کد خبر 484100
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

در مرحله پایانی رزمایش محرم، یک فروند جنگنده بمب افکن اف 4 (فانتوم) پس از شناسایی و رهگیری پهپاد متخاصم با شلیک دقیق موشک هوا به هوا توانست این پهپاد مهاجم را سرنگون کند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ارتش، در مرحله پایانی رزمایش محرم، با شلیک موشک های زمین به هوای «شلمچه» از سامانه های بومی «مرصاد» اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدند که سامانه های مرصاد پس از انجام شلیک با توجه به شناسایی مکان استقرار خود در کمترین زمان ممکن عملیات جابجایی سریع را تمرین کردند.

همچنین یک فروند جنگنده بمب افکن اف 4 (فانتوم) پس از شناسایی و رهگیری پهپاد متخاصم با شلیک دقیق موشک هوا به هوا توانست این پهپاد مهاجم را سرنگون سازد.

در ادامه این رزمایش جنگنده های نیروی هوایی ارتش با کنترل و هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ضمن انجام تمرین عملیات سوخت گیری هوایی جهت ماموریت های برد بلند خود با پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای سطحی؛ مواضع از پیش تعیین شده را در منطقه هدف بمباران کردند.

انجام عملیات رهگیری هواپیماهای دشمن فرضی با استفاده از رادارهای پیشرفته و بومی قرارگاه  پدافند هوایی و هواپیماهای طرح پدافندی تحت نظر شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی؛ از دیگر بخش های تعبیه شده در این مرحله از رزمایش است.

همچنین در این مرحله از رزمایش از پرنده های فوق سبک و پهپادهای نهاجا نیز در راستای شناسایی و انهدام اهداف شبیه سازی شده در حجم گسترده ای استفاده شد.

ایجاد میدان های مین و موانع مهندسی و اجرای تخریبات و انفجارات تاکتیکی توسط یگان های مهندسی رزمی نزاجا، اجرای آتش پرحجم یگان های توپخانه ای سنگین و نیمه سنگین نیروی زمینی و عملیات اسلینگ و تخلیه مجروحان و تجهیزات و ادوات رزمی همراه با شلیک موشک های بهینه سازی شده «تاو» توسط بالگردهای هجومی هوانیروز علیه اهداف از پیش تعیین شده و در پشتیبانی از یگان های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش بخش دیگری از عملیات های موفق اجرا شده در روز دوم و پایانی این رزمایش بزرگ و مشترک بود.

گفتنی است، رزمایش مشترک محرم ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دو روز انجام عملیات های پیچیده و متعدد زمینی، هوایی و پدافندی با دستیابی به تمامی اهداف رزمایش، شناسایی نقاط قوت و ضعف، انتقال تجربه به کارکنان جوان، بهره گیری از تازه ترین و علمی ترین فنون تاکتیکی و رزمی روز دنیا و با نظارت کارشناسان مجرب ستاد کل نیروهای مسلح با موفقیت پایان یافت.

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند و تاکتیکی فکور قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی، رادارهای پسیو و اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری، عناصر دیده‌بانی، شنود سیگنالی، سامانه‌های موشکی و مراکز کنترل و فرماندهی همجوار را برخوردار بوده و ضمن ارائه یک تصویر یکپارچه از منطقه تحت مسئولیت درخصوص هدایت و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی زمین ‌پایه و هواپایه به صورت کاملا مستقل عمل می‌کند.

همچنین قابلیت تحرک و جابجایی  بالا و استقرار در مناطق صعب‌العبور، دفاع در برابر جنگ الکترونیک و استفاده از شبکه‌های ماکروویوی اختصاصی، فیبر نوری و مخابرات کشوری و اطمینان بخشی از اصابت و انهدام اهداف از دیگر قابلیت‌های این سامانه هوشمند است. درحقیقت این سامانه بر اساس راهبرد قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) درخصوص دفاع هوایی کشور و بهره‌برداری در زمان تهدید و بحران به صورت تاکتیکی طراحی و ساخته شده و با ورود آن به قرارگاه پدافند هوایی، عملاً باگذر از مرحله مکانیزاسیون، هوشمندسازی شبکه فرماندهی وکنترل قرارگاه پدافند هوایی تحقق یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس