به گزارش مشرق به نقل از رسا، حضرت آيت الله عبدالله جوادي آملي از اساتيد برجسته حوزه علميه قم، روز چهارشنبه در درس خارج خود که با حضور طلاب و روحانيان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسير سوره مؤمنون به تفسير آيات 62 تا 70 اين سوره مبارکه پرداخت.
وي گفت: عده اي مرگ را پايان راه مي پندارند و حقيقت انسان را در اين دنيا جستجو مي کنند، اينها که جهان بيني شان اين است نظام ارزشي شان نيز همين است؛ اما آنهايي که معتقدند جهان مبدا و مقصدي دارد و حساب و کتابي در کار است، مسيرشان مسير ديگري است و به خدا ايمان دارند.
حضرت آيت الله جوادي آملي بيان داشت: در صحنه قيامت هيچ ظلمي نيست، در صحنه داوري نيز هيچ ظلمي در حق هيچ کس نمي شود و هر کس نتيجه اعمال خود را مي بيند.
مفسر قرآن کريم با اشاره به آيه لايکلف الله نفسا الا وسعها، تاکيد کرد: هر فردي را به اندازه وسع و توانش تکليف مي کنند و از هر کس به اندازه توانش انتظار است.
استاد حوزه علميه قم در ادامه تصريح کرد: اسلام هيچ غريزه اي را تعطيل نکرده، بلکه دستور تعديل داده است و اگر ضرورت پيش بيني نشده اي هم اتفاق افتاد، همان تکليف نيز ساقط مي شود.
مفسر قرآن کريم گفت: انسان اگر بخواهد آزمون ها را با موفقيت پشت سر بگذارد و از حالت حيواني در بيايد و انسان شود، بايد به آموزه هاي قرآني عمل کند.
وي ابراز داشت: اگر کسي گرفتار جاذبه هاي کاذب شد، هرچه جلوتر رفت به جهنم نزديک تر مي شود و به هر ميزان آزمون هاي به حسب ظاهر دشوار را تحمل کند و از آن سربلند بيرون بيايد به بهشت نزديک تر شده است.
حضرت آيت الله جوادي آملي بيان داشت: در صحنه قيامت همه اعمال ريز و درشت انسان محفوظ است و اگر کسي خداي سبحان را به عنوان صادق پذيرفت، نياز به کتاب ندارد، اما اگر کسي خدا را به عنوان امين صادق قبول نکرد در قيامت ممکن است اعتراض کند که اينها نوشته خود شما است.
حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اينکه ظلم در قيامت ذاتا منتفي است، تاکيد کرد: حساب و کتاب خدا در قيامت همچون حساب و کتاب هاي ظاهري نيست، بلکه اعمال انسان حاضر و به او نشان داده مي شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم تاکيد کرد: هيچ ملتي بدون رهبر نيست و به هر نحو ممکن، دين در بين جامعه و مردم بوده وهست و در هر عصري يا انبيا بودند، يا ائمه اطهار و يا عالمان دين.
حضرت آيت الله جوادي آملي با اشاره به تفاوت هاي عقل علمي و عقل نظري، تصريح کرد: عقل عملي شاني از شؤون نفس است و کاري عالمانه و مشاهدانه انجام مي دهد و معرفت آن شهودي است.