دولتمردان در واکنش به انتفاضه سوم فلسطین نیز مانند برخی مسائل دیگر چون حادثه منا و طوفان پس از روز عید فطر با تأخیر محسوسی پا به میدان گذاشتند و شايد ناصواب نباشد كه بگوييم سياست خارجي در دولت يازدهم خلاصه در سه واژه توافق هسته ای، برجام و پسا برجام شده است.

ماشین هُلی دولت در انتفاضه فلسطین چه زمانی به حرکت درمی‌آید؟

گروه سیاسی مشرق - اوضاع فلسطین اشغالی از حدود یک ماه و در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک متلاطم شد و اینک شاهد آن هستیم که به قول بسیاری از کارشناسان انتفاضه سومی در سرزمین‌های اشغالی در حال وقوع است. انتفاضه‌ای که حالا با پخش فیلم‌های کشتار علنی فلسطینیانی که معترض سیاست‌های رژیم صهیونیستی هستند بیشتر و بیشتر در کانون توجه رسانه‌های خارجی و داخلی قرارگرفته است.

اما موضوع قابل‌تأمل درزمینهٔ سیاست خارجی دولت یازدهم کم توجهی مسئولان امر به وقوع این حادثه دهشتناک در فلسطین اشغالی است. موضوع فلسطین اشغالی در بیش از سه دهه گذشته به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات سیاست خارجی کشورمان قلمداد می‌شده و امروز نیز مقام معظم رهبری مسئله فلسطین و غزه را جزو اصلی‌ترین مسائل جمهوری اسلامی ایران برمی‌َشمارند.[1]

این سیاست هم توانسته برای فلسطینیانی که زیر چکمه رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارند امیدبخش باشد و هم وجهه انقلاب اسلامی به‌عنوان حامی مستضعفان و مظلومان را در جهان اسلام حفظ کند و اعتبار دیگری به جمهوری اسلامی ایران در میان حکام سرسپرده و مرتجع عربی منطقه به کشورمان بخشیده است.

از سوی دیگر، سرزمین‌های اشغالی و رژیم صهیونیستی به‌عنوان پاشنه آشیل امپریالیسم غرب و آمریکا فرصت‌هایی در اختیار ایران قرار داده تا در برابر زورگویی‌های این کشورها بایستد و همچنین عمق استراتژی ایران را تا کرانه باختری و رود اردن افزایش دهد.

انتفاضه سوم فلسطین از آنجایی آغاز شد که نیروهای اشغالگر اسرائیل در «حی المصراره» واقع در مجاورت «باب العامود» در قدس اشغالی به سمت یک جوان فلسطینی که دو شهرک‌نشین را با چاقو زخمی کرده بود، تیراندازی کرده و وی را به شهادت رساندند.

بعدازاین موضوع مجدداً از ورود مسلمانان به قدس شریف جلوگیری شد و درگیری‌های نظامی با مردم بی‌گناه فلسطین به وجود آورد و در این میان نظامیان رژیم صهیونیستی چندین تن از جوانان فلسطینی را به شهادت رساندند.

بااین‌حال از سوی دولت کم توجهی خاصی نسبت به موضوع انتفاضه سوم فلسطین که همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده است و تحولات مهمی در این عرصه به وجود آورده، دیده می‌شود.

با نگاهی به اظهارات مسئولان بلندپایه دولتی می‌توان به‌سادگی پی برد که در این زمینه کمترین واکنش و اظهارنظر از سوی دولتی‌ها در مورد موضوع انتفاضه جدید فلسطین رخ‌داده است؛ اگر نگاهی به مضمون سخنان رئیس‌جمهور از زمان سخنرانی وی در نیویورک تا به امروز بیندازیم متوجه می‌شویم که موضوع فلسطین در سخنان حسن روحانی بسیار کم‌رنگ است.

رئیس‌جمهور در روز دوشنبه 6 مهرماه در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: «فراموش نکنیم که ریشه‌های جنگ و ویرانی و ترور امروز، در اشغالگری و تجاوز و مداخلات نظامی دیروز نهفته است. اگر تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان و عراق نبود و اگر حمایت بی‌حساب آمریکا از اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین نبود، امروز تروریست‌ها بهانه‌ای برای توجیه جنایات خود نمی‌یافتند.»[2]

جالب اینجاست در سخنان رئیس‌جمهور از زمان سخنرانی در سازمان ملل تا به امروز به موضوع فلسطین پرداخته نشده است و تنها وی از رژیم صهیونیست به‌عنوان رژیمی غاصبی که با برجام و توافق هسته‌ای مخالف است، نام‌برده و در این سخنان اشاره‌ای به تحولات فلسطین نشده است. حتی در این سخنان موضوع سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران آمریکایی مطرح‌شده که رئیس‌جمهور مشکل را از جانب آمریکایی‌ها دانسته نه کشورمان.[3]

دایره سخنرانی‌های و دیدارهای رئیس‌جمهور از زمان سفر نیویورک به بعد شامل دیدارهایی با مسئولانی از لبنان و آلمان و ... می‌شود. رئیس‌جمهور حتی در دیدار با سفیر لبنان بیان می‌کند که «امروز کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریسم هستند، در اولویت حمایت از سوی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.»[4] اما در سخنان وی خبری از حمایت از مردم فلسطین و انتفاضه سوم سرزمین‌های اشغالی دیده نمی‌َشود.

محمدجواد ظریف نیز که با صلاح‌الزواری دیدار و گفت‌وگو داشته است، بدون اشاره به موضوع انتفاضه تنها در چند کلمه بیان داشته که «قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌غیراز رژیم صهیونیستی برای کسی ضرر ندارد»[5]

اما این موضوع در نازل‌ترین سطح وزارت خارجه ایرانی یعنی از سوی مرضیه افخم سخنگوی این وزارتخانه محکوم‌شده است. [6]

بااین‌حال به نظر می‌رسد دولتمردان در واکنش به این مسئله نیز مانند بسیاری از مسائل دیگر چون حادثه منا و طوفان بعد از روز عید فطر با تأخیر محسوسی پا به میدان بگذارند. ماشین هلی دولت در این زمینه نیز هنوز روشن نشده است و با سرعت زیاد تحولات داخلی و منطقه به نظر می‌رسد دولت در این مورد نیز بسیار عقب‌تر از تحولات حرکت کند.

شايد ناصواب نباشد كه بگوييم سياست خارجي در دولت يازدهم خلاصه در سه واژه "توافق هسته ای، برجام و پسا برجام" شده است.



[1] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940331000489

[2] http://www.president.ir/fa/89704

[3] http://www.president.ir/fa/89878

[4] http://www.president.ir/fa/90102

[5] www.isna.ir/fa/news/94072717949

[6] http://www.farsnews.com/13940719001628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • مرتضیsk ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    چرا سیاست های خارجی ما با تغییر دولت ، عوض می شود ولی در کشورهای غربی ثابت است ؟ آیا منافع ملی ایران در خارج از مرزها ، از باندبازی و مسایل حزبی واجبتر است !
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    موضوع فلسطین موضوع نظام ماست کلیتش ربطی به اینکه رییس جمهور و وزیرخارجه کیه نداره تو دوره رییس جمهور فعلی کماکان در جهت نابودی غده سرطانی قدم بر می داریم فقط از صحبت های تند و تیز که رییس جمهور قبل داشت خبری نیست اما مقاومت برقراره شهدایی که از سوریه برمی گردند گواه همین مطلبه ، تند صحبت نکردن لازمه توافق هسته ای بود ضمنا در این دوره نفت به شدت پایین آمد و اوضاع اقتصادی به هم ریختس اوضاع یمن ، عراق و سوریه و جنگ علنی عربستان و ترکیه و موقعیت منطقه رو لحاظ کنید ، یه مقدار جون بگیریم دوباره هولوکاست و امثالهم رو پیش می گیریم ، در بعضی موارد هم زبان کوتاست چون محتاجیم مثلا به بنادر امارات محتاجیم ولی بندر کاوه و پل قشم بود امارات را می شد گره زد ولی در موضوع فاجعه منا نمره قبولی نگرفت دولت .
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    یه کم شلوغش نکردی برادر ؟ اینها حالا هرچی هستند ولی خدایی پای سوریه و مقاومت خیلی محکم ایستاده اند . همیشه هم سر بحث رژیم اشغالگر از در سازش ممنوع وارد شدند . حالا اینکه با دوساعت تاخیر موضع گرفتند یا دوساعت و پنج دقیقه دیگه حساسیت های دشمن شاد کنه
  • امیر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    با سلام دوتا سؤال داشتم: ۱- من ویدیوهای انتفاضه را دیدم چرا فلسطینیان از کوکتل مولوتوف در کنار سنگ بهره نمیبرند. ۲-چرا تا الان کرانه ی باختری مسلح نشده؟اینطور که من نیبینم این جوانان پرشورفلسطینی تنها چیزی که کم دارند سلاح است اگر داشتند تا حالا اسراییل نابود شده بود.
  • majid ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    ملت عراق و سوریه قدر شناس تر و با شرف تر از فلسطینیا هستن تابستان93 در جنگ غزه اون همه ایران حمایت کرد اخرش خالد مشعل زنگ زد از ملک عبدالله تشکر کرد.
  • یک مسلمان ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    چرا گروه حماس در سال 2014 در سوریه با بشار اسد جنگید و چرا حماس از حمله عربستان سعودی به مردم بی دفاع یمن حمایت کرد؟ مشرق داری به کجا میری
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    کو بودجه که بخواد خرج کنه. با نفت 43 دلار
  • مسعود ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    حتما دولت یازدهم تشخیص داده چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.اینهمه بیکار .فقیر مریض ووووووووبه اینها برسید مازادی اگر ماند .برای ایران خرجهای زیر بنایی کنید.بعد از اینکه دولت پول بانکها پول تامین اجتمایی و پول پیمانکاران را داد. اگر چیزی ماند خرج فلسطین کنید.
  • saeid ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    خداوند به ما فرصتی به نام یمن و فلسطین داده برای انتقام از الصعود و صهیونیزم اما افسوس از دولت تدبیر. . .
  • ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    باید صبرکرد دید قضیه به کجا میرسه فعلا که خود فلسطینی ها و اسرائیلی ها هم سردرگم هستن
  • طاها ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    شما اول یک رجوعی بکن به کلاس اول و املا نویسی بعد بیا در مورد سیاست نظر بده. دوما خداوند اول فرصتی به نام وطن و مردم کشورمون داده بعد همسایه ها. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. سوما مشخصه حرفات از رو شکم سیریه که این همه فقر و رکود رو تو مملکتت میزنی ولی اسمی از مملکت خودت نمیبری که این یا نشان دهنده بی مسئولیتی شما در قبال هم وطنته یا دنبال آتو از دولت روحانی هستی که به نخ بکشی
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    به خاطر اینکه دولت نهم و دهم کاری کرده که مملکت تا خرخره توی تحریم و بدبختی فرو رفته تازه خرج سه تا جنگ سوریه و عراق و یمن هم رو گردن ایران افتاده دیگه پولی نمونده تازه پولش را ایران بده اونموقع خالد مشعل از ترکیه تعریف تمجید کنه ...!!
  • جانباز 70 درصد ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    به نظر من دولت درست عمل می کند وقتی که حماس و فتح در مورد سوریه این برخورد را درارند. وقتی فلسطینی ها قلباً از مردن صدام ناراحت و در یمن موضعی موافق عربستان دارند دولت خوب عمل می کند.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    مساله فلسطین رو با دعواهای فتح و حماس اشتباه نگیریم ما موضع خودمون رو داریم فکر کنم باید استراتژیک تر عمل کنیم ما اگر بشیم مثل سعودی ها که بازی رو باختیم.
  • پارسا ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    در جواب بعضی کامنتا که متاسفانه ناشی از عدم اطلاع بعضی برادراس باید گفت.ما عاشق چشم و ابروی فلسطینیا نیستیم اگه داریم ازشون حمایت میکنیم ویا کمکشون میکنیم به خاطر منافع خودمونه حتی اگه اونا ناسپاسی کنند ما باید با غزه و فلسطین اسرائیلو مشغول کنیم.دوما در دوران تحریم ما بخاطر تحریم بشدت از نظر علمی داشتئم پیشرفت میکردیم وبا تکیه به توان داخلی پیشرفت علمی ما شانزده برابر شد.ولی الان که همه مشکلات خود را به تحریم گره زدیم این پیشرفت متوقف شده.جالب اینکه همین دولت فعلی میگفت هشتاد درصد مشکلات تحریمه ولی الان که تحریم داره برداشته میشه میگه مردم توقع زیادی نداشته باشند. بیس درصد مربوط به تحریمه.سوما در هیچ دوره ای دشمن به این اندازه ایران را تحقیر نکرده بود فاجعه منا نوجوانان وتجاوز بازداشت معلمان تراشیدن سرشونو تحقیرهای دیگر همه ناشی از ضعف و انفعال ایرانه که در دوره قبل نبود.فراموش نکن که هدف وارمان ایران ایستادگی در مقابل شیطان بزرگ بود نه تسلیم شدن وزانو زدن گاهی عزت نفس داشتن و گرسنگی کشیدن شرف داره به خود باختگی که امریکا تبلیغ کنه در دنیا بلاخره ایرانو به زانو در اوردم کره شمالی هیچی نداره منابع صفر ولی افرین به عزت نفسش ما همه چی داریم رو ثروت خدادی خودمون کار میکردیم هیچکس گرسنه نمیموند با اختلاسا مبارزه جدی میشد همه مشکلات حلمیشد و خیلی موارد دیگه که مجال گفتنش نیس چرا فکر میکنید رابطه با امریکا همه مشکلاتو حل میکنه؟؟اینده ثابت خواهد کرد
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    سیاست بوش و اوباما در مورد ایران یکی بود؟
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    مشرق مثل اینکه صدات از جای گرم بیرون میاد با نفت 40 دلاری. دولت به پیمانکارها بانکها و تامین اجتماعی و.. بدهکاره و در شرایط رکود با پول مالیات مردم داره کشور رو اداره میکنه هزینه ی سوریه هم به کنار.
  • غلام ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    فلسطین مسئله است، سرزمین فلسطین! نه گروه حماس یا فتح. این یه موضوع کاملاً استراتژیکه، اگه ما اونجا قافیه رو ببازیم کل خاورمیانه رو از دست خواهیم داد. نمیشه تو دوسه خط درموردش توضیح داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس