اصلاح‌طلبان مدعی هستند که ساختن سردیس تنها وسیله‌ای برای قدردانی از آقای وزیر نیست بلکه پروژه‌ای برای جانشین‌سازی برای روحانی آن‌هم حدود شش سال قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 است.

آیا دست دادن و پیاده روی انتخاباتی بوده است؟/ رونمایی از سردیس رونمایی از کاندیدای آینده اصلاحات بود
گروه سیاسی مشرق – رونمایی از تندیس "محمدجواد ظریف" وزیرخارجه کشورمان با حضور وی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور سئوالات بسیاری را در اذهان عمومی بوجود آورد. سئوالات بیشتر از این بعد بود که هنوز دو سال از اداره وزارت خارجه به ریاست ظریف نمی‌گذرد و مواهب و نتایج برجام نیز مشخص نشده، با این شرایط چگونه است که با این سرعت و عجله دولتی‌ها برای ظریف سردیس درست می‌کنند و وی را مورد ستایش قرار می‌دهند؟

نشریه کارگزارانی صدا سعی کرده است به این سؤال افکار عمومی پاسخ دهد.

در همین زمینه دبیر گروه خبر این نشریه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «‌ هفته پیش تندیسی از محمدجواد ظریف ساخته و به دست او پرده‌برداری شد. آن تندیس و سردیس اگرچه حکایت از قدرشناسی از زحمات ظریف در پرونده هسته‌ای بود اما در درون دو معنا داشت. اول آن که مأموریت ظریف را تمام شده تلقی می‌کرد و معنای دوم می‌گفت او مهم‌ترین گزینه جایگزینی حسن روحانی است.»

نویسنده این مطلب می‌افزاید: «سردیسی که هفته پیش از آن رونمایی شد. نشان داد که محمدجواد ظریف در این دو سال آن‌چنان پروازی داشته است که عده‌ای او را از هم‌اکنون جانشین روحانی در سال 1400 می‌خوانند. اگرچه هنوز راه تا آن زمان بسیار است و آینده را نمی‌توان به همین سادگی پیش‌گویی کرد.»

چنین زمزمه‌هایی از سوی جریان‌های اصلاح‌طلب بعضاً شنیده می‌شود. اصلاح‌طلبان سعی دارند که ظریف را به‌عنوان یک مدیر خوب معرفی کنند و در این زمینه نیز گاها با ذوق و عجله مانند ماجرای رونمایی از سردیس عمل می‌کنند.

کسانی چون مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز که روزگاری وزیر بهداشت دولت اصلاحات نیز بوده است بر این مسئله صحه گذاشته‌اند. وی در این رابطه می‌گوید:‌«با توجه به اینکه ظریف در روند سیاسی کشور تأثیر بزرگی داشته قابلیت رئیس‌جمهور شدن را دارد.»[1]

البته ظریف ویژگی دارد که برخی از رؤسای جمهور پیشین مانند محمود احمدی‌نژاد، هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی نیز تمایلاتی برای ایجاد ارتباط با آمریکا داشتند و برخی چون محمود احمدی‌نژاد نیز در روزهای آخر ریاست‌جمهوری سعی داشتند که این موضوع را به کارنامه کاری خود اضافه کنند.[2]

البته ظریف در رفتارهای انتخاباتی و موضوع برد و باخت احزاب در مجلس و ریاست جمهوری ید طولایی دارد، وی در سفر سال گذشته به نیویورک و در پاسخ به سؤال انتخاباتی هاله اسفندیاری جوابی م یهد که نشان دهنده توجه ظریف و دولت یازدهم به انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است.

سؤال: هاله اسفندیاری مدیر بخش خاورمیانه موسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون از ظریف پرسید: لطفا درباره تاثیر گفتگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران توضیح بفرمایید. البته می‌دانم که این حوزه، مدنظر شما نیست.

ظریف در پاسخ می‌گوید: " بی تردید، همینطور است زیرا ما روندی را شروع کرده ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاشهای ما برای تعامل، این تلاشها بی نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا شانزده ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ بدهند.

وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته ای با جامعه بین المللی در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توافق هایی کردیم و تلاشهای ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپا رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس جمهوری متفاوت (احمدی نژاد) دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد. (خنده حضار)

البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپا به تنهایی فعالیت نمی کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی خواهند هیچ گونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. حالا من بار دیگر زنده شده ام (خنده حضار). به نظرمن، در انتقال پیامی که جامعه بین المللی و بویژه غرب می خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دیگر تعامل ازجانب ایران و تلاش ایران برای بازبودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می شود یا اینکه بار دیگر ، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد..."

بااین‌وجود این سؤال مهم ایجاد می‌شود که آیا قهرمان سازی از ظریف در رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و همچنین رونمایی از تندیس وی یک کار تبلیغاتی انتخاباتی است و در درجه اولی‌تر آیا افعال دیپلماتیک ظریف نیز در همین راستا انجام پذیرفته است. دست دادن با رئیس‌جمهور آمریکا در صحن سازمان ملل و همچنین پیاده‌روی ظریف با جان کری همتای آمریکایی‌اش ازجمله موارد و خطوط قرمز سیاسی و دیپلماتیک فی‌مابین ایران و آمریکا بوده که ظریف آن‌ها را به‌راحتی رد کرده است. با این شرایط آیا با توجه به زمزمه‌های به وجود آمده ظریف نیز عملکرد خود به‌ویژه در مقابل مقامات آمریکایی را بر این پایه و اساس هدایت کرده است؟

به هر جهت اصلاح‌طلبان خود مدعی هستند که ساختن سردیس و رونمایی از آن تنها وسیله‌ای برای قدردانی از آقای وزیر نیست بلکه پروژه‌ای برای جانشین‌سازی برای روحانی آن‌هم حدود 6 سال قبل از برگزاری انتخابات سال 1400 است. درواقع دولتی‌ها از کاندیدای آینده خود رونمایی کردند، کاندیدایی که افعال ساختارشکنانه زیادی هم در برابر آمریکا دارد.



[1] http://alef.ir/vdccppqi02bq4s8.ala2.html?285154

[2] http://fararu.com/fa/news/24288

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • پوریا ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ظرافت ظریف با بی ظرفیتی و سنگ چینی های شما و امثال شما در هم نمیشکند بیدار شوید لطفا بیداریم آرزوست... من شخصا" طرفدار سرسخت قالیباف بودم و هستم اما باید حق گفت روحانی و کابینه اش مخصوصا" تیم هسته ای و روابط خارجه اش گلی کاشته است همتای انقلاب،گلی انقلابی که هیچ یک از دولتمردان قبلی نتوانسته اند این چنین خوب و سیاستمدارانه پیش روند حتی خاتمی عزیز و یا داش محمود.
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ظریف دقت کن
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ظریف یک نابغه ی سیاسی است یکی از بهترین دیپلماتهای حال حاضر ایران و حتی بدون اغراق در جهان است ظریف چند ویژگی بارز دارد 1.از لحاظ روان شناختی از سلامت روان بسیار بالایی برخوردار است فقط و فقط منافع مردم را می بیند برعکس پایداری چی ها که فقط و فقط خودشان را می بینند و خودشان را قبله عالم می دانند. 2.ایشان سیاست را یک علم می داند و وسیله ای می داند برای خدمت کردن به مردم برعکس برخی که گمان می کنند سیاست همیشه و هر جا و توسط همه کس وسیله ای است برای چاپیدن و فریب دادن مردم . از لحاظ روش سیاسی ایشان می خواهد به دنیا نشان دهد که 1.سیاست ایران احساسی نیست و عقلانی است. 2.سیاست ایران بر اساس عدم مداخله در دیگر کشورهاست 3.سیاست ایران بر اساس حسن همجواریست 4.سیاست ایران بر اساس تشکیل یک امپراطوری شیعه نیست 5.سیاست ایران کمک به حل دیپلماتیک در درگیری و منازعات بین المللی است. 6. ایران مشکلات خود با کشورهای دیگر را از راه گفتگو و از راه سیاسی دنبال می کند و نه از راه جنگ و خون ریزی و ترور و ساخت بمب(بمب اتم). متاسفانه برخی گمان می کنند سیاست یعنی فحاشی و عربده کشیدن در صورتی که سیاست یعنی به وقت جنگ بجنگی و به وقت صلح صلح کنی، حالا این زمان چه وقت است به توانای و میزان شهود یا همان قدرت تحلیل سیاستمدارن آن کشور بر می گردد، انسان خام(کشورهای عقب افتاده سیاسی وکشورهایی که حکومتشان دیکتاتوری است ) جواب سیلی(درگیری های سیاسی و منازعات بین المللی) را با مشت(فحاشی و توهین و جنگ) می دهند اما انسان سیاست مدار(کشورهای عاقل ) جواب سیلی را با انواع ابزارها مختلف و با توجه به فرد مقابلش( کشور مقابل همسایه باشد یا خیر، میزان تاثیر گذای اش کم باشد یا زیاد، منافع مشترک با او زیاد داشته باشد یا کم و...) طوری پاسخ می دهد که بهترین نتیجه حاصل شود. ظریف می خواهد ایران را تبدیل به عاقل ترین کشور کند.
  • امیر پاشا ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست اینکه شما سیاست رو یک علم مجزا از اسلام میدانید جای بحث داره!!!!!!!!
  • مهدی از قم ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    حاضرم قسم بخورم که از سیاست و فضای سیاسی حاکم بر جهان و بازی کنشگران جهانی چیزی نمیدونی.این اراجیف خیال انگیزی که فرمودید اینه تمام نمای خط مشی دولت اصلاحات و خوشخیالی های اون دوره است.یادمان نرفته حاصل تمام اون واقع گرایی ها و دریوزگی های غرب چیزی جز عضو محور شرارت و محاصره دورتا دور کشور تعطیلی صنعت هسته ای و تورم 30درصد و....دوست عزیز در دنیای واقعی زندگی میکنی.کمی تاریخ بخوان.با علوم سیاسی اشنا بشو.تئوری های امنیتی را بفهم.تاریخ مشروطه و ملی شدن صنعت نفت را بخوان
  • مهدی از قم ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    دوست عزیز این تیم مذاکره کننده از سال 82 تا 84 هم مشغول مذاکره بود.چرا اون موقع گل نکاشت؟؟؟؟؟چرا جک استرا این همه جسارت میکرد؟؟؟؟چرا همه چیز را تعطیل کردیم؟؟؟؟اگر معیار سیاستمدار بودن امتیاز دادن است که مظفرالدین شاه و اقاخان نوری و سپهسالار خدای سیاست مدارن هستند.اگر امروز غرب حاضر به نشستن سر میز مذاکره است حاصل 8سال ایستادگی و پایداری است وگرنه تا قبل از84 همین اقایان بودند اما غرب هیچ بهای که نداد دست اخر محور اهریمنی هم شدیم.دست از این خوشخیالی ها و بت سازی ها بر دارید
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    حالا از كجا اين قدر مطمئنن كه دولتشون تا سال 1400 طول ميكشه كه ظريف بخواد جايگزین روحانی بشه؟!! اميدوارم مردم بصيرت به خرج بدن!!!
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    من به ظریف رای میدم
  • محسن تهران ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    حالا این یکی را بزرگ کنید 1400 پیش کش ! ! خداوند مقام معظم رهبری را تا انقلاب حضرت مهدی(عج) سایه اش را مستدام بدارد . ایشان در مواقع حساس اقدام کرده اند و کشور را از خطرات بزرگ نجات دادند و یکی از این خطرات بزرگ که الحمدا... رفع شده همین گلی است که آقای ظریف به خودی زده بود ! ! نابغه ! ! !
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    طرفدا قالیباف و خاتمی عزیر!!!!
  • سید ابراهیم ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    بنده خدا مردم ساده ما فکرمیکردن این دولت وضع اقتصادو درست میکنه ومیتونن راحت تر زندگی کنن حالا دارن میبینن که اقلام اساسیشون گرونتر شده، یارانه شش میلیون نفر حذف شده حالا صدای این توافقم دو سال دیگه در میاد،کمی صبر کنید
  • سیری ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    تندیس این مرد بزرگ را باید از طلا ساخت.کسی که امید را بازگردانند
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب یعنی چی؟! رسانه های که زنجیر (بند) به پای آن بسته شده است؟ یا رسانه های که مثل دیوانگان، به زنجیر کشیده شده اند؟ یا رسانه های که همسو و زنجیروار به هم متصلند؟
  • علی ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    واقعا اینجوری نیستش که شما ميگينا ............
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ظاهرا آقایون از مشایی هم بیشتر عجله دارند او حد اقل در دو سال آخر دولت دوم احمدی نژاد میخواست خود را مطرح کند این آقا در دو سال اول دولت اول رو حانی!!!!!!!!!!
  • مهدی از قم ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    واقعا اگر ظریف حاضر شود اسیر دست شما جماعت متوهم بت ساز و دم دمی شود باید به حالش گریست
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    همیشه جنس بنجل هیاهو تبلیغ میخواد جنس با ارزش رو خاک هم بیافته با ارزشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس