کد خبر 484494
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۵

مدیر بحران پزشک قانونی تهران با اشاره به اینکه پیکرهای ۲۲ جانباخته فاجعه منا هنوز شناسایی نشده‌ است، گفت: در میان اجساد شناسایی‌شده هیچ فرد غیرایرانی وجود نداشت و بعید است در میان این ۲۲ نفر نیز غیرایرانی پیدا شود.

به گزارش مشرق، مهرداد علی‌بخشی در نشست خبری با اشاره به فاجعه منا، گفت: از زمان وقوع حادثه ما در آماده‌باش بودیم تا اجساد را به ایران منتقل کرده و کار شناسایی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در این حادثه تهران و 17 استان دیگر درگیر بودند، گفت: قرار بر این بود که اجساد به تهران منتقل و سپس در کشور توزیع شوند که نهایتاً در 5 مرحله پیکر جانباختگان فاجعه منا را وارد کشور کردند.

مدیر بحران پزشک قانونی تهران، افزود: روند تشخیص هویت اجسادی که به تهران منتقل شد طی شد و گرچه برخی فاسد شده بودند و قابلیت شناسایی نداشتند اما از طریق آزمایش‌های DNA آنها را شناسایی کردیم و به استان‌ها و سپس خانواده‌ها تحویل دادیم.

وی با بیان اینکه 144 جواز دفن در تهران و 222 جواز در 17 استان دیگر صادر شده است، گفت: 22 جسد مجهول‌الهویه داریم که پروفایل DNA آنها تهیه شده و از هفته گذشته ارجاع خانواده‌ها برای گرفتن آزمایش DNA به پزشکی قانونی نیز در حال انجام است تا نمونه‌ها با یکدیگر تطابق داده شده و اجساد شناسایی گردند.

علی‌بخشی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد میان اجساد شناسایی نشده اجساد غیرایرانی نیز وجود داشته باشد، گفت: این اجساد یک سری اوراق هویتی ابتدایی به همراه داشتند که ایرانی بودن آنها را تائید می‌کند و ما نیز اکنون با گرفتن نمونه DNA در حال شناسایی دقیق هویت آنها هستیم.

وی تأکید کرد: در کل اجساد شناسایی شده جسد غیرایرانی مشاهده نکردیم و از میان 22 جسد مجهول‌الهویه نیز بعید است که فردی غیرایرانی باشد.

مدیر بحران پزشک قانونی تهران با اشاره به اینکه 21 جسد نیز که در حادثه منا کشته نشده‌اند به دست پزشکی قانونی رسیده است، گفت: 20 نفر این اجساد مربوط به حوادثی غیر از فاجعه منا بوده و اکثر آنها به علت مرگ طبیعی فوت کردند ضمن اینکه یک مورد نیز مصدوم فاجعه منا بود که در تهران فوت کرد.

وی در مورد سیاه بودن اجساد و علت مرگ زائران در منا، گفت: در بررسی اجساد به هیچ مورد مشکوکی از جمله مسمومیت بر نخوردیم و تنها صدمات ناشی از فشار جمعیت و گرمای هوا را در اجساد مشاهده کردیم البته باید بگویم سیاه شدن اجساد نیز به علت فسادی است که در جسد رخ داده است.

علی‌بخشی در پاسخ به این سوال که آیا موردی از قتل در میان اجساد سیلاب اخیر تهران مشاهده شده است یا خیر، گفت: ما در بررسی اجساد سیلاب هیچ مورد مشکوک به قتلی پیدا نکردیم.

مدیر بحران پزشک قانونی تهران همچنین در مورد طرح دادپزشک نیز، گفت: این طرح از اردیبهشت سال گذشته به صورت پایلوت در تهران اجرایی شده و با هدف تسریع امور و کمتر شدن درگیری مردم در بروکراسی پیش رفته است.

وی ادامه داد: در گذشته خانواده‌هایی که عزیزی را به علت فوت طبیعی از دست می‌دادند مجبور بودند که جسد را به پزشکی قانونی ارجاع داده و پزشکی قانونی پس از تشریح جسد و کالبدشکافی جواز دفن را صادر می‌کند که این امر با طرح دادپزشک تسریع یافته و فردی که به عنوان دادپزشک مشخص شده جواز دفن را در زمانی که پزشک معالج آن را صادر نمی‌کند، صادر می‌کند.

علی‌بخشی تأکید کرد: تمامی اجسادی که به صورت غیرطبیعی فوت می‌کنند باید به پزشکی قانونی ارجاع داده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس