کد خبر 486825
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۷

کاهش چند درصدی نرخ تورم در اقتصاد ایران در حالی به عنوان یک دستاورد بزرگ اقتصادی اعلام می شود که بر اساس آمار بانک جهانی ،تورم جهان در سال گذشته منفی 12 درصد بوده است.

به گزارش مشرق، تورم منفی جهانی اعلام شده از طرف بانک جهانی با آمار گمرک کشورمان همخوانی کامل دارد به طوریکه براساس گزارش سالنامه تجارت خارجی کشور در سال 1393 که توسط گمرک منتشر شده، متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در این سال 1245 دلار بوده که نسبت به سال قبل کاهش 15.6 درصدی در ارزش دلاری داشته است.گفتنی است در سال 1392 متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی 1476 دلار بوده که نسبت به سال 1391 افزایش 9.01 درصدی داشته است.

همچنین در نامه 4 وزیر به رییس جمهور نیز به موضوع کاهش قیمت جهانی اقلام مهمی از جمله نفت، فولاد، مس و آلومینیوم اشاره شده بود که قیمت آنها در مرداد ماه 94 نسبت به دی ماه 92 به ترتیب 60 درصد، 53 درصد،31درصد و 14 درصد کاهش یافته اند.

با توجه به سهم قابل ملاحظه واردات کشور در حوزه کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای، موضوع تورم وارداتی به خصوص در زمان های افزایش نرخ تورم پای ثابت تحلیل های مربوط به تورم بوده است. در تشریح تاثیر تورم وارداتی بر تورم در کشور باید توجه داشت که شاخص بهای کالاهای وارداتی جزیی از شاخص بهای عمده فروشی و نرخ رشد آن، موسوم به تورم وارداتی، شامل سه جزء اساسی: تورم کشورهای طرف مبادله، نرخ ارز اسمی موثر و حاشیه سود وارد کننده (شامل هزینه‌های حمل و نقل و تعرفه‌های گمرکی)  می‌باشد.

در مورد جزء اول تورم وارداتی یعنی تورم کشورهای طرف مبادله که آمار گمرک به صراحت از کاهش 15.6 درصدی متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی خبر می دهد.

در رابطه با جزء دوم یعنی نرخ ارز نیز مشخص است که در سال 1393 قیمت بازاری اکثر ارزها به خصوص دلار، یا ثابت بوده و یا روندی نزولی داشته، اما قیمت مبادله ای ارزها که توسط بانک مرکزی تعیین می شود افزایشی نسبی تجربه کردند مثلا دلار از مبلغ 2500 تومان به حدود 2795 تومان افزایش یافت ولی در مجموع با توجه به اینکه اکثر واردات کشور با ارز به قیمت آزاد صورت می گیرد لذا نباید از این ناحیه تورم وارداتی افزایشی تجربه کرده باشد.

جزء سوم نیز که شاهد تغییری نسبت به سال های قبل نبوده است، بنابراین به نظر می رسد در اعلام دلایل کاهش نرخ تورم تلاش می شود که مسایلی از جمله منفی شدن نرخ تورم جهانی و کاهش قدرت خرید مردم همچنان مسکوت بماند و رسانه ای نشود، اما نباید از یاد برد که مردم تورم را با جیب و سفره خود می سنجند نه با آمارهای اعلامی، دلیل افزایش و کاهش هر چه می خواهد باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس