کد خبر 48563
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰

رئيس موسسه امام خميني(ره) تصريح کرد که امتحان اخير در کشور از راهي که باور نمي‌کرديم رخ داد و بالاخره امتحاني صورت گرفت و بعضي از فازهاي آن انجام شد و بقيه اين امتحان در جريان است اما بايد منتظر امتحان‌هاي سخت‌تري باشيم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، اعضاي شوراي هماهنگي جامعه اسلامي مهندسين با حضور در مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) با آيت‌الله مصباح يزدي ديدار و گفت‌وگو کردند.

آيت‌الله مصباح يزدي در ابتداي سخنان خود با تبريک ميلاد حضرت زهرا (س)، حضرت امام خميني (ره) و همچنين سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: اميدوارم خداوند آنچه را ‌خير و صلاح دنيا و آخرت است، در اين نشست به گوينده و شنونده و جامعه الهام کند.

وي ‌گفت: با يک ديد کلي که از اسلام آموخته‌ايم و مي‌شود گفت هدف قريب از آفرينش انسان "امتحان " است ‌‌و انسان به عنوان موجود داراي اختيار مي‌تواند به مقام خليفه‌اللهي برسد. خليفه‌الله موجودي است که با اراده و انتخاب خود راهي را بر سر دوراهي برمي‌گزينند، انسان همواره در حال امتحان است و آن لحظات بزنگاه و داراي شرايط سخت "فتنه " نام دارد وگرنه ما دائما با اعضاء و جوارح خود، با فکر و قلم خود در حال امتحان هستيم.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژهشي امام خميني افزود: نقطه عطف‌هايي ممکن است جامعه‌اي را در بربگيرد که اگر در آن امتحان قبول شوند، موجب ترقي بسيار و اگر مردود شود، موجب سقوط مي‌شود. اينها در فرهنگ قرآني فتنه نام مي‌گيرد.

آيت‌الله مصباح بزرگترين فتنه در جهان اسلام را فتنه سقيفه عنوان کرد و گفت: اگر فتنه از مقوله امتحان است که هست، قاعدتا بايد فتنه مراتب مختلفي داشته باشد، لذا انسان در مراحل زندگي فردي (‌نوجواني، جواني و ...)امتحان شده و هر‌‌چه کامل‌تر مي‌شود، امتحان‌ها سخت‌تر مي‌شوند.

وي ادامه داد: بنابراين بعد از فتنه سال 88 قابل پيش‌بيني بود که فتنه بعدي سخت‌تر خواهد بود و اين طبيعي است، چرا‌که جامعه ما واقعاً در اين امتحان موفق شدند و امتحان خوبي دادند، بنابراين در کلاس بالاتر بايد امتحان سخت‌تري بدهند، بر اين اساس ‌مي‌بايست منتظر امتحان سخت‌تري باشيم.

عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: بنده و بزرگترهاي بنده نيز نمي‌توانند تعيين کنند که ممکن است چه نوع امتحاني در پيش باشد، لذا آنکه سؤالات امتحاني را طراحي مي‌کند، خوب بلد است چگونه اين سؤالات را طرح ‌و چگونه آنها را حفظ کند که کسي نتواند تقلب کند، بنابراين زماني متوجه مي‌شويم که سؤالات اين امتحان سابقه‌اي در قبل نداشت و از راهي که هيچ باور نمي‌کرديم، امتحان انجام گرفت. امتحان فازهايي دارد که برخي از آن فازها در جريان است.

آيت‌الله مصباح گفت: همانطور که امتحانات مراتبي دارد، قبولي‌ها در امتحان هم مراتبي دارد. شاگرد اول کنکور شدن با شاگرد چندهزارم بسيار متفاوت بوده و طبيعي است که در امتحانات اجتماعي نيز اين سلسله مراتب وجود داشته باشد. ‌اين سلسله مراتب تابع مشخصه‌هاي قلبي است که در اين امتحان اثر مي‌گذارد.

وي ادامه داد: در فرهنگ ديني و اسلامي ما اين مشخصه‌هاي قلبي را پايه‌هاي معرفت،‌ ايمان توصيف مي‌کنند، لذا آنهايي که که معرفتشان و ايمانشان بالاست، در امتحانات نمرات خيلي خوبي مي‌آورند. ‌‌کساني هم هستند که مراتب پايين‌تري دارد تا به حد نصاب برسند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژهشي امام خميني اظهار داشت: اگر ما بخواهيم براي فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي‌مان الگوي حداعلي را براي ملت 70 ميليوني قرار دهيم، اين با شکست مواجه خواهد شد، چرا‌که شاگرد اول يک نفر بيشتر نيست. شاگرد اول يک نفر است؛ نه هزار نفر. لذا اگر امتحان را آنچنان وسيع فرض کنيم که مردودين هم به حساب بيايند، وجه عقلايي نخواهد داشت، زيرا امتحان اصلا براي چه بود؟ چه موقع بايد از اين‌ها درس و عبرت گرفت؟ البته محال نمي‌دانيم که کسي تحول پيدا کند و در تاريخ و قرآن نمونه‌هايي هستند.

آيت‌الله مصباح افزود: مثلا قرآن کريم در ماجراي «بلعم باعورا» تعبيري به کار مي‌برد که آن تعبير را درباره انبيا به کار مي‌برد، ولي بعد کار او به جايي رسيد که مثل کلب و سگ ياد شد، آدمي‌زاد اينگونه است، مي‌تواند به حدي برسد که در مقامات انبيا و اوليا قرار گيرد و هم مي‌تواند آنقدر سقوط کند که در مقام حيواني قرار گيرد.

وي گفت: کساني بودند که در امتحانات اوليه جهش و ترقي کردند که اين محال نيست، لذا در مقام اثبات و اعتماد توجه به سوابق قابل توجه است و تا زماني که اثر سوئي از او ظاهر نشده، نبايد دست رد به سينه کسي بزنيم، مگر اينکه دليلي محکم داشته باشيم که دروغ مي‌گويد.

عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: در يک جمعيت 70 ميليوني شناخت افراد نسبت به اصل دين، انقلاب، سياست، مديريت مراتب‌شان فرق مي‌کند، همچنين مراتب ايمان افراد نيز فرق مي‌کند، به عنوان مثال ايمان ابوذر و سلمان آن قدر به هم نزديک بود که پيامبر اينها را با هم برادر کرد، اما پيامبر مي‌فرمايد اگر ابوذر مي‌دانست چه در دل سلمان است، مي‌گفت او کافر است و اقدام به قتلش مي‌کرد، يعني مراتب معرفت اينقدر متفاوت است. کسي تا يک حدي ظرفيت و ميزان و تحملش اندازه‌اي دارد.

وي با قرائت آيه‌ ‌«تعاونوا علي البر و التقوي» ‌به اصل تعاون و همکاري در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: تاکيد اسلام اين است که سعي کنيد با هم کار ‌و از نيروهاي هم استفاده کنيد. هر کدام از شما نعمتي براي ديگري هستيد، دست خدا با جماعت است. البته کساني که به طور طبيعي وجوه مشابهت و به خصوص مراتب ايمان و معرفتشان به هم نزديک‌تر است، بهتر مي‌توانند با هم کار کنند.

آيت‌الله مصباح گفت: در ‌‌فتنه‌هايي که امتحان‌هاي سخت‌ ‌و سرنوشت‌سازي براي جامعه ‌بوده و ممکن است مسير اجتماع عوض شود و يکجا يک ملت امتحان مي‌دهند، ‌کارهاي فردي جواب نمي‌دهد، چراکه انبوه نيروهاي مشرک جمع شده‌اند و کار فردي کافي نيست. در مقابل فتنه‌اي که اين همه نيروهاي انباشته دارد، انباشت نيروي حق لازم است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژهشي امام خميني اظهار داشت: در طول تاريخ صاحب‌نظران بحث مي‌کردند که براي حل اين مشکل چه بايد کرد، لذا راه‌حل متفکران غربي اين شد که گروه‌هاي هم‌فکري به نام "حزب " تشکيل دهند که البته مفهوم حزب در قرآن هم هست. ولي اين معناي لغوي آن است و آن اصطلاح اجتماعي و سياسي‌ها ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.

آيت‌الله مصباح که در جمع اعضاي جامعه اسلامي مهندسين سخن مي‌گفت، توضيح داد: حدود 60 سال قبل نيز در ايران زماني که بحث مي‌شد براي مبارزه چه کار کنيم، به اين نتيجه رسيدند که حزب تشکيل دهند که مفهوم خود را داشت، اين جريان تا بعد از انقلاب نيز ادامه داشت و در همان اوايل پيروزي انقلاب بهترين نيروهاي انقلابي، خوش‌فکرترين و با اخلاص افراد حزب جمهوري اسلامي را تشکيل دادند.

وي افزود: مفهوم اين حزب‌ها با مفهوم حزب در آمريکا بسيار متفاوت است. کشورهاي طرفدار پلوراليزم سياسي احزاب ‌را در ميدان جنگيدن مي‌بينند، بعضي خود را مسلح مي‌کنند که با رقيب مبارزه کنند، اما در اينجا در حزب جمهوري اسلامي بزرگان مي‌گفتند حزب اينجا مانند محل عبادت است و با وضو بايد ‌وارد شد؛ تنها از اعضا حزب دعوت نمي‌کردند بلکه از کارشناسان و صاحب‌نظران دعوت مي‌کردند تا در مسائل نظر دهند، در جريان حادثه هفت‌تير و انفجار حزب جمهوري برخي از افرادي که در آنجا شهيد شدند، عضو حزب جمهوري نبودند و احياناً نظر مثبتي هم به ‌دکتر بهشتي (ره) نداشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان کرد: امروز ما به مشکلاتي برخورد کرده‌ايم که بايد يک تجديد‌نظري در موضوع تعاون و همکاري داشته باشيم، يعني براي همکاري‌هايمان با توجه به تجربه‌هاي سي و چند سال پس از انقلاب، تجربه‌هاي تاريخي جامعه اسلامي‌مان و حتي تجربه‌هاي تاريخي دنياي غرب به‌دنبال الگويي باشيم که با ارزش‌ها و باورهاي اسلامي سازگار باشد. لذا اين با چند دقيقه صحبت حل نمي‌شود، بلکه نياز به فکر، ‌کار خالصانه،‌ تبادل‌نظر و بررسي دارد، اما اين روح که ما در مشترکات يقيني و ضروري دين اسلام و آنجايي که پاي اينها در کار است، نبايد هيچ بخلي بورزيم.

آيت‌الله مصباح اظهار داشت: هر جا ديديم که کسي مي‌خواهد در مقابل خطري که اسلام را تهديد مي‌کند، دفاع کند، بايد آستين‌ها را بالا بزنيم. اينجا مسئله تعصبات حزبي، گروهي و صنفي هيچ نقشي نبايد داشته باشد. ملاک "‌تعاون علي‌البر و التقوا " است، الگوي همکاري بر همين ملاک است.

وي افزود: هدف اصلي بايد مشترک باشد، اما اگر قرار باشد‌ با هم‌حزبي‌هاي خود ارتباط داشته باشيم، در‌‌‌حالي‌که اختلاف در ارزش‌ها داريم، مورد پذيرش و قبول اسلام نيست.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژهشي امام خميني تاکيد کرد: تعهد بايد بر اساس ارزش‌هاي اسلامي و منافع جامعه اسلامي باشد و در اين مسير گروه‌هاي مختلف مثلا جامعه مهندسين، گروه پزشکان، کارگران، کشاورزان و... وجود دارند، شرط اين است که همه اهل بر و تقوا باشند، چنين کساني با گروه‌هاي ديگران نبايد تضادي داشته باشند، هر چند تاکتيک‌ها و شناخت‌هاي آنها ممکن است متفاوت باشند ولي در اهداف نبايد تضاد باشد. اين مسئله اساسي و بنيادي است که نقش اساسي دارد.

آيت‌الله مصباح در ادامه سخنان خود تصريح کرد: اين فتنه‌اي که اخيراً احساس مي‌شود، همان امتحان بالاتر است که فکر مي‌کرديم روزي پيش خواهد آمد، کساني که از اين فتنه ابراز نگراني‌هايي دارند، با انگيزه‌هاي مختلف هستند.

وي گفت: به عنوان فرض، کسي ممکن است از اين نگراني باشند که رقيبشان در ميدان سياست پيروز شود و اين آنها را نگران کرده است، يعني ممکن است در ميدان‌هاي انتخاباتي در مقابل آنها شکست بخورند. اين نگراني انگيزه مقدس نيست. اين اختلاف از جنس جمهوري‌خواهان و دموکرات‌هاي آمريکاست و با آن فرقي نمي‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبري تاکيد کرد: تنها چيزي که مي‌تواند قداست داشته باشد، اين است که اين نگراني وجود داشته باشد که اگر يک گروه منحرف سر کار بيايند، به اسلام و ‌ارزش‌هاي انقلاب لطمه وارد مي‌کند و متاسفانه چنين شواهدي وجود دارد، اما اينکه آنها پست‌ها را اشغال کنند و نتوانند خوب اداره کنند، خيلي نگران کننده نيست، چرا‌که افراد در توانمندي‌ها متفاوت هستند و هر کسي ممکن است سليقه‌اي داشته باشد.

آيت‌الله مصباح اضافه کرد: هر کدام از ما بايد بين خود و خداي خود ببيند چه کاره‌ هستند، اگر کسي مثلا نگران اين باشد که نکند اينها شغل و مسئوليت من را از من بگيرند، نکند من ديگر رأي نياورم، اينها افکار دنيا پرستانه و فکر شيطاني است.

وي ادامه داد: اگرچه ممکن است طرف آدم بدي باشد، اما اينجا ديگر من هيچ ثوابي نخواهم برد، چرا‌که من از دنياي خود ترسيدم،‌ بايد به اين نکته توجه شود، روح فتنه مربوط به اينجاهاست، اينهايي که باطن و دل انسان سر و کار دارد. کساني ممکن است در يک جبهه بجنگد و زمين تا آسمان با هم تفاوت داشته باشد، مانند آنکه پيامبر فرمود او "شهيد الحمار "‌ است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژهشي امام خميني متذکر شد‌: ما بايد اول به عمل دل خود مراجعه کنيم و بفهميم به دنبال چه چيزي هستيم، موافقت‌ها و مخالفت‌هاي ما برسد چيست؟ اگر حمايت مي‌کنيم، به چه دليل است؟ به هنگامي که مخالفت مي‌کنيم، به چه دليل است؟

آيت‌الله مصباح در پايان گفت: حتي اگر ديگران نفهمند ما به چه نياتي عمل کرديم، روزي پرده‌ها برداشته خواهد شد و همه رسوا خواهيم شد که ما چه مي‌کرديم و مجاهدين راه حق چه مي‌کردند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس