کد خبر 484500
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۱

عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران گفت: سخنران هیأت عزاداری امام حسین(ع) باید بسته کامل معرفتی باشد و متناسب با هر محله و مردمی مباحث مختلف را عرضه کند، تا مردم به شرکت در سخنرانی‌ها رغبت نشان دهند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام رضا برنجکار، عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران به مناسبت ایام محرم الحرام و با تسلیت این ایام به مردم، درباره بهترین فعالیت‌هایی که سخنرانان مجالس می‌توانند انجام دهند، اظهار داشت: سخنرانان تلاش کنند درباره اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین و قیامشان مباحث و معارف مهمی را بیان کنند تا باعث روشن شدن ذهن مردم شود.

این استاد دانشگاه، محرم را بهترین فرصت برای معرفت‌افزایی مردم به شمار آورد و گفت: از این فرصت‌ها که مردم بیشتر به تکایا و مساجد می‌روند باید به گونه‌ای استفاده کرد که پس از ایام محرم یک تغییری در احوال مردم حاصل شده باشد.

وی با اشاره به اینکه اسلام یک مجموعه است که اگر یک بخش آن را مورد توجه قرار دهیم و از سایر بخش‌ها غفلت کنیم، ضرر کرده‌ایم، توضیح داد: بنابراین در سخنرانی‌ها‌ هم باید جانب مباحث فردی در کنار اجتماعی مدنظر قرار گیرد. یک منبری باید بسته کامل ارائه دهد در جایی که لازم است از نماز و روزه و خمس و زکات صحبت کند، به این حوزه بپردازد اما در جایی که نیازی به این مسائل نیست به حوزه سیاسی و اجتماعی بپردازد.

برنجکار در ادامه یادآور شد: متناسب با مخاطب باید مباحث مختلف در زمینه سخنرانی حتی در ایام محرم از تاریخ و مسائل عقیدتی و اخلاقی و شبهات انتخاب شود. اهدافی که امام حسین (ع) برای آن قیام کردند باید به نوعی در ایام عزاداری تشریح شود که الگویی برای همگان شود بنابراین به ویژه در دهه اول محرم باید یک دوره معارف اسلامی برای مردم بازگو شود و اولویت‌های مردم مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه یک توصیه نیز به مردم عزیز برای عزاداری‌های حسینی دارد،‌ گفت: مردم بهتر است از ابتدای مراسم‌ها شرکت کنند تا به تمام معارف و مباحث اشراف پیدا کنند. اینطور نباشد که به آخر مجالس برسند و بار معنایی و معرفتی مباحث را از دست بدهند.

وی همچنین توضیح داد: از زمان کودکی به خاطر می‌آورم که در قم مسجد فعالی داشتیم و همیشه در ایام محرم پر جنب و جوش فعالیت می‌کردیم، این مسجد پیش از انقلاب محل فعالیت‌های سیاسی و انقلابی و دینی ما بود، انتقادات مختلف از رژیم شاهنشاهی اینجا صورت می‌گیرد و کلاً اینگونه شد که انقلاب ما به پیروزی رسید، بنابراین نقش اصلی را در مساجد باید برعهده بگیریم و بتوانیم در ایام محرم نیز از پتانسیل مساجد برای معرفت‌افزایی مردم در تمام حوزه‌ها استفاده کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس