آتش سنگین بر روی دزدان دریایی آنها را وادار به عقب‌‌نشینی کرد. 

اعلام شهادت تعدادی از مدافعان حرم


دفاع‌پرس: سردار «جبار عراقی» از مدافعان حرم خوزستانی حاضر در سوریه نیز در درگیری با تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. در همین‌حال به گزارش «فارس»، «محمد رضا عسگری فرد» از مدافعان حرم و از اهالی خرمشهر در مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. هم‌چنین «حمیدرضا دایی‌تقی» از اهالی اصفهان و «پویا ایزدی» از بسیجیان شهرستان لنجان نیز روز دوشنبه در مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیدند. شهید پاسدار حمید‌رضا دایی‌تقی از مدافعین حرم حضرت زینب(س) و فرمانده پایگاه المهدی حوزه هفت ناحیه مقاومت بسیج امام‌رضا(ع) اصفهان بود. همچنین به گزارش «ابنا»، «سید هادی نومی» بسیجی داوطلب مدافع حرم ظهر روز عاشورای امسال در حومه شهر بیجی عراق به شهادت رسید. شهید «نومی» از اهالی شهرستان تبریز بود که چند ماه پیش، به‌دلیل دفاع از عتبات مقدسه عراق وارد سامرا شده و در ادامه عملیات نظامی مدافعان حرم، برای بیرون راندن تروریست‌های داعش از استان صلاح‌الدین در منطقه «الحراریات» شهر بیجی به شهادت رسید. همچنین به گزارش «خبرآنلاین» «ابوذر امجدیان» هم‌زمان با عاشورای حسینی (ع)، در نبرد با تکفیری‌ها در کشور سوریه، به شهادت رسید. شهید «امجدیان»، متولد سال ١٣٦٥ در روستای سهنله شهرستان سنقروکلیایی در استان کرمانشاه بود. «تسنیم» نیز گزارش داد که «محمد ظهیری» از مدافعان حرم در شب عاشورای حسینی به دست تکفیریان داعش به شهادت رسید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • علیخانی ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    مردم نیومدن استقبال به کم کاری مسئولین ربط داره؟!؟!؟! پس یعنی اومدن مردم در استانهای دیگر هم به پر کاری مسئولین ریط داشته؟
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    زیاد بود نخوندم
  • مهدی خان ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    عجب!چه اتفاقاتی اطراف ما در حال وقوع بوده و هست و ما بی خبر بودیم!مشرق متشکر،باز ما را بی خبر نذار!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    اس 300 چی شد پس
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    اس 300 چی شد پس
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    درود بر روحانی
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    در دست اقدام است
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    ببند
  • حسین ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    بنام خدا مردم مازندران همان هایی بودند که بیشتر درصد رای را به رییس جمهور در انتخابات در کل کشور دادند و انتظار داشتند که رییس جمهور نیز برای قدر شناسی اولین سفر خود را به مازندران اختصاص دهد ولی با توجه به بی مهری دولت به مردم مازندران مردم بابصیرت و همیشه در صحنه نیز به دولت فهماندند که با کسی عقد اخوت ندارند و میتوانند رای خود را پس بگیرند . پس عدم استقبال مردم مازندران ربطی به برنامه ریزی ستاد استقبال نداشته و ندارد و کسانیکه از این موضوع دم میزنند دنبال فرافکنی و فرار به جلو هستند .درود بر مردم قهرمان و ولایتمدار مازندران
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    معلوم نيست بعضي از نشريات جيره خوار چه گروه وافرادي هستند كه آينده خود را فقط در توهين به اشخاص مي بينند
  • ناصر ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    از زمان ربایش سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران اخبار شهادت مستشارانمان رادر سوریه بیشتر از هر زمان دیگری شنیدیم به نظرم توطئه ای در کار است کسی پیگیر رکن آبادی نیست بیخود نیس برخی مقامات اسراییل صحبت از در اختیار داشتن گنجی ایرانی میکنند
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    الکی صغری کبری نچین ! این دو موضوع چه ربطی بهم دارن !؟ ما نیرو زیاد فرستادیم سوریه تو جبهه عملیاتی هم باید حضور داشته باشند ... نمیشه که به خمپاره بگن برو فقط سرباز سوری رو بکش و با اون بغلیش که ایرانیه و داره مشاوره میده ، کاری نداشته باش...
  • انار ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    شکایت از عمل خود کنید که جیب مردم را می برید بی انصافید کسی که انصاف و وجدان ندارد خدارا هم نمی شناسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس